1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 542960 inlägg · 4147 ämnen
2942243 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
JoJo2613: MoDo har ju rätt ok budget i HA och han kan säkert ta oss upp. Dock är jag långt ifrån säker på det. Tar vi oss upp i SHL då är vi inte längre lika ekonomiskt spänstiga som många av de andra lagen. Då krävs det mer av SC Gradin och där tycker jag inte han räcker till.
Men än en gång beror alldeles på hur man ser på MoDo. Ska vi vara ett topplag i HA eller ett mittenlag i SHL?

Willow: Nej det handlar långt ifrån pengar rakt in i truppen , det är ett omställningsbidrag och när du spelat i SHL så kommer det med väldigt mycket kostnader oavsett om du bara spelat 1 säsong.
Sen fick Hv71 inte 7,4 utan strax under 6

Heyerdal: 4.1 min speltid

JoJo2613: Det är lite irriterande att när jag belyser uppenbara problem med hur klubben drivs, att avfärdar kritiken som "Äh, Benny vet inget om hockey, han borde inte blanda sig i den biten!", "Så har det alltid fungerat i MoDo...!" eller "Du kan inte bland ihop ett bolag med en hockeyklubb!". När argumenten tryter, får man ta till semantik istället.

Naturligtvis är det inga större skillnader mellan hur ett bolag och en hockeyklubb drivs [normalt sett].

1. Medlemmarna utser en styrelse

2. Styrelsen får i uppgift att uppfylla de resultat ägarna förväntar sig

3. Styrelseordförande rekryterar en VD

4. VD:n får det största operativa ansvaret. Tar fram en affärssplan och sätter budget, som sedan skall godkännas av styrelsen.

5. VD:n leder rekryteringen till nyckelpositioner som ekonomichef, kommunikationschef, HR-chef och såklart, sportchef. Detta betyder naturligtvis inte att VD:n själv behöver vara hockeykunnig, utan denne kan ta hjälp från professionella rekryterare eller personer med stor förståelse inom klubben. Om det gäller nyckelrekryteringar är det såklart en fördel ifall detta sker i samsyn med ordföranden.

6. Därefter så är det VD:n som är ytterst ansvarig för resultaten. Dvs om Hinken gör ett uruselt jobb, kan ingen säga "Kedén lägger sig inte i det sportsliga". Kedén är den som har fått förtroendet att driva verksamheten och då kan man inte plocka bort den enskilt viktigaste framgångsfaktorn i en hockeyklubb, nämligen hur framgångsrika man är inom ISHOCKEY.

Som jag har skrivit förut så finns det ett fåtal situationer där VD:n verkligen inte får agera utan styrelsebeslut, exempelvis för att utöka den godkända budgeten, och beroende på hur VD-instruktion/attestregler etc. är författade, skulle det även kunna innebära rekrytering av sportchef och rent av tränare. Men när vi pratar "styrelsebeslut", så innebär det inte att det är styrelsen som ska driva dessa frågor. Det innebär bara att styrelsen får en möjlighet att opponera sig till ett beslut.

T.ex... om vi tar Magnus Sundquist-situationen. Det var knappast så att Widebro sade "Jag ska förlänga med Sundquist!", och Strinnholm svarade "Nähä du! Jag har bestämt mig för Karlin, tji fick du!". Utan det har garanterat varit en diskussion om ett antal potentiella kandidater, där styrelsen i slutändan har sagt "Vi vill gå en annan väg än med Magnus" och då var Karlin det mest intressanta alternativet.

Strinnholms roll är att säkerställa att klubben håller en bra kurs. Han ska inte intervjua tränare eller sitta i MoDo Channel och prata nyförvärv. Det är inte ordförandens roll. Om Hinkens framtid ska diskuteras, då är det rimliga att någon från MoDos kommunikationsteam sätter sig ner tillsammans med Benny och diskuterar hur processen går.

Om det sedan inte fungerar så i MoDo idag, så snarare bevisar det min poäng.

Vargen: jag tror lite tvärtom, kan nog tillföra en del till löven nu när Lundin är skadad

Vargen: Ja det är väl inte en drömvärvning när man tänker lite på det. Börjar ju bli till åren och producerade inte mycket ifjol heller. Lirar i 4e kedjan och drar väl mest på sig utvisningar!

jonsson: Okej det var bra iallafall! Såg det inte först!

Modo4321: Någonting säger mig att Brodin kan vara till vår fördel på fredag. Han var ju redan lite av en belastning i slutspelet 2023 och tror inte han är bättre nu.

jonsson: Samma Kentää som under alla år som han varit där inte tagit dom till SHL någon gång. Kanske dags nu

Modo4321:

Nu bara för 5 matcher men man bli lite lös i magen när man ser va Kentää kan trolla fram.

Thelin976: Tsck du var snabb! Inte mycket m.a.o kanske ligger Hinken på där fortfarande.

Modo4321: Det är bara för 5 matcher, säkert för att få igång honom då han missat rätt många.

Modo4321: Bara fem matcher

Heyerdal: FBK-Dif för att förtydliga.

Heyerdal: Han spelade 04.04 i senaste matchen.

JoJo2613: Löven satsar hårt alltså. Känns sjukt långt ifrån nu..

Tuppen: nån som kan plocka fram Bergs istid förra matchen? Den innan var han inte ombytt men med som sjunde i förra matchen.

JoJo2613:

De va fan

DIF lånar ut Brodin till Löven.

Bad_Brett: Trodde du visste det redan men det är ju solklart att Foppa har sista ordet! Han bor ju numera i städskrubben på våning 4. Benny och Strinnholm måste alltid ta en tur förbi där innan dom får bestämma något.

modomille: Tycker Pelle är ute och cyklar. Det är inte styrelsens jobb att agera kommunikationsavdelning. Och den enda som överhuvudtaget bör uttala sig är Strinnholm. Detta sker primärt vid årsstämman eller vid rekrytering av en ny VD.

Det här var självklarheter fram tills för bara några år sedan. Det var Widebro som satte spelarbudgeten och när någonting skulle kommuniceras, så intervjuade Frank honom. Det var yttersr sällan styfelsen initierade denna typ av kommunikation.

Sedan hände något i samband med Glader-fiaskot samt att Widebro ville behålla Magnus Sundqvist.
Man tillsatte ett småhemligt sportsligt råd som drevs av ett gäng tämligen starka profiler inom klubben och det var gissningsvis deras rekommendation som gjorde att styrelsen körde över Widebro och att han mer eller mindre försvann ur rampljuset efter det.

Känslan är man medvetet har valt att satsa på svagare individer för att möjliggöra toppstyre.

Jag är väldigt osäker på vem som bestämmer i MoDo, men någonting säger mig att vare sig Benny eller Strinnholm har sista ordet...

Sigge:

Rätt säker på att ni vinner på fredag. Ni kommer komma ut enormt påställda och åka sönder Löven med publik i ryggen. 5-1 Modo

modomille: Ja vi hoppas på det, det är ju hans jobb att ha koll. Tycker bara att det ofta blir flopp av de som kommer därifrån. De ska typ spela 30 matcher för att vänja sig med stor rink. haha

Tuppen: Känslan är att hinken vill gå efter något riktigt bra och då måste han titta utanför Sverige.

JoJo2613: Man hade önskat sig backar som spelat i svensk hockey som man vet fungerar och inte chansa på Nordamerikanska - det blir ett lotteri. Men kanske det inte finns några att tillgå !?

Silly: fast jag tillhör gnällspikarna

JoJo2613: Här tar jag för givet att klubben krävt någon sorts plan kring nyförvärv nu under säsong. Så utgår från att Hinken kanske har någon på G som klubben tror kommer göra skillnad, och förhoppningsvis nån till som ställt sig positiv, som kommer i januari.

Beroende på vilka spelare det gäller kan det vara rätt väg att gå, men låt det stanna vid max två säsonger nu. Det får fan Hinken köpa rimligheten i.

2942243 · »