Roberth: Nej jag har letat som en galning men jag hittar tyvärr inget :-( Om inget annat så kan jag förhoppningsvis svara dig 03.45 när AvestaTidning dimper ner i lådan.
Dagens PG-citat: "Butlerns middagar i Europa kommer vi alla att sakna. Förrätt i form av fisk med vitt vin och huvudkötträtt med rött vin. Själv så har jag till sist anammat detta med vitt och rött; Jag kör med Coca-cola light som har vit etikett till förrätten och vanlig Cola med röd etikett till huvudrätten."
Dagens resultat: 1 Fabrizio MEONI GAULOISES KTM INTERNATIONAL 00:41:53 2 Alfie COX GAULOISES KTM INTERNATIONAL 00:42:36 +00:00:43 3 Isidre ESTEVE PUJOL REPSOL KTM 00:43:06 +00:01:13 4 Andy CALDECOTT XXX 00:43:20 +00:01:27 5 Janis VINTERS RE AUTOKLUBS 5X5 - LATVIA 00:43:36 +00:01:43 6 Carlo DE GAVARDO KTM DE GAVARDO 00:43:45 +00:01:52 7 Jean DE AZEVEDO PETROBRAS - LUBRAX 00:44:08 +00:02:15 8 Jean BRUCY GAULOISES KTM FRANCE 00:44:10 +00:02:17 9 Marc COMA REPSOL KTM 00:44:11 +00:02:18 10 Larry ROESELER RED BULL USA KTM 00:44:28 +00:02:35 11 Francois FLICK ALLIER DYNAMIQUE 00:44:29 +00:02:36 12 Cyril DESPRES GAULOISES KTM FRANCE 00:44:30 +00:02:37 13 Per-Gunnar LUNDMARK SCANDINAVIA 00:44:32 +00:02:39 14 Jose manuel PELLICER BURN - PROFILTEK 00:44:44 +00:02:51 15 Scot HARDEN RED BULL USA KTM 00:44:46 +00:02:53 16 Pal anders ULLEVALSETER SCANDINAVIA 00:44:51 +00:02:58 17 Giovanni SALA GAULOISES KTM INT 00:45:32 +00:03:39 18 Jacek CZACHOR ORLEN TEAM 00:45:44 +00:03:51 19 Miran STANOVNIK SLOVENIAN ARMY 00:46:26 +00:04:33 20 Matteo GRAZIANI ASS SPORTIVA 00:46:30 +00:04:37
Totalt: 1 Isidre ESTEVE PUJOL (REPSOL KTM) 01:13:29 2 Fabrizio MEONI (GAULOISES KTM INT) 01:13:43 + 00:00:14 3 Cyril DESPRES (GAULOISES KTM FRANCE) 01:13:46 + 00:00:17 4 Alfie COX (GAULOISES KTM INTERNATIONAL) 01:14:01 + 00:00:32 5 Marc COMA (REPSOL KTM) 01:15:14 + 00:01:45 6 Janis VINTERS (RE AUTOKLUBS 5X5 - LATVIA) 01:15:35 + 00:02:06 7 Giovanni SALA (GAULOISES KTM INT) 01:15:38 + 00:02:09 8 Jean BRUCY (GAULOISES KTM FRANCE) 01:16:04 + 00:02:35 9 Carlo DE GAVARDO (KTM DE GAVARDO) 01:16:13 + 00:02:44 10 Pal anders ULLEVALSETER (SCANDINAVIA) 01:16:46 + 00:03:17 11 Larry ROESELER (RED BULL USA KTM) 01:17:23 + 00:03:54 12 Andy CALDECOTT (XXX) 01:17:24 + 00:03:55 13 Nani (joan) ROMA (REPSOL KTM) 01:17:32 + 00:04:03 14 Jose manuel PELLICER (BURN - PROFILTEK) 01:17:42 + 00:04:13 15 Per-Gunnar LUNDMARK (SCANDINAVIA) 01:17:44 + 00:04:15 16 Francois FLICK (ALLIER DYNAMIQUE) 01:18:29 + 00:05:00 17 Jean DE AZEVEDO (PETROBRAS - LUBRAX) 01:18:32 + 00:05:03 18 Matteo GRAZIANI (ASS SPORTIVA) 01:18:42 + 00:05:13 19 Jacek CZACHOR (ORLEN TEAM) 01:19:08 + 00:05:39 20 Richard SAINCT (GAULOISES KTM FRANCE) 01:19:11 + 00:05:42
Inga ökensträckor men dock en 9km lång strandsträcka och genast börjar PG köra. :-) Kul att PA visar upp sig högrt uppe också.
Delsträcka 3: 1 David FRETIGNE YAMAHA MOTOR FRANCE 00:06:13 2 Cyril DESPRES GAULOISES KTM FRANCE 00:06:14 +00:00:01 3 Giovanni SALA GAULOISES KTM INT 00:06:18 +00:00:05 4 Eric VERHOEF CLUB DAKAR 00:06:23 +00:00:10 5 Isidre ESTEVE PUJOL REPSOL KTM 00:06:31 +00:00:18 6 Pal anders ULLEVALSETER SCANDINAVIA 00:06:38 +00:00:25 7 Alfie COX GAULOISES KTM INTERNATIONAL 00:06:41 +00:00:28 8 Richard SAINCT GAULOISES KTM FRANCE 00:06:42 +00:00:29 9 Nani (joan) ROMA REPSOL KTM 00:06:46 +00:00:33 10 Larry ROESELER RED BULL USA KTM 00:06:52 +00:00:39 11 Arjan BROUWER DUTCH ORANGE TEAM 00:06:53 +00:00:40 12 Per-Gunnar LUNDMARK SCANDINAVIA 00:06:54 +00:00:41 13 Jean BRUCY GAULOISES KTM FRANCE 00:06:54 +00:00:41 14 Jose manuel PELLICER BURN - PROFILTEK 00:06:54 +00:00:41 15 Fabrizio MEONI GAULOISES KTM INT 00:06:59 +00:00:46
Totalt: 1 David FRETIGNE (YAMAHA MOTOR FRANCE) 00:29:00 2 Cyril DESPRES (GAULOISES KTM FRANCE) 00:29:16 + 00:00:16 3 Giovanni SALA (GAULOISES KTM INT) 00:30:06 + 00:01:06 4 Isidre ESTEVE PUJOL (REPSOL KTM) 00:30:23 + 00:01:23 5 Richard SAINCT (GAULOISES KTM FRANCE) 00:30:27 + 00:01:27 6 Nani (joan) ROMA (REPSOL KTM) 00:30:30 + 00:01:30 7 Marc COMA (REPSOL KTM) 00:31:03 + 00:02:03 8 Alfie COX (GAULOISES KTM INT) 00:31:25 + 00:02:25 9 Fabrizio MEONI (GAULOISES KTM INT) 00:31:50 + 00:02:50 10 Jean BRUCY (GAULOISES KTM FRANCE) 00:31:54 + 00:02:54 11 Pal anders ULLEVALSETER (SCANDINAVIA) 00:31:55 + 00:02:55 12 Janis VINTERS (RE AUTOKLUBS 5X5) 00:31:59 + 00:02:59 13 Gilles ALGAY (EUROMASTER) 00:32:12 + 00:03:12 14 Matteo GRAZIANI (ASS SPORTIVA) 00:32:12 + 00:03:12 15 Eric VERHOEF (CLUB DAKAR) 00:32:19 + 00:03:19 16 Carlo DE GAVARDO (KTM DE GAVARDO) 00:32:28 + 00:03:28 17 Lukasz KEDZIERSKI (ORLEN TEAM) 00:32:37 + 00:03:37 18 Larry ROESELER (RED BULL USA KTM) 00:32:55 + 00:03:55 19 Jose manuel PELLICER (BURN - PROFILTEK) 00:32:58 + 00:03:58 20 Laurent CHARBONNEL (CHARBONNEL) 00:32:58 + 00:03:58 21 Per-Gunnar LUNDMARK (SCANDINAVIA) 00:33:12 + 00:04:12
MoK: Nej den som ligger närmast (förutom Daniel) är ju Tobias o P-G Andersson o snäppet under ligger Oscar Svedlund sedan finns där ingen i nuläget som aspirerar på någon fabriksplats. Mattias Ekström hade förmodligen kört VM nu om han hade satsat på Rally, men nu gillar han ju banracing mer så då är det som det är.
"Dagens special var inte samma som tidigare år i Narbonne, det fanns ingen stenskravelåkning uppe i bergen utan bara leråkning. Alltså ännu en dag i Gotlands kalkstenars anda, jag åkte mest och showade på bakhjulet. Jag tycker faktiskt att man kan bjuda på lite underhållning till den fantastiska publiken som stått i snålblåsten hela morgonen mitt ute i ingenstans."
"De franska journalisterna verkar vara fascinerad av mig. I morse kom de fram några som tog en massa bilder och berättade att deras läsare älskade min spektakulära åkstil. Själv så fattar jag ingenting jag känner mig nästan förolämpad. Jag kör ju alltid så försiktigt som adrenalinet tillåter."
Fortfarande inga ökensträckor (först dag 5) så tävlingen har knappt börjat. PG i nuläget 23:a, PA 15:e.
MoK: Ja men det är bara att kolla på återväxten bland förarna som kör SM i Stora Grupp A Ari Alanen Tommy Andersson Pär Dawson Andréas Eriksson Niklas Hägg Eddie Hörbing Björn Jacobson Mats Jonsson Peter Lindström Jari Saarinen Robin Sandberg Mats Thorszelius Dick Wicksell Medelåldern på dessa förare som skall köra i Bergslagsrallyt i morgon måste ligga runt 40 år. Av dessa förare ser jag ingen som har någon möjligthet att ta sig vidare i karriären.
Roberth: Möjligtvis så har Daniel chansen på en pallplats. Dels beror det på vilken spec. som hans 206:a har, dels om han verkligen kan hålla det tempo som Grönholm o Märtin håller. Tobias är helt chanslös, dels så har han inte det tempot i kroppen, dels är bilen hopplöst föråldrad. Tobias får kämpa med Andreas Eriksson om en 7-8 plats
De blir bra de...kanske inte en Svensk segrare men tror stenhårt att någon utav dom har chans på pallen, men de är för mycket att hoppas på kanske. Första tävlingen i 206an och Toyotan är ju 4år gammal så den ska inte va med där uppe.
Frisco: klartatt det är ett problem... kanske inte om det går illa, och spelare som blir utlånade blir det av anledningen att klubben inte riktigt är nöjd med dom... men montoya är ju en förare som är duktig och kommer att bli världsmästare... Hur mycket kan det nuvarande stallet avslöja för honom om framtid och koncept??? han kommer att vara lite vid sidan av kan jag tänka mig.. och förutsättningarna minskas ju..
willysson: Om man jämför med hockeyn där spelare ibland hoppar mellan lagen och är utlånade hit och dit och ibland tillochmed får möta sii "eget" lag. Jag har aldrig hört att det är några problem med det.
Frisco: det vet man inte innan, kraven utifrån och att han ständigt blir påmind om det kommer att göra det besvärligt.. hävdar att det är en prikär situation...
willysson: Självklart är det bättre om man har långtidskontrakt i det stall man kör för men jag tror nog att Montoya är så proffesionell att han klarar av den här situationen utan problem.
Frisco: Men jag tycker det är besvärnade jag... de har redan hjärtat nån annanstans.. tycker det är fel att skriva kontrakt när man redan har en tillhörighet, och allra helst om det är en säsong kvar...
willysson: Det finns väl hockeyspelare som kan spela en säsong i ett lag men vet tidigt att de ska spela i ett annat nästa säsong som kan göra det utan problem.
MoK: Det blev 74 förare till slut, varav 43 !?! stycken i Stora Grupp N..... Det är ju alltid kul o se förarna från Ungern, Andorra, Bulgarien, Qutar etc. som kommer stormande i sina evo 7:or ......
Här kommer jag att försöka följa (i 1:a hand) PG Lundmarks framfart i detta klassiska ökenrally. Ni får gärna hjälpa till...
Självklart hejar vi även på Tina Thörner som läser sandpappret i Colin McRae´s Nissan och PG´s norske kollega i Farmerlips Pål Anders Ullevålseter (hädanefter kallad PA). Sen har jag för mig att det var nån svensk(a) (Annie Seel?) som skulle vara med i Truck-klassen men hittar inget om det.
Efter 1:a dagen så är ställningen: 1 Cyril DESPRES GAULOISES - KTM 04:52:19 2 Richard SAINCT GAULOISES - KTM 04:54:54 +00:02:35 3 Marc COMA TELEFONICA REPSOL 04:58:39 +00:06:20 4 Fabrizio MEONI GAULOISES - KTM 04:59:10 +00:06:51 5 Per-Gunnar LUNDMARK FARMERLIPS 05:04:08 +00:11:49 6 Jean DE AZEVEDO PETROBRAS - LUBRAX 05:10:43 +00:18:24 7 Jose Manuel PELLICER POWER HORSE 05:11:02 +00:18:43 8 Jean BRUCY GAULOISES - KTM 05:11:42 +00:19:23 9 Pal Anders ULLEVALSETER FARMERLIPS 05:12:23 +00:20:04 10 Jun MITSUHASHI XXX 05:21:50 +00:29:31
Nån mer än jag som inte fattar hur Williams kan låta Montoya få fortsätta köra när han redan är klar för McLaren. Jag menar utmanar Montoya Räikonen i nått av dom sista loppen om finnen kan vinna titeln och Montoya inte kan det.
Joinzzon: Troligen kommer den att sitta där på väggen många år till:-) Den svarta Lotusen är en skönhet för ögat. Jag har tyvärr inte sett utställningen. Men jag kan tänka mig att den var bra.
Frisco: Den 6 hjuliga Tyrell bilen sitter fortfarande uppsatt på väggen hemma i föräldrarhemmet :-)
Såg den även när jag var nere i Örebro i sommras o kollade på Ronnie Peterson utställningen. På tal om utsällningen, snacka om nostalgi. Jag tror att jag beundrade Lotusen i mer än en halvtimma *suck* Snacka om att det var många tankar, både posetiva o negativa som gick genom skallen när man återsåg den bilen.
Frisco: Det var min 1:a tanke också men sen klack det till att den hade 2 (små) hjul fram.
Frän ide men jag ser lite problem: - reglementet ang däckanvändning under tävlingshelgen. - drivpaketets hållbarhet - ökad vikt med extra drivaxelpaket - viktbalansen, den blir väldigt baktung
Sen undrar jag lite om artikeln: "påfrestning på upp till tio G" - När då? När man kraschar in i muren möjligtvis. Aldrig annars. "en vidareutveckling av den bil med sex hjul som Jody Scheckter vann ett lopp med 1976" - Det är ju två decennier sen och ett total annat koncept än den dubbelframhjuliga. Denna gjordes mest för att minska "frontarean" och bättra aerodynamiken och på så sätt höja toppfarten samt till viss del öka greppytan. Dock så hade dom bla stora värmeproblem med dessa små däck.
Läste i Aftonbladet att Willams har ny bil för att vinna F!, enligt Ralf Schumacher och konstruktörerna. Har bland annat 6 hjul. 2 fram och 4 bak. Spelar ingen roll för Ferrari och Michael kommer att ta hem F1 2004 ändå.
MoK: Som jag skrev tidigare. Daniel Carlsson skall köra 8 tävlingar i en 206:a för Bozian racing. Svenska, finska o RAC rallyt är de tävlingar son är spikade.
Roberth: Nej den silvriga var den nyaste av de 2. Det var den som Rådis körde med. Den är såld till Mats Thorzellius, men den vita som Tobias körde med vet jag inte var den är.
Läste i IB idag att det åtminstone står en Evo 4 i garaget.
Joinzzon: Tror att Olsbergs endast har den silvriga WRC Corollan kvar, men ja vet inte riktigt, möjligt att dom har nån grupp N evo kvar då de lutar åt att "Tobbe" kommer köra några sådanna tävlingar i år .
Roberth: Vad för bilar är kvar av alla Toyotor o Evo 6:or o 7:or?
En Evo 7:a har Patrik Carlsson köpt o den senaste Toyotan har Mats Thorzellius köpt. Finns den första Toyotan (som Tobias körde i år) kvar + den ena evo 7:an?
Roberth: Verkar som de endast blir en svensk i WRC klassen i Svenska då Tobias Johansson inte fått ihop tillräckligt med pengar för sin Ford start. men man vet ju alldrig teamet har ju en gammal japanare i garaget som man kan använda sig av.
Joinzzon: Hoppas att det går bra för honom´. Ekström och Björklin verkar mest på hugget nu av de andra Svenskarna. Ulf Engenström från Östersund var nummer 3 förra säsongen av Svenskarna. Han har haft lite otur med maskineriet i denna säsongens öppning. Han vann tom. ett heat mot Stefan Svensson igår.
Lag-VM går i Inzell i slutet av januari. Vi får se vem som blir 3:a i laget efter de två självskrivna.
För två månader sedan skadade sig Horndals isracing ess Mikael Persson allvarligt i foten under en landskamp i Finland. Trots detta står han ikväll på startlinjen när årets SM-final avgörs på Studenternas i Uppsala.
- Det var i första kurvan som jag gick omkull och foten fastnade i bakhjulet och jag fick allvarliga inre skador, förklarar Mikael.
Sedan dess har han gått sjukskriven och det kan ta upp till sex månder innan foten är helt bra, om den nu blir det alls.
- Jag kan i alla fall gå kortare sträckor utan att det gör alltför ont och nu har jag även börjat arbeta igen, fortsätter han.
Comeback på tävlingsbanan gjorde han redan i onsdags, då han var med i en tävling på Vinterstadion i Örebro.
Åtta poäng direkt
- Jag körde ganska bra och fick ihop åtta poäng och hamnade också på åttonde plats. Det var viktigt att se att jag inte var rädd, framför allt efter starten i första kurvan.
Några större förhoppningar inför kvällens tävling har inte Mikael.
- Jag räknar inte med att kunna upprepa fjolårets fjärde placering, utan är nöjd om jag hamnar bland de tio bästa.
Vill köra lag-VM
Jag är sämre än ifjol och sedan är också startfältet bättre nu när flera utländska isracingsprofiler är med i leken.
Innan olyckan han Mikael med att köra fyra tävlingar, bland annat kvalificerade han sig för årets VM-semifinal, en tävling han aldrig hann köra. Han hann heller inte köra någon seriematch för sin nya klubb Bollnäs.
- Till nästa säsong hoppas jag att kunna komma med minst till semifinalen igen. Dessutom hoppas jag att kunna få köra i lag-VM som tredje man efter de två stora inom svensk israing, Stefan Svensson och 'Posa' Serenius. Det vore en upplevelse.
- För att bli bra måste man tävla och träna mot de bästa, och då måste man ut i Europa och köra flera tuffa lopp. Nu kan jag ge de bästa en jämn fight under två varv, men det gäller att kunna orka hålla koncentrationen under fyra varv och dit har jag en bit kvar.
'Posa' ett föredöme
Mikael har dock framtiden för sig då man ser till att 'Posa' fortfarande vid femtiofem års ålder härjar i välrdseliten.
- Han är mitt föredöme och en riktig elitidrottsman, avslutar Mikael.
Nej jag har letat som en galning men jag hittar tyvärr inget :-(
Om inget annat så kan jag förhoppningsvis svara dig 03.45 när AvestaTidning dimper ner i lådan.