Malmö Redhawks

SHL · 24628 inlägg · 2625 ämnen
« · 58968 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Sverige-Vitryssland
Ursäkt för mitt inlägg nedan. Trodde jag var i OS-gästboken. Det här ser ut som Malmös. Eller har jag fel?

Klicka på länktipset och se en tråkning av Salo....

Två saker: För det första: Linjedomaren på Svenska sidan i matchen mot Costa Rica, så ut som Christer Pettersson. Kommer det att ödelägga ytterliggare framtida inkomster från TV 3, nu när han har alibi?

För det andra: Jag tar på mig hela ansvaret för detta svenska hockeydebacle. Satt jag inte och underskattade Belaruss ända till det var en minut kvar? Jo det gjorde jag, trots att jag hade intalat mig själv att det skulle jag inte göra. Sen var det försent att göra mer.

Vitryssarna (en del av dem i alla fall) hade t.o.m. flygbiljetterna bokade för den förväntade hemresan imorgon....

Ja....
Jag kan väl bara konstatera att jag skiter i detta OS nu...
Orkar inte se mer av eländet.
Orkar inte konstatera att Sverige ännu en gång blir förnedrat..
Just nu känner jag mig bara så jäkla trött.
Hmm...att lite sport på tv kan betyda så mycket...
Usch.... :o(

Eller som Boustedt sa, det är tveksamt om Vitryssarna hade platsat i Elitserien och det är väl bara att hålla med.

Känns fel att utse syndabockar, hala laget var dåligt men visst fanns det enskillda spelare som hjälpte vitrysarna liteväl mycket. Man kan säga så här, hade Salo varit på topp hade det inte spelat någon roll om utespelarna var halvtaskiga. Då hade vi vunnit med 3-0. Hade utespelarna spelat som innan hade det inte spelat någon roll att Salo var omänskligt kass, då hade vi vunnit med 10-4. Men när allt föll, ja då blev det såhär...skandal känns som ett lite för mesigt ord.

Ungefär lika stor skräll som att ett Division 2 lag skulle vinna SM guld om de fick vara med i ett slutspel i Elitserien.

Ska man skratta eller gråta? Massor av individuella misstag och Salo höll väl nästan Div 1 klass. Synd att den matchen inte kom mot Tyskland istället. Men det var inte Vitryssland som besegrade Sverige, det var Sverige som förlorade mot Vitryssland.

Nog för att Vitryssland inte är av högre kvalite så tror jag itne att man kan räkna med så många mål som 9-1, men 4-5 mål borde Sverige göra innan man slår av på takten och vilar sig för semifinalen

Sverige-Vitryssland
Ikväll kl 19.00 på svt visar de sverige mot vitryssland sverige låg först i sin å Vitryssland låg sist i samma grupp!!! så de blir 9-1

LR????

Sv: Nubben - Fördomar eller Ej?
Japp, rakt på vänstra lilltån...

Där känns det som mest =)

Aj, den visste var den tog...

Jo ni måste ha rätt mycket humor, ni skriker ju MODO mot SM-Guld ibland, jag tycker alltid den är lika rolig ;)

Nubben:

Kul att du tog det på rätt sätt! Humor är föresten grundkriteriet för att få kalla sig MODO-FAN.

scim du har humor =)

Stefan, lyssna:

Jag sa att alla som går regelbundet är väl fans till viss del typ. Men det är itne förän man känner sogen och glädlen DJUPT i bröstet som man kan kalla sig fan. Känner du det, vilket jag är säker på att du gör, då är du för fan ett äkta, stolt och härligt MIF-FAN ! ;)

Förstår du vad jag menade nu ? Det kanske var lite konstigt skrivit...

Nubben:

För att göra det enklare så kanske ni bör ha en graderad skala?

Nubben:

läs detta som du skrev:

Personligen tycker jag alla som går på hemamatcherna regelbundet är fans, men man är trots allt inte ett riktigt "Fan" förän man verkligen lider med laget när det går dåligt, och man springer runt som en sol när vi vinner.

Så i och med att jag bor 55mil bort från Malmö och inte går på hemmatcherna regelbundet så är jag inget riktigt "fan".

Stefan ?

Vad menar du nu ?

JAg syftade ju på Kanskamilla eller vad bruden heter, hennes kommentarer var itne direkt ljusa...

Och jag sa faktiskt att det är härligt med alla som följer laget, men att kalla sig MIF-Fan för att mah åller på laget håller inte.
då är man MIF-supporter kanske ;)

Hmm, det lät komplicerat, kanske ni ska göra ett "Är jag ett äkta MIF-fan"-formulär där de som tror sig vara det får fylla i några uppgifter ang deras relation med MIF och sedan räkna ut hur många poäng man får.
Över 85% och man är ett Nubben-certifierat MIF-fan.

:-D

Tack för den passningen Nubben, den sved verkligen!

Ok. Men tänk vad tråkigt det skulle vara på matcherna om bara de "äkta" fansen kom. (Säkert 90% - gäller alla lagen)

Tack för ditt långa och utförliga svar...

Jag vill bara börja med att säga som så här:
Ordet MIF-fans missbrukas av många. Det finns många som håller på MIF men inte vet nått vidare mycket om laget. Det är härligt att folk följer laget genom att läsa om dem i morgontidningarna, snacka lite om MIF på jobbet m.m. Men de kan inte kalla sig fullblodiga MIF-fans, de som är riktigt MIF-Fans är alla de som ha årskort till hemmamatcherna, och som åker till så många borta matcher de bara kan.
Personligen tycker jag alla som går på hemamatcherna regelbundet är fans, men man är trots allt inte ett riktigt "Fan" förän man verkligen lider med laget när det går dåligt, och man springer runt som en sol när vi vinner.

De flesta förstår sig inte på mig, jag bli sur som fan när det går dåligt och det går ut över en massa som det inte borde (förlåt alla er som fått känna på det nångång...). Sen när vi vinner (lägg märke till att man säger VI, så känns det iaf.) då går man runt med ett leende på läpparna dag ut o dag in...

Det är bara riktiga fans som känner så. ALLA betyder lika mycket för MIF, alla som håller på MIF är hel goa, men de som skapar stämningen och de som gör allt runt omkring matcherna, det är de personerna som är de riktiga fansen...

Med andra ord, om EN person här på hockeysnack nu har så kallade "fördommar", så kan jag inte bry mig mindre...
Vi lägger ner debatten nu, och koncentrerar oss på hockeyn nu istället, ok ?

Nubben - Fördomar eller Ej?
Nubben: Naturligtvis kan jag förklara vad jag menar. Min kommentar var en anmärkning (påpekande) av Stefans svar till Knaskamilla som löd:
-"*suckar* ännu en okunnig person med fördomar mot MIF... trodde du var bättre än så men ack.."
Det som Stefan troligtvis vände sig emot med den kommentaren var knaskamillas:
- "Men det är klart, med Percys sätt att bygga hockeylag så är det kanske inte helt otroligt att han skulle få högre lön av MIF än av ett utländskt lag? ;)"

Förklaring till mitt inlägg: knaskamillas ironiska passus ( lägg speciellt märke till knaskamillas smiley.) bygger absolut inte på fördomar. Det är nämligen svårt att ironisera över något som man inte baserat på egen eftertanke. (Själva kriteriet för en fördom)

Nästa punkt: Om vi ändå tänker oss att knaskamillas passus var fördomsfullt, så betyder ju det att även Malmösupporters är det. Jag har vid ett flertal gånger sett desperata skribenter i den här gästboken kräva att "nu får Percy plocka fram plånboken och köpa oss ur den här krisen!" (Uppenbarligen Malmösupporters) man behöver bara gå tillbaks till Malmös dåliga serieupptakt för att hitta sådana inlägg. (Jag menar inte att denna gästboks mest framträdande profiler skrivit sådant, men debatten om fenomenet har flödat, för och emot)

kontenta: Är knaskamillas inlägg fördomsfullt, så är även malmösupporters, som hävdar samma sak det.

Vidare Nubben, eftersom jag nu utmanas av en ordexpert. Du säger att fördomar är något man kan ha om något man inte känner till ex. Invandrare, och norrmän. - Så lite kunskap om sakförhållandena har inte en malmöfan som sitter mitt i smeten. ("är ju helt befängt, man kan inte ha fördomar om något man är inblandad i." -dina ord.) Är det verkligen sant? Är verkligen ALLA MIF-fans så involverade i malmö att man inte påverkas av den bild som media ger?
Tidningarna är full av artiklar där Percy Nilsson får ansvaret för MIFs värvningar - Percy köper det han vill ha (inte MIF i första hand). TV går inte heller oskyldig till den bilden. knaskamilla har alltså troligen byggt sin ironiska åsikt om MIF, av vad som verkar vara sannolikt med tanke på den bild som publiceras. Det finns inte mycket som talar för att man ska ifrågasätta denna samlade bild. (Vilket uppenbarligen många MIF-fans heller inte gör) Vilka källor finns det som skulle vara mera trovärdiga än den samlade mediabilden? Ja, det skulle vara att alla ringde upp Percy eller MIF personligen, fast det är enligt mig att gå till överdrift för att vara säker på att inte vara fördomsfull.

Du anmanar mig att slå upp ordet "fördom" i ordlistan, vilket jag gjorde. Fördom: "Förutfattad mening som inte är grundad på egen eftertanke" (förutfattad:"på förhand bildad") (eftertanke "vid närmare begrundan, övervägande.")
Vi slår ihop begreppet "Fördom" till en samlad mening: - En på förhand bildad mening som INTE är baserad av egen eftertanke.

Hur ligger det till med det egentligen? Skulle knaskamillas inlägg vara UTAN eftertanke, baserat på egna självframmanade eftertankar? - Nej, inte enligt min mening.

Påpekas bör 1: knaskamillas passus var ironiskt med glimten i ögat. Troligtvis för att hon inser, att det är att retas lite grand.
Påpekande 2: Jag skrev: "Stefan: Du har säkert rätt om Percys roll angående spelarinköp" (Vilket vissa verkar ha missat)

Sv: Micke Wahlberg
Om jag inte har helt fel så gällde väl diskussionen från början
Wahlbergs nya TROLIGA adress, och "Stefan" undrade varför
det skulle vara så konstigt om han nu eventuellt gick till Malmö.

1. Det sociala. (Hus, familj i Gävle + uppenbar hemlängtan..)
2. Tränaren/tränarna. Tror inte han går till Malmö så länge Bäckis
sitter vid rodret....
3. Spelstilar. Brynäs och MoDo:s spelstilar påminner mer om
varandra än Malmö och MoDo:s.

Tror att dessa 3 punkter väger mkt tyngre än en ngt högre
lönecheck varje månad.
Skulle lönen nu fälla avgörandet så ligger väl utlandet närmast
till hands.

Stefan:

Det ante mig... ;)

Jag utökade mitt Tyskland till flera länder redan i ett tidigare inlägg, ungefär när jag förstod att Tyskland kanske bara betyder "ngt land där man tjänar bra på att spela hockey i en liga som inte är superbra" i mitt huvud.

Nåväl. Time will tell. MIF lär väl iofs inte lägga ngt bud på #62, vilket innebär att vi inte kommer att få veta om han nobbar ett sådant, utan bara om han kommer att spela i MoDo, BIF eller något land som mycket väl kan vara Tyskland nästa säsong.

Knaskamilla

jadu... för att käfta emot ditt och de andra Modoiternas påstående att Wahlberg kommer att spela i Tyskland, Brynäs eller MoDo..

på er låter det som om det är klart bara för att han uttalat sig om det... så vitt jag vet så ska man inte dra allt för stora växlar på ett uttalande i media. Iofs så utökades ditt Tyskland till fler länder så det var inte så klart ändå...

Stefan:

Min undran kvarstår - varför engagerar du dig så mycket för att försöka övertyga mig/oss om att något du inte ens vill se hända är en möjlighet?

"Svar: japp han har gått in med pengar, men det är inte hela sanningen dock.. Men den tänker jag inte dra här."

Det kan kvitta, tycker jag. Grejen är att han HAR gjort det. Alltså är det inte lösa rykten eller påhitt.

Ja fråga inte mig vem det var som ville ha Wahlberg till MIF.

Finns inte många spelare i MoDo jag vill se i MIF dressen...typ Staal, Lintner och Wernblom.... och av dem tre ser jag bara Staal som möjlig tyvärr..

Med tanke på att det inte är officiellt så tänker inte jag gå ut med det... Men Percy är inte det "helgon" som alla verkar tro som går in med egna pengar och betalar...

Percy gjorde dittan, Percy gjorde dattan.
Percy lånade ut 30miljoner kronor till skatteskulden, fast i själva verket var det Percys företag PNB som gjorde det dock itne utan motkrav osv osv osv...

Stefan:

Vem fanken var det som ville ha #62 till MIF då? Man undrar ju lite varför du ivrar så för en sak som du inte ens vill egentligen...

Jejje.

Nu jämför du ju med en sak som inte har någon egentlig koppling till ursprungsfallet igen...

Stefan:

Varför inte berätta allt? Upplys oss olärda.

1) Okej. Men han har gått in med pengar till att köpa spelare, eller hur? (Nu snackar vi inte nutid, utan överhuvudtaget)

Svar: japp han har gått in med pengar, men det är inte hela sanningen dock.. Men den tänker jag inte dra här.

Ja och?

Peter Sundström har/hade hjärtat i Björklöven och skulle bara spela i MIF för att sen varva av i Björklöven..... och gissa var han lade av och var han bor nu!

Hur som helst Wahlberg är ingen spelare jag vill ha till MIF.

Fint. Tur att det finns folk som gör allt jobb åt en i sådana här lägen... ;)

Här kommer den i expressen...

Här kommer en länk där det finns en del antydningar. Den som jag refererade till fans på expressen.se. Just nu lyckades jag inte hitta den men jag skall leta igen.

Per:

Kan inte du (som har bredband...) leta reda på artikeln som var i ÖA och lägga ut som länktips här?

Om man säger så här:

Wahlberg har TYDLIGT sagt att det står mellan MODO, Brynäs och utlandet. Detta till flera tidningar till och med. Men det är klart om Percy med pengarna öppnar stora, feta plänboken så kanske Wahlberg tänker om.

Angående Wahlbergs relation till Bäckis... Wahlberg gillar inte Brithén bara för att det går bättre utan snarare för att det är ett annat spelsystem. Ett system där han kommer mer till sin rätta än under Bäckis. Sånt kan ha väldigt stort inflytande på vilken klubb man väljer som spelare.

Tufft för juniorerna i Herning?!
Såg inte själv matchen i Herning...
Men de MIF-juniorer som var med i denna matchen hade ju onekligen ett ganska tufft schema.
J20 spelade nämligen matcher lördag o söndag.
Mötte då serieledarna Frölunda och 3:an i södra gruppen..Södertälje.
Lägg till denna måndagsmatchen i Danmark så är du uppe i tre matcher på lika många dagar.
Kanske lite svårt att imponera tillräckligt på Gunnar & Bäckis för att få chansen i A-laget med så många matcher i benen...
Synd att ingen får chansen i Finland istället.
Jimmie Svensson hade jag gärna sett i nån träningsmatch...
Tror inte han hade gjort bort sig.

För övrigt: när jag skriver Tyskland så menar jag även liknande möjligheter (alltså, andra länder där man tjänar bra och kan få kontrakt som hyfsad elitseriespelare).

Stefan:

Först; räknas inte en ironismiley för NÅGOT längre? (Jag förstår att folk inte förstår att NuMountain är ironisk, men jag har faktiskt för vana att utmärka min ironi med smileys...för att undvika missförstånd, typ.)

1) Okej. Men han har gått in med pengar till att köpa spelare, eller hur? (Nu snackar vi inte nutid, utan överhuvudtaget)

2) Näe, då går ju det resonemanget bort... ;)

3) Se ovan.

4) Någon annan har visserligen redan skrivit detta, men jag kan upprepa det: Wahlberg har själv sagt att han trivs bättre med Brithén som tränare än vad han trivdes under Bäckis. Minns inte exakt hur han sa, men om det är jätteviktigt att du får läsa det själv så går det säkert att leta reda på.

5) Det sociala, ja. Som t.ex. att bo i Gävle - där släkten finns, där han har hus, där han trivs (etc. etc.). Du kan väl ändå inte förneka att det vore mer logiskt att dra sig tillbaka till "sitt" om man är ute efter sociala fördelar, än att flytta till t.ex. Skaune (eller Lule eller ngt annat långt ifrån-Gävle, för den delen)?

6) Ja, det har jag ingen aning om. Jag är inte ett dugg insatt i Riihijärvis kontrakt eller levnadssituationer eller så. Jag kan dock inte se på vilket vis det skulle kunna kopplas till Wahlberg. Isf vore det ju ännu mer logiskt att han stannar i MoDo, eftersom han säger att han trivs där och både han och hans familj trivs i Övik.

NuMountain kanske borde ta en koll i de andra elitlagens gästböcker.
Det ska inte mycket till innan en del supportrar börjar skrika om nyförvärv...
Tror man att detta bara skulle hända i Malmös gästbok så är man långt ute o seglar.
Går det oväntat dåligt för ett lag i elitserien så kommer klagomålen som ett brev på posten...så är det bara.
Till o med Färjestad-fansen har ju varit oroliga denna säsongen och undrat varför allting går käpprätt åt helvete. (Då hade laget lyckats förlora två matcher i rad!!)
Så den här urgamla debatten om att MIF är ett köpelag...Spola den...
Den är så uttjatad att ingen ens orkar läsa skräpet längre.
Jag har sagt det förr...jag säger det igen:
ALLA lagen i elitserien är köpelag.

Ja, det där tugget börjar bli litta tradigt.
Härligt att äntligen få se bra hockey, om än på tv.

D var vell ett jävla tjat om Percy och spelarna som han köpte i början på 90-talet!!...

Vi hade Percy..en kung som verkligen vågade sattsa på ett sydsvensk Elithockey lag..

Han lyckades!..först 90-talets bästa nykomlingar o sen SM-Gulden 92-94..Ingen kunde göra något liknande!!..Ekonomin i Elitserie lagen var inte alls lika bra som i slutet på 90-talet..därför kunde inte dom andra lagen matcha percys konster...

Se bara som idag..Alla lag köper spelare..och inte vilka som hällst...SSK med Juha Lind o Peter Larsson...Frölunda med bröderna Andersson o Pelle prestberg..Luleå köpte spelare som Nieminen Kucera mfl..

Alla lag köper spelare nu förtiden..O dom köper dom som dom tror tillför laget d bästa...

Alla försöker att toppa truppen så bra som möjligt...Precis som Percy gjorde under 90-talet..Om man ska se till dom värvningar som sker i Elitserien nu för tiden så är MIF knappt 5 i den statistiken över alla lag!..va kan d bero på?!.Jo för att lagen eller föreningarna inte längre har en budget på tusen lappar utan miljoner..o då sattsar man också på dyrare spelare..

Så jag tror att snacket ni eltar om Percy bara beror på avundsjuka..

Ja säjer som Curre Lundmark sa en gång...Alla lag vill självklart ha en boss som Percy bredvid sej!...

NuMountain:

Vad menar du nu med den kommentaren ?

Fördomar har man om saker man inte känner till, typ man kan ha fördomar om att Norrmänn bara springer omkring i lusekoftor eller nått lörjligt för att ma ninte vet bättre. Eller ha fördomar om invandrare m.m.

Det du säger om att MIF:s egna supportrar skulle ha fördomar om, är ju helt befängt. Du får nog slå upp ordet i ordlistan, man kan inte ha fördomar om något man är inblandad i. Fördomar ha man om saker man inte vet så mycket om...

Förklara gärna vad du menar...

Stefan: Du har säkert rätt om Percys roll angående spelarinköp. Trots det så behöver man bara läsa vänta till kristider för Malmö så kräver fansen att Percy skall handla. Det märkte man inte minst vid den dåliga serieupptakten. Kanhända är fördomarna mot (om) MIF störst bland de egna fansen.

Sv: Helminen
Hahaha.

jaja sov gott "gamling" :D

Det orkar inte jag i varje fall, man är väl för gammal för sådantdär nattsuddande gissar jag. :)

Sova?

Bättre uppladdning än ishockey finns väl inte? Följ de andra matcherna tills Sveriges match inatt

« · 58968 · »