1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 500736 inlägg · 4187 ämnen
« · 3021531 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey-BIK Karlskoga: Semifinal 6 i Hägglunds 11 april
Krigarna har bordat attackflyget nu och är på väg. 3,5 timmar kvar tills slaget börjar.
Uppladdat:

500x0-img20260413151122.jpg

Chamez: 5-5 i matcher, 26-24 till Modo i mål, om jag inte räknat fel. Otroligt jämnt, känslan säger dock att BIK tar det ikväll, och det kanske är lika bra för det känns inte som det är vår säsong den här säsongen. Men jag blir mer än gärna motbevisad. Heja MoDo!

Någon som vet vad som kommunicerats angående MoDos budget nästa säsong om vi fortfarande spelar i HA. Kommer vi fortsätta vår satsning eller kommer det ske en minskning? Jag hoppas verkligen att vi ligger i spannet 20-25 mnkr även nästa säsong, då få lag ser ut att lyckas ha slagkraftiga budgetar.

Bad_Brett: Inget nytt att såna där hymner är åt det simpla och samfällda hållet. Oavsett vilket lag tycker jag deras hymn ofta blir definitionen av ordet "pekoral".

Cred till Bajen där som kör råalkisen och hedonisten Kenta istället. En text som är äkta på alla sätt, och inte faller in i det sentimentala träsket som klubbhymner alltid gör.

Modo-Målet: Haha, kan man annat än älska Isabelle Palos sågning av "Viljans vackra namn"?

"Framför mig sitter en äldre man i röd-vit-grön virkad fiskarhatt. Utan att veta kan jag tänka mig att han alltid suttit här i arenan. Han tar upp sin Modo-halsduk och likt alla andra håller han den sträckt ovanför huvudet och den i stort sett fullsatta arenan sjunger med i Viljans vackra namn.

Det går att ta på stämningen som sprids. Och det må vara en vacker låt, men den är allt annat än peppande.

Är det meningen att motståndarna ska somna? Det låter i och för sig smart, men dock hade det snarare den effekten på Modo – med tanke på slutresultatet denna lördagskväll mot Karlskoga.

Den nuvarande låten skulle passa bättre på en efterfest klockan 04:00."

BURN.

Modo-Målet: Ikväll är det dags! Det kommer bli tajt och om bara Freddan gör några finjusteringar och kanske inte spelar Bella i PP så kan det gå vägen. Få BIK ur balans så gnällige Plato kan stå där och grina så är jag nöjd.
Hur som helst så blir jag inte allt för besviken om det inte skulle gå vägen. Jag tror att nästa säsong blir en kanonsäsong för Modos del om de blir kvar i HA.
Går de till final hoppas jag innerligt att de gör sina bästa matcher för säsongen och brottar ner stackars Löven. Oavsett så känns det skönt att det snart är över.

1921ofHockey:

Om Hellsten hade en snäppet mindre lyckad kväll senast så kommer han att rädda oss i kväll!

Gavelo: De där gubbarna kommer inte ställa några liknande frågor, jag har ställt liknande frågor i deras livechatt under match, ändå står de där på PK passivt lyssnande, och på sin höjd ställer en fråga om varför en specifik spelare klev av matchen.

Bad_Brett:
Självklart, man får beakta att Stakkestad hänger med Björka, men Jesper O får spela andrafiolen i PP. Så ja Jesper är bättre än Åke, har tagit lärdom av Gavelo, poäng är inte allt.

Jan-Erik : SSK har blivit vana nu med att plocka in ratade trotjänare från andra klubbar

Blake: Bagenda klar för Södertälje med ett långtidskontrakt på 3 år. Han kommer att passa in bra där.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/q6yQQe/daniel-muzito-bagenda-klar-for-ssk

Bad_Brett: Nä det här laget är riktigt platt. Det trodde jag inte inför säsongen. Tycker Emil Larsson visar bra karaktär men han får förvånansvärt få med sig. Det är som att alla känner de inte behöver göra det där lilla extra.

Vi har ju förtvivlat svårt att få till ett bra spel i slutspelet, det såg vi inte minst mot HV ifjol. Det slängs puckar hit och det slås backhandflippar dit och det petas med klubban här och undviks tacklingar där.

När det gäller karaktär så har Modo mycket att jobba med i grunden. Tror det är bra att vi får ny huvudtränare och ny lagkapten nästa säsong, det är iaf en början

Bad_Brett: Hur många poäng har Plato gjort mot oss?

För övrigt vill jag gärna att ledarna använder sig mer av statistisk än jag tror både Karlin och Freddan sysslat med.

Och jag kan nog tänka mig behålla Anderson, för med tränare som kan utnyttja honom tror jag att han kan göra ett riktigt bra andra år. Jänkare brukar ju behöva lite tid

Framnäs: Dags för en liten slutspelsuppdatering:

Stakkestad: 10 matcher, 14 poäng, +3
Eklind: 10 matcher, 10 poäng, +6
Edvardsen: 10 matcher, 3 poäng, +1
Totalt: 27 poäng (sammanlagt 2,7 poäng per match), + 10

Kelleher: 12 matcher, 15 poäng, - 2
Olofsson: 12 matcher, 7 poäng, +0
Swetlikoff: 10 matcher, 0 poäng, -3
Totalt: 22 poäng (sammanlagt 1,9 poäng per match), -5

Stakkestad har för övrigt bäst poängsnitt i hela slutspelet. Lite nyfiken på om konsensus fortfarande här på forumet fortfarande är att Olofsson är överlägsen i offensiven...?
Uppladdat:

500x0-stakke.png

Gavelo: Det är ju så klart skadorna som gör att Lasse J går vidare, eftersom han varit högavlönad också.

Men att kalla det att "vara trött" när man kommer tillbaka efter över halva säsongen och gör 19 poäng på 26 matcher, det är nog snäppet för hårt alltså.

Ligger helt i fas med hur han brukar bidra för gnaget, så snarare bra gjort när han haft uppförsbacke med skadan. Den HA-klubb som tar honom kommer nog vara nöjd, alla hade nog räknat in honom som AIKare.

Gavelo: Det är roligare att spela mot Bagenda än att ha honom i laget. Inget slutspel utan gruff med honom.

Saleva: Bagenda känns trött och på kraftigt utförslut, skadebenägen dessutom.

Bad_Brett:
Madhawk anser att MoDo borde gå efter Bagenda.. oavsett serie.

Vikingmodo : Laget har varit väldigt tråkigt att följa. Det är sällan man tänker "nu är spelare X på isen, nu blir det slagskott i krysset!", "nu är spelare Y på isen, nu kommer det proppas!" eller "Nu är spelare Z på isen, nu blir det quarterback-uppspel!".

Istället tänker man "Kelleher och Berglund inne samtidigt, då lär det kladdas i egen zon", "Jesper är inne, då blir skott i planket och dåligt kroppspråk" etc.

Vi har ingen Aagaard-typ som slänger käft och helt plötsligt gör hattrick. Det ser ut som att nästintill alla är sugna på semester och mest längtar bort från Övik.

Berg ska ha cred för att han försöker, men han kan inte bygga lagsammanhållning och sätta upp taktiken på egen hand...

Vikingmodo : Förtjänar och förtjänar. Det laget som vinner förtjänar det.

Vikingmodo : jag känner likadant, tror Bik tar intiativ direkt och gör ett par snabba mål sen går luften ur MoDo.

Robin Ztorken L: Sällan har man vart så tudelad. Hade på ett sätt vart skönt att sätta punkt för säsongen ikväll då jag tycker vi inte förtjänar att gå längre efter en besvikelse till säsong. Är enormt besviken på hockeyn vi spelar. Såhär kände man inte direkt 2023, det är tydligt att det här laget bara är ett hopkok av massa spretiga spelare.

Sv: MoDo Hockey - BIK Karlskoga: Semi nr 7 i Nobelhallen 13 apri
Saleva:

Flyger, och nu vill jag se ett påslaget lag som inte sitter kvar i planet.

1921ofHockey: Jag menade när man valde att ställa Werner i match två

Vargen: Denna beskrivning passar bra in på en hel del andra spelare för närvarande.
Ingen nämnd ingen glömd men dom är ett gäng.
Är nog säsongen sista match i afton och det skulle förvåna om dom fixar detta men men låt oss hoppas på mirakel!

1921ofHockey: Karlskogas taktik senast var glasklar, de sköt högt och fick hål på Hellsten. Jag är inte emot en chansning ikväll och ställa Werner i mål

modomille: målvaktsbytet? Tycker du att Hellsten varit orsaken till att vi inte avgjort ännu?

jonsson:
Flyger de idag eller har de bussat ner?

Willow: Mitt problem är att jag inte tycker att det finns något i hans spel som initierar att han gör sitt bästa, eller framförallt att MoDo är laget i hans hjärta. Han glider som runt med ett slappt kroppspråk och flänger med klubban med en hand, skickar drop-och backhandpassningar vid blålinjen samt forecheckar i fel lägen (han är back!) osv. För att inte glömma att han gömmer sig från tacklingar och alltid glider in i närkamperna. Det är inte hjärta för mig. Hade han varit mer frustrerad över hans eget spel tycker man att det borde synts i båset eller omklädnigsrummet, än så länge har han det där flinet på läpparna till och med när han blir utvisad.

Alla de gånger han varit inne på mål, och tagit felbeslut som lett till ett mål, borde ha lett till någon slags förändring i beteende på isen. Men det har det inte gjort.

Costanza:

Håller alla tummar jag kan ikväll för att ni vinner

Skall jobba ett 12 timmars pass idag så det hade varit perfekt med en MoDo seger

Lycka till

// Mattias

Domsjö: Jag tycker synd om Berglund. Han är egentligen bättre än han presterat. I alla fall om vi pratar på HA-nivå. Jag tror också att han på träning fått ut betydligt mer än på match. Det är säkert en hel del mentalt.

Förtjänar han att få skit för att göra sitt bästa för laget i sitt hjärta för det? Givetvis får han det mycket för att han fått en speltid som inte motsvarat hans prestation, men det är ju fan inte hans fel.

Så jag tycker synd om honom. Det måste kännas fördjävligt att det inte fungerat och det måste vara omöjligt för honom att undgå kritiken.

modomille: Tycker det är makalöst arrogant av ledarstaben att inte göra vissa förändringar, helst igår. MoDo är en förening som berör många och då kan man inte hålla på och ha dubbla måttstockar. Berglund kontra Anderson är ju så dåligt skött så det liknar ingenting.
Individen kan aldrig vara större/viktigare än laget.
Jag kan inte säga att jag tycker synd om Berglund, han har fått förtroende och haft sina chanser.

Andersson:

Om vi håller oss till vår gameplan som i den första perioden senast och sedan inte drar på oss dessa sanslöst onödiga utvisningar……
Så vinner vi!

Gavelo: Jag har för mig att Kelleher faktiskt var petad eller I alla fall skickades ned i hierarkin I DIF förra säsongen. Varför har det aldrig skett i MoDo? Lex Ranta..

Berg +7, Johnsson +6 och Berglund - 1.
Vem spelar mest av de tre?

jonsson: Jag skriver extremt sällan på X men igår kunde jag inte låta bli, jag bad någon ställa Freddan mot väggen och fråga varför I hela…. Berglund får så mycket förtroende fast han varit sämsta back isch i 60 omgångar och varför man envisas med att spela Kelleher i 1a kedjan. Är det syns redan på uppvärmningen att han inte kommer ha en bra dag.
Sen taggade jag Pelle och Gullik.

På deras Podd senare hade Pelle som tyckte Berglund varit bästa back på slutet annorlunda och tyckte att han var svag och borde inte spela PP.

Jag vet inte om det var mitt inlägg eller andras inlägg eller om dom bara kommit till insikt själva.
Freddan verkar också ha fått sina fiskar varma från omgivningen för nu verkar det iaf som att det blir någon typ av förändring.

puffe4: Avgör imorgon och gör 7 mål mot blötröven

Costanza: Jag hoppas Berglund avgör i morgon, då imploderar forumet

modomille:

Räknar med att Berglunds ersätts, den insikten räknar jag med att tränarna kan se

Om inte Anderson spelar powerplay imorgon istället för Berglund så blir jag galen. Målvaktsbytet och deras ständiga övertro till Berglund i PP kan ha kostat oss den här serien.

Det syns ju tydligt vad som brister, ändå sker inga riktiga förändringar. Då blir det snarare envishet än något annat, att stå kvar i samma spår när det uppenbart inte funkar är inte styrka det är svaghet.

Sigge: Bra fråga!

Kan ju ha lite att göra med att man inte ser hela bilden när man är med i den?
Tänker att tränare som är upp i laget hela dagarna, ser spelarna på träning och på matcher från båset kanske missar delar av helheten?!
Förr och säkert på många håll även nu använde man ju sig av en ”objektiv” person på läktaren med hörsnäcka som kunde rapportera ner till båset under matcherna, tänker att det kan vara lite åt det hållet ?!

Gavelo: Tyvärr verkar ju Freddan lika jäkla envis och tjurig som Karlin. Varför kan vi inte få en tränare som gör nödvändiga förändringar när alla ser vartåt det barkar?

puffe4: Absolut inte, vi vet ju att han inte har pratat med sina gamla kollegor (hans egna ord) och det är att vara tjejsur.

Gavelo: Är det inte att killgissa rätt mycket när man kallar Karlin tjejsur, när man inte har en susning

« · 3021531 · »