Juniorhockey

3180 inlägg · 143 ämnen

Forum

« · 295074 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Omgång 6 av SuperElit
Instämmer fullt med vad ni säger. Fy faan vad dåligt av SSK. De föll helt klart i mina ögon nu. Så enormt fegt. Linköping använde vidare Johan Lindström...

Jag såg för övrigt matchen emellan Frölunda och Huddinge idag.
Frölunda hade faktiskt tur som vann efter straffar. Huddinge fick bortdömt ett riktigt mål, och även den solklaraste straff jag sett på mycket länge. Man spelade väldigt bra, trots att Frölunda förstärkte med
Leetma(83:a), och att man tagit tillbaka Henrik Ivarsson.

Huddinge överraskade mig och var bra. Flera spelare imponerade på mig, bla Christopher Löfberg som var en stor stark center, väldigt bra skridskoåkare och teknisk rightare.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Predatore: det håller jag med om..jag har t.ex aldrig hört talas om att en NHL spelare gått ner och spelat match med farma laget för att han missat en träning.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Robert P:
haha, jo det verkar ju onekligen så.
Popovic har väl inte spelat j-hockey på så där 15-18 år, kanske får vi se honom i SuperElit snart? :)

Nä, skämt åsido, visst är det är det tråkigt att de ställer upp med överkvalificerade spelare. Det är en sak om man spelar överåriga spelare som inte är helt ordinarie i laget.. men att använda sig utav etablerade elitspelare är fegt/onödigt.
Kommentera

Lovande spelare
Här är 3 väldigt lovande spelare..Fredrik Stridh(Brynäs IF),Niclas Andersson(Brynäs IF) och Andreas Nordfeldt(Leksands IF)
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Predatore:

Så SSK menar att för varje A-lagsträning man missar, oavsett hur gammal eller bra man är, så ska man spela en J20-match som kompensation?
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Predatore: hehe låter som en dålig ursäkt men det stämmer nog.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Robert P: Södertäljes hemsida förklarar deras medverkan på följande sätt:
"A-J fick lite förstärkning till dagens match i form av Jocke Eriksson och Gabbe Karlsson som spelade halva matchen var. Anledningen till att dom var med är att dom skulle på nån ambasadgrej imorrn och missar A-lagets träning.
"
Kommentera

Fagersta AIK-Sunne
Matchen Fagersta AIK-Sunne J-18 slutade med 4-6 vinst till Sunne efter en väldigt spännade och intensiv match.
Backen David Granqvist gjorde en väldigt bra match och skapade många fina målchanser.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Martin S:

Det är pinsamt hur SSK ens kan komma på tanken att använda Jocke Eriksson i en J20-match.
Bland de fegaste jag varit med om när det kommer till juniorhockeyn.

Jag tyckte det var pinsamt redan ifjol när Luleå använde Per Ledin i två "måstematcher" på hemmaplan som kunde inneburit kvalspel om man förlorat.
Ledin var då helt ordinarie i Luleås A-lag sedan länge och att slänga in en senior som inte enbart är där för att få matchträning är närmast att jämställa med dopning.

Fy fan!
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
AudibleGiraffe: Jonas och Pontus Ekegren i Västmanlands lag.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Martin S: Sundin kan mycket väl vinna poängligan. Frågan är hur många matcher han kommer missa totalt pga av elitseriespel. Får han ökat förtroende under säsongen och mycket speltid i elitserien så kommer han väl knappast mäkta med så många matcher i J20.

Jag är grymt nyfiken på hur många poäng han gjorde med Linköpings juniorlag förra året. Man har ju hört att han visst stänkte in med poäng men jag har ännu inte hittat några siffror.

För övrigt borde väl annars Linus Persson och Calle Söderberg vara två rätt starka kandidater till poängliga titeln.
Kommentera

Omgång 6 av SuperElit
Södertälje vs MODO 4-3
Ett Södertälje som avgjorde matchen med mindre än två minuter kvar. Alexander Blomqvist tillbaka i mål och SSK hade också förstärkt med Joakim Eriksson och Gabriel Karlsson. Noteras iövrigt att Tommy Enström gjorde sitt första mål för säsongen och Mikael Brancalion fortsätter att övertyga med två mål.

Linköping vs Luleå 3-2
Två till poäng av Andreas Sundin, en möjlig vinnare av poängligan?
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Martin S:

Min gissning är att ena Sthlms-laget toppas varje år, för det ena laget brukar alltid gå mkt bättre än det andra. Och som du säger så känns det ju märkligt att flera lag finns representerade i båda lagen om man går geografiskt.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Robert P: Kan Thomas Öberg i Ångermanland vara en yngre bror till Mikael Öberg? Båda har AIK Hockey Härnösand som moderklubb och Thomas är liksom sin bror ganska stor.

Blev inte Hardy Åström utnämnd som den sämsta målvakten i NHLs historia av svensk hataren Cherry(eller vad han nu heter)?
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Frasse: Huddinge, AIK, Hammarby och Lidingö har spelare i BÅDE Stockholm Röd och Stockholm Vit, hur kommer det sig?
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Robert P:

Oskar Johansson Medelpad är son till Timrå IKs fystränare Thord Johansson

Christoffer Erixon Medelpad är son till Staffan Erixon, fd Elitseriespelare i Timrå och Färjestad. Har även spelat i Elitserien i Bandy med Selånger.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Kan för övrigt reda ut släktrelationerna i TV-Pucken nu.

Stefan Ridderwall är son till Rolf. Carl är kusin till Stefan.

Thomas Modig i Norrbotten är son till Lars Modig.

Patrik Berglund i Västmanland är son till Anders Berglund, som spelade med stor framgång i Västerås när det begav sig.

Daniel Wälitalo är som redan gissats son till Göte.

Jonas Åström i Ångermanlands mål är son till Hardy Åström.

Sebastian Eriksson i Gästrikland är son till den Peter Eriksson som lirade flera säsonger i Brynäs.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Predatore:Den sistnämdes namn stavas "Erixsson" förövrigt.En annan Timrå back Erik Moe verkar också ha inlett TV pucken bra.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Två av Timrås duktiga 88:or har visst börjat turneringen mycket bra. Oskar Johansson har 5+5 efter 4 matcher och den för mig mindre kände Christopher Eriksson har 7+3 efter fyra.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
Orkar inte skriva nån lång matchrapport som jag brukar.

Är lite trött. Om ni vill veta något, fråga bara på.

Kort Matchrapport:

Allt var bättre hos Frölunda. Härlig inställning. Kan man inte säga om Hammarby.
Linus Persson spelade väldigt mycket idag, dubblade väldigt mycket
eftersom Patrik Zackrisson(87:a) inte fick nån istid.
Persson hann med 5 poäng idag, så ni förstår att han var bra.
Frölunda kontrollerade hela matchen relativt enkelt.
Det mesta som Hammarby hade i målchans väg stod Freddie Ferms kedja med 86:orna Jonas Höög(en liten härlig skridskoåkare ala Anders Söderberg) och Viktor Smångs för. Även Joakim Ohlsson var ok.
Annars såg det ganska hängigt ut i Hammarby. Ingen bland backarna stod ut eller var speciellt jättebra.

Sebastian Karlsson och Anton Axelsson var verkligen pigga och var stor oroshärd
i Hammarbys zon hela matchen. Sen måste jag säga att 87:an Mattias Ritola fortsätter att imponera på mig. Den här grabben känns hur bra som helst, 2 poäng idag.
Bland backarna. Alla bra i Frölunda. Gustafsson var kanske piggast. Démen-Willaume alltid enormt bra i powerplay. Ivarsson har gått tillbaka till Frölunda J-20 och var väldigt bra.

Sorry. Dålig matchrapport idag. Trött som sagt. Fråga om ni vill veta om någon spelare istället.
Kommentera

Sv: Hagel Brothers
Man In Black: Angående bröderna så är jag inte helt hundra, men de har båda representerat Värmland i tv-pucken, vilket väl får en att tro att de har fått majoriteten av sin hockeyuppfostran med FBK.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
AudibleGiraffe: Tyvärr han jag inte skriva något under matchen eftersom jag utbildade en annan i challenger. Men det blev en svidande förlust för Rögle. AIK kvitterade när det var 15 sekunder kvar och vann sedan på straffar. AIKs första poäng i år.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
Predatore: Zackrisson spelade inte ett byte i hela matchen. Linus Persson dubblade och även Anders Eriksson tror jag..
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
Dragan 2k: Ska skriva en liten rapport lite senare ikväll.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
AudibleGiraffe: Matchen slutade 6-1 i Frölundas favör. Väntar med spänning på rapporter därifrån från din sida.
Kommentera

Hagel Brothers
Någon som har koll på bröderna Hagel som lämnat FBK för AIK? Stockholmkids från början eller?
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
AudibleGiraffe: står just nu 4-0 Frölunda och vi är inne i tredje perioden. Intressant att notera redan nu, innan matchens slut, är att Ritola fortsätter sitt framgångståg och har gjort 1+1.

Enligt laguppställningarna på swehockey.se har Patrik Zackrisson fått göra sin debut i J20. Du får gärna skriva några ord om hur Zackrisson klarade sig, Anders.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
AudibleGiraffe: Jag håller med om att Timmy är en större talang än Jimmy. Jimmy blev back först för någon säsong sedan.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
Ebbe: Kanon. Jag ska på Frölunda - Hammarby. Kan inte rapportera live från matchen, men däremot några rader efteråt för den som är intresserad.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
AudibleGiraffe: Tackar för det. Om jag får tid över kommer jag och skriver in lite live från Ängelholms ishall här under matchern.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
Ebbe: Ja.
En väldigt bra hemsida iaf.
Rögle kanske inte har öppnat så jättebra, men det är möjligt att de är bättre än så.
Kommentera

Sv: Omgång 5 i J-20 Superelit!
AudibleGiraffe: Rögle kommer att vara rejält revanssugna efter nederlaget i Linköping. Finns lite att läsa om matcherna i Ängelholm på Rögles J20s sida.
Kommentera

Omgång 5 i J-20 Superelit!
Ska Frölunda kunna resa sig efter förlusten mot Timrå senast? Ja, det tror jag alldeles säkert på. Revanschsuget Frölunda tror jag kör över Hammarby imorgon. Timrå tror jag slår Leksand, som ser svagare ut i år.
Luleå är delad serieetta med MODO efter 4 raka segrar, tar man en 5:e raka mot SSK? Ja, jag tror det. Även om det kanske blir en tuff match, verkar man ha allt självförtroende i världen. MODO bör också ta sin 5:e raka mot Linköping. AIK har 4:a raka förluster. Bryter man trenden mot Rögle? Hmm kanske. Både Rögle och AIK har inte öppnat speciellt bra.
Ser ut som ett bottenmöte.
DIF har haft ett väldigt tufft program för inledningen av J-20 SE. Första helgen ställdes man mot fjolårets finalister i SE, Frölunda och HV71, och förra helgen spelade man mot de två serieledarna(Luleå och MODO).
Nu väntar MIF imorgon vilket är en precis lika tuff match om inte tuffare. MIF ser väldigt starka ut, och det skulle inte förvåna mig om de står där som serieledare när säsongen är över.

Omgång 5, mitt tips:
HV71 - Huddinge 1
Timrå - Leksand 1
Frölunda - Hammarby 1
Södertälje - Luleå 2
Rögle - AIK x
Linköping - MODO 2
MIF - Djurgården 1
Brynäs spelade idag mot Mora och vann med 3-2.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Martin S: Timmy Nyberg måste ju ändå ses som en större talang eftersom han lyckades ta en ordinarieplats i MODO J-18. Det gjorde inte Jimmy. Thomas Enström ser mycket intressant ut. Ett år yngre än de andra och rightare. Att han är liten är väl inte så konstigt, han är ett år yngre och mycket kan hända fortfarande. Men oddsen är väl inte så stora att han blir så mycket större än sina bröder.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Martin S
Alcén var med i TV-Pucken redan ifjol och var en av de bästa poängplockarna. Han gjorde hela 15 poäng och var bara två efter Patrik Zackrisson.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Martin S:
Vad gäller Stockholm vit resp Stockholm röd så bestäms det efter den kommun du spelar hockey i.
Ett lag med spelare från södra Storstockholm och ett i från norra .
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Martin S: Dalarna har också två spelare födda 1988 med några månaders mellanrum som heter Lantz i efternamn och spelar för Avesta. Jag har för mig att Kent Lantz, ex MODO och Leksand kom från Avesta eller? I såna fall är det möjligt att en av Lantz grabbarna är hans son och den andra någon släkt.

Johan Alcén från Sandviken är väl ytterliggare en i raden i klanen Alcén?

Viktor Sundström i Skåne är kusin till Alexander Sundström och son till Peter Sundström.

Carl Hagelin i Södermanland-Någon släkt till Bobbie?

Förresten hur avgörs det vem som spelar för Stockholm Vit respektive Stockholm Röd?

Coach för Västerbotten är legenden Göran Lindblom.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
AudibleGiraffe: Det finns en Johan Wälitalo i Norrbotten, någon släkt till Göte som var från Kiruna?

I Ångermanlands lag(som förresten fick stryck av Norrbotten idag med 5-2) spelar bla Viktor Alstergren(Jag tar för givet att det är en yngre bror till Oscar som spelar för MODO J20). På backplats finns Jimmy Karlin, lillebror till Mattias. Jimmy har varit en stor talang under hela sin juniorkarriär men han är tyvärr bara 166cm(Thomas Enström är ännu mindre med 165cm).

Rätta mig om jag har fel med det verkar som om bröderna Enström kommer att sätta rekord då Thomas gör debut för MODO J18 nästa säsong.

Hittade just en Daniel Wälitalo i mål för Västerbotten och jag antar att det är Götes son och kanske en kusin till Johan?
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
Fredrik Johanssons (Frölunda) kusin är med i turneringen, född 89, Joakim Andersson. Spelar för Bohuslän.

I Västegrötland ska det tydligen finnas en mkt bra forward i Robin Murray. Son till en av de coolare hockeyspelarna som någonsin beträtt svenska rinkar, Johnny Murray.

Den som inte kan sig Johnny Murray-historia får en kortare summering. Amerikanskättad och mörkhyad som spelade hockey i bland annat Borås och Sundsvall och dessutom lirade allsvensk fotboll (som målvakt) med AIK under slutet av 80-talet, eller om det var början av 90-talet. Lirade även med Elfsborg.

Tror att han numera är tränare för Grimsås eller liknande i div 2 i fotboll.
Och antalet forna div 1-spelare i hockey som tränar fotbollslag i tvåan är förmodligen lätträknade.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
För övrigt finns det en Stefan Ridderwall i Stockholms andra lag. Och om födseln inte var väldigt jobbig är han inte tvillingrbror till den två månader yngre Calle.
Kommentera

Sv: TV-pucken!!
AudibleGiraffe:

I Västergötland lär du ha en bror eller åtminstone släkting till Sebbe Meijer i Lukas Meijer.

Intressant att se Stefan Pöllä, den gamle spjuvern, som coach för Gästrikland.
Kommentera

TV-pucken!!
Imorgon börjar tv-pucken, gruppspel för 88:or.

Ska bli väldigt intressant och följa vilka som utmärker sig detta år, ofta brukar man ju kunna dra lite parallerer. Dock ska man väl inte analysera allt för mycket.

Spelare som man känner igen i trupperna är:

*tvillingarna Qwarnström ifrån Dalarna,

*Oskar Johansson och Erik Moen ifrån Medelpad.

*Björn Lindholm och Timmy Nyberg(redan ordinarie spelare i MODOs J-18 lag) ifrån Ångermanland. En yngre 89:a i Ångermanland vid namn Thomas Enström(lillebror till Tommy Enström och Tobias Enström).

*Calle Ridderwall från Stockholm/röd, jag förmodar att han är son till Roffe??
Jag fortsätter med att gissa vilt, Andreas Hjelm från Stockholm/vit, lillebror till Mattias Hjelm??? Marcus Von Sydow från Stockholm/vit lillebror till Oscar Von Sydow?

Ni får gärna fylla på listan, för jag känner inte till några spelare än, eftersom det brukar vara här man först upptäcker talangerna, och sedan börjar det mer och mer.

Intressant ska det hur som helst bli, och jag tippar att Göteborg, Stockholms vit och röd, Medelpad och kanske Dalarna är favoriter. Väldigt svårt att tippa. Det enda man kan säga ganska säkert är att Stockholm röd och vit alltid är bra. Det är som nu det börjar och 88:or blir intressant talanger.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
poffa: nej, tror inte det blev fler tävlingsmatcher...

dragan2k, jo det stämmer säkert. Har även för mig att the hockey news uppmärksammade det hela i sin tidning, och jag blev personligen mailbombad i princip... då det tillkännagavs. många utländska fans som ville ha mer information.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
Predator: Kom ihåg när nyheten släpptes. Snacka om chock man fick då. Om jag inte misminner mig så fanns informationen även på NHL:s webbplats. Men visst så ung när det inträffade. Oerhört skönt att det är ok med Jonsson och det ska bli väldigt kul att se vad han kan åstadkomma nästa säsong.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
Predator:

Det blev inte mer än så alltså? Nä, det är ju otroligt starkt av honom att komma tillbaka efter det att cancern i armen upptäcktes.

Han kan nog göra vad Tobias Enström gjorde i MODO senaste vintern. Skulle inte förvåna mig ett dugg om han tar en ordinarie plats i FBK:s A-lag kommande säsong.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
poffa: 7 matcher med Bofors (2 assist) innan cancern upptäcktes.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
Hur mycket spelade Robin Jonsson under fjolårssäsongen? Jag har helt tappat kollen på honom.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
BJ: hehe jo. förväntar mig nu att Frögren kommer få en mer framträdande roll efter hans utmärkta slutspel, så Jonsson och Trygg är väl 7:e och 8:e backar.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
poffa: Nej. Jag har inte hittat något än. Så fort jag får reda på det ska du få veta.

Danoj: Ja, Frölunda kommer nog med största sannolikhet fortsätta dominera. Kampen i J-18 kommer garanterat att stå i år igen emellan MODO och Frölunda. Båda har presenterat väldigt starka namn som börjar på hockeygymnasierna nu i höst.

MODO kommer att ha ett enormt ungt lag i J-20 kommande säsong, med nästan bara 86:or. Det kommer nog att ta en säsong, men sen nästa tror jag Frölunda får se upp.
Kommentera

Sv: Ett sprillans nytt forum!
Predator:

Jag kan tänka mig att Mats Trygg kan få värma lite bänk i vinter om Robin visar bra takter. :-)
Kommentera

« · 295074 · »