1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 493284 inlägg · 4171 ämnen
2995488 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tuppen: Jag tror på MoDo

Framnäs: Jag tycker det är väldigt ovisst och svårt att avgöra på förhand då det finns kvalitet i laget. Vi kan lika gärna åka ut mot AIK som att gå upp till SHL.

Tuppen: Det här kan säkert låta märkligt, men jag tycker personligen att laget som åkte ur SHL visade på bättre mental styrka trots en del rejäla näsbrännor.

Det jag ser i den här gruppen är motsatsen till vad som brukar funka i slutspel. Vi är ju otroligt fragila vid de minsta av motgångar. Finns hur många exempel som helst där vi ser numret större ut i en period, och sedan blir överkörda i nästa efter ett baklängesmål.

På pappret är det öppet, men jämför man beteendemönstret lagen emellan borde alla med ögon hålla övriga toppklubbar före oss.

Även om vi bara skulle fortsätta att spela som vi gjort och inte lyckas få riktigt ordning på pp så är det väl bara Björklöven som kan känna sig lite trygga i att ha ett bra övertag mot oss!? Dom övriga lagen har vi plusstatistik mot förutom Karlskoga där det varit jämt skägg.

Jag tycker det känns väldigt öppet. Innan säsong hade man ju hoppats på att det skulle kännas betryggande att vi skulle gå upp - det är väl den stora skillnaden att så inte är fallet just nu.

Förklaring av begreppen
• xG Diff / xG Diff PM

Skillnaden mellan förväntade mål för och emot (per matchenhet om ”PM” används).

• xG / xG PM

Förväntade mål (per matchenhet om ”PM” används).

• xGA / xGA PM

Förväntade mål insläppta (per matchenhet om ”PM” används).

• xT / xT PM

Förväntat hot: hur mycket lagets/spelarens aktioner i puckinnehav ökar sannolikheten att skapa mål (per matchenhet om ”PM” används).

• xTA / xTA PM

Förväntat hot tillåtet: hur mycket hot laget/spelaren tillåter motståndaren att skapa (per matchenhet om ”PM” används).

• xT Diff / xT Diff PM

Skillnaden mellan förväntat hot för och emot (per matchenhet om ”PM” används).

• Förväntad Tabellposition:

Förväntad position i tabellen för laget baserat på förväntade poäng, förväntade mål och förväntade mål insläppta

• Förväntade Poäng:

Förväntade poäng per matchenhet baserat på förväntade mål och förväntade mål insläppta

Förväntad poäng: 82,3

Förväntad tabellplacering: 4

Modo ligger i princip exakt där siffrorna placerar dem – kanske till och med något bättre sett till förväntade poäng.

xG-diffen på +29,26 utmärker ett topplag som över tid kontrollerar matcher. Lagets offensiv skapar ett konstant tryck och defensivt är man tredje bäst i serien sett till förväntade mål emot, vilket säger en hel del.

Samtidigt finns det en tydlig förklaring till att poängskörden inte blivit ännu högre: powerplay. Där är Modo tredje sämst i ligan, trots all offensiv kvalitet laget besitter. Med lite bättre utdelning i den spelformen hade man garanterat haft några fler poäng.

Och så finns den där mänskliga faktorn som inte alltid syns i siffrorna. Förmågan – eller oförmågan – att stänga vissa matcher. Modo har emellanåt slarvat bort matcher där de egentligen haft kontroll, något som kostat poäng trots starka prestationer över 60 minuter.

Modo är ett stabilt topplag – men har fortfarande en nivå till i sig om special teams och skärpan i avgörande lägen höjs.
Uppladdat:

500x0-img20260304142606.jpg

Sv: Modo Hockey vs IK Oskarshamn 2026-03-04
Bad_Brett: Konstigt nog så tycker jag Swetlikoff har spelat lite bättre. Ökat skridskoåkningen osv.
Skönt att Bjersa börjar producera👍

Sigge: njae inte riktigt så va. Vi hittade sätt att vinna även när spelet var dåligt.

Bad_Brett: Lugn PP knuten löser Freddan till veckan.

Robin Ztorken L: Året vi gick upp satt spelet som en smäck redan från dag ett kändes det som. Ändå var det med nöd och näppe vi vann mot Diffen. Nu har vi harvat en hel säsong där spelet hackat och när vi väl vunnit har det varit flyt eller individiella prestationer. Så svaret är att inget talar för att spelet helt plötsligt ska sitta

2995488 · »