Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1714295 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: SHL 2015/2016
DansbandsWolf:

hur går det i riksserien? hihihhi!

{7603}: Sorry Barbro, 3 nya till och Luleå man blir glad. Skål ta mig fan! Hur går det för Skellefteå i Riksserien?

lite som speedway..... en 6-0 eller 5-1 i poäng hoppas jag på:)

{7827}:
Ikväll och imorgon är nästan alla svenskar röda-vita-gröna!

Jag tror Modo har bra chans om de visar vilja.

Tycker Modo har betydligt mera skills än Qatar men nu kommer det handla om vilket lag som visar moral.

{7603}: Jag tycker vi ska vara glada och stolta över de 12 raka vinsterna, 17 matcher med poäng på raken. Det kunde ju inte hållit för evigt och det är ok att då förlora mot Frölunda. Det skulle ha känts nesligare om det varit mot ett mitten/bottenlag. Förutom MoDo då, som jag har som 2a i mitt hjärta, de skulle jag också ha "accepterat". :-)

Sv: Övrigt
En liten detalj i kråksången, CHL.

OM Frölunda på tisdag hemma mot Qatar lyckas förlora är det väl ändå det ultimata dråpslaget mot den turneringen.

Då finns som jag ser det fortfarande ingen trovärdighet eller status i CHL.

Om killar som Ekarv, Mastomäki och Fabricius är de som tar Qatar vidare efter mötena mot Frölunda är då jag övertygad, det är få lag som bryr sig.

Är det inte ganska perfekt ändå.
Frölunda hyllas. Alla missunnsamma börjar dra växlar. Vi seglar inte iväg i toppen. Frölundaspelarna börjar få för sig saker.

Våra killar blir ödmjuka och suger åt sig träning och utveckling. En förlust kan komma lägligt,som idag. Första 10 minuterna gör mig dessutom lugn.

{7827}:

han tänker rätt. De regerande moraliska mästarna! ;-)

{7804}: "Regerande mästarna". Wennerholm...

jag tar och bjuder på min analys av matchen.

Det är två bra lag som gör upp där ute.

Till att börja med tycker jag att det är helt rätt att ställa Hanses i kassen. Visst var Svensson makalös i senaste matchen mot Davos, men Svensson var dålig i förra matchen mot Frölunda. Hanses är fräsch, och har dessutom vunnit 100% av matcherna han har stått.

Första målet är tyvärr en jättemiss av Hanses, men övrigt spelar han fullt godkänt. Otroligt bra avslut av Frölunda, 2a, 3e, 4e och 5e är ruggigt snygga mål. Abbots direktflippstyrning till Lasu är en otrolig prestation, och Figrens pass till Johnsson är delikat. Mycket mycket vackra hockeymål, och det är bara att buga och lyfta på hatten.

Lite synd bara att domarna missar en solklar hög klubba på Adam Pettersson i fritt läge i spel 5-4 med två minuter kvar. Det är 2 minuter eller 2+2 minuter då Adam tvingas sy. Spel 6-4 hade kunnat leda till en snabb reducering, och då hade vi också kunnat plocka målvakten och spela 6-5 och jagat kvittering. Synd, men i övrigt en bra match av domarna.

Vi gör en fullt godkänd match och känns kanske till och med lite bättre spelmässigt och spelförande. Men Frölunda skapar ändå fler målchanser, och gör mer mål. Det är då inte turligt på något sätt, utan väldigt bra spelat av hemmalaget. Magiska avslut. I bortalaget vill jag lyfta fram Sebbe Aho som gör en riktig stormatch. Även Ritola är vass och Norman är bra och jobbar som ett djur.

Summa summarum: en rättvis hemmaseger men väldigt fina hockeymål.

Frölunda är välkomna upp till Skellefteå i jul då. För första hemmamötet. Och sen har vi då en till match hemma. Får se om de kan upprepa sina jävla cirkuskonster igen då?

{7603}: Ingen skam att förlora mot Frölunda. Vi studsar tillbaka inom kort.

Jag är inte heller orolig. Det jag skriver nu riktar sig bara till Skellefteå AIKare för det är bara vi som förstår och vet var vi har klubben och laget.

Förutom att en förlust naturligtvis är negativ så känns resultatet i ett större och längre perspektiv "passande".

Det finns en matchbild som faktiskt säger att AIK börjar som de ska. De känner att nu vet vi var vi står och var vi har Frölunda -testet är positivt.

Efter testet lämnar AIK över taktpinnen..

Ojdå 5-3 nu, what? chansen finns men nej där blev det 6-3 i öppen kasse. Det målet skall inte belasta Hanses ;)

Jaja ridå!! Frölunda effektivare och bara löjligt att snacka bort 5-1. Vi måste hitta ett sätt att slå dom! Hanses har vunnit varje start i SHL hittills så tänker inte hänga ut honom.

Inte ens lite orolig att vi inte studsar tillbaka omgående.

Kom igen AIK!!:)

Oj oj oj nu 5-1...jag som trodde och hoppades ni skulle pressa frölunda men icke. Obra att de nu får förnyat självförtroende inför CHL- returen.

Tack för lektionen Frölunda!

Xtravaganskaja: Det lönsch inte byta ut Hanses. Trots allt "bara" en match mitt i serien, även om det är tungt att Frölunda är så mkt mer effektivare. De är duktiga på att hålla oss i hörnen oxå.
Det trista med Hanses är att han har sånna toppar och dalar. Lasse Johansson är ju en klippa i jämförelse.
Det kanske blir 4-2 men jag hade tippat AIK vinst.

Vakna Skellefteå AIK det är match.

Helt ok spel av oss och ändå underläge med 3 mål :(

Nåväl bara hoppas på mål direkt i PP:ET !! Kan vi få den medvinden blir det åka av.

Kom igen AIK!!

{7827}: Oj oj 4-0 det var hockeygodis det och blev blött i brallan hos komentatorn. Det målet skall inte belasta Hanses.
Och se där krutar Burström in ett höstlöv...tänka sig att Kalixkillen tog hans plats i JWm när det begav sig.
Vänder ni detta blir det Jerringpris och SM guld.

{7827}: Tack och gonatt! Samma visa, Frölunda kör över oss. Oj, mål av burström. Tyvärr så är det kört.

DansbandsWolf: Hanses är bra när han är bra men riktigt dålig då han är dålig. Svensson är mycket jämnare. Tycker också att man bör köra Svensson mot starka lag som Frölunda.

Hur tänkte ni när ni ställer Hanses i mål? Vill ni inte vinna?

Vi får smaka på en ruskig effektivitet som vi själva brukar bjuda på.

Mitt tips vacklar... Byt ut Hanses nu....

Jahapp...

{7827}:

Tillknäppt, hygglig fart, tycker AIK haft spelet lite mer än Frölunda. Hanses ska inte lastas för målet, Frölunda är ju bra i PP. Jag står fast vid mitt tips än så länge i alla fall.

{7827}: Ajaj... Han tvekade lite Hanses...

Nu kör vi!

{7603}: Westberg (heter han va?) kommenterar som vanligt Frölundas hemmamatch. Bra med opartisk och nyanserad kommentator!! Eehhh, NOT!

Jag läste Rönnberg tyckte de gjorde en bottenmatch i CHL i tisdags mot Qatar.

Otroligt Qatarfansen drar enorma växlar på den matchen,dom är verkligen svältfödda och blinda.

Frölunda då. Låter faktiskt som de är i en svacka.

AIK tror jag gör en medioker första period som vanligt i höst och sedan växlar upp.
Önskar dom kunde göra en mer maxad insats över 60 minuter ikväll.

{7827}:

en härlig inför-rapport av Norran och Bert.

Gillar (som vissa kanske har märkt?) att skruva upp tonläget före match, inte tona ned det. Känslor och rivalitet är viktigt i vår sport, för att skapa intresse. Kan man sen inte acceptera de dåliga förlorartendenserna så ska man strö lite salt i såren genom att retas lite efter matchen, men det ska man undvika om motståndaren var ärlig och sportslig och sen erkände: vi förlorade och vi var tyvärr lite sämre. Då finns det ingen anledning att retas.

Själv har jag inget problem att erkänna en förlust då vi var sämre. Som förra gången vi mötte Frölunda, då var vi faktiskt totalt utlirade under långa stunder. Revanch ikväll? Hoppas!

Mycket smart och korrekt av Bert att hävda att "Frölunda är det nya Luleå". Frölunda kan nästan mäta sig med oss, och om vi siktar på att utvecklas varenda år så funkar det inte att mäta sin krafter mot ett mediokert bottengäng och sen slå sig på bröstet. Näe, vi måste mäta oss med den näst bästa. Det tycker då jag.

Martin borta "någon till några veckor". Det innebär att han är tillbaka tidigast till matchen på annandag jul mot Djurgården gissar jag.

{7804}: Kvällens match mot Frölunda är den intressantaste för oss givetvis men bör även vara det för den "objektive" (såna finns iofs inte) hockeyintresserade. Vi föll ju tungt i första matchen, men det var tidigt på säsongen och jag tror att vi är mera jämspelta ikväll.

{7804}:

de verkar ha de ha det grymt mysigt i Frölunda.

”Det är hård kärlek emellanåt”

Jag har suttit här och tänkt att de alla hade mustasch pga Movember?

{7827}:

En mycket mycket tuff bortamatch. Frölunda är fan alltid bra mot oss, de höjer sig alltid. Precis som du skriver brukar det bli jämna matcher, bra matcher med två bra lag. Det gäller att vi är på tårna när pucken släpps.

Frölunda känns som det enda laget som har matchat oss spelmässigt de senaste säsongerna, även om bogeyteamet Växjö också har spelat bra mot oss – men Växjö mer på ett gnetigt defensivt sätt. Frölunda är likt oss spelskickliga och har spelskickliga backar. Dessutom har de många egna spelare, många unga hungriga spelare, och dessutom har de fyra bra femmor där alla trummar på och bidrar. Jag har då stor respekt för Frölunda.

Extra motiverande att möte Rönnbergs gäng är Rönnbergs dålig förlorartendenser. De ska skyllas ifrån, flyttas fokus, smällas i dörrar som värsta tonårsfjortisen. Det är en krydda, och det har definitivt byggts upp en liten rivalitet mellan oss. Men en mycket duktig tränare och ledare såklart, som spelar en positiv hockey.

Tråkigt bara att Martin Lundberg blev skadad mot Schweizerostarna. Lundberg låg då inte kvar på isen och flännade, han följde Martin Lundberg standard som vanligt. Men med tanke på att jag såg en lite grimas i ena mungipan på väg ut till båset så förbered jag mig på ett benbrott, vid muskelskada/sträckning/ledskada så hade nog inte Martin rört en min. Inga jäkla fjoll-Rödintakter där inte.

Mitt tips: 3-5

Ja, match på torsdag mot höstens lag, Frölunda. Vi har knatat förbi dem tack var vår otroliga form men de har ändå varit bäst ända fram tills nu i alla fall.

För verkligen hoppas att Martin inte är skadad så att han blir borta nån längre period. Vi får säkert räkna bort honom på torsdag.

Känns bra på nått sätt att spelet inte var så bra igår mot Davos, då kanske de rycker upp sig lite mot Frölunda, för Frölunda har ju haft lite tyngre än vanligt de senaste matcherna och de lär ju motivera sig själva nu när de möter nya serieettan.

Ska tippa omgång 24 lite:
Örebro - LHC 4-2
DIF - Brynäs 1-3
Rögle - HV71 3-2 ot
FBK - Malmö 2-3 ot (FBK bör ju vinna men MIF är lite i brygga nu och kommer att sprattla till)
FHC - AIK 2-4
Luleå - Modo 2-1 ps (MoDo är på uppgång men även Luleå. Hemmamatchen vinner MoDo)
KHK - Växjö 1-6

{7804}: Det man funderar mest på just nu är Lundbergs status?

Såg att det var just över 3000 personer i en av Finlands matcherna samt 2700 i den andra. Läste tidigare här på HS att intresset i Finland är ganska stort när det kommer till CHL? I Davos och Lule matcherna var det över 4000 vilket får anses som mer än ok.

Men något stämmer inte riktigt med denna turneringen. Det bästa vore om vi vann denna CHL upplaga !! Så man sen kunde önska oss så långt bort från denna skamfläck till idrottsevent som möjligt.

Man har tom tidigare i år hört/läst (på en mängd olika forum) hur lag som åkt ut ur CHL grattats på ett uppriktigt sätt av andra lags fan? Ofta med en tillhörande motivering att 'nu kan ni satsa på SHL helt' eller 'skönt för er att slippa ev framtida skador'

Hur är det ens möjligt ?

Skador är en del av sporten och ett pris man gärna betalar om belöningen står i paritet med risken! Men gör den verkligen det ?

Jag känner att man vill åt en känsla där man verkligen hoppas AIK ska vinna varje gång dom ställer ut skridskorna . Inte en känlsa av att hoppas vi inte tappar spelare skadade till nästa SHL match (eller i värsta fall ännu längre.)

{7603}:

"Börjar snart tro det bara är AIK som inser att Qatar är av ondo."

Jag tror att det beror på att de är så dåliga. Man vill inte hacka på någon som redan ligger ner.

Xtravaganskaja:

lite statistik:

skott 26-34
utv: 3x2 5x2
Puckinnehav uppskattar jag till 35-65
Det viktigaste är dock skapade heta målchanser, och där är det är det rätt så jämnt. Lite fördel Davos till och med.

Flera av Davos målchanser är totala bjudningar, och flera är när spelare ramlar alternativt pucken studsar konstigt över klubban.

Kommer vi upp i normal standard hemma borde vi ganska enkelt plocka dem. Skillnaden i kvalité och skicklighet är tydligast i PP, då vi skapar ett mäktigt tryck medans de knappt får in pucken i zon.

Rudslätt tycker att vi ska lära oss av Davos i svensk hockey. Hmmm... ha usel is och slå långa flipperpass. Jag vet inte riktigt? Som att tycka att Spanien och Tyskland ska lära sig av Grekland och Sverige i fotboll ungefär. Satsa inte på passningsspel, puckskicklighet och kreativitet, utan knalla iväg en långboll och jaga efter. För det är ju kul att titta på? Men smaken är som baken.

{7804}:
Ja ett möte mot Qatar utan att det gäller viktiga poäng i serien eller slutspel tror jag skulle få AIK spela ut hela registret och förnedra Qatar.
Ja men varför gjorde vi det inte ifjol säger någon?
Jag tror det är först i år vi tar turneringen någorlunda seriöst.

Börjar snart tro det bara är AIK som inser att Qatar är av ondo.

Xtra.
Ja på torsdag smäller det. Nu när man tänker efter så sparade nog båda lagen på krut ikväll.

Svensson makalöst bra i ett slarvande av sällan skådat slag. Isen måste ta på sig en hel del skuld i det slarvandet. Mkt bra läge hemma och 1-1 får i det närmaste ses som en vinst.

Efter slutsignalen i den andra matchen säger Roger Rönnberg att "jag är lugn. Har inte sett mitt lag spela sämre"

:)
Haha Frölunda verkar helt klart ur balans. Vilket inte alls är dumt inför vår tors match.

Ikväll fick man bevittna två verkligt dåliga matcher i en mkt tveksam turnering. Måste bli skärpning om folk ska hålla det lilla intresse som finns kvar vid liv.

{7603}:

kollade slutspelstabellen nu. Vinner vi mot Davos och Qatar mot Frölunda, då blir det alltså vi mot Qatar i semi.

Klart det skulle vara roligare än att möta Frölunda. Och enklare.

Ja kommentatorerna var hemska.

Resultatet såg ut vara vad AIK var ute efter.

Frölunda förlorade. Såg inte matchen men kanske är göteborgarna ner i en svacka. Det skulle inte förvåna direkt för Rönnberg får jag för mig är ungefär som Bulan tror jag. De är duktiga på kräma ur allt i varje match och det går bra under hösten sedan blir det tungt.

Bra för oss i SHL om Frölunda börjar få soppatorsk.

Ska bli ganska intressant nästa tisdag se vad AIK tänker hitta på men nästan ännu intressantare se var vi har Frölunda.

Vad ska man säga?

En dålig match av oss. Uselt passningsspel, och mycket slarv där Urbom och Heed är de värsta syndarna.

Tycker matchen går på poäng till Davos faktiskt. Visst är vi i grunden ett skickligare lag, men tycker att både närkampsspelet, koncentrationen och passningsspelet är väldigt svagt för att vara oss. Svensson klart bäst i bortalaget, men tycker att även Broadhurst och Aho är duktiga ikväll.

Davos bästa spelare är även han målvakten som står för en mycket bra och tabil insats.

En viktig poäng med kvällens match... isen! Har aldrig i hela mitt liv sett en sämre is. Man ser stora sprickor och revor med blotta ögat. Har aldrig sett så många spelare ramla under en och samma match. Givetvis ett taktiskt drag av Davos, för visst fan ligger staden i Alperna där det är minusgrader? Det passar bra in med Davos taktik att lägga långa flipperpuckar ut från egen zon till forwards som sticker direkt. Tjeckiskt spel, men tror inte de skapar en enda målchans genom ett kontrollerat passningsspel. De har problem att ta in pucken i zon i PP till och med. Men de skapar massor av målchanser genom sina luriga långpass som vi får se upp till.

Dessutom spelas matchen på hög höjd. Vi har inte samma energi som vanligt. Vet inte om det var hög höjd eller dålig tändning?

Men Davos spelar smart efter sina resurser, och för att optimera sin chans att gå vidare. Skulle tippa att de skulle sluta på plats 7-10 i SHL, de är giftigare än bottenlagen.

Davos är välkomna upp till Skellefteå nästa vecka. Med riktig is.

Är det AIK IF Rudslätt som var matchkommentatorn? Otroligt partisk emot oss vilken inte förvånar iofs. Även domarna gör en väldigt hemmabetonad insats. Enormt hemmabetonad skulle jag nog säga.

1-1 är då ett bra resultat för oss.

Rudslätt vill att vi ska gå vidare säger han. Så lät det då inte.

Davos trodde de hade gjort 3-2!

Jag trodde det stod 1-1?

Den här matchen är inte avgjord!

Näe. Det står ett-ett med fem minuter kvar.

{7827}:

Vilka jävla kommentatorer!

Davos som vanligt försöker spela sig ur situationen!
Skellefteå får nog rikta in sig på kontringar resten av perioden!
Ska de ta Urbom, rätt spelare?
Där har Skellefteå tur att det inte är puck out!

Davos slår en långlobb varenda gång de får pucken.
Skellefteå har pucken i ägo och för matchen.
Urbom är helt jävla oskyldig.
Det är ett solklart hopslag.

Var fan har de hittat de där herrarna. Herregud?

Har bara sett 10 min drygt, men av det jag sett så verkat vårt passningspel helt under isen? Davos spelar avigt verkar det som. Bra PP i slutet på andra.

« · 1714295 · »