1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 500621 inlägg · 4187 ämnen
« · 3021310 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 6 i Hägglunds 11 april
Willow: Olofsson - Fitz - Topping låter på förhand som topp i allsvenskan. Men spelet ser så himla ostrukturerat ut många gånger, jag hade velat se Freddans taktiktavla, vad är tanken?

Sedan kvarstår problemet med att vi har ju noll hot från blå! Bernhardt och Näsén gjorde ju alla våra formationer farliga när dom var på isen, idag känns det som 4 mot 5 många gånger i offensiv zon.

Sigge: Om Modo inte går upp den här säsongen blir det ju nästa säsong. Leksand kommer inte kunna satsa som Björklöven.

Sigge: Jag ser ett alternativ om man som när vi gick upp hade en tredjekedja som också kunde jaga skiten ut motståndarna. AP och Mannberg var heller inga som öste in poäng.

Jag tycker ett problem i vinter är att vi haft tre tänkta producerande kedjor och då har inte alla fått den speltid och roll man velat ha.
Jag vet fortfarande inte om Olofssons med Gästrin är tänkt som andra eller tredje där Topping med Carlsson är andra alternativet.

Förutom Fitz had vi ingen riktig spelfördelande center som jag vill ha dem. Topping har varit bra i slutspelet, men det är mer en ytterforward för mig. Kraftig, hyggligt teknisk och näsa för mål. Kan vi köra två riktigt bra centrar som får våra ytterforwards att växa med två mer grovjobbande är jag mer nöjd.

Gavelo: Caderoth mäktade med 14 poäng som toppspelare i Vimmerby med massor av speltid. Det håller inte om vi ska vara ett topplag. EJK skulle utan tvekan vara ett kaptensämne om han kommer tillbaka.

Bad_Brett: Med viss reservation har våra avgörande slutspelsmatcher slutat :

Elitserien/SHL : Hemma har vi två vinster av fem spelade.

: Borta har vi fyra vinster av sju spelade

Allsvenskan : Hemma en vinst och en förlust

Historiskt sett har bortaplan varit lite bättre då, man får gripa alla halmstrån som finns

Sigge: Caderoth är dock en helt ok spelare, ett ledarämne framförallt och det är väl lite det vi saknar.
Caderoth var kapten i usa och assisterande i Vimmerby så det är nog en ledartyp.
Men speciellt sexigt är det inte.
Det bästa vore om man kunde byta Bjerselius mot Ejk och värva Caderoth som 3:e center

SpecterV2: Jo man hade ju hellre sett EJK som tredjecenter än Caderoth. Men Hinken har bestämt sig för att värva stora tröga spelare.

Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: Semi nr 7 i Nobelhallen 13 apri
bjad22: Vi har alltid varit kompisar..

DrCox: Det gör inte jag heller.
Caderoth var viktig för Vimmerby men detta är ju långt långt ifrån en toppspelare i HA, och det är väl ändå toppspelare man behöver för att vinna serien?

Men Hinken verkar ofta fastna för stora spelare som inte kan åka skridskor så vi får se.

Costanza: Du kan få låna, till bra kompisränta :D

Gavelo: Jag har svårt att se var i lagbygget Caderoth ska passa in möjligtvis i en fjärdekedja om Jacob Bjerselius inte skulle bli kvar.Caderoth må ha utvecklingspotential men jag har svår att se honom som en första eller andra center i ett topplag som har som mål att gå upp i SHL

SpecterV2: Vi surrade lite om det igår och det korta svaret är givetvis ja.
Men det finns alltid ett men och det är om nu hinken signar Caderoth , då har vi Bjerselius, Ejk och Caderoth på det 2 sista centerplatserna om inte Hinken målar upp Caderoth som 2:a Center vilket jag verkligen inte hoppas.

Sen finns det ytterligare ett men, blir Gästrin kvar så ska han ha en topp 3 centerroll vilket gör att det då blir rätt trångt , samtidigt är det bra med bredd och att Ejk är begåvad med talangen att han kan spela på i princip alla positioner.

SpecterV2: det enda problemet är väl att han gärna fortsätter ha MoDo i HA så länge han är aktiv spelare. Vad har han för morot i att ta upp MoDo under ett slutspel då han vet att det innebär flytt till Östersund för honom själv?

Apropå EJK, måste väl vara en no-brainer att inte plocka in honom vid spel i HA?

Han äger väl fortfarande sitt boende i Domsjö och bor i princip där off-season?

Han gjorde väl ~30p bägge sina säsonger i HA. Som jämförelse med årets trupp var det bara Kelleher som gjorde fler än 29p.

Bad_Brett: Det är mycket intresserant med historia och jag älskar hockeyhistoria. Däremot tror jag vet vad problemet med årets Modolag är och varför vi inte kunde slå in matchbollen. Det är för mycket frihet till spelarna där det inte ställs krav att matchplanen ska fullföljas. Sen tror jag matchplanen från Freddan är skit från första början så det blir dubbel negativ effekt.

Men skulle Modo vinna på måndag så är det bara att nollställa. Vi har tagit en match till förlängning i Umeå tidigare och skulle vi teoretiskt sett ta match 1 så kommer det bli helt andra tongångar

Kommentar från FB:

Orolig för svensk hockey hur lag bli för fördelade hur domarna styr matcher. De är exakt så där man tar en liten hakning och en liten slashing som händer ungefär 150-200 gånger på en match. Exakt så styr man matcher och får över momentum till andra laget. Korruption på hög nivå! Koppling till BIK Karlskoga: Nord har vid flera tillfällen varit domare i BIK Karlskogas matcher.
Omdiskuterad: I april 2025 rapporterades det om ett domarbyte i semifinalserien mellan AIK och BIK Karlskoga, domare Nord var en av de som plockades bort efter kritik från AIK:s sida.

2 säsonger utan att vi ser ut som ett lag. Men Hinken får nog till det nästa år va?

Hinken kanske är bra på att hitta spelare, vad vet jag. Men att komponera ihop ett välspelande lag Verkar Han inte kunna.

Costanza: Något åt det hållet.

k1m: Argumentera för varför scoutingrapporter är fel så ofta. Därför att det är nämligen scouter som har för yrke att bedöma spelare som gör exakt samma sak som vi, tittar på match och skriver ned det dem ser. Skillnaden är att de har kvalifikationer och erfarenhet, till skillnad från forumet. Det är inte som att vi forumnissar är trovärdigare.

Jag gömmer mig aldrig bakom någon annans ord utan använder det bara som ett ”Hej, titta, han är uppmärksammad på många håll och av personer som har lång erfarenhet av att bedöma spelare av hans kaliber”

När du skriver att jag säger att ”X är sant för att Y har sagt det” är en ren felbedömning och missuppfattning av dig. Jag använder aldrig ordet sant när det kommer till ishockey för att det enda man kan argumentera för är sant är exempelvis att himlen är blå utan moln och gräset grönt på sommaren. Det är fakta. Att säga att Milan Sundström är en stor talang är en ÅSIKT. Och när jag använder referenser från etablerade namn visar jag bara att jag inte är ensam med min åsikt.

Känslan är att MoDo massmördar på måndag. Hade jag haft pengar hade jag satsat på stora siffror,

Zource: Är Bella damspelare och kan bömba från blå som Big Bernie?! Länge leve förresten..

Costanza: Ge Bella mer speltid på Måndag. Freddan kan hockey!

Gavelo: bra analys, jag trodde innan match att BIK skulle desperat pressa våra backar och ha mkt spel i våra defensiva zon likt game #5. Och att vi skulle få mkt snabba kontringar. Nu blev det tvärtom. Lite oroväckande att BIK hittat luckan ovanför Hellstens högra axel, han är väldigt likt Lassi där.

Robin Ztorken L: Så sant. Därför jag tycker att vi ska bomba puckar på mål och driva mer på mål, skapa kaos med tunga gubbar, för som du säger har inte laget nåt lir som funkar.

Nu har BIK-Podden släppt ett nytt avsnitt. Intressant. 😂

Fanns ingenting att podda om efter förlusterna?

Costanza: Laget Modo är fortfarande inte samspelt, tycker det hackar betänkligt.
Sen när våra stjärnor slocknar som dom verkar gjort nu, då har vi inte mycket att komma med.
Vi gör ett mål på två hemmamatcher i en fylld hemmaarena, det är inte okey.
Nu måste vi grisa oss till en sjunde och hoppas BIK känner pressen!

Costanza: Ska man se nykter på det så gör Modo en riktigt bra match igår fram till att domaren klev in i handlingen med 2 ganska billiga utvisningar.
Fram till dess hade vi 100% kontroll, men att försvara 5 mot 3 mot seriens bästa PP i 1:32 blir såklart nära på omöjligt.

Sen går vi bort oss ett par gånger de efterföljande minutrarna som BIK utnyttjar med nära på 100% perfektion.
Jag tycker ändå vi repar mod och avslutar andra starkt, att vi bara gjort 1 mål är nästan helt osannolikt, jag tror ingen som kollade på matchen hade reagerat nämnvärt om vi hade gjort 5 mål fram till slutet av 2a.

I 3e vaskar Freddan om, Olofsson får gå med Fitz och Carlsson samt att Anderson petade Berglund i periodens enda PP. pushen är kraftfull första 7-8 minutrarna där Modo bombar Lars Volden i Karlskoga kassen men pucken går inte in, ju längre perioden går så avtar kraften från Modo, spelarna börjar dribbla, åka soloräder, till och med Rundblad var längst uppe och snurrade bakom mål men vi fick inte in pucken och med 5 kvar av 3:e så var vi ett slaget lag, inte för att vi spelade dåligt eller för att BIk spelade så fantastiskt bra, helt och hållet för att vi hade enorm otur med avsluten samt att Volden gör slutspelets bästa prestation.

Matchbilden är inte på något sätt unik men samtidigt är det ovanligt att man förlorar fler än 1 sådan match i ett slutspel om 7 matcher. 31 skott och 66 försök bör rendera i mer än 1 mål.

Nu förlorade vi 1-3, men som chanserna såg ut kunde den slutat 6-3 i våran favör, det är väl något vi får ta med oss.

Frontschwein: risken är ju att går vi till final kommer alla problem sopas under mattan och ingen verklig förändring kommer att ske. Jesper Olofsson kommer att vara en självklar del i nästa års lagbygge hinken kommer att böna och be att Rundblad ska förlänga sitt kontrakt och Berglund har naturligtvis en given plats i pp och som om inte det vore nog så kommer Freddan hockeydum vara en viktig del av nästa års ledarstab.Nästa år trupp ska dessutom byggas av samma sportchef som har misslyckats med dom senaste årens lagbygge

mattias - 74: Tycker inte att MoDo är värda att gå upp. Vore lite kul men samtidigt inte rättvist. Sen kan allt hända i hockey ;-) Glömde säga att alla får säga emot mig

Costanza:

Dom flesta fans till andra lag vill ha MoDo i SHL istället för Karlskoga

Samtidigt så åkte ju mitt älskade Leksand ur så det hade ju på ett sätt varit jätteroligt med möten med er kommande säsong ;)

Nucky: Berglund, Rundblad och Jeppe måste bara bort. Med den nonschalansen har man exakt INGENTING i ett lag som bör satsa järnet för att gå upp. Hört redan i höst att attityden hos vissa spelare varit ett problem i gruppdynamiken, och jag tror att ganska många skygglappar har ryckts bort även hos många inbitna supportrar i det här skedet.

mattias - 74: Tack Mattias! Det blir rättvist hur som helst. Må bästa lag vinna. Känner att det finns en trötthet hos MoDoiter, Ingen kanonsäsong, mest strul och gnäll..

Costanza:

Synd att ni inte kunde slå i spiken i kistan igår men jag är övertygad om att ni avgör imorgon då jag tycker ni är ett bättre lag

Modano: Du kan riktig hockey! Du och jag ska leda MoDo i framtiden. Foppa och Uffe Samuelson som Senior Advisors.

MoDo Hockey - BIK Karlskoga: Semi nr 7 i Nobelhallen 13 apri
Är vaken och pigg. Startar ny matchtråd. In med pucken i KRYLLAN!

puffe4: Match 7 borta i Värmland känns helt rättvist. Som någon skrev nedan, vinner vi inte så hör vi inte hemma i en final. Skön känsla, som fler borde ha.

nittontolv: Kötta in en puck mer än BIK match 7 borta i Värmland.

Knafus: Tack Knafus! Varit lite av en skitsäsong om vi ska vara ärliga och match 7 Värmland borta är rättvist. Hoppas vi möts. Sagt här tidigare att ni är värda att gå upp nu.

Framnäs: Jag tror ni studsar tillbaka på måndag. BIK är nöjda att ta det till 7 matcher och denna serie har böljat fram och tillbaka. Vore mycket roligare med MoDo -Löven i finalserien. Tråkigt bara för SHL när den finalen skulle överskugga SHLs dito. Inte samma sak med Löven-BIK. Blir mycket förvånad om ni viker ned er på måndag.

Bad_Brett: På tal om statistik, jag tror inte jag såg många vunna Tekningar i andra ikväll

Tekningar under hela säsongen har ju också varit = inte så bra

Dexter : Det som sticker ut mest var väl att vi tappade 2-0-ledning mot både Malmö 1994 och Djurgården 1998, för att sedan tappa 2-1-ledning och 4-1 i matchen mot Brynäs 1999.

De senaste 25 åren är det väl egentligen förlusten mot Leksand som sticker ut. Men då många av oss har trauman från uppväxten kopplade till slutspelen på 90-talet, sitter det nog i ryggmärgen att tänka "Åh nej, nu händer det igen!!!".

Känner mig ändå förhållandevis lugn. Vi bör vinna detta. Och om vi mot alla förmodan inte gör det, ja, då har vi ingenting i en final att göra.

Ska man se nyktert på det hela blir det ändå lite kul med ett SHL med Luleå, Skellefteå, Björklöven och Timrå. Hatmöten mellan Skellefteå och Björklöven, det lär bli någonting det...! Och vi kommer äntligen kunna skryta om att vi är det nordligaste laget i hela HA.

Dexter : Hemma i kvarten mot Timrå i sjunde match , Svartens 2-1 mål efter pass av Oscar Steen

Bad_Brett: Tack! Detta var intressant och blir ändå lite förvånad. De gånger de förlorade matchserien är väl de minnen som har etsat sig fast hos folk och skapat bilden av att MoDo är sämst när det gäller. 2007 vill jag minnas att vi avgjorde borta mot HV i match 7.

Smurfen: Sedan har jag inte tagit med t.ex. "Stället går BANANAS!!!"-vinsten eftersom det var en serie och inte en direkt avgörande match... men även den vinsten skulle ju kunna användas som argument för att MoDo är bäst när det gäller...

Tyvärr så har vi ju även blivit fullkomligt överkörda i ett antal slutspel, så det faktum att att vi inte har förlorat så många matchbollar de senaste 25 åren kanske snarare visar att MoDo sällan har varit med och tävlat in i kaklet...

MEN! När vi väl har tävlat, så har vi vunnit väldigt ofta. Framförallt på bortaplan. :-)

Edit: Såg att det blev ett litet typo i mitt förra inlägg. 18 inslagna matchbollar ska naturligtvis vara 19, som jag skriver senare.

Bad_Brett: Inte så förvånande ändå. Lite typiskt MoDo, ju.

För det mesta har vi lättare att vara noggranna och behålla kylan på bortaplan. Någon enstaka gång har vi ett lag bra nog att kunna vinna hemma också, men känns som man varit mer van vid att det skiter sig.

Gavelo:

Ja, du gav inte svar på det jag frågade om. Du gav en önskelista på ett spelsystem som ger de effekterna som du vill ha ger.

Men frågan var ju vilken tränare som vi skulle ha möjlighet (inom rimliga ekonomiska ramar) garanterat skulle ge de här effekterna.

Såklart med den trupp vi har nu, för något andra jämförelsematerial finns inte. Det är den här truppen våra tränare har har till sin förfogande, inga andra.

Med en annan trupp så ändras ju förutsättningarna.

Det är tydligt om man säger att du har vilka spelare som helst tillgängliga. Då kan man ju tweaka spelsystem nästan hur man vill.

Bad_Brett: Alltså sjukt grottat ner av dig !!!

Snyggt å grymt jobbat 👏👏👏

Bad_Brett: Underbart med nödig statistik. Vi ska alltså inta kasta yxan i sjön redan ikväll?

Smurfen: MoDo är en livsstil, större än bara sport. Men livet kommer emellan ibland. Ropade precis in katten , som såg lite skum ut. Hade med sej en mus/råtta/sork som lever, så nu måste gnagaren ut, levande eller död, annars kräver min sambo min död i morgon. Hör att den piper under nån möbel, så blir att lyfta saker och hoppas katten hjälper till

Smurfen: Frågan om hur många matchbollar MoDo har missat gjorde mig lite nyfiken, så jag grottade ner mig lite i det hela. Min definition av "matchboll" är att MoDo har en chans att avancera, även om det t.ex står 3-3 i matcher:

- 18 inslagna matchbollar
- 22 missade matchbollar

Vid första anblick kanske detta låter som att vi har varit dåliga på att vinna avgörande matcher. Men! Nu kommer det intressanta. De enda gångerna MoDo har förlorat trots matchboll är:

- 93/94: Final mot Malmö (3 missade matchbollar)
- 97/98: Semifinal mot Djurgården (3 missade matchbollar)
- 98/99: Final mot Brynäs (2 missade matchbollar)
- 00/01: Kvartsfinal mot Luleå (1 missad matchboll)
- 15/16: Negativt kval mot Leksand (2 missade matchbollar)
- 21/22: Semifinal mot Björklöven (2 missade matchbollar)

Under motsvarande tid har MoDo gått vidare i 19 av 25 serier där vi har haft matchboll, dvs i 76% av fallen.

Så, narrativet att "MoDo skiter alltid ner sig i avgörande situationer!" stämmer faktiskt inte i realiteten. Tvärtom är vi rätt bra på att vinna avgörande matcher.

Men vad som kanske är ännu mer intressant att är att titta på hemma- och bortamatcher. i 63,2% av fallen har vi slagit in matchbollarna på bortaplan. Och tittar vi på de sex serier där vi misslyckades med att slå in matchbollen, så förlorade vi i 4 fall av 6 på hemmaplan. Senaste gången vi förlorade en direkt avgörande match på bortaplan var 1998, dvs för 28 år sedan. Vi har vunnit samtliga direkt avgörande bortamöten sedan dess.

MoDo har alltså spelat 14 avgörande matcher på bortaplan sedan 93/94 och vunnit 12 av dem. Detta innebär att vi har vunnit i 86% av fallen sedan 93/94, och i 100% av fallen under detta millenium...

« · 3021310 · »