1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 547399 inlägg · 4164 ämnen
2972317 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: IF Troja-Ljungby - MoDo Hockey 2026-01-16
Bad_Brett: Fast det som växt sedan redan innan Covid är ju nationalism och egoism. Om något så är det mycket mer var man för sig själv än det varit tidigare. Den växande trenden med att det ska vara vi mot dem hela tiden gör att jag tappar helt sugen av att vara en del av någonting där man stöter bort andra.

grimiss: Tar man Dahlen är det säkert mycket klubbhjärta i kombination med en viss bekvämlighet och väldigt hög lön. Han har egentligen talang att vara ännu bättre, men har varit lat för att vara hockeyspelare. Jag vet inte hur många säsonger som börjat med att han berättat att han börjat träna hårdare.

Men det är klart att det finns klubbhjärta där.

Frontschwein: Jag tror du har fel. Vi har länge befunnit oss i en tid då den absoluta merparten av alla ungdomar har vuxit upp med globalism som religion. När gränserna suddas ut, försvinner sakta med säkert lojaliteten till den egna flocken. Helt plötsligt är hela världen en spelplan för JAGET, istället för att bygden är en spelplan för LAGET.

Många upplevde detta under pandemin. Från att man hade träffats på kontoret varje dag, käkat lunch ihop, hittat på practical jokes, tagit spontan-AW:s etc., så satt helt plötsligt många på distans - Och fortsatte göra det även efter pandemin. Om du sitter på distans, och kan representera vilket konkurrerande företag som helst i hela landet, vad har du för incitament till att vara lojal mot din arbetsgivare? Får du mer pengar för att göra samma sak så sticker du, det är helt förståeligt.

Detta är någonting som har byggts (eller brutits ner, beroende på hur man ser det), under många år. Fundera över hur många företag som har haft slogans som "United by our difference", "Unity in diversity", "Diversity is our strength" etc. Om man inte tänker längre än i 5 sekunder på detta så kan det låta som vackra budskap, men innerst inne vet vi alla att det inte fungerar så i praktiken. Det som enar oss på detta forum är att vi alla har samma favoritlag i ishockey - inte att vi käbblar om politik. Tvärtom så är olikheterna något som skapar irritation och konflikter. Och moderatorerna får ett sjuhelsikes jobb med att försöka hitta en jämn nivå.

Men trenden är på väg att vända. Det börjar helt plötsligt bli coolare att vara en del av LAGET än att vara fixerad vid JAGET. Visst, har en spelare förutsättningarna att bli en storstjärna i NHL, så kommer han såklart ta chansen. Men jag tror inte att det kommer vara lika populärt att bli en legoknekt som ständigt går till högst budande, eller harvar i en tredjekedja i AHL bara för att det är coolt att bo i USA.

Det kanske inte är uppenbart ännu, men tro mig... det kommer. Tendenserna finns där:

SpecterV2: jag tror ju ärligt talat ibland också att vi tillskriver spelare klunbhlärta eller brist på klubbhjärta utan att egnerligne veta om det verkligen var klubbhjärta som låg till grund för deras val av klubb?

Vet att vissa här inte gillar Jonathan Dahlen, men han är en av få som har ett RIKTIGT klubbhjärta. Tog flera år i HA med Timrå trots att han dominerade ligan i sin prime. Bär Timrå på sina axlar från säsong till säsong.

Vargen: ” En spelare med klubbhjärta väljer klubben över allt annat. Alltså också över sin egen utveckling.”

Klubbhjärta är inget som man antingen har eller inte har. Det finns olika grader. Rent objektivt är det långt ifrån säkert att en spelare som Hermansson kommer ha ett bättre alternativ på bordet än att ha en topproll i ett allsvenskt topplag nästa säsong, om nu inte Modo går upp.

Och nej, man behöver inte heja på en klubb sedan barnsben för att ha klubbhjärta. Det kan även byggas upp senare.

Vargen: Alla med Modo hjärta hade dissat oss vid en degradering om man varit i Aagaards position.

Vargen: Alltså rent poängskördsmässigt måstemman bara imponeras av Douglas och Milan.

Milan har alltså gjort mål igen i U20. Trots att SAIK leder med 6-1 i slutet av andra har Milan inte varit inne på ett enda mål baklänges. Hur stor talang är han egentligen?

Douglas i SAIK har också gjort mål och en assist. Är dessa 2 helt outstanding i sin årskull? Eller är det bara tidig mognad på båda?

Frontschwein: Slängs otroligt nonchalant med ordet klubbhjärta. Aagaard har exempelvis inte MoDohjärta bara för att han uttryckt kärlek under sin tid här. Hade han haft ett riktigt MoDohjärta hade han aldrig dissat oss efter degraderingen.

Vargen: klubbhjärtat kommer vara lika vanligt förekommande som träklubbor i framtiden.

grimiss: Ja givetvis har nhl klubbarna stor makt och ja FBK var bara ett exempel på krav att spela i shl.

Peja: Det du säger nu är bara något jag inte köper in på öht. Klubbhjärta kan du inte utveckla utan något du föds med eller får tidigt av vad dina föräldrar har sitt klubbhjärta någonstans. Klubbhjärta skulle man öht inte få av några få säsonger i en och samma klubb. Det handlar om en hel uppväxt. Jag personligen tror inte det finns mycket klubbhjärta kvar. En spelare med klubbhjärta väljer klubben över allt annat. Alltså också över sin egen utveckling.

Känslan för klubben kan man inte tvinga fram utan där känner spelaren efter själv.

Strömgren valde att lämna oss tidigt och spelade på många ställen innan han etablerade sig i NA. När vi gick upp stod han i klacken. Du kan alltså ha en viss känsla för klubben trots att du lämnar den. Det du intiterar är att lämna en klubb innebär att man inte har känsla för den.

Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Framnäs: Tänk inte så hjärnan spricker nu

Heyerdal: Hoppas vi inte slarvar bort honom som med Ville. Tror tyvärr att han kan bli en IKO-legend, som kommer vara med att spela upp dem i SHL igen. Vilket jag unnar grabben, men tyvärr för Hinken.

Vargen: Totte Jonsson var dessutom matchhjälte i MoDos vinst mot Luleå igår, två mål varav avgörande straff i 3-2 vinsten. U18

Znark: dumpa vet jag inte, men du ger ju inget vidare intryck om man helt skiter i NHL klubbens input. Kom ihåg att vi pratar om Nordamerika, helt annan kultur där och otroooiligt mycket mer hierarkiskt (jag vet som har bott i Usa i flera år). Ditt exempel är ju dock helt galet, givet att spelaren har rimliga förutsättningar till fortsatt god utveckling i klubben hen vill spela i har väl en NHL klubb ALDRIG krävt att en spelare ska gå till en specifik annan klubb? Eller är FBK bara ett exempel för ett krav att spela i shl?

Vargen: En del av att utveckla spelare är att utveckla karaktären och känslan för klubben. Foppa och Näslund var världsklasspelare, men inte bara på grund av skickligheten. Deras klubbhjärtan för Modo var en relevant del av vilka hockeyspelare de var och en stor del av deras legacy. Det är något fel med talangutvecklingen om spelarna som går igenom ens verksamhet inte utvecklar klubbhjärtan. Sen måste man alltid vara ödmjuk inför att det kan finnas omständigheter som utomstående inte känner till i det enskilda fallet, men du verkar tänka att det är omöjligt att spela kvar i ett allsvenskt Modo om man får andra alternativ på bordet. Det är bara omöjligt om spelarna inte ser en relevans i att representera just Modo. Jag tänker att det rimligtvis borde finnas en stor relevans i att representera Modo om man kommer från närområdet, om klubben har en fungerande ungdomsverksamhet borde spelarna också ha den känslan.

Vargen: Diskussionen får relevans efter säsongen, vi får se vad som händer. Hade bara varit skönt att slippa bli förvånad och besviken som man ha måsta blivit så många gånger med Norlinder, Wallinder, Strömgren, Pettersson mfl.

2972317 · »