Malmö Redhawks

SHL · 24628 inlägg · 2625 ämnen
« · 241929 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Arena
CoolaKoffe: Arenan säg bli klar till år 2006. Några nya bilder har inte släppts på ett tag nu tyvärr, men det kommer säkert hända en hel del innan arenan står klar...

Sv: J20-SM
anders: Han spelar för Troja/Ljungby på lån från MIF...

J20-SM
Varför är inte Janos Vas med i J20-laget?

Sv: Kan bli HV i kvarten!
Johan:Oki schysst

CoolaKoffe: Alltså. Koffe, du verkar inte vara så vaken.

"Vi kom juh tvåa förra året varför åka ut nu??". Ja, det vore ju HEMSKT ologiskt, eller? MIF vann ju SM-guld 1994. Varför skulle vi inte gå till SM-final 1995? Klart det kan gå åt h-lvete även ifall dett gått bra förut!! Lag förändras! Vi hoppas dock det ska gå bra för våra härliga junisar.

Angående arenan beräknar Percy att börja bygga 2005 och att den ska stå klar 2007. För bilder eller länkar till bilder kontakta Stefan Wädel.

Arena
Tjenare

vet nån när MIFs nya arena blir klar?? å kan man få se bilder på den

Johan:Vi kom juh tvåa förra året varför åka ut nu??

JoJo: Jag tycker vi ska lägga en jäkla vikt till att junisarna ska ge oss MINST ett SM-guld. Både J20 och J18 har god chans.

Går vi till semi och får möta HV71 då ska pågarna ha stöd även borta.

Och hemma ska vi va 50-100 man. Så ska det bli!

Jag mena förstås semin...

Kan bli HV i kvarten!
HV leder just nu med 3-1 borta mot Timrå! Därmed så kan det bli en semifinal mot HV nästa helg uppe i Jkpg om vårt J20 lyckas slå ut dåliga Huddinge! LÄTT att man ska dit!

Sv: Högardh kvar i Modo
MIF: Här skulle det uppskattas med en källhänvisning. Som det ser ut där så är det pressmeddelandet som gick ut igår angående Högardh kompletterade med några egna sköna pratminus från Hedin som inte synts någon annanstans.

Milo har för övrigt kontrakt nästa säsong och behöver inte skriva nytt. Däremot kan han naturligtvis bryta det om någon NHL-klubb av någon outgrundlig anledning skulle vilja ha en släpphänt slovak.

Missat...
Jag verkar a missat något här. Någon som haft det stora fredagskvällsnöjet att ägna sig åt Internet-huliganism riktat mot Stefan? Fan va mesigt!

Det går en kall kår längs hela min rygg när äckel-Hedin i MODO sitter och uttalar sig om att de ska behålla Staalmannen osv osv. Hoppas han får fel. Hoppas jag kan hångarva honom och alla andra MODOiter rakt upp i snudan när Kim kommit HEM igen.

Grr.

Rocco MIF
lägg av nu

Sv: Stalle ska hem, hem till Malmö igen
Nubben:

*räcker upp handen*

;)

(Men nog fanken såg det ut som att han åkte ärevarv och tackade för sig i Kempis i tisdags...)

MIF:

Skulle vara intressant att veta vart du läst det där, enligt vad jag vet så ska Milo ha ett år kvar på sitt kontrakt, så jag fattar inte varför han skulle förhandla om ett nytt.

Tycker även att det låter det konstigt att någon NHL klubb skulle vara och rycka i honom, han har ju inte varit dålig men har haft problem att ta en riktigt ordinarie plats i MoDo.

Men skulle det stämma att Kim Staal blir kvar så är det ju bara bra för oss Modofans =)

Stalle ska hem, hem till Malmö igen
Den som inte håller med räcker upp en hand ?

MIF: Kan garantera att det inte blir MIF för Jakobs del. Däremot så skulle jag inte bli förvånad om det blir någon annan ES klubb. Ryktas om cirkus klubben från Östergötland

Sv: Löven åker nu...
JoJo: Jo jag har hört lite om det osso, vi får ju se hur det blir tillslut :P

Högardh kvar i Modo
Modos forwardsstjärna Peter Högardh har skrivit på för ytterligare en säsong i Örnsköldsviksklubben. "Högardh är en klasspelare", kommenterar sportchefen Bengt Hedin.

Modo får behålla sin skarpskytt som förra säsongen vann hela elitseriens skytteliga. Den här säsongen har Peter mest agerat framspelare. Poängskörden stannade på 29 (7+22).

- Högardh är en klasspelare som har många kvaliteter. Han är inte bara en notorisk målgörare utan överhuvudtaget en av våra pålitligaste spelare, säger sportchefen Bengt Hedin i ett pressmeddelande.

Modo Räknar med att både Dusan Milo och Kim Staal skriver på nya kontrakt inom kort.

- När det gäller Milo så är några NHL klubbar intresserade men Milo har sagt att han vill vara kvar här så det ska inte vara några problem.
Men Staal ska det inte heller vara några problem, visserligen har Kim anbud från en del bl a från MIF Redhawks, men vi räknar att skriva nytt kontrakt med Kim inom en vecka.
Allt är postivt i Modo avslutar Hedin.
--------------------------------------------------------------------------

Hoppas inte detta stämmer med Kim..
Vill ha:
* Burström
* Staal
* Österby
* Hävelid
* Jakob Johansson

Löven åker nu...
Så ligger Löven under med 0-3 hemma mot AIK. Därmed är det slutspelat för säsongen. Därmed kan vi räkna Magnus Österby som nyförvärv veckan som kommer. Kom ihåg var ni hörde det först :)

Sv: Förändringar
MrLeth: Ja du får en röst här ifrån iaf, om det nu blir nån omröstning i framtiden :P

anders: *skrattar* Njä, då måste man säkert gå i slips o sitta på pressläktaren vid A-lagsmatcherna...och det e inte riktigt min stil.
Men hade det inte varit för det så. :o)

MrLeth: Du kanske skulle ta plats i styrelsen?=)

MrLeth: Japp det är trevligt som bara den...

Man får ju hoppas att juniorerna kommer ta chansen nu osso. Den som lever får se...

Tänkte ta upp något jag skrev för cirka en månad sen, vilket ju faktist är lite småkul idag.
Jag klagade lite då på att vanliga tränare hade för lite framtidstänkande.
Jag skrev:
"Kanske är det enda rätta att låta sportchefen ha större ansvar...alltså även när det kommer till så känliga ämnen som laguttagningar.
Sportchefen är ju egentligen den ende med inblandning i A-laget som kan ha ett riktigt långsiktigt tänkande."
---Nu vet vi ju alla vad som hände...Lillis blev både tränare och sportchef.
Som det kan bli! :o)

Jag skrev även:
"Så medans Lillis ska förklara för media att iår så tänker vi minsann satsa på våra juniorer...så säger Bäckman att här e det jag som bestämmer vem fan som ska få spela eller inte!"
---Vad hände där?
Jo, både Lillis och Percy har nu i efterhand gått ut och kritiserat Bäckman på just denna punkten och menat att han inte alls satsade på juniorerna så som det var tänkt.

Minsann...det verkar ju som om jag och MIFs styrelse börjar tänka i exakt samma banor. Trevligt! :o)

Sv: Sympatier
Johan: Skärp mig själv! #34 SUVANTO stod det naturligtvis. Pucko!

Magnus: Staals agent? I wish! Hade jag varit det hade Den Hemska Våren 2001 aldrig existerat.

Pekka Kangasalusta valde att göra lumpen i Suomi, eller valde o valde, men han gjorde det i alla fall. Sen föll han bort i glömska... Tyvärr. Hans "rövtacklingar" var nästan i Lulin-klass!

Kiprusoff tjänade äckligt mycket i MIF, men ville inte träna så ofta. Han gjorde det ju ändå naturligtvis eftersom han fick lön per träning så vitt jag har för mig men ändå. Hans fru trivdes inte och tvingade därmed bort honom från Sverige och Malmö. Lika bra var väl det tycker jag... egentligen. Han hade skinnat vår Ishockeyförening.

Suvanto gjorde mål i första matchen för MIF och blev genast Tunnans stora idol. Ja, faktum är att "34 Harila" prydde den då unge Tunnans rygg på matchtröjan.
Idag bär Tunnan en mycket vackrare tröja vars rygg pryds av #27 Tunnan"... Sydd av en expert.

Sv: Högardh
JoJo:Fy fan asså!! han som hade blivit ett skita bra nyförvärv

Högardh
Peter Högardh skrev nyss på ett nytt ettårskontrakt med MoDo. Därmed kan vi glömma honom. Mer info se MoDo Hockey officiella hemsida.

Nyförvärv lr Rykten
har d hänt nåt nytt lr?? va händer blir d nåt me stalle

Sv: Idolkort!
Harilas första säsong var väl sådär, men säsongen efter var han utomordentligt bra....helt klart en av elitseriens bästa då!

Idolkort!
HJÄLP!

Jag håller på att göra en bok om samlarbilder/idolvykort på ishockeyspelare i Sverige. MIF skall ha gett ut idolkort sedan 90-talet. Tyvärr går det inte att få någon information om detta från klubbens kansli.
Finns det någon här som kan ha information om detta skulle det mottagas varmt.

Det skulle kännas fattigt om MIF inte blev representerade i boken.

Hör av er till [email protected]

anders: Jo, Kiprusoff gjorde 51 poäng på 100 matcher i Mif vilket är bra. Men han försvann långa stunder och kunde inte hålla en konstant hög nivå. Jag jämför gärna med Robert Svehla som gjorde 104 poäng på sina 134 tävlingsmatcher i Mif men bidrog ändå mycket i det defensiva arbetet vilket inte jag tycker Marko gjorde. Även en sådan glidare som Ilja Byakin som bara spelade när han ville var istort sett bättre än Marko i Mif.

Marko brukar ofta nämnas i samma andetag som Petteri Nummelin, men Petteri var mycket bättre än Marko under sina två år i Frölunda.

Magnus: Var han dålig pågrund av sina offensiva kvaliteér. Menar du att han var för offensiv då eller att han inte gjorde tillräckligt med poäng??? Jag har för mig att han gjorde rätt mycket poäng?

anders: Arvaja var i grunden en bra spelare men gjorde inte något alls i Mif.
Suvanto? Fanns han överhuvudtaget? Riktigt dålig! Jortikka fockade Patrik Degerstedt och värvar Suvanto, nerbyte i den övre skolan!
Pekka Kangasalusta hade en rejäl potential eller som Lusth sa; "Behåll han så länge det går". Det gick ju inte alls att behålla honom tyvärr så vi vet inte rikitgt vad han kunde ha gjort för oss.

Kiprusoff var/är en enormt bra back, men han var en liten besvikelse i Mif med tanke på hans offensiva kvalitéer. Men han var inte dålig vill jag påpeka, bara inte så bra som han borde kunnat vara.

Magnus: Har lite dålig koll på Harila måste jag erkänna. Glömde kanske bort honom lite=), Kiprusoff var ju en skridskobegåvning utav det yttersta och grym offensivt, däremot defensivt fanns det ju mer att önska!

Verkligen synd att Peltola försvann, han var lite av en favoritlirare för mig!

Vad tyckte du om Arvaja, Suvanto o Kangasalusta?

Johan: Är du Staals agent eller? :)

Det var väldigt synd att man inte kunde behålla Mikko Peltola som var en smålskytt av hög klass som kompletterade Jussi helt perfekt. Peltola fick ett drömbud från Illves (tror jag det va) efter två succéartade säsonger för MIF. Där gick det trögare, han spelade i fjärdekedjan och nu vet jag inte var han är. Dessutom har han väl blivit gammal också. Synd synd synd.

Jag har länge undrat hur i helsikes Lasse Degn kunde vara aktuell för MIF. Men så läser man i Sydsvenskan att det är Mr Staal som tipsat... och då känns det bra... oerhört bra :)

anders: Jag gillade nog alla finnarna i original femman. Men om jag ska ta två som jag blev besviken på får det blir Ojanen och Kiprusoff. Harila tyckte jag var en rejäl back, nästan Lusth klass!

Magnus: Håller ju med dig i stort sett. Men 1:an och 2:an eller rättare sagt de som tar dessa placeringar i kvalserien bör ju vara värda att lira i elitserien. Men jag håller väl med dig. T ex så har jag aldrig förstått Björklövens satsningar. De har två gånger på 90-talet tagit sig upp i elitserien och de har alltid haft dålig ekonomi. Jävligt märkligt alltså.

Den ekonomiska skillnaden är ju enorm, det har ju visat sig år efter år. Är det egentligen inte bättre att då göra som basketligan och stänga serien? Jag menar, de allsvenska föreningarna bränner ju sig ofattbart mycket kanske bara för att nå kvalserien. Är det verkligen värt det??? Att riskera hela föreningens överlevnad för den sportsliga delen?

Jag tror ett steg för att slippa att stänga elitserien är att ha en permanent superallsvenska med de fyra bästa från norr och söderallsvenskorna. Detta kanske för de allsvenska toppklubbarna lite närmare elitserien även rent ekonomisk, men jag tvivlar ändå, tyvärr!

Angående Linkan, så titulerar han sig som en rejäl lipsill också. Men jag kommer så väl ihåg Ojanen, jag var o tittade på en match mellan HV-MIF, jag tror det var säsongen 97/98. Hursomhelst så blev Ojanen av med pucken, men istället för att ta tillbaka pucken som man "normalt" försöker så såg jag med egna ögon (jag var nära isen) att han INTE tittade på pucken utan bara på spelaren och han var förbannad och gav sig på HV-spelaren. Och åkte ut, och i det följande poweplayet gjorde HV mål. SÅ jävla orutinerat av en så rutinerad spelare som Ojanen! Han var för övrigt jävligt loj också. Av de finnar vi hade gillade jag bara tre, Jussi, Peltola och Kiprusoff!!!

anders: Ja...lille Anders eller vad man ska säga...det är möjligt att man är värd platsen. Men det tycker inte jag har någonting med att höra hemma att göra... Väsby var väl värda platsen, men de hade inte i Elitserien att göra. Arbogas ordförande var stor i radiosporten igår och förklarade att OM de når kvalserien och OM de skulle ta någon av de övre två platserna så kommer de ge bort platsen i Elitserien. Varför? De vet givetvis att de inte på något sätt hör hemma där, de har inte ekonomin eller den sportsliga förutsättningen överhuvudtaget. Det finns många lag som borde insett det under åren...

Om Ojanen var en lipsill vill jag veta vad du kallar Linkan?

Jonas: Självklart har jag liksom alla människor förutfattade meningar.
Eller ska man kalla det fördomar?
Det räcker med att prata med någon som inte lever inom supporterkulturen för att få det bekräftat.
Säger jag att jag är hockeysupporter och att jag åker mycket på bortamatcher så får den helt oinvigde ofta associationer som -Åhå, så du är en såndär...huligan!
Det är sådana fördomar som seriösa supporterklubbar gör allt för att bekämpa.
Bland annat då genom att omedelbart stänga ute alla bråkstakar från klubben innan den får ett dåligt rykte.
Men även för dom som är mer insatta i det hela så finns det fördomar.
Jag menar, det finns säkert jätteschyssta och trevliga killar och tjejer även i de värsta klubbar typ Black Army.
Men när dessa klubbar försöker rensa upp och bli seriösa så tar naturligtvis tid och att få bort folks fördomar är inte det lättaste.

Det är det jag försökte få fram när jag manar på ett namnbyte.
Man ska ju icke heller glömma att även bråkstakar har förutfattade meningar.
Jag har träffat på en hel del drägg nere i Malmötrakten som helt plötsligt gått omkring med AIK-loggan och sagt att...Ja, fy fan..vi e coola killar i Black Army..jodå.
I själva verket så har dom inte en aning om vad dom snackar om utan deras plötsliga kärlek till Stockholmslaget beror på diverse skräp de hört utspelas.
Skräp som i deras omogna hjärnor förvandlas till något häftigt och eftersträvansvärt.

Mao så kommer det ta tid för er att få en seriös stämpel på klubben.
Jag kan nog även utlova att så länge ni behåller samma namn så kommer minsta lilla incident att blåsas upp till dubbel storlek mot vad det hade gjort om ni startat upp med ett annat namn...

Magnus: Jo, men lille Magnus. Kvalificerar man sig för elitserien så är man ju värd platsen. Eller är man inte det då???

Sv: Nya tränare
Magnus: Värvingarna av Jussi, Peltola o Ojanen var väl inte så svår. De tittade väl bara på den finska poängligan o köpte in topptrion. Utan att tänka på om de skulle passa in socialt också. Och det gjorde ju inte Ojanen. Han var bara en jävla lipsill!!!!

MrLeth:
Du har inte så lite förutfattade meningar du.
Själv har jag åkt land och rike runt för att följa Rögle. När det passat in i planerna har jag supit ner mig och festat runt med Stallions, Bofors Support, Arboga Army och allt vad fan de heter. Snackat skit med "motståndare" i alla möjliga ishallar och har t.o.m. inbitna miffare i vänskapskretsen.
Jodå, jag har stött på förakt, spott och spe också. I Västerås innan Jul hörde jag nog "jävla danskjävel, svälj gröten och åk hem till Danmark" 30 gånger. Vill du veta mer om otrevligt beteende kan jag berätta massor.

Sv: Nya tränare
Artikeln om de nya tränarna i Aftonbladet gav faktist en lite bättre bild av den nya organisationen.
Göran Karlström (J20s tränare) kallades för "lilla sportchefen" av Lillis...
Och Bosse Brandslang ska visst ha hand om mer än hockeygymnasiet, han ska styra och ställa med hela juniorverksamheten.
Sandström skall enligt AB gå en del tränarkurser och därefter troligtvis ha hand om nått juniorlag i framtiden....den bilden fick man inte när man läste Sydsvenskan.

Med andra ord så är Lillis dubbelarbete inte så illa som man först kunde tro.
Han får god hjälp av många andra inom organisationen.

Något som känns bra när det gäller juniorbiten inför nästa säsong är ju att A-lags tränarna för en gångs skull har stenkoll på de yngre lirarna.
Lundh har haft hand om hockeygymnasiet och dessutom stått i J20s bås en hel del på sistone.
Lusth har jag sett på läktarna i diverse hallar på J20s matcher...
Att dessutom Brandslangen vikarierat i J20s bås gör inte saken sämre.

Jag undrar lite över Burras petning i J18 dock..
Han är endast assisterande tränare nästa säsong.
Är detta en kompromiss pga lite interna stridigheter eller är det tänkt att han ska ha mer tid över till talangletning i Danmark?!

Den som lever får se...en stark organisation är iallafall A & O nuförtiden...

Zeke65: Där är en sak jag inte riktigt förstått med det "nya AIA" och det är varför man behållt namnet?!
En seriös nysatsning hade lättast kunnat göras genom att helt enkelt byta namn.
Själva namnet AIA förknippas med bråk hos alla oss som varit med ett tag.

Märk väl att Black Army körde med samma grej för nått år sen, då gick man ut och sa: Tjena, nu har vi slutat bråka...vi är dom nya Black Army-killarna...vi som endast försöker fixa god stämning på läktarna.
Var det någon som trodde på dom??
Är det någon idag som förknippar B.A. med annat än bråk?
Nä...skulle inte tro det.

Så ni har nog en lång väg att vandra innan ni blir bemötta med annat än förakt och allmänt otrevligt beteende från övriga supportrar.

MrLeth: Vi lever tydligen i det förgångna här. Det här med knölpåkar och dylikt är passé. Numera har vi bara hatet kvar ;-)
Rögles nya supporterklubb AIA (läs nya AIA) har faktiskt syftet att vara "trevliga Rögle". Man kanske inte kan förvänta sig att "Rom byggdes på en dag" men vägen är utstakad.
Sen hör det väl till att man inte precis behöver älska sin derbymotståndare!!
Nej, skämt åsido, jag tror att hela hockeysverige hade mått bra av ett riktigt derby även i de södra regionerna.

Stötta j-18 me!
tycker att ni får komma in och stötta j-18 på söndag me....
kan bli en riktigt bra match!

Sv: Danska spelare...
Johan: Mora k a n iofs rent teoretiskt få ner sina J20-spelande B-juniorer till söndagens möte. Det beror lite på hur det går för dom i kvalet.
De två bästa i deras 4-lagskvalgrupp går till SuperElit, dom spelar fredag, lördag, söndag och kan via två inledande segrar ha säkrat kontraktet.

Dom möter dessutom de två "regionsegrarlagen" i de första två matcherna (Örebro och Linköping) och bör rentav vinna matcherna, precis som Västerås bör göra mot samma motstånd vilket skulle innebära att VIK/Mora är klara bland de två främsta.

Men då är ju förstås killarna rätt slitna när dom ska sitta i buss från Örebro ner till Malmö på söndagen och spela sin tredje match på tre dagar.
Och kan bara MIF vinna mot Huddinge på lördagen så att Calle, Salö och Hansen kan lira J18 så SKA dom vända underläget. Men mkt hänger på om J20 vinner eller inte.

« · 241929 · »