Tydligen har Forshaga så stora problem med ekonomin och ishallen att de tvingas träna i Munkfors. Man har gamla grejer och kan inte få de nya man beställt förrän man har råd att betala leverantören i förväg. Det pågår snack om att antingen lägga ned A-laget eller starta om i division 3, då A-laget bedöms ha kostat alldeles för mycket på bekostnad av ungdomarna.
Då känns det bra att veta att man diskvalificerade KB för att de hade lite svårt fylla i alla blanketter och vissa brister i styrelsearbetet, medan Forshaga alltså har så pass svåra ekonomiska problem att de förmodligen inte kan delta – och ändå godkändes av den där nämnden. Nu ser det ut som att norra serien bara får 19 lag...
Påminn mig igen, varför har vi licensnämnden? Är det för att ett gäng paragrafryttare ska få utlopp för sitt översitteri, eller för att lagen ska ha en tillräckligt stabil ekonomisk grund att stå på?
M Horava: Jag tänker precis likadant, att det kan vara lite farligt om början av säsongen går lite väl mycket på räls hehe. Även om det ju skulle kännas bra och troligtvis dra mer publik etc.
Om nu MoDo har de bästa förutsättningar på pappret att gå upp (som många anser), betyder det inte att de ”borde” ta hem det. Bara att MoDo är det minsta osannolika laget att lyckas.
M Horava: Jag kollade upp lite statistik. Jag hade en känsla av att Modo brukar ha dåliga resultat i premiären. Och mycket riktigt, senast vi vann premiärmatchen oavsett serie var 2018 när vi slog Björklöven borta med 3-1.
Det är ändå lite anmärkningsvärt att ha förlorat sex raka premiärer som Modo gjort. Det kan ju Östersund hoppas på.
Vikingmodo : Östersund hemma i premiären låter egentligen som Västervik borta i november. Livsfarligt. (Östersund ser direkt svaga ut i år) Hoppas att peppen är svinhög och att Östersund håller emot ett tag men att det sen släpper. Egentligen bra om det blir en uddamålsvinst och att laget står stadigt kvar med fötterna på jorden. 7-0 i premiären kan ju göra att precis ALLA tror att vi går upp redan i september. Det får gärna gå lite trögt men att det blir 3-poängare.
Smurfen: haha sant^^ bäst är ändå när man åker på vardagsmatch och skall upp tidigt och jobba dagen efter med lång hemfärd och man åkt på en riiiiiktig skitmatch^^ men börja bli spännande detta. Kan nog bli en kul säsong detta😁
M Horava: Har förhoppningar om att vi ska nå 6000 iaf till premiären. Det är ungefär där Modos publiksiffror brukar ligga vid helgmatcher. Nu blir det förmodligen lite högre än normalt i allsvenskan då det är dels premiär, Östersund är ett halvderby och Modo är storfavoriter i en serie. Särskilt det sista tror jag lockar folk
jonsson: Det är väl troligt att han eller Topping åker ut på kanten, beroende på vem som varit bäst. Alternativt så kliver den ned i tredje och flyttar på Mattsson eller Gästrin.
Willow: Laget ser ju riktigt bra och lite tråkigt stabilt ut. Jag hade velat se en femma till i samma kaliber. En slutspelskedja i Vela-Fitz-Wernblom kanske?
NIF: 1. Olofsson – Topping – Andersson En kedja med tre potentiella målskyttar, där Jesper Olofsson och Linus Andersson är de primära avslutararna. Kyle Topping balanserar kedjan med sitt tvåvägsspel. 2. Larsson – Swetlikoff – Kelleher En tung kedja där Emil Larsson och nyförvärvet Alex Swetlikoff bidrar med tyngd och skicklighet. Tyler Kelleher fungerar som en oförutsägbar "gubbe i lådan". Deras huvudsakliga uppgift är att vinna puck och skapa utrymme. 3. Mattsson – Gästrin – Carlsson En fysisk och hårt arbetande trio som ska trötta ut motståndarna. Med muskler från Gästrin, skridskostyrka från Mattsson och tyngd samt spelsinne från Carlsson, ska de försätta motståndarna i svåra lägen. 4. Ohlsson – Bjerselius – Pettersson En renodlad tyngdkedja som ska spela fysiskt och tacklas. Denna formation är främst avsedd för defensiva situationer och boxplay, där de förväntas vara en nyttig och pålitlig enhet.
Bygger Gradin/Karlin laget som 06/07 eller 98/99? Kan se några likheter med dessa trupper vad gäller klara roller och spelartyper, samt bra mix mellan snipers, smarta centrar och tyngd. Måns Carlsson får vara Döme då i vilket fall :-)
SPOODI: Till Lars Lindbergs försvar så uttalar han sig i samband med att han ska ha en Quiz på Olearys i samband med en Löven-match:
Jag förstår att hela Ö-vik lider av att ha åkt ner i Hockeyallsvenskan igen – men med det bygget man satt ihop kommer Modo såklart få leva med favoritskapet. Jag blir chockad om inte i princip alla tippar Modo som det lag som går upp.
Kul det var att se Brynäs mot Brynäs igår på Expressen-tv! De hade skills competition före matchstart, sådant är ju häftigt! Och så hyllade de ju Bäckström förstås.
Har MoDo nånsin nån skills competition?
Även om jag hejar på Djurgården tycker jag att det är jättekul att Bäckström är tillbaka och hoppas att han håller. Detroit, mitt favorit-NHL-lag, chansade ju på Patrick Kane efter hans höftoperation för några år sedan. Det har hållit, vilket inte jättemånga trodde.
Gavelo: sökte lite snabbt upp honom. Går ju inte att inte älska att eliteprospect har bedömt honom som en "defensine" and "physical" defensman. Ingen jäkla "two-way" eller nån sån skit. En klockren spelare till vår nya identitet
DrCox: Jag vet inte riktigt vad folk grundar på att HV71 ska bli bättre? De har bra målvaktssida med bl.a svikaren Lehtinen men i övrigt är det rena rama främlingslegionen. Tippare och experter verkar ha dåligt minne. Jag tippade att HV skulle åka ur den här säsongen och jag står fast vid det.
Domsjö: Nej, jag ironiserade bara över Henrik som var grymt bra inledningsvis och sedan visade sig inte hålla, men pappa Ulf spelade honom i alla fall. Jag har ingen som helst aning om Rönningen, men brukar påminna mig om att yngre spelare ofta är mer påslagna på försäsongen.
Men alternativet att se usla ut är självklart sämre.
Framnäs: Var på ispremiären och har sett en till träning. Sverre är den som imponerat mest på mig av alla. Kreativa lösningar i försvarszon och duktig på att stänga ner anfallaren.
Samspelet mellan Måns C och Gästrin är en annan sak jag noterat, det kan bli kul att se i vinter.
alfredshem1921: Nu kan jag inte gå i god för sanningshalten här, men det jag hört iaf är att Sverre verkar stå högt i kurs hos både Karlin och Freddan. Att han ska ha visat lite mer än back-kollegor med meriter från vassare ligor.
Men jag personligen tänker att det väl kan vara så i början på en försäsong? Kanske låter pessimistiskt, men troligen sjunker han ett snäpp med tidens gång och någon mer rutinerad står högre i kurs då.
Samtidigt lovande att han iaf visar framfötterna - hade ju kunnat vara tvärtom.
Willow: Att man gör fler assist än mål är ganska naturligt då det är betydligt enklare att få assist, speciellt 2:a assist. Fördelningen vid 40 p ska kan väl vara minst 1/3 mål och 2/3 assist för att man ska räknas in som en center med främsta egenskap i assist. Jag ser mer Topping som en målskytt, men vi får se. Anledningen till att han la ske fick bra med ass i Finland var kanske för att han flyttades ut på en kant, men det är högst spekulativt från min sida. Oavsett så ser jag vissa frågetecken i Topping, jag hoppas såklart att jag har tokfel.
Nä vi har verkligen på förhand en stark centersida, kan Milton ta en stor roll och Swetlikoff blir succé så har vi en fot i SHL
Gavelo: Topping gjorde 7+22 i Finland och det är egentligen så att HA-säsongen står ut då han gjorde väldigt många mål. Ok, han är väl ingen spelfördelare som Fitz, men tittar du på hans karriär har han oftast gjort mycket fler assist än mål.
Det känns oavsett inte som att vi saknar centrar eller står och faller med Fitzgerald.
Willow: Jag tror du missförstår, Topping är ett första val, men det många experter menar är att han inte är en given succé. MP i all ära men speciellt bra på hockeyanalys är han inte.
En första center i min värld är en center som är bäst på att assistera och sätta upp yttrarna (Dickinsson) , där är Topping lite annorlunda då han är en utpräglad målskytt mer än något annat.
Sen håller jag med om att Fitz inte är en fysisk spelare men otroligt duktig på att skydda puck, jämför honom med Z som inte heller var speciellt stor, stark eller fysik så men kanske bäst i hela nhl på att skydda pucken.
Oavsett vem som centrar 1:a så har ju en på förhand otroligt potent centersida, om som du eller någon skrev så kan även Matsson spela center med gott resultat.
Gavelo: Enligt MP på Hockeynews var Topping vårt förstaval. Ledningen ser tydligen lite annorlunda på honom. Med Linus A och Olofsson får han yttrar som inte fuskar i defensiven, så om han har en svaghet där borde ändå kedjan som helhet fungera.
Fitz siffror säger enligt någon analys jag läst att han är svag defensivt och spelar inte fysiskt. Han har dock verkligen höjt arbetskapaciteten under åren i AIK, för han vsr klart bättre där än i Löven.
Då känns det bra att veta att man diskvalificerade KB för att de hade lite svårt fylla i alla blanketter och vissa brister i styrelsearbetet, medan Forshaga alltså har så pass svåra ekonomiska problem att de förmodligen inte kan delta – och ändå godkändes av den där nämnden. Nu ser det ut som att norra serien bara får 19 lag...
Påminn mig igen, varför har vi licensnämnden? Är det för att ett gäng paragrafryttare ska få utlopp för sitt översitteri, eller för att lagen ska ha en tillräckligt stabil ekonomisk grund att stå på?