HV71

7183 inlägg · 782 ämnen

Liv = sämre än salo!!

« · 1013450 Till forumet


Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

Hehe jasså får vi gissa på att det är en gästbok som tillhör ett lag från norra delen av landet ? :). 
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Hawerchuk skrev: "Skulle inte förvåna mig ett dugg om stats.swehockey.se är fullt av missar, men det är ju det enda vi har och måste rätta oss till, än så länge."

I flera klubbar finns statistik som är korrekt. Exempelvis HV71 som har full koll på hur många Play Off/ES/SM-matcher som varje spelare har gjort.

I exemplet med de försvunna SM-matcherna från 1992, så är Pelle G. drabbad. Om han om ett par år skulle slå rekord i antal spelade SM-matcher skulle inte det gälla då för att det inte överensstämmer med swehockeys databus?
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

Skulle inte förvåna mig ett dugg om stats.swehockey.se är fullt av missar, men det är ju det enda vi har och måste rätta oss till, än så länge.

Det jag vill försöka komma fram till på ett smidigt sätt, utan att trampa på några känsliga tår, är att det egentligen är ganska ointressant att Liv är bäst om man räknar ihop ES och SM-slutspelet. Det är nämligen två helt skilda företeelser som man bland gemene man, med pressens och klubbarnas goda minne, verkligen inte greppar. Det finns ju många som tror att Håkan Loob är tidernas målskytt när det egentligen är LG Pettersson, med den förre först på tredje plats. Eller ta det debaclet med Magnus Wernblom rekord hit och dit under säsongen. Pinsamt. Han står på 264 mål, inget annat.

Antingen innehar man rekord i ES eller i slutspelet. Det finns inget annat.

Men som sagt, för Livs del så kommer han med all säkerhet sno båda rekorden inom en eller två säsonger. Sen om han har spelat x antal matcher mer ska inte ta ifrån honom bedriften i sig. Ett rekord är ett rekord.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Cyklob:

Dessutom såg jag i en annan gb här på HS att vissa poliTIKer gått igång på allvar. Stora i käften, men tämligen ryggradslösa ute i verkligheten :-) 
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Cyklob:

Det här blir säkert sevärt!
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute: Det blir en intressant semifinal detta må jag säga. Ska bli intressant att följa denna serie.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Hawerchuk:
 
Jag tillhör också skaran som tycker att ett elitserierekord skall vara ett ES-rekord och inget annat. Liksom att man skall räkna slutspelsrekord för sig inom SM.

ES och SM har ändå en viss relevans om man vill jämföra klubbrekord. De allra flesta klubbar brukar räkna matcher inom SIF:s tävlingsverksamhet som "matcher för klubben". Alltså både ock.

Sedan har jag själv aldrig skrivit något om rekord, utan påpekade bara för qslig att "historiskt" så har Liv tangerat Myllys när det gäller ES och SM.

Det går ju också att se på HV:s officiella hemsida att man inte haft någon större uppmärksamhet kring detta, fast det kommer att ske desto mer när och om de enskilda rekorden för ES och SM slås.

Swehockeys databas går ju att använda i dropplisten så att du kan få fram enbart grundseriematcher eller slutspelsmatcher. Av någon anledning startas den alltid med en sammanslagning av båda.

Sedan är det lite si och så med statistiken där. Flera HV-spelar har inte blivit krediterade för matcher i SM 1992. Bara de som gjort poäng eller blivit utvisade är krediterade för de tre matcher som spelades då.

Peter Ekelund gjorde 8 matcher i ES när han debuterade 89/90. I swehockeys databus blir det 16. Till en början angav man periodikan "Årets Ishockey" som källa för databasens uppgifter före 1997 (efter detta är det onlinetjänst som gäller).

Efter diverse påpekanden om att databasens inte alls följer den statistik som finns i "Årets Ishockey" så har man istället tagit bort den källhänvisningen.

Brian Boucher som var i HV, 04/05, var målvakt och inte back som databasen gör gällande. Mikael Collin som vaktade målet hos både SSK och DIF på 70-talet är synnerligen svensk och inte amerikanare som databuset gör gällande.

Så swehockeys databas kanske inte alltid skall tas på största allvar, liksom noteringar som är satta i ES och SM. Det sistnämda duger iaf utmärkt vid en inte helt vetenskaplig jämförelse.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Hawerchuk: Lite vårt att jämföra sådanna siffror mellan spelare som spelat så olika många matcher i ES. Henke kommer slita många år i NHL som Liv aldrig plattsade i.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

Jag följde det tipset du gav qslig och tittade lite närmare på siffrorna. Jarmo Myllys har fortfarande elitserierekordet för hållna nollor i ES, och Henrik Lundqvist är etta i slutspelet genom tiderna. Liv behöver fem till för att slå Myllys och tre till för att knäppa Henke på näsan, men det borde han ju fixa.

Kvällspressen har fortfarande ingen koll på hur man tittar i tabeller, eller hur man återger Elitserierekord på ett korrekt sätt. Fast swehockey.se statistikdatabas är väl inte den bästa heller då den slår ihop serien och slutspelet som default.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute: det gör inget, en otrevlig moderator (dessutom), kan jag vara utan. pajas var ju stefan livs andra namn, det är ju redan taget, kom med nåt nytt.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
qslig:

Men vad gör du då här inne? Eftersom du nu själv erkänner att du är för korkad för att föra en debatt som baseras realiteter, istället för på påståenden som helt kan sakna grund i någon som helst verklighet.

Du hade kunnat välja att avstå skrivande i denna tråd. Det gjorde du inte. Eftersom detta är ett forum för debatt så framstår du nu som ännu mer korkad, än vad dina första inlägg gjorde gällande. Du är en pajas och kommer fortsättningsvis att ignoreras. 
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
qslig: +t
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

jaha, ursäkta om jag fick dig att tro att jag ville föra en debatt baserad på statistik & verklighetsuppfattning, dessutom med finess. nej, sådant sysslar inte jag med.

..allting som jag saknar. usch, så plump sagt, naaaaw.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
qslig:

Ännu mer fantastiskt av dig att komma med påstående efter påstående samtidigt som du konstant vägrar att svara på några frågor kring vad ditt resonemang bygger på.

Måhända är jorden platt också?

Fantommålvakt vet jag ju inte, det var dina ord igen. Däremot kanske Stefan är eller är på väg in bland ES 10 bästa målvakter genom tiderna?

Här är det väl lite svårt att avgöra vad man skall gå efter. Tiderna har förändrats. På 80-talet gjordes det dubbelt så många mål per match än vad det gör idag. Det kan ju knappast betyda att alla målvakter var dubbelt så dåliga som de är idag. Knappast backarna heller som hade medelmåttor i kassen bakom sig.

Det hade varit möjligt att föra en konstruktiv debatt kring detta. Fast då krävs lite substans, verklighetsuppfattning, statistik och finess. Precis allting som du saknar.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

fantastisk insats. efter all denna statistik, intressanta fakta och påpekanden så kan jag bara böja mitt huvud i skam för att jag inte förrän nu har insett vilken fantommålvakt vi pratar om.

*avslutar med en piruett på isen* *applåder*
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
qslig:

Vet inte om jag behövde gräva direkt. För en normalbegåvad med bredbandsuppkoppling ligger informationen ungefär 10 sekunder bort (för samtliga målvakter i ES historia):

[URL=stats.swehockey.se/]Swehockeys Statistikbank[/URL]

Sedan var det här inget som jag grävde fram övht. En av de stora drakarna skrev om det både innan och efter "rekordtangeringen":

[URL=blogg.aftonbladet.se/5/perma/768557/]Före kvartsfinal 5[/URL]

[URL=www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article2083973.ab]Efter kvartsfinal 5[/URL]

Eftersom du trots allt verkar tycka att statistik är intressant så la jag ner ungefär 10 minuter, nu på förmiddagen, för att skärskåda en bra målvakt och en medelmåtta.

Jarmo Myllys förde Luleå till en genomsnittlig fjärde plats i grundserien under de 7 säsonger han var i klubben. Under samtliga säsonger gick man till slutspel vilka slutade med två finaler varav den ena vanns.

HV:s backar har med Liv i laget, belagt en genomsnittlig femte plats i grundserien under de åtta säsonger som medelmåttan vaktat buren. HV:s backar har dock bara nått slutspelet under 6 av 8 säsonger och det har bara blivit en final och ett guld.

Därför hamnar vi återigen på den intressanta aspekt, som jag tog upp i mitt senaste inlägg. HV:s backar har ju trots detta, både bättre GAA som SVS%. Skall man få detta att gå ihop borde man ha ganska så bra insikt i Luleås backbesättning, 94/95-00/01.

Ett resonemang borde ju om det finns lite substans i det hela, gå ihop också på slutet? Är Luleås backbesättning, 94/95-00/01, bland det sämsta som ES skådat? Eller hur bedömer du dom mot konkurrerande lag under denna tid? 
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

Mycket text om en medelmåtta. Bra målvakter gör laget bra (myllys), i andra fall är det laget som gör målisen bra. Intressant att du grävde fram statistik, verkligen.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

Nej, inte speciellt. Jag ställde en fråga, inte behöver du vara otrevlig för det. Du menar både slutspelet och serien? Inte tillsammans alltså.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Hawerchuk:

Problem med läsförståelsen bland allt fiskrenset?
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute:

Han är alltså den målvakt som har hållit nollan flest gånger i slutspelet? Eller är han den målvakt som hållit nollan flest gånger i Elitserien?
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Cyklob:

Det var vänligt och hövligt av dig, däremot var det inte nödvändigt. Det man vill komma förbi nu är semifinalen. Dom senaste två säsongerna har vi ju åkt dit i en sjunde och avgörande på hemmaplan mot de blivande mästarna :D
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute: Grattis till semifinalplatsen och lycka till framöver. Känns som att det blir ni som kommer stå där som mästare när det är klart. Och som ni spelat under året så skulle det ju inte vara helt orätt heller. Lycka till i alla fall.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
qslig:

Idag blev medelmåttan historisk. Ingen målvakt har hållit fler nollor genom ES och SM-historian. Stefans nolla idag var den 36:e i ordningen. Lika många som Jarmo Myllys kom upp i.

Statistiskt sett är Stefan och Jarmo nästan helt lika i dagsläget. Det som skiljer mest är de 544 minuters istid som ligger på Stefans pluskonto.

Jarmo hade under sin karriär i Sverige 21 026 minuters istid i ES och SM, ett GAA på 2.59 och en SVS% på 90.05.

Stefans GAA ligger idag på 2.52 och SVS% på 90.89. Marginellt bättre GAA men uppemot procenten bättre i räddningsstatistik.

Detta leder otvivelaktigt fram till följande fråga. Hur jävla dåliga backar hade egentligen Luleå under Myllys sejour i klubben? 
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute: tycker nog att ni klarar er tillräckligt bra på den fronten :).
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
qslig:

Där ser man. Stabila backar och försvarsspel? Här sitter man och oroar sig för att det är just där bristerna finns. Avsaknaden av utpräglat defensiva backar som man kan luta sig emot när det blåser hårt.

Men så var det tydligen inte. Skönt att veta. Anfall är väl annars bästa försvar, säger en del andra.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
liv är en hyfsad målis, inte mer. dock är det hv:s stabila backar och försvarsspel som gör honom bra. hade han stått i tex brynäs lr luleå så hade hans riktiga jag kommit fram lite tydligare, dvs bilden av en medelmåtta.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Anders i Budum: det gpr nog inte att vara sämre än salo han kanske är lite bättre lite
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Anders i Budum:

Ja, he he. Förresten hur känns det att vara såååååå distanserad av en barnrumpa. Blir det VIK eller Borås?
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Stefan Liv, köttfärsås och spaggetti + mössa? Vilken jävla barnrumpa!
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Et tu Brute: Han var fantastisk igår. Har inte sett honom i andra matcher än mot Frölunda men spelar han som igår är det minst sagt oroande.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!

Bumpar den här gamla tråden och konstaterar att Liv är på väg mot sitt livs form.

På de senaste 6 veckorna (14 matcher) har han ett SVS% på 93.44 och ett GAA på 1.75.

Betydligt mycket bättre än det såg ut innan jul.

Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Ser att ni fått en ny målvakt i, Scott Langkow. Han blir nog bra.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Dysso:
Nu verkar det som det helt klart , sen om han tar en plats i wings eller måste gå via grand rapids lär ju visa sig det
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Dream Team:

Risken för farmarlaget är väldigt hög, men stefan har i princip hela den här säsongen sagt att han tänker åka i vilket fall som helst. Ska han lyckas där borta så behöver han höja sin lägstanivå en hel del. Hoppas att miljöombytet kan göra att han utvecklas vidare...

Bara att önska honom lycka till.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!

Trots tvivlet på Stefan Liv så verkar det nu vara klart med Detroit kommande säsong. Fast AB har ju haft fel förr..... 

Saxat från AB:
"-Jag får inte skriva på något under tiden jag är här i Riga. Men så fort jag kommer hem så löser det sig. Det här är min chans, säger Stefan Liv till Sportbladet."

Vidare, se länk.

Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
mange_fbk: Läste en artikel i dagens DN om att det inte är helt självklart att Stefn Liv hamnar i Detroits organisation i höst. Ryska CSKA Moskva har blandat sig in i jakten på Livs namteckning.

"Jag har inte hört något konkret från Moskva, men jag vet att de har kontaktat min agent och ställt en förfrågan, men mycket mer än så är det inte i dagsläget, vi har inte hunnit längre helt enkelt. Ett spännande alternativ och en anrik klubb med fina traditioner där nettolönerna är väldigt bra. Jag stänger inga dörrar i dagsläget och är öppen för förslag. Man är lite less på Jönköping nu. Har trivts ypperligt i klubben och så och kommer såklart sakna kamraterna och atmosfären i Kinnarp om jag flyttar men det känns lite grand som det är dags att testa på någonting nytt nu efter alla år i HV71."

Nå det skulle vara någonting att bita i det för den gode Stefan. Han har sannerligen en epitet att leva upp till ifall han signar för CSKA. Tretjak var ju en ikon i klubben och det kan vara svårt att nå upp tills han popularitet och stjärnstatus.

Den som lever får se.

I övrigt kan man konstatera att Olausson lämnar HV71 och flyttar hem till Karlstad. Och som ett brev på posten så har Bofors ringt och Fredrik skulle ta sig en rejäl funderare på om det blir något spel i BIK eller rören på hyllan?
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
mattias - 74: Såklart kommer Liv spika igen, serieledarna går alltid till final sen det infördes bäst av sju i slutspelet, så det känns bra att pressat dom till sju matcher iallafall.

Lycka till i allsvenskan mattias, vet du några heta tjeckiska nyförvärv än till härliga leksand?
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
Lugna nu, snacka om Liv får ni gärna men ta det lite piano. :)

Tycker Liv spelade helt ok resten av perioden, håller han bara i det här nu. 1 - 1 efter första perioden tycker jag var rättvist, mersmak för HV på slutet.
Kommentera

Sv: Liv = sämre än salo!!
mange_fbk:

Är man dålig om man släpper in ett mål efter 17 sekunder?? Vem som helst kan ha en dålig dag. Hoppas han spikar igen så man kan få tyst på din stor käft...
Kommentera

Liv = sämre än salo!!
Det har slagit mig att liv är sämre än Salo!!!
Det är kanske på tiden att HV byter ut han!
efter 17 sekunder.... Då är man mycket dålig..

tack för mig
Kommentera

« · 1013450