1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532116 inlägg · 4126 ämnen

« · 1730106 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
S-vikaren:
Ahnelöv kanske?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7225}:
Ibland så kan man verka slutkörd men det handlar om att det andra laget är så pass mkt tekniskt bättre så till slut orkar man inte utan det blir icing på icing....

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Även om Jocke Bäckström inte skulle vara en tillräckligt duktig fystränare idag på elitnivå i ishockey, så skulle jag inte tro att det är en bra idé att skicka iväg honom. Jag tänker mig att det är svårt att hitta en bättre som är villig att ta sig an uppgiften som fystränare i Modo, även om det vore en häftig utmaning.
Jocke har varit i Modo sen.. ja det vet jag inte. Modo pratar om att det är viktigt med kontinuitet. Att man ska lyckas behålla spelare och ledare på längre kontrakt. Jocke verkar trivas i Övik och Modo, eftersom han har varit där länge nu. Bättre då att skicka iväg honom på utbildningar och att träffa andra fystränare med mer kunskap om hur moderna elithockeyspelare ska träna.

Jag antar att jag är naiv. Men jag vill se nytt kontrakt på Djuse. Argumenterar likadant som ovan.
I Modo channel verkar han förstå sina misstag. Kanske kan han lära sig av sina misstag över sommaren. Vi har ändå, vad jag tycker, bättre tränarstab än senaste säsongen. Man kanske få ordning på Djuse till nästa säsong.
Hedman och Djuse i tredje backpar. Nya backpartners åt Welch i första och Heshka i andra. Lindgren som sjundeback.

Modo säger vilja satsa mer svenskt till nästa säsong. Joacim Eriksson sägs vara en. En mycket bra spelare sägs också vara klar. Dock svårt att luska ut vem det kan vara. Av spelare med svensk nationalitet så är det mest centrar som är free agents till sommaren. Någon sådan är inte Modo i behov av då man har Filppula, Ritchie och Pettersson som centrar.
Men Magnus Pääjärvi är ledig till sommaren och bör inte få något envägskontrakt i NHL. Men Malmö spelar i SHL nästa säsong och det är grabbens moderklubb. Brorsan hans, Björn Svensson, spelar i Malmö. Så jag ser det som otroligt att han sajnar för Modo. Men vad vet jag.
Lundgren i Växjö, får ej nytt kontrakt där. Örebro var intresserade. Men lyckades av någon anledning inte sajna med honom, enligt någon kvällsblaska. Men Modo har Hedman om man vill behålla honom. Jag har svårt att se att Lundgren och Hedman spelar i samma lag. Samma spelartyp. Räcker med en, vill se fler moderna backar. Spelande och skridskoskickliga spelare. Har dock inte scoutat Lundgren alltför väl.
Tror att Lundgren heter Niclas i förnamn, men ids inte ta reda på't.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7225}: Ja jag minns så väl när vi var på något event med jobbet på arenan och Masken höll låda innan. Då han förklarade att man skulle spöa Skellefteå genom att använda deras egna taktik men man skulle göra det bättre än Skellefteå!
Tänkte direkt då att det kommer ju aldrig gå vägen.
Behöver jag nämna att jag hade rätt?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Det där med kontrakt. Jag skulle inte vara helt emot att förlänga med Heshka. Till rätt peng såklart. Han ska inte ha betalt som offensiv spjutspets. Men var länge sen vi hade en back som var så duktig på att göra uppspel.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Monno: AF och Höras taktik påminner om Hamrens taktik i fotbollslandslaget.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Zappaholic:Broadhurst har nåt helt klart, ikväll kan det lossna.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Zappaholic: När Perra tog över laget ifjol så trodde han ju att det var ett soffgäng han tagit över efter första matchen.
Spelarna kom tillbaka efter bara något byte totalt slutkörda och med mjölksyra över öronen.
Sen såg han ju på träningarna att inte fasiken var det något fel på kondisen. Utan det var anspänning som satte sig på spelarna. Man var så fruktansvärt nervösa för att förlora i princip så det stal massa energi.

T.ex. så tror jag inte det var orken som gjorde att SAIK gjorde vad dom vill efter första perioden i tisdags. Utan man var mentalt nerverna när man släppte två snabba mål i slutet.
Modo som förening har inte haft självförtroende på flera år.
Därför var en sån som Uffe Samuelsson bra. För han sket fullständigt i vad andra trodde, han ingjöt mod i laget.
Och AJ är lite samma. Han skiter i om vi är sämre än SAIK. Vi ska fan kunna klå dom ändå på hårt jobb.
Forsberg t.ex. försökte utmanöverera Skellefteå med deras egen taktik. Trotts att vi var ett sämre lag. Gick ju sådär.
Huras körde ju samma stil. Det byggde ju enormt på att spelare för spelare måste vara skickligare än sin motståndare. Sket sig totalt det.

Sen har vi ju ändå ett helvette mot Skellefteå. Men det har vi mot Brynäs också. Vissa saker sitter bara i skallen.
Samma som att vi i regel haft lätt mot Luleå och HV.
FBK spöket är till stor del övervinnet t.ex.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Håller med om att utlänningar är svårt. Förstår inte hur Broadhurst scoutades av Lasse J. Förstår ännu mindre hur Bengtzén tänkte...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nucky: svårt neka till det. Då våra egna såg klart bättre är det tydligt att vi inte tränar så dåligt. Det kommer alltid vara svårt att hitta rätt när det handlar om utlänningar. Skellefteå som brukar vara bra tog hit Broadhurst som inte gjorde många glada exempelvis.
Men. Därför känns det ändå bra att vi har några på kontrakt till nästa år.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: det är fortsatt ett problem att några utländska spelare får sköta barmarksträningen själva. Thomas var RUGGIGT seg under hösten och även Heshka syns det stor skillnad på.
Idag är de 2 av Modo's bästa spelare.
Med en genomtränad trupp och AJ-FO med från start hade vi knappast behövt kvala i år.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Zappaholic: Fast under Huras var de dåligt tränade. Man tävlade inte på träningen så att säga. Då köper jag fullt ut att man ofta var trötta i tredje perioden. Nu är det nog mest mentalt som man blir fega och passiva, vilket gör att tempot går ned. I de fall det gör det.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Angående snacket runt Svartens media kontakter. Det blir ganska uppenvart att Svarten behöver mediaträning när AJ säger " klara för nästa säsong, och sen dementerar Svarten detta! Istället för att säga " inga kommentarer"! Vad tror sponsorerna som var på träffen? Va fan står AJ och ljuger oss i ansiktet! Tycker att Svarten har " otur" de få gånger han öppnar matluckan

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Tror inte heller Modo är sämre tränade. Däremot tror jag att den mentala biten påverkar den fysiska. Att förlora tär och när ett lag som förlorar mycket hamnar i underlägen match efter match känner spelarna av det och man känner sig sliten och trött.

Been there done that...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Sen heter jag inte Arnio och har aldrig gjort så du kan lägga av med det tramset.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Jag hade missat inslaget med Blomqvist men håll med om att de ofta verkar slutkörda redan i andraperioden? Kanske du har rätt om att det räcker att ny fått in AJ som får sköta isträningarna, jag spekulerade bara lite. Sen kanske det var väl många spelare som skötte försäsongsträningen själva på annan ort utan att göra det riktigt bra, någon spelare var ju även skadad och missade hela försäsongen. Det ska oavsett bli spännande och se om det blir ett lite rappare och uthålligare Modo vi får se nästa säsong.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7225}:

Nu vet du inte vad du snackar om igen.

Kolla på inslaget där jacob blomqvist pratar om träningen. Han gillade fystränaren i Modo och dom körde hårt under barmarken men sedan när dom gick på is så försvann tempot och man tränade sämre än andra lag på is under säsong, man vågade inte köra lika hårt.

Jag tycker inte man ska skruva för mycket nu efter att ha hört detta. AJ verkar ha drivit upp tempot på träningarna och vi hör att barmark och fystränare var det inte något fel på enligt Blomqvist. Ge därför detta upplägg en säsong innan man börjar att skruva på något annat.

Låt AJ hålla upp tempot på träningarna under säsong så ser vi ifall det var detta som saknades eller ifall annat också måste rättas till.

Tillbaka till Blomqvist, han säger även att han inte märker skillnad på Modo mot andra lag, att dom skulle vara sämre tränade och orka mindre i match, så Arnio din tes faller kring att laget ser slutkört ut.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: "Det var när man gick på is som tempo försvann..."

Du menar att det var högre tempo innan de gick på is, på träningscykeln då eller?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Svårt att säga förstås vad det beror på men laget verkar ha dåligt flås i alla fall. Fystränaren lägger väl upp individuella träningsprogram till spelarna och jag tänkte att det var där det brister. Det är klart att även istränigarna är en del i det hela. Hela träningsupplägget måste ses över för det håller ju inte att laget ser helt slutkört ut efter halva matcherna.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7225}: Dessutom verkar inte fysträningen vara så dåligt. Det var när man gick på is som tempo försvann...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7225}: AJ har knappast vetorätt, men samtidigt är han nog i allra högsta grad med i processen av att värva spelare. På samma sätt som Huras var med och satte sin prägel på dagens lag.
AJ är oerhört krävande och att då värva spelare som Hensick och Lapierre fungerar inte.
Sedan är det Svartvadet son tar fet slutliga beslutet...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Ja det ser väldigt spännande ut, krydda med några stabila defensiva pjäser och en ny fystränare så kan det bli bra, sen behövs förstås en eller annan målskytt och en riktigt bra förstacenter också.
En ny sportchef kanske? Eller ge AJ vetorätt när det gäller värvningar för att minimera risken att Svarten slänger pengarna i sjön.
Med AJ vid rodret har ni i alla fall en tydlig idé om hur det skall spelas och krav verkar ställas.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
leo: Känns som att det här är början på något spännande.Vi har flera tongivande spelare på kontrakt som Welch,Filppula,Petterson,Thomas och Butler.Butler verkar ha haft någon extra träning som Olofsson hade förut,det kan förklara varför han inte har levererat så bra.Han har inte varit tillräckligt vältränad.Sedan så har vi tränare till nästa säsong som kommer ställa krav och kommer träna spelarna hårdare.Men vi har inte klarat kvalet än men jag är 100% säker att vi grejar detta :)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Joacim Eriksson till MODO om vi håller oss kvar enligt sportbladet? Skulle vara en riktigt bra värvning. Sen skriver dom att vi ska ha gjort klart med en till riktigt bra spelare, men känns inte rätt att fundera på nyförvärv med ett stundande kval för att hålla oss kvar. Omöjligt att gissa vem i vilket fall, om inte någon här har insider info ;-)

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}: Nöjer mig med att AJ och jag delar samma åsikt. "Han ska hålla käften och spela hockey ,snacka med domarna det gör jag".

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Västerås har tänt till de två senaste matcherna efter utskåpningen av Asplöven. Såg bitar av förra Leksandsmatchen när de mötte Asplöven, det var ingen höjdare. Du har helt rätt att de allsvenska lagen skrämmer inte. Men, som tidigare nämnt det kommer in andra parametrar än bara kunnandet i ett kval, hade det bara varit det som räknas så "Nema Problemas".
Skål Modovänner, det är fredagkväll och uppladdningen har börjat inför morgondagens match.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Kunde inte hålla mig borta ända till Masters. Det gnälls mycket på Svarten men detta är ett av mina favoritinslag med Svarvadet!

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Robin Ztorken L:

Lustigt att jämförelserna bara görs åt ett håll. Måste vara lika svårt för t.ex AIK eller andra lag i toppen som varit spelförande i en hel säsong att ställa om i ett kval.

Dom måste ju helt plötsligt börja spela defensivt i ett serie i bäst av sju, om dom fortsätter på samma sätt som i serien kommer ett SHL lag att stänga ner dom och få en komfortabel resa.

Detta är en av anledningarna att det borde vara svårare att gå upp i bäst av sju istället för i en kvalserie. I en serie hade t.ex AIK kunnat spela sitt spel de är vana och vunnit med mot de allsvenska lagen, sedan försöka gå +/- 0 mot SHL lagen, och därefter hoppas på att SHL lagen spelar bort varandra eller tappar poäng mot annat lag. I en matchserie i bäst av sju måste alla allsvenska lag vinna 4 matcher på egen styrka och matcha ett SHL lag, samt räkna med att inte vara det bästa laget, och detta är något som man inte fått prova på under serien.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Tycker man att Modo bjuder på mycket så ska ni se Leksand ikväll. 1-6 är i underkant.

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Robin Ztorken L: samtidigt som du skriver torskat allt ska jag tillägga att vi vunnit fem av sex mot Karlskrona, rögle och Malmö hemma.
Jag håller mer om att vi haft oerhört svårt att föra matcherna. Det är som du skriver väldigt oroväckande.

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Tarasov: Jag tror att det ligger till så här.
Mot bra lag kan vi spela igelkottförsvar och trasa sönder motståndarna.
Leva på att kontra in en kasse och hålla nollan, typ LHC matchen.
Däremot kan vi inte föra matcher, spela ut motståndet.

Beviset för det är att vi i princip torskat allt, mot bottenkollegor.
i dom matcherna ligger vi minus, så det skriker!

Det säger det mesta om hur oförmögna vi är att vinna mot motstånd, som på "pappret" bör vara svagare än oss.

Det gör mig orolig inför kvalet !

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}:

Ser också på Leksand - Västerås, är detta en representativ match för allsvenskan så kan vi vara lite lugna. Thomas - Filppula - Olofsson kommer ha lekstuga mot dessa försvar, och Heshka kommer kunna hitta fina uppspel.

Den enda del där HA lagen kan matcha oss är målvakterna, och tyvärr brukar ju dessa vara en viktig del i att vinna matcher.

Skulle gissa att vi är favoriter till 70-30 (minst) mot alla lag.

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}:
Fast var påstår jag i mitt svar att jag inte förstod den skillnaden?

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}:
Ja.... jag är korkad(mkt korkad tom) så lägg ingen energi på mig:)

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Tarasov: Men förstår du inte skillnaden på att i en enskild match vara med, jämfört med att i en hel serie vara med?
Det är ingen tvekan om att vi ligger i botten för att vi inte varit bra, men de gånger vi är bra numera så kan vi i alla fall skaka de bästa. Om du inte tror på gårdagens match så vann vi de senaste matcherna mot lhc och Frölunda exempelvis.

I början av säsongen var det dock pinsamt... Så illa är det inte längre.

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}:
Ja.... jag är korkad(mkt korkad tom) så lägg ingen energi på mig:)

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Tarasov: Jösses. Jag trodde inte att man måste förklara det här, men jag gör ett försök.
På samma sätt som Modo vann mot Frölunda och linköping så kan man i enskilda matcher vinna mot de bästa lagen. Det betyder inte att man är lika bra. Det betyder inte att man förtjänar att man ska ligga högre i tabellen.

Det betyder alltså bara att man i en enskild match kan vara minst lika bra som topplagen.

Är alla korkade?

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{7633}: Jag har faktiskt stått i ett bås där spelare skrikit på en medspelare eller bara svurit för denne varit förbannad (över situationen och inte över domaren), men där domaren trott att det var mot honom. Tyvärr fler än en gång, för domare verkar rätt känsliga över kritik...

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
hubbenorlen: Men vänta här nu.

Du skrev att det var klasskillnad. Jag svarade med att det inte var klasskillnad i spel fem mot fem. Istället för att svara på det drar du upp tabelläget.

Seriöst. Vad har det med en match att göra? Jag vet att vi kan sägas förtjäna ligga där vi ligger, men vad i hela friden har det med spel fem mot fem i en enda match att göra???

Jag hade hoppats på någon argumentation kring gårdagens match i och med att det var den och bara den som diskuterades.

Är det bara korkade människor som skriver här?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Ser Leksand - Västerås. Leksand bjuder på sinnessjukt många målchanser. De ska vara glada över att bara ligga under med 0-2. Mycket sämre tempo än Leksand - Mora.
Inget av lagen ser ut att ha en chans mot ett SHL-lag. Inte ens nära.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{7814}: Du är bara nojig.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Lite kuriosa. Under de senaste 15 åren har:
Lag som slutat näst sist i SHL/Elitserien åkt ur 8 ggr.
Lag som slutat sist i SHL/Elitserien åkt ur 9 ggr.
Inget lag åkt ur 2 ggr.
Båda lagen åkt ur 4 ggr.

Vad säger då detta? Ingen aning, men senast båda lagen klarade sig kvar i högsta serien var 2008/2009.

Fyra av de fem senaste åren har lag som slutat på näst sista plats åkt ur (:O )

Återstår att se om skrotandet av kvalserien är till fördel för SHL-lagen eller ej...

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}: Ja, du ser? En massa om och men. Hade den där utvisningen aldrig hänt. Tänk om Welch hade gjort si i stället för så, osv.
Faktum är att Modo är i det tabelläge man förtjänar. Det spelar ingen roll hur duktig man är då och då.
Punkt slut.

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}:
Vad skönt och höra, såg inte matchen.

Om jag förstår dig rätt så kan vi matcha ett av Sveriges bästa lag om vi bara får bort onödiga utv och lyfter vårt PP/BP.....

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Det är bara använda dom sista 5 matcherna nu till att få till ett bra pp och box play inför det som skall komma. Sedan satsa nu på en uttalad första målvakt och ge denne förtroendet sista matcherna. Nu måste laget förstå vad som skall hända framöver och förstå innebörden av det.

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}:" Då jag flera gånger varit med om att domaren hört fel kan jag inte göra det" Fantastiskt perception! Ja du har rätt,hör allt och vet bäst...nöjd?

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
{5647}: Tycker att saik är bra nog för att klara av att vinna utan domarhjälp. De kom undan tre solklara utvisningar i första perioden, i sista perioden kring den 12-13:e spelminuten fick saik-spelaren som hoppade in pucken direkt och den han bytte med hann ej ut från rinken, solklar utvisning. Har sett det i fler matcher mot andra lag där jag tycker saik har domarna med sig. Djuse och Welch blir lite av syndabockar ikväll.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Monno: Eller varför inte Trump typ ;)

Sv: Skellefteå - MoDo, MoDo - Skellefteå Tis 23 å tors 25/2 19:00
Man undrar hur AJ tacklar Noah Welch idiotiska utvisningar han drar på sig, något måste ske.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Robin Ztorken L: Dryg? På vilket vis är han dryg?
Och inte vet väl jag om han saknar ödmjukhet?
Det är svårt för Svartvadet att t.ex. såga varningen av Huras. Döma ut Lappys karaktär etc.

Sen är såklart roligare med en Käntää typ men tveksamt hur smidigt det alltid är.

« · 1730106 · »