När du skrev det där om pinsamheter kom jag vad på kvällens höjdpunkt var...helt klart när de försökte få kontakt med någon kvinna ute bland folket, som inte alls fattade att hon var ute i sändning. Oj, så vi skrattade!
Mot slutet av omröstningen var annars det mest intressanta: - skulle Sverige bli sexa? - skulle Sverige ge Norge poäng? - vem skulle presentera Sveriges poäng?
Jag såg för övrigt hela sändningen tillsammans med folk som blev förvånade över att Sverige fick tolvor av de nordiska länderna. Ojojoj...
Paddan: Ska det lyssnar på schlager i världsklass finns det bara en låt och en artist som kan komma på tal: Jag snackar givetvis om den smått geniala tyske demonsångaren Stefan Raab och hans dramatiska sång Wadde Hadde Dudde Da som kan ses som en mycket djärv tolkning av vår samtid.
65Selander: Pinsamheterna flödade iaf under programmet! Värst av allt var ju det där rövslickeriet gentemot de totalt URKASSA programledarna dom plockat in i sändningen. Jobbigt att uppleva/genomlida sånt...
Det som förstör mycket mer än det faktiskt gör gott anser jag är att länderna nu väljer att inte sjunga på sitt modersmål. Där har vi en orsak till att man inte hör allt som sjungs. HUR bra är t.ex sångaren från F.Y.R of Macedonia på det universella språket Engelska?? Klart det försvinner ord då, likt tolvorna gjorde för Lena PH, som försvann ut i den turkiska natten...
I vanliga fall brukar jag mest bara lyssna på musiken, men ikväll tyckte jag att det var fasligt irriterande att inte höra vad de sjöng. Skulle t.ex. vilja veta vad vinnarlåten handlade om. Vilket språk sjöng hon på, först och främst? Och just som jag skrev det kom jag på att man kunde leta på nätet...
65Selander: Kompispoängen kommer man nog dessvärre inte från, det är ju en hel del "nya" länder" som har dykt upp de sista åren så de röstar ju alltid på varandra. Kommer att bli än värre är jag rädd för.....
I dessa sammanhang kanske man skulle göra en "Jugoslavien". Det skulle väl vara fullt möjligt att bryta sönder Sverige i 24 enskilda stater? Sedan kan vi också rösta på varandra och dominera detta evenemang för all framtid :-)
"and finaly Littleland 12 points, Magne Petit 12 point...and now to the Uplandic jury..."
knaskamilla: Äh, hon hade varit på läkarbesök precis innan uppträdandet och som alla vet så känner man sig frisk som nötkärna när doktorn frågar "Jaha...och vad är det för fel på dig då?" Där av det uteblivna ondandet och det återhållsamma gnidandet mot stativet.
65Selander: Jo, hon har ju kunnat svalt det helt och hållet... ;) Säkert pga närheten till länder där synen på kvinnan som "objekt" nog inte nått lika längt som i Väst. Varför bli känd som "Stativslukerskan" i onödan??
65Selander: Varken Spanien eller Rumänien var ju värda luft. Mest patetiskt var ju ändå att Serbien/Montenegro var med länge och slogs om segern..??? Det är mer storpolitik över detta än vad det kalla kriget nånsin var.. ähum, ja nästan iaf.. ;)
Ukraina och Sverige var ju de klart bästa bidragen. Så jag är man helt klart nöjd med vinnaren, trots att Sverige nu inte räckte ända fram. Lena PH måste man säga är fantastiskt vacker!! Sedan har hon ju full kontroll uppe på scenen. En fröjd för ögat!!
Tycker det är lustigt att svenska journalister alltid lyckas skriva upp Sveriges bidrag så djävulskt inför Eurovision. Ikväll var i alla fall Turkiet, Ukraina och Grekland bättre (fast Greklands låt sprack på en kass sångare). Däremot förstår jag inte varför så många röstade på Serbien-Montenegro. Hade f.ö. tippat innan finalen började att Sverige skulle bli sexa, och helt fel ute var jag ju inte...
Var det förresten någon mer än jag och min soffgranne som såg bröstvårtan som tittade fram under dansandet i Belgiens framträdande?
Så jäkla synd om Norge vet jag väl inte om det var...eller? Mer synd om grabbarna som skrev låten, de är ju svenskar, fast det klart denna låten kom ju inte med i den svenska uttagningen men i Norge gick det bättre. Jag såg nämligen den norska festivalen och den var ingen höjdare, "High"låten var klart bäst där.
Tja, Balken Festival...är det väl delvis, de röstar ju väldigt gärna på varandra men det gör ju vi i Norden också, detta år fick vi ju tolva, från Norge, Da´nmark, Finland och 8 från Island...
Jaha, då har man slagit ihjäl några timmar framför tvn, till vilken nytta?
Tja, man fick som vanligt se och höra en blandning av alla de sorter...vann rätt låt...jovars, det var nog rätt trots allt. Sen så blev jag ju svag för Grekland, för den grabben var ju gööööörsnygg och dansade bra gjorde han med....(hm...dans och dans, förresten).....sen om låten var bra, nja...sådär enligt mig. Men ögonen måste ju få vila på något också. Englandsgrabben gick inte av för hackor heller.....och den låten tyckte jag var bra. Sen trodde jag faktiskt att Norge skulle komma bättre än sista platsen, den låten är faktiskt rätt så bra, bara man får höra den några gånger. Cyperns lila tjej var också bra.
Det var kanonkul att lyssna på den norska kommentatorn ikväll, han sågade Lena lite sådär lagom och sen så gav Norge henne full pott...
Jag tyckte Vetlandatösen gjorde ett bra framträdande, hon hade iallafall en av startfältets bästa röster. Lika bra att Sverige inte vann, usch för att få hit denna tävling som har blivit på tok för stor, iallafall enligt mig.
Förresten, jag får väl kanske nämna vilken låt jag tyckte var sämst, det var Rumänien. Fast om jag skall vara riktigt ärlig så kanske låten är bra men vad var det för dokusåpa människa som sjöng....brrrr...fasansfullt.. Sen så var väl Österikes låt rätt så kass också, Maltas ylande...nja....
Resten av låtarna, tja dom har jag glömt....eller förresten...när man har hört några av dom fler gånger så blir säkert dom rätt så hyfsade också.
Sorry, blev lite mycket text så här på kvällskvisten.
Sjöng karl'n verkligen något mer än de orden, då?
Var det förresten någon som såg Zlatan i pausdansandet ikväll? Vilken insats han gjorde!