1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 546020 inlägg · 4162 ämnen
2961485 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Tuppen: Själv gillade jag förra gången då man sade att man ville vara ett topplag för då har man alltid möjlihet att gå upp. Givetvis kan vi gå upp i år, även om vi inte är favoriter. Det vore löjligt att hävda att vi inte kan gå upp pga Hinken, när Hinken redan tagit upp oss en gång. Han är dessutom den enda som lyckades förra sejouren.

Jag är inte övertygad om att Freddan är rätt, snarare att vi borde söka någon bättre, men at göra oss av med Sundell och Karlin var ett måste som det hade utvecklat sig.

St Louis låg väl sist i hela NHL vid den här tiden och vann Stanley cup på våren.

Tuppen: Jag håller med om att målet i någon mening alltid ska vara SHL när MoDo spelar i HA. Det är väl inget kontroversiellt i sig.

Men problemet är att väl att du resonerar som om den här målsättningen skulle existera i ett vakuum. I praktiken gör den inte det.

Du har väl själv noterat tonläget som varit hela säsongen, där det varit uppenbart att man inte ens varit nöjd med en andraplats, eller ens efter 2/2 vinster mot Kalmar. Och då pratar vi ändå om ett lag som gick in i säsongen med en tydligt eftersatt backsida, vilket till slut mynnade ut i sparkade tränare och en förening som beskrevs som en "dokusåpa".

Själv var jag beredd att ta ett steg tillbaka och justera kursen något om det hade gynnat klubben, men den hållningen kändes det som att man var ganska ensam om.

I det här läget känns det rätt naivt att tro att man kan köra full kravbild och ändå förvänta sig lugn från supportarna. Det resonemanget fungerar nog betydligt bättre när man harvat på i HA ett par år och hunnit bygga upp ett visst tålamod, ungefär som förra gången vi gick upp. Men dit är det ju ett par år bort, minst, innan man kan landa i ett "äh, vi gjorde det bra, men vafan, inget fiasko" även om det redan denna säsong lär låta så från vissa, kanske främst från dem som varit mest drivande i att sparka MK och som plötsligt verkar se glaset som halvfullt.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Trilske: Sparkningen av Karlin kom 1,5 år för sent. Sedan är jag inte säker på att Freddan är lösningen, men detta var raka motsatsen till en panikåtgärd.

Tarasov: Det enda sättet vi går upp i år är om Hinken köper ett antal beslutsfattare som utökar SHL till 16-lag. Det hade varit ett bättre sätt att spendera alla våra miljoner på, eftersom en blind apa hade kunnat bygga ett bättre lag än honom.

Annars tror jag att det blir ytterligare minst 3 år i HA eftersom att Hinken kommer att sitta kvar och fördärva denna klubben tills vi står där helt luspanka och utanför slutspel.

Trilske: Det kommer alltid vara knepigt att gå upp direkt då man troligen kommer att få byta ut större delen av laget vilket innebär att de andra lagen har ett försprång. De är mer samspelta och är före i rekryteringen av nya spelare. Men MoDo ska ändå kunna vara med och slåss om att gå upp, så länge de har en välskött ekonomi.

Jag tycker inte att det är kört för oss att gå upp i år.

Det vore märkligt om MoDo skulle ha målsättningen att klara sig kvar eller bli topp 8. Med en sådan målsättning borde man hålla igen på budgeten år 1 för att andra året öka budgeten genom sparat kapital och tredje säsongen lägga på ytterligare kapital till budgeten.

Trilske:
Anders Kristiansson bakom Volleyboll-undret på 90-talet och beachvolleybollgänget tyckte att resultatmål var meningslösa. Rent hypotetiskt går det att göra allt rätt men någon annan är ändå bättre. Om MoDo nu mot förmodan skulle rubba Björklöven i ett slutspel, så anser jag ändå att deras säsong är bättre än vår.

Visst vill man gå upp direkt men det är intressantare att fundera över vad behöver man för att gå upp.

Fiasko var nog kanske fel ord, "ovärdigt" var nog ordet jag sökte för ett lag med så tydliga "ta sig tillbaka direkt"-ambitioner, avseende numerären på backsidan. Även om vi börjar se en ljusning...

Tuppen:

Fast det är ju där man hamnar, "klubben lovade ju".

Men om man siktar så högt måste man ju åtminstone säkerställa att förutsättningarna finns där från start.

Nu var ju den här SHL-satsningen mer eller mindre redan dömd på förhand när man inte ens gick in i säsongen med komplett trupp (och t.o.m. lyckats ha ännu numerär nu på slutet med sverre borta).

Det är ju ett smärre fiasko för ett lag som gått ut så hårt i sin målsättning.

Jag tycker det är en självklarhet att målet ALLTID ska vara att gå upp till SHL om MoDo ligger i HA. Det innebär inte med automatik att det är ett fiasko om man inte lyckas.

Bara för att klubben har målsättningen att gå upp direkt så kan man inte ta det som en garanti att så sker. Det finns fler lag som har den målsättningen.

Jag kommer ihåg när MoDo åkte ur mot Leksand, Leksand var totalt utspelade i den matchserien men lyckades ändå vinna.

henkeiskogen: Det året pumpade Monitor in åtskilliga miljoner extra till brynäs.

henkeiskogen: Ja, sen var jag själv också "med på tåget" och därmed högst medskyldig. Men hade man vetat att det skulle leda till panikåtgärder med en vindkänslig styrelse, kanske man hade tänkt om och lobbat för ett mål som hade gett liiiiite mera arbetsro...

Jag menar, final känns ju fortfarande realistiskt även om luften har gått ur en lite.

Men som du är inne på så beror det ju främst på att ett lag har ryckt lite i tabellen, men som samtidigt har varit långtifrån omänskliga mot övriga toppen men som kanske hittat en onormalt hög lägstanivå.

2961485 · »