Nubben: På tal om nyförvärv drömde jag om Mif i natt. Hannula dominerade och det gjorde han tillsammans med en transatland med ett efternamn som var något som, Simon, Simons, Simmons...kan inte minnas exakt. Löjligt om det skulle visa sig stämma! :)
Detta är en tämligen speciel men rolig grej jag har å komma med. När jag var lite yngre så fick jag en MIF (!) tröja av en god vän ( f.d en styrelseledamot i MIF) som också är en nära vän till familjen. Detta är ingen mindre än Pekka Lindmarks GULDTRÖJA från -94 med hela det lagets autografer på! Och denna tröjan använde Pekka! Har inte tvättat den så svettlukten finns kvar:-)!
Jag har sedan dess bara låtit den ligga eftersom jag håller på HV71 men jag tänkte att nu har det gått exakt 10 år sedan dess så kanske det är dags o sälja den likaväl som att ha den liggande menar jag. Jag kräver inga sviniga priser men jag har fått en del bra bud av goda vänner redan-är ngn här intresserad? Eller ngn som vet ngn som är det?
Alltså Pekka Lindmarks guldtröja-94 med ALLA autografer på!
Vore väl inte fel?
Maila mig på Sps här eller visa intresse i tråden!
Thomas17Srsen: Nä så är det väl, vi malmöbor har rätt mycket att hitta på kl 13:00 en fin och solig söndag. Till skllinad från människor som bor på mindre trevliga/aktiva platser...
Men men, det blir drag även i Malmöisstadion när tävlingsmatcherna drar igång, det vill jag lova.
MoK: Japp, jag säger bara att ingen vet hur det kommer gå. Det kanske blir ett jätte lyft för svensk hockey, eller så blir det bara ett kort litet besök här o sen är det serielunk igen...
Vi får vänta o se helt enkelt ;)
Du det var publikfest här i Malmö på 90-talet osso ;) Men nu på senare år har det blivit lite sämre tryck, men om bara laget vinner lite matcher i början av säsongen så kommer medgångspubliken osso...
Nubben: Publikfest e det varje match i Scandinavium :) Men precis som du säger så är det ju kul att se NHL spelare men risken att dom sticker mitt i säsongen är ju inte direkt bra för någon. Löser inte NHL detta kommer dom säkerligen få större problem eftersom dom tappar massa intäkter.
MoK: Nä visst ser det "mörkt" ut, men jag är rätt kluven i frågan. Visst vill man ha hit bra hockeyspelare. Stora namn som kommer dra upp hockey-intresset på många håll i landet. Men vad händer när alla NHL-proffsen drar tillbaka över atlanten efter några veckor? Kommer klubbarna och publiken se lika ljust på allt då?
Som sagt ingen vet hur det kommer bli, vi kan ju bara hoppas att ES får ett uppsving som allsvenskan i fotboll. Publikfest och bra spel, det är så man vill ha det ju.
Nubben: Jo skönt att det äntligen drar igång. Nu får man bara hålla sej till den 15e och se om det blir lockout eller inte. Hoppas på inte men det ser ju inte direkt ljust ut.
Förra året var det som sagt ett (ett!) litet mål som avgjorde, då kom vi ner till kvalserien. Men som sagt, laget har fått en väckarklocka och det kommer bara gå uppåt nu, men det är klart att vi inte slåss om SM-guldet redan i år. Men det kommer det osso ;) Var så säker.
MoK: Sant, jag håller med om att vissa förluster svider även på försäsongen...
Men det är trots allt ingen större fara när man sakapar chanser spelar bra, men pucken vill bara inte in den dagen. Det är värre om man ser att laget inte håller, de hänger inte med och man åker på stryk.
MIF kommer blir farligare i år, men sen om det räcker till slutspel det vill jag inte säga med säkert. Men nog kommer MIF överraska alla experter som tippat oss i botten (som vanligt). Med Mora som ända lag under oss.
Nubben: Man skall ju inte dra för stora växlar över hur försäsongen går. För jag får hålla med dej lite. Frölunda brukar vara bättre med en tung försäsong än tvärtom. Men 1-3 mot Hamburg.....
Jag skrev ett inlägg om saken i sin helhet. Folk jag snackar med varje dag har ursäkter hit o dit för allt. Visst det är ok att förlora någon gång, visst det är ok att göra en dålig match då o då.
Men 10 skott på mål under en hel match är aldrig, aldrig ok.
Men det släpper vi nu, vem bryr sig om SSK matchen nu? Det är tiden som väntar som är intressant nu ju :P
Nubben: Lite tufft att förvänta sig stordåd av Mif mot SSK som inte spelat match sedan den 12e medan vi spelat match mindre än ett dygn innan. Liksom inte direkt de bästa förutsättningarna för att bjuda till som jag ser det. Vi släppte bara till 3 mål och det är ju bra med tanke på spelet. Tar mycket hellre en massa förluster nu än sen, men, ska villigt erkänna att jag känner en viss oro...
* bara en vanlig träningsmatch * hade spelat mot Rögle kvällen innan * vissa spelare har små känningar o skavanker, därav sparar sig * Somliga har varit lite små krassliga nyligen * inne i en tung träningsperiod. Vad gör de andra lagen då, vilar dagen lång eller?
Det finns inga ursäkter, 10 skott på mål är uruselt. Jag var inte på plats och kan inte säga så mycket egenligen. Men ibland kanske skott statistiken inte riktigt stämmer i alla arenor i sverige, men 10st låter rent ut sagt för jävla dåligt. Man kan förlora STORT på försäsongen utan att skämmas, men att bara få iväg 10 skott på 60 minuters spel, det är skrämmande. Även om det nu var en seg och tråkig träningsmatch som ingen brydde sig om egentligen...
Nä hem o ta nya tag nu, inte allt för långt kvar till allvaret nu ju.
inte speciellt oväntat att dem skulle bli utspelade. Då MIF spelade match dagen innan med matchstart 19:00 och kom säkerligen inte från arenan före kl. 22
Därefter iväg för en matbit och resa till hotellet i J-köping för nån timmes sömn och sen vidare upp till Södertälje vid 6-tiden.
Hade varit lite smartare att ha lagt matchen idag tex då man varit lite mer utvilade men men =)
SESL: Jahapp, jaja. Jag tror säkert stalle kommer göra en hel del nytta i år.
Men sen är det en sak som gäller just nu. Målvaktsspelet... Om vi har Hadelöv eller Hirsch i fin form kommer det lätt bli slutspel. Om de däremot sviktar så kommer vi nog få en ny tung säsong.
Teus: Jo visst hoppas man på det. Men jag vet inte riktigt om han är mogen att ta det där riktigt stora klivet än. Antingen stannar han upp lite och blir en bra ES spelare, eller så växer han ut nu de kommande två tre åren till en stjärna som går ända till NHL.
Bara hoppas att han, Hannula och de övriga som ska trycka in puckarna lyckas i år.
SESL: Blir det lockout så ser det helt annorlunda ut på spelarmarknaden. De flesta lagen väntar på det slutgiltiga från NHL innan man tillsätter de sista platserna i truppen.
MIF har som sagt några namn som är intressanta, några om det blir lockout, och några om det blir fortsatt spel i NHL.
Man får vänta och se helt enkelt. Men klubben har inte satt nån deadline än eftersom mycket kan ändras de kommande veckorna...
Själv är jag rätt kluven i frågan, visst vill jag ha hit NHL-spelare men det bästa är kanske ändå om NHL fortsätter som vanligt. Det är mycket svårt, för och nackdelar hit o dit.
Appropå värvningar. Snackas ju en hel del om Modo och alla de NHL-spelare som "ska" komma hem även utan lockout. Såg nu att Mattias Timander skrivit på för Flyers (länktips) och det skulle inte förvåna mig om vi ser Sedinarna skriva nytt NHL-kontrakt snart också. Men får de hem Foppa så...
SESL: Det är klart att det kan bli så. Men jag tror nog att lag i divisionerna under är mycket villiga att låna spelare från ES under lockouten. På så sätt blir de inte utan matcher.
Men då petar de några som är i de lagen o.s.v ... o.s.v
Men det ända man kan säga är att jag vill ha så bra spelare som möjligt i ES. Sen om några lirare från 4:e kedjan blir bänkade några månader tycker jag det är värt det. Men den som lever får se...
Ja, ekonomiskt sätt hade det nog blivit ett lyft speciellt i början av säsongen men risken finns att publiksiffrorna gått ner om dom inte hängt med rent resultatmässigt.
Sen kan man fråga sig hur moralen hade blivit i laget efter ett tag? Det blir ju en del som blir bänkade!
Ta till exempel R.Lukas österrikisk landslagsback som sänkt sin lön drastiskt för att komma till Sverige för att utvecklas som spelare och sen kanske får sitta på bänken ett antal månader!
Nu ska ni inte tolka det här som att jag inte vill att Kim och Andreas ska komma! Klart jag vill, men en långvarig lockout tror jag kan ha en del negativa konsekvenser också
Ja ekonomiskt sätt så hade en lockout varit bra för Malmö, det är ju pinsamt om det inte är fullsatt om Foppa, Näslund & co kommer på besök. Frågan är hur det skulle bli med det sportsliga framgångarna för MIF. Men det hade ju förstås varit fantastiskt att se en världsspelare som Kimpa i match efter match i Isstadion.
Av de andra så är Brad Boyes favoriten, men jag gillar Forbes skarpt också. Däremot vet jag inte vad jag ska säga om Deleurme än. Om han blir en utfyllnadsspelare, så tar jag hellre än ung svensk spelare som Paulsson. En av anledning till hur kasst det går för U18/U20-landslagen är ju att medelmåttiga utländska spelare tar platser för juniorerna...
Men det är som sagt ingen som vet hur det blir, men för hockeyn i landet och framförallt här i Malmö hade det nog varit rätt bra med Kim i laget. Foppa o grabbarna i motståndarlaget, då hade det blivit fullt hus varje match.
O det är väl trots allt det vi vill ha, ett intresse från den stora massan och sponsorer som vaknar upp. En Lockout hade nog varit rätt bra för ES trots allt. Fast det bästa vore ju om foppa o några till stora namn kom hem utan att det blev lockout. Då hade hockeyn på allvar kunnat ta upp kampen med fotbollen igen.
Det stora problemet är att det är ingen som riktigt vet om det blir NHL-lockout och hur länge den i så fall varar?
Kim hade varit den största förstärkningen av dom nämda men blir det lockout så kommer det att drälla av NHL-lirare i ganska många lag i elitserien så jag tror knappast en lockout är en fördel för Malmö.
Dessutom tror jag personligen att lockouten om den nu blir av, inte kommer att vara särskilt länge!
Så det klokaste för Malmö är nog att se till att vara bra rustat för en utebliven lockout