Juniorhockey

3180 inlägg · 143 ämnen

Forum

« · 301441 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: J20 SuperElit Omgång 8
Rögle - Modo slutade 4-5. Det var en jämn match enligt Rögles tränare.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit Omgång 8
Martin S: Nej tyvärr lyckades vi inte lösa det. Resultatet kommer upp på Rögles J20 sida i kväll.
Kommentera

J20 SuperElit Omgång 8
Dags för en ny tråd för dagens matcher. Rögle vs MODO går i Tyringe och börjar kl 1315 men kan tyvärr inte följas online via swehockey.
Kommentera

Sv: CHL Rapport
Talade med en "kontakt" jag har i Saskatoon om Marcus Paulsson och Björn Svensson och han hade väl lite intressant att meddela..

Marcus Paulsson
Gör mycket bra ifrån sig. Spelar i första linen och får väldigt mycket istid. Hör till de allra bästa i laget.

Björn Svensson
Var strålande under campen innan serien började. Spelar nu i 3:e kedjan och får helt okej med istid. De tar det lugnt med Björn som sagt, precis som de gjorde med talangfulle Wacey Rabbit förra säsongen (han stänkte in några puckar i U18 World Cup nu senast i Augusti) . Efter en lugn start började Rabbit komma igång ordentligt och de hoppas att Svensson ska få samma utveckling den här säsongen och att han runt/efter jul någon gång börjar producera lite mer offensivt.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Robert P: ZZZZZZZZZ :) Det vet jag faktiskt!
Men det är jobbigt och för ambitiöst och använda såna :)
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Predatore:

Borde förstått att det inte var Albinoleffe redan när jag såg att det var fet- och kursiv stil i inlägget. Sånt klarar han bara av om det finns knappar under fönstret som säger VÄLJ HÄR OM DU VILL HA FETSTIL.

Eller hur var det nu med html-kodandet, Leffe?
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Robert P:

haha :)
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Robert P:

Jaha, det är bara jag som yrar. Det var ju Predatore som skrev det inlägget därnere. Jag trodde det var Albinoleffe som skrivit det. Bra syn.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Är det jag som ser pinsamt illa eller skriver alla till Predatore utan att dom skriver till honom?

Började undra redan när Kickan skrev nåt till honom som jag inte kunde greppa (kunde iofs inte hitta nån som skrivit om Dragge överhuvudtaget innan så det jämnar ut sig) men sen kom ett svar till Kickan som blev adresserat Predatore.
Och har jag tur nu så står det samma sak här.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Ebbe: Ja, han spelade bra i World Cup och hade ganska bra + statistik. Han centrade upp emellan Fred Wikner och Björn Svensson.
Han lär få nytt förtroende efter den här starten. Kan inte tänka mig något annat.

J-18 landslagets centrar:
Sebastian Karlsson
Mattias Hellström
Alexander Bergström
Jonas Karlsson

Om det är någon som får gå av dessa, känns det som om det blir
Jonas Karlsson. Men det är ju i min vilda spekulation... Men de andra 3 känns säkra.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Predatore: Ok. Kan väl säga att jag hört samma sak gällande Ville.

Jag ska väl inte säga för mycket, men jag tror inte Harju får chansen.
Som en viss person påpekade(robert p) längre ned så spelar man inte tillräckligt många turneringar för att testa allt för mycket nytt folk, i kombination med att det är stenhård konkurrens, och att det har bara spelats 7 omgångar. Men det är möjligt att jag har helt fel och han får chansen, eftersom som det trots allt kommer säkerligen testas nytt folk, och jag har inte sett Harju spela.

Om nya spelare ska testas känns det för mig som om de stora backarna i Örebro bör få chansen, nån av dem att visa upp sig(Axelsson och Gunnarsson). Örebro har spelat bra i Allsvenskan och verkar ordinarie och får bra med speltid.

Angående Dragan har jag viss information om att han visar divigt beteende och har blivit utslängd ifrån a-lags träningarna. Någon som kan dementera eller bekräfta? Jag vill ju inte beskyllas för att sprida skit om något jag inte är säker på.

Hade Gudmundsson lirat i ett lite bättre lag hade han fått puckarna lite mer tror jag. Men han är smart spelare som har bra skott, bra speluppfattning, bra skridskoåkning och hela kitet egentligen.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Predatore: Dragan är bänkad pga att de anser att han inte tar det där med träning tillräckligt på allvar. Jag tvivlar på att sådant förbättrar hans landslagschanser.

Johan Harju borde definitivt få chansen snart. Han är född till målskytt och sådana behövs i svensk hockey.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
AudibleGiraffe: Bergström gjorde mål idag. Han är aboslut en av de bästa spelarna i Rögles J20. Han sa till mig med efter landslaguppdraget att han hade tyckt de gått bra. Han var förra året en av de ända ordinarie 86órna i J20 superelit. Dessutom fick han chansen av Roger Melin i Rögles A-lag endats 16 år gamal.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Ebbe: Tackar för infot. Känns som om Bergström gjorde lite poäng då. Han känns väldigt het nu, fick säkert fint självförtroende när han fick lira i landslaget. Hm, jag undrar som flundran om det var Daniel Larsson som stod eller Rautio?
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Martin S:

..bygger på med lite slumpvis valda spelare..

[F]POSITIVT[/F]
[k]Mattias Ritola[/k] - att som 87:a ta plats hos Frölunda och dessutom få gott med speltid tyder på speciell talang. Att Ritola sedan dessutom ligger bra med poängmässigt skadar inte heller

[k]Alexander Ribbenstrand[/k] - även om Ribbenstrands +/- inte imponerar så mycket så måste man ändå medge att det är lite överraskande att han har tagit en plats (även om nu AIKs trupp inte är den starkaste).

[k]Johan Harju[/k] - har gjort en del poäng för Luleå och är ju 86:a. Bra storlek och styrka, kanske får han chansen i landslaget snart?



[F]"NEGATIVT"[/F]
[k]Dragan Umicevic[/k] - inte nödvändigtvis för hans spela i J20, men jag förväntade mig faktiskt att han skulle vara mer eller mindre ordinarie i elitserien den här säsongen. Det verkar som han får rejäl konkurrens av Bobbie Hagelin och den yngre Linus Videll.

[k]Martin Gudmundsson[/k] - förväntar mig faktiskt lite mer av honom poängmässigt. trodde dessutom att han nog skulle få en del istid i allsvenskan den här säsongen också (det kommer säkert).

[k]Mattias Hellström[/k] - som en av de hetaste spelarna inför draften så önskar man ju självklart att hans poängskörd ökar.

[k]Jimmie Svensson[/k] - nåja ingen junior må hända men Jimmie har ju inte tagit en ordinarie plats i MIFs A-lag och inte producerat i de J20-matcher han fått spela. Svensson borde kunna krossa allt och alla i J20 med sin styrka och storlek.

[k]Ville Vikeväinen[/k] - efter att ha varit riktigt bra i tv-pucken 2001 har man ju inte hört så mycket av honom. Jag har hört lite "elaka" rykten om att han inte ”prioriterat sin hälsa” osv... Någon som kan bekräfta det?

[k]Kristoffer Bäckström[/k] - var duktig förra säsongen men poängen har uteblivit hittills. Spelade ju i U18 VM nu i våras så lite förväntningar får vi ha.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
AudibleGiraffe:

Men att ett lag som är ett riktigt bra lag blir det sista laget att plocka trea under säsongen och det dröjer ända till omgång 7, då är det väl minst sagt en besvikelse? :)
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Matchen mellan Rögle och Luleå slutade 7-4!
Lite lite om matchen dyker snart upp på Rögle J20 sida.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Robert P: Jag såg ju Dif mot Frölunda, och då tyckte jag det såg ut som ett bra lag, med många duktiga spelare. Idag vann man trots allt mot Linköping och jag tror att de rycker upp sig. Kommer säkert starkt senare. Eric Kleine måste varit en stor besvikelse iaf. Han verkar inte ens nära en plats i truppen nu, frågan är om han lämnat? Det var ju en liten "dragkamp" där emallan MIF och DIF.

En annan sak som vi varit inne på är att det känns som många av lagen har blivit bättre pga sina 86:or... Det finns en väldigt fin bredd här i J-20 SE idag, och det är riktigt svårt att spela in sig i landslaget. Även det faktum att 87:orna onekligen ser ännu bättre ut, gör att det känns ganska bra.

Ska bli väldigt intressant och se vad dessa herrar kan uträtta i J-20 VM om 2-3 år.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Martin S:

DIF är helt klart en negativ överraskning. Men man kanske borde anat att så mkt nytt och osamspelt folk kunde ge en sån här start trots allt.

Både Modo och Luleå känns som överraskningar, om än inte överdrivet stora sådana. Båda har börjat lite bättre än man kunnat räkna med.
MIF går nog lite bättre än jag trott dom skulle göra också.

Leksand sämre än jag räknade med, även om dom tappat en del folk som dom plockade in bland 85-86:orna som man borde haft som grundpelare idag.

Bland spelarna går det inte komma ifrån att den starten Stefan Eriksson i SSK fick var ytterst överraskande. Återstår att se om det ebbar ut eller om han fortsätter producera.
Christofer Blid hade man väl kanske inte räknat med skulle vräka in mål i den här takten han gjort heller.

Adrian Ahrling noll poäng på sju matcher efter fjolårets 10+7 är överraskande negativt.
Killen har ju målats upp som nån som skulle knacka på A-lagsporten och vara en av två "reservanfallare" där.
Där hade man ju räknat med betydligt mer.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Robert P: Sju omgångar in på serien så kanske man ta se lite tendenser. Vilken klubb har överraskat positivt respektive negativt? Vilken spelare har gjort samma sak?

MODO har börjat serien bättre än jag kunde tro. Brancalion positiv med sju poäng så här långt, en poäng på Hellström är för lite.

Jag trodde också mera på Djurgården men de ligger sist just nu. Brynäs verkar inte kunna upprepa fjolårets resultat.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Martin S:

Det saknas ändå fyra mål för att nå Söderberg i skytteligan :)
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Predatore: Sebastian Meijer är ännu värre med 4 poäng efter två perioder mot Leksand.
Kommentera

Sv: Rögl
AudibleGiraffe: Ja det kommer jag att göra. Dock blir det lite för dröjt imorgon eftersom jag väljer att åka till Halmstad och stötta A.lags pojkarna istället.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
3 mål av Carl Söderberg idag. Om jag inte räknar fel så har han väl nu gjort 8 mål på 7 matcher?

Det har ju sagts att han är näste junior som kommer få chansen i MIF, det skulle vara kul om han snart får göra en elitseriematch.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
AudibleGiraffe: Zajkowski är född i Polen.

MODO tappar återigen en match i slutminuterna, precis som mot Linköping. Positivt att de ändå vann matchen och att 86orna börjar producera på allvar.
Kommentera

Sv: Rögl
Ebbe: Ok, tack för infot. Kommer du posta resultatet ändå på hemsidan???
Kommentera

Rögl
Matcherna mellan Rögle Luleå och Rögle-Modo kommer inte att köras on-line i helgen. Detta för att Ängelholms ishall är stängd. Mer om det finns på att läsa på Rögles J20 sida.
Kommentera

Sv: Spekulativt om kommande laguttagning för J-18 landslaget(86)
Såg ju Gudmundsson idag och jag måste säga att jag blev väldigt imponerad. Han gjorde säkert inte sin precis bästa match, men här syntes klart att han besitter väldigt stor kapacitet. En riktig topplirare som bör vara fortsatt given i landslaget.
Kommentera

Sv: J20 SuperElit omg 7
Robert P: I början av matchen var 87:kedjan med Pettersson, Madsen och Starkov riktigt bra, och kunde även göra mål. Starkov var enormt teknisk och hittade spelare med fin speluppfattning. Dock fick denna kedja mindre istid ju längre matchen led, de fick inte spela mycket i tredje.
Spångberg var dock bästa Frölundait idag, och gjorde några svettiga räddningar där Martin Gudmundsson var ofta inblandad. Martin blev jag mycket imponerad över, syntes att han är något extra. Jacobsén hade stora problem med honom flera ggr. Så jag hoppas verkligen att Gudmundsson går säker i landslagsuttagningen.
Linus Persson var inne på isen för det mesta som det kändes, som vanligt. Han är ju enormt viktig för Frölunda. Axelsson väldigt pigg i skridskoåkningen, fortsatt fin form med fina lägen.
Täng, Démen-W alltid bra. Däremot tycker jag att Jacobsén och Olsson inte var allt för bra idag.

Sen är väl Zajkowski svensk antar jag... Han har ju bott i Ö-vik hela sitt liv, och jag har för mig att han t.om är född där...Jaja.

MODO slog MIF efter straffar. Man tappar en 5-3 ledning en minut kvar.
86:backen Oscar Hedman 2 målsskytt, även 86:centern Jesper Andersson. 2 poäng även för Tommy Enström, och Mattias Hellström gör sin första poäng.
Ska kolla de andra resultaten nu.
Kommentera

J20 SuperElit omg 7
Omgång sju spelas idag och jag gör ingen större utläggning om det. Startar dock tråden för vidare användning.

Tänkte bara slänga fram det ganska lustiga i att Hasse Andersson, han med rullstolen med en Peter åslin i ni minns, skrev om MIF:s målvakter i AB tidigare i veckan.

Att MIF hade tre svenska målvakter i truppen gjorde laget till ett stort föredöme i svensk hockey, enligt journalisten i fråga.

Jag frågar mig då om MIF verkligen är ett så överdrivet stort föredöme för svensk hockey när man konsekvent lirar med Robert Borgqvist i kassen i juniorlaget.
Idag lirar 26-åringen sin tredje match för säsongen (mest av MIF:s målvakter och kan väl därmed kallas för förstekeeper i J20?).

I sig har jag ingen invändning mot att han spelar sig i form i J20. Med tanke på att han varit skadad en längre tid är det fullt normalt.
Men att man kan målas upp som nån form av föredöme för svensk hockey i Sveriges största kvällstidning känns fjantigt.

Må sen vara att Hasse ville ge Modo en knäpp på näsan eftersom dom själva har två finnar och en polack i truppen.


Mest intressant för dagen är kanske annars Kiril Starkovs debut i Frölunda. Eftersom han inte fått sitt danska medborgarskap ännu har det tagit längre tid än väntat för honom att få uppehållstillståndet i Sverige.
Tidigare i veckan blev det klart och idag debuterar han för Frölundas J20-lag.
Assist redan i första bytet.

Ska bli intressant att se vad AudioellamelGiraffe har att förmedla från matchen.

Frölunda spelar för övrigt med hela fyra 87:or på fyra kedjor idag. En ren 87-kedja har man dessutom minsann.
Kommentera

Sv: Spekulativt om kommande laguttagning för J-18 landslaget(86)
Robert P: Kom även att tänka på Oscar Sundh som dock varit ganska mycket skadad hittills iår...
Hmm. Bra lag det här.
Kommentera

Sv: Spekulativt om kommande laguttagning för J-18 landslaget(86)
Robert P: Fa*. Glömde ju bort Gunnarsson och Axelsson i Örebro ja.
Två stora backar som gjort riktigt bra ifrån sig i Allsvenskan...
De borde ju också kunna få chansen. Men det är SVÅRT att slå sig in i den backlinjen. ENORMT svårt. Den som får chansen måste nog imponera väldigt mycket på Herr Thelin. Démen-Willaume - Hersley är ju ett backpar som redan känns helt klart. Så enormt bra som de var i World Cup nu senast. Passar så bra de två. Démens offensiv med Hersleys starka defensiv. Fast Hersley har jag inte sett till i line-up i MIF, så han är nog skadad. Frågan om han hinner komma tillbaka?

Men det känns som du säger ganska konstigt att Thelin gjorde det uttalandet att man skulle ta med 87:or när 86:orna är så många och så jäkla bra. Men det kanske bara handlar om Ritola tillslut, eller att Thelin insett att det ju faktiskt finns så många andra 86:or.
Kommentera

Sv: Spekulativt om kommande laguttagning för J-18 landslaget(86)
AudibleGiraffe:

Tror nästan att man kan räkna bort alla 87:or som inte lirar ordinarie J20-hockey från spekulationerna. Tror nästan att man har som inofficiellt krav att det ska vara så. Det känns rimligt på nåt vis.

Så de som känns rimliga är väl egentligen Ribbenstrand bland backarna och Ritola, Bergfors, Wandell och Pettersson bland forwards.

Men det finns så mkt att ta av bland 86:orna att jag ändå skulle förvånas om speciellt många 87:or finns med.
Skulle tippa på max två till turneringen i Schweiz och jag skulle egentligen inte ens förvånas om det inte kom med någon alls.

Ritola och Ribbenstrand finns med stor säkerhet med i diskussionen in i det sista.

Tror också att Björn Svensson får stanna kvar i Saskatoon under kommande turnering.
Han har just kommit igång med matcherna därborta och missade ju så mkt matchning i och med den svåra handskadan ifjol. Man vill nog låta honom komma in i liret i Kanada och inte störa det genom att plocka hem honom till den här turneringen. Speciellt när han ännu är poänglös därborta.

Däremot kommer han nog säkert plockas hem till årets tredje turnering när allt ska finslipas inför VM.


Tycker i övrigt att det är en turnering för lite man lirar för att det ska kännas helt bekvämt för min del. Jag hade velat ha en turnering runt jul/nyår som det brukar vara.
Nu är man så vitt jag förstått inte anmälda till nåt där och därmed är det ända från november till februari mellan turnering 2 och 3.
Kommentera

Spekulativt om kommande laguttagning för J-18 landslaget(86)
Jaha. Nu i dagarna lär det bli klart angående vilka som får åka till Schweiz och spela mot USA, Finland och Schweiz. USA ser riktigt starka ut, och bör vinna den här turneringen. Speciellt eftersom man inte ens hade det bästa laget i World Cup tidigare i år, men gick ändå obesegrade ur hela turneringen och slog både Ryssland och Kanada.
Det ser bra ut för svensk del gällande J-18 landslaget. Det känns som om det är något på gång med dessa herrar och 87:orna i svensk ungdomshockey. Nu ska jag inte hypa dem alltför mycket, men det känns som så. I World Cup visade man bland annat att man kan spela på samma nivå som Ryssland där man fick 2-2 efter full tid och hade bud på ledningsmål.

Hur som helst har ju Thelin(www.hockeymagasinet.com) deklararerat att man är intresserad av att testa ett par 87:or redan i år i J-18 landslaget.
Frågan är vilka som får gå, och vilka som får stanna, och vilka 87:or det handlar om som får chansen...
----
Förra laguttagningen: (ctrl C + V från www.swehockey.se)

1 GK Larsson Daniel Luleå HF SWE 07.02.86 Boden 180 71 L
30 GK Eriksson Patrik Brynäs IF SWE 22.12.86 Gävle 180 80 L
2 D Lundin Erik Brynäs IF SWE 04.08.86 Falun 181 85 L
5 D Demén-Willaume Richard Västra Frölunda HC SWE 28.01.86 Åsa 189 89 L
6 D Hansson Emil MODO Hockey SWE 08.08.86 Nyland 178 74 L
7 D Persson Martin MIF Redhawks SWE 19.06.86 Bara 180 76 L
9 D Nyberg Marcus Luleå HF SWE 16.01.86 Luleå 183 80 L
15 D Hersley Patrik MIF Redhawks SWE 23.06.86 Malmö 189 86 R
16 D Viklund Tobias MODO Hockey SWE 08.05.86 Kramfors 180 84 L
25 D Hedman Oscar MODO Hockey SWE 21.04.86 Örnsköldsvik 183 94 L
4 F Hellström Mattias MODO Hockey SWE 18.06.86 Nordingrå 184 81 L
11 F Karlsson Jonas Färjestads BK SWE 14.02.86 Kil 178 74 L
14 F Enström Tommy MODO Hockey SWE 30.07.86 Nordingrå 174 72 L
17 F Wikner Fred Västra Frölunda HC SWE 01.01.86 Mölndal 186 84 L
13 F Näslund Fredrik Västerås IK Ungdom SWE 11.02.86 Stockholm 192 86 R
19 F Axelsson Anton Västra Frölunda HC SWE 16.01.86 Ytterby 182 78 L
20 F Lindgren Viktor Luleå HF SWE 16.03.86 Luleå 177 77 R
21 F Svensson Björn MIF Redhawks SWE 16.06.86 Ljungby 180 84 L
22 F Karlsson Sebastian Västra Frölunda HC SWE 19.09.86 Göteborg 182 81 L
27 F Salmonsson Johannes Almtuna IS SWE 07.02.86 Uppsala 188 80 L
28 F Bergström Alexander Rögle BK SWE 18.01.86 Osby 187 80 L
29 F Gudmundsson Martin Mora IK SWE 21.08.86 Furudal 178 78 L
----

Magnus Åkerlund var inte med i World Cup pga att han spelade med J-20 i Lake Placid. Han är given
förstemålvakt, och kanske den största målvaktstalangen gällande målvakter bland juniorer i Sverige.
Erik Lundin fick hoppa in istället för skadade Niklas Andersson. Frågan är om han får chansen igen. Han blev bänkad i de 2 sista matcherna i World Cup.
Annars ser det ut som backlinjen kanske är intakt. Om det är så att Thelin tänkt att testa
en back född 87, har jag ingen aning om vem han tänker ta bort. Martin Persson eller Emil Hansson?
Vem som ska in är i så fall superlöftet Alexander Ribbenstrand som är ordinarie i AIKs J-20 lag, som iofs inte är så starkt i år. Men vilka andra finns det som verkligen kan konkurrera ut denna backlinje?
From-Björck(hammarby), Öhman(modo)?? Hmm. Nja. Tror det blir Alexander.

På forwardsidan tycker jag det känns ganska säkert angående att 87:an Mattias Ritola kommer få chansen.
5 poäng redan och han har visat att han är stark, bra skridskoåkare, bra speluppfattning, teknisk etc, och visat att han REDAN håller hög J-20 Superelit klass.
Vilka andra spelare som får chansen är det svårt att säga. Men jag tror mest på Alexander Sundström(även om han lirar för tillfället i en sämre J-20 serie i Löven), Nicklas Bergfors (SSK), Tom Wandell(SSK), Robin Lindqvist (Boden), Fredrik Pettersson(Frölunda), Kim Sunna (Brynäs), Patrik Zackrisson(Frölunda) och Johan Nilsson(MODO). Någon annan känns inte realistiskt. Kanske har jag glömt någon.
Vilka ska bort från den nuvarande truppen? Svårt. Väldigt jämn och fin trupp det här. Jag tror dock
lotten faller på Jonas Karlsson(skåre) och kanske Martin Gudmundsson(Mora). Be mig inte förklara detta
allt för ingående, för det är ju bara vilda spekulationer. Men Martins främsta uppgift är att göra poäng, har han gjort det tillräckligt i landslaget? Hmm. Nja. Björn Svensson kommer säkerligen inte att kallas in eftersom han spelar borta i USA nu. Lär ju bli given i J-18 VM för övrigt i april.

Ok. Jag tippar(vild spekulation givetvis):
* Jonas Karlsson ut? In med Christopher Löfberg(Huddinge). Jag gillar Christophers spelstil helstarkt. Stor, stark, bra skridskoåkare, teknisk rightare, avig.
* Martin Gudmundsson ut? In med Mattias Ritola.
* Björn Svensson? In med John Wikner. Sätt honom med sin broder Fred och det lär göra väldigt ont att möta denna kedja, med kanske Alexander Bergström som center.
* Martin Persson ut? In med Alexander Ribbenstrand.

Svårt sånt här. Jaja, vi får se i dagarna hur det blir.
Kommentera

Sv: Salmonssons första poäng i elitserien
Ambroo:

Nej, första års A-junior.

AJ: spelare födda 1984-1985
BJ: spelare födda 1986-1987
Kommentera

Sv: Salmonssons första poäng i elitserien
AudibleGiraffe: Sista års B-junior...
Kommentera

Sv: Salmonssons första poäng i elitserien
Ambroo: Johan Jonsson är inte b-junior, utan a-junior, född 1985.
Kommentera

Sv: Salmonssons första poäng i elitserien
Predatore: Det finns en i Timrå som heter Johan Jonsson, han står och bankar på dörren till A-lget...skulle någon back gå sönder är jag övertygad om att han får chansen, på försäsongen imponerade han sannerligen men fick kliva åt sidan i sista stund när Jan Nemecek värvades...
Kommentera

Sv: Salmonssons första poäng i elitserien
Predatore:
Han har dessutom verkligen visat att han med all rätt skall spela i Elitserien. Killen är totalt orädd och tar verkligen för sig i varje byte.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Robert P: Intressant. Kanske lite tidigt att dra större analyser. Men 6 omgångar till så...

Hur som helst, lite tendenser finns allt:

* 8 spelare av top 10 hitills lirar inte i landslaget.

* Alexander Bergström. Spelade redan mycket J-20 ifjol och fick också chansen i landslaget, och gjorde bra ifrån sig i World Cup nu för drygt en månad sedan. Verkar ha fått fint självförtroende.

* Landslagsbackarna i MODO Oscar Hedman och Tobias Viklund 2 poäng vardera, bäst på backsidan. Ingen direkt överraskning även om Richard Démen-Willaume kanske är den offensivt skickligaste backen född 1986 har gjort en poäng.
Erik Lundin, som fick hoppa in i World Cup istället för skadade Niklas Andersson, har också 2 poäng.

* Victor Ahlström var för mig en ny bekantskap när jag bevittnade honom iförrgår mot Frölunda. Han var duktig, men frågan om han stannar kvar däruppe i poängtoppen bland 86:orna? Kanske.

* Mattias Hellström är förstecenter i landslaget och är en viktig pusselbit, dock hitills har inte orkat med någon poäng. Hoppas det lossnar snart. Han har fått rikligt med istid. Har varit inne på många mål framåt i PP.

* Viktor Lindgren är inte i topp av Luleåspelarna. Lär bli ändring på det. Bra start här av Luleås 86:or poängmässigt, kommer det hålla i sig? Mycket möjligt. Marcus Nyberg, kanske den mest givne av luleiterna i landslaget har hitills gjort 1 mål.

*Martin Gudmundsson även han landslagsspelare är inte i topp bland 86:orna i Mora heller. Lär bli ändring på det här med.

Påväg upp i poänggörandet?:
* De 3 lillebröderna bofasta i landslaget lär ligga i topp bland 86:orna.
Jag tänker givetvis på Anton Axelsson(frö), Sebastian Karlsson(frö) och Tommy Enström(modo).
Har personligen bevittnat alla hemmamatcher för Frölunda och både Axelsson och Karlsson har sett riktigt pigga ut.

* Bland backarna lär det handla främst om de jag talade om lite längre upp: Démen-Willaume, Hedman, Viklund och Nyberg.

* Bröderna Wikner i Frölunda kommer säkert börja producera lite.

* Mattias Hellström i MODO kommer nog börja producera snart.

* Viktor Lindgren kommer ligga i topp, poängsprutare.
Kommentera

Salmonssons första poäng i elitserien
Kul att Johannes fick en assist i kvällens omgång. Tydligen så har han fått rätt bra med istid. Kul med b-juniorer i elitserien... önskar bara att det fanns fler som höll den klassen.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Robert P: Mera poängligor :)

Poängligan spelare födda 1980
Gabriel Karlsson 1 1+0=1 +1

Poängligan spelare födda 1976
Joakim Eriksson 1 1+2=3 +3
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Funkade tydligen bra. Då kan jag köra för 86:orna också.


1 Alexander Bergström F Rögle BK J20 6 5 3 8 2
2 Victor Ahlström F Huddinge IK J20 6 3 4 7 0
3 Johan Harju F Luleå HF J20 6 3 2 5 2
4 Jonathan Granström F Mora IK J20 5 2 3 5 8
5 Tomas Wallgren F Luleå HF J20 6 0 5 5 10
6 Niklas Olsson F HV 71 J20 5 3 1 4 6
7 Marcus Olsson F MIF Redhawks J20 6 3 1 4 0
8 Petter Sandberg F Luleå HF J20 3 2 2 4 2
9 Sebastian Karlsson F Västra Frölunda ... 6 2 2 4 2
10 Robin Jernström F Hammarby IF J20 6 2 2 4 0
11 Henrik Lundmark F Mora IK J20 5 2 1 3 0
12 Marcus Niemi F HV 71 J20 6 2 1 3 2
13 Martin Gudmundsson F Mora IK J20 5 1 2 3 10
14 Viktor Lindgren F Luleå HF J20 6 1 2 3 2
15 Tommy Enström F MoDo Hockey J20 6 1 2 3 8
16 Sebastian Håkansson F MoDo Hockey J20 6 2 0 2 2
17 Sebastian Ellerstad F Hammarby IF J20 6 2 0 2 2
18 Tobias Viklund B MoDo Hockey J20 6 2 0 2 0
19 Niklas Bröms F Leksands IF J20 5 1 1 2 2
20 Oscar Hedman B MoDo Hockey J20 6 1 1 2 10
21 Anton Axelsson F Västra Frölunda ... 6 1 1 2 6
22 Erik Lundin B Brynäs IF J20 6 1 1 2 4
23 Joakim Nettelbladt B Hammarby IF J20 4 0 2 2 4
24 Fredrik Strid F Brynäs IF J20 6 0 2 2 2
25 Christofer Löfberg F Huddinge IK J20 6 0 2 2 4
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Hoppas det funkar att klistra in så att det ser ok ut. Eftersom det inte finns nån preview kan det se ut som fan.


Poängliga J20 SuperElit för spelare födda 1987:

1 Mattias Ritola F Västra Frölunda ... 6 3 2 5 2
2 Tom Wandell F Södertälje SK J20 6 3 2 5 2
3 Nicklas Bergfors F Södertälje SK J20 6 1 2 3 10
4 Fredrik Pettersson F Västra Frölunda ... 4 1 1 2 2
5 Alexander Ribbenstrand B AIK J20 6 1 1 2 6
6 Morten Madsen F Västra Frölunda ... 4 1 0 1 0
7 Kim Sunna F Brynäs IF J20 4 0 1 1 2
8 Daniel Eklund F Leksands IF J20 1 0 0 0 0
9 Erik Belin F Brynäs IF J20 1 0 0 0 0
10 Patrik Zackrisson F Västra Frölunda ... 1 0 0 0 0
11 Hjalmar Törnqvist B Luleå HF J20 1 0 0 0 0
12 Jonas Ahnelöv-Pihl B Huddinge IK J20 2 0 0 0 2
13 Henrick Broman B Västra Frölunda ... 2 0 0 0 0
14 Emil Flodqvist B Södertälje SK J20 6 0 0 0 2
15 Tobias Bergman B Södertälje SK J20 6 0 0 0 0
16 Christoffer From-Björk B Hammarby IF J20 6 0 0 0 6
17 Richard Gynge F Hammarby IF J20 6 0 0 0 2
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Predatore: Ja men lagen tar ju inte sina bästa ''gamla'' spelare och skickar ner till super elit..dom som inte riktigt platsar i A-Laget får gå ner till super elit för att utvecklas.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Hawerchuk:
I SuperElit får man ha 5st förstaårsseniorer (dvs spelare födda 1983), 1 överårig målvakt och 3st överåriga spelare.
Finns så vitt jag vet inte någon åldersgräns alls.
Kommentera

Sv: Omgång 6 av SuperElit
Får man använda hur gamla spelare som helst i SuperElit?
Kommentera

Sv: CHL Rapport
AudibleGiraffe:

Saskatoon har inga större förväntningar på Björn den här säsongen utan det är först nästa säsong man räknar med att han ska tillföra nåt speciellt.
Nu ska han mest lära sig spelet och det nordamerikanska tänkandet och har inga krav på sig.

Lite efter filosofin "i år hjälper vi dig - nästa år hjälper du oss"... typ.

Men det lär nog bli en del poäng för Björn redan i år till slut. Och draftad är det nog inget snack om att han kommer bli.
Kommentera

Sv: CHL Rapport
Predatore: Wow, kanon! Kul.

Keep up the good work.
Björn är en spelare jag hoppas mycket på. Hoppas att det lossnar för honom i poänggörandet, annars kommer han nog inte att bli draftad.
Kommentera

CHL Rapport
Tänkte att det vore på sin plats med en liten rapport om hur det går för svenskarna i CHL.

[F]Jonathan Persson, Prince Edward (QMJHL)[/F]
Den förre Mora-spelaren är ende svensk i QMJHL. QMJHL är för övrigt samma liga som Johnny Oduya skördade stora framgångar i (68 matcher, 68 poäng, 259 utvisningsminuter) året han blev draftad.
Nåja, Jonathan har väl ändå börjat okej, om man drar rent statistiska slutsatser. Han har gjort ett mål och 2 assist på 8 matcher och 7 utvisningsminuter (en fighting major).
[GP:8 G:1 A:2 TP:3 PIM:7]

[F]Jonas Johansson, Kamloops (WHL)[/F]
Colorado-fansens krav är högt ställda på Jonas och många förväntar sig att han ska vara uppe och kriga i toppen av poängligan i år. Ni minns säkert att han spelade utmärkt redan förra säsongen innan han drabbades av en elak skada. Den skridsko- och passningsskicklige Johansson har mäktat med ett mål och totalt 4 poäng hittills. Vi kan nog räkna med att hans poängsnitt kommer stiga.
[GP:4 G:1 A:3 TP:4 PIM:0]

[F]Gustav Engman, Spokane (WHL)[/F]
Den store och tuffe backen Engman är just nu axelskadad och det är väl inte riktigt säkert när han återvänder. Annars borde ju den store och tuffe Engman vara som klippt och skuren för juniorligorna i Kanada.
Ni minns kanske att Engman valde att inte "opta in" till NHL draften i somras. Han hoppas väl nu få visa upp sig i Kanada och på så sätt draftas tidigare nästa år, vilket kan bidra till ett bättre förhandlingsläge när NHL väl kommer på tal.
[GP:0 G:0 A:0 TP:0 PIM:0]

[F]Marcus Jonasén, Tri-City (WHL)[/F]
Den svensken som fått den bästa starten i CHL. Jonasén har som rookie gjort 4 mål på 3 matcher. Även Jonasén, som är listad av NY Rangers, borde passa väl in i Kanada. Han har ju definitivt storleken, är en tuff och kanske även lite småful spelare samtidigt som han är en bra skridskoåkare. Rangers tror mycket på honom och det ska ju onekligen bli kul att följa honom under året, nästa år hittar vi honom med största sannolikhet i AHL.
[GP:3 G:4 A:0 TP:4 PIM:4]

[F]Bobby Williams, Swift Current (WHL)[/F]
85:an Williams hade nog Leksand J20 haft stor nytta av om han nu hade valt att stanna i Sverige. Williams har poängmässigt inte startat säsongen övertygande då han efter 5 matcher ännu inte registrerats för en poäng.
[GP:5 G:0 A:0 TP:0 PIM:6]

[F]Marcus Paulsson, Saskatoon (WHL)[/F]
En intressant spelare som lirade med Mörrum 01/02. Paulsson som smäller på när han får chansen övertygade som rookie i CHL förra säsongen (13+18 på 56 matcher) och spelade även för Sverige i JVM.
Han har 3 poäng efter 3 matcher spelade och är bäst i laget med +4.
[GP:3 G:1 A:2 TP:3 PIM:4]

[F]Björn Svensson, Saskatoon (WHL)[/F]
Det finns två svenskar i Saskatoon men vi kan nog inte förvänta oss att den två år yngre Svensson kan producera i samma utsträckning som Paulsson. Björn, agentens Gunnar Svenssons son, lämnade ju som bekant Malmö inför den här säsongen. Han är definitivt en kille att hålla ögonen på inför draften nästa år, men då måste han ju givetvis stänka in några puckar… vilket han ännu inte lyckats med.
[GP:3 G:0 A:0 TP:0 PIM:0]
Kommentera

« · 301441 · »