1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 499489 inlägg · 4183 ämnen
« · 3018612 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo - Karlskoga 2026-04-07
Bad_Brett: En del beror på att både AIK och BIK har bra pp. De kom trea och fyra i serien på den punkten.

Men, vi måste helt klart upp i nivå. Vi avslutade bra i serien, men det har inte hållit tillräckligt bra nivå hittills i slutspelet.

Tarasov: Jo, det handlar om att vilja vinna. MoDo håller lite i taktpinnen där. De är bäst då det gäller.

Bad_Brett:
Sticker lätt iväg med så få matcher. Vi kan ha sämst PP men likväl kan PP vinna en match åt oss. Nu verkar Hellsten bestämt sig för att vinna så det löser sig nog.

Costanza:
Gissar att analysen är att igår gav alla ALLT, vilka och koncentration på topp. Ledda av krigarsebbe.

Bad_Brett: Ta sen bort Adam Werner, är vi bäst då?

Bad_Brett: jävlar, det känns som vi haft ett jävligt bra bp även i slutspelet, men siffrorna ljuger inte....

Svårt att se hur vi ska slå bik över 7 matcher med den diffen i statistiken

JoJo2613: Fast det där är ju helt enkelt inte sant. Vi hade 76% mot AIK. Nu är vi nere på 71,43%. Bara för att det har blivit sämre betyder inte att det var bra innan.

Kollar vi totalen på special teams så är vi - föga förvånande - klart sämst:

BIK: 128.57%
SSK: 109.06%
IFB: 104.2%
MoDo: 93.31%

Keriksson: vi har fortfarande ett riktigt bra PK men just nu möter vi ett lag som har ett riktigt bra PP. Så det tar ut varandra lite. Och kollar man bortom kollapsen som blev nere i Karlskoga match 2 så är det fortfarande riktigt bra.

Greg P: Önskar att du hade rätt att det är 50/50 men det jag sett av er är en helt annan fartfylld hockey där backarna deltar offensivt på ett sätt som vi hade 2023, ja kanske inte lika bra då som Bernhardt/Näsén och gänget men ändå. i en ev. final Löven-Modo så tror jag vi max kan ta 2 matcher i nuläget. Vårt BP var riktigt bra i slutet av serien och delvis mot AIK men nu känner jag inte igen det riktigt. Hellsten är vårt hopp och att Berglund/Persson inte spelar i samma backpar, in med Norén.

Greg P: Du missar en viktig detalj och det är att vårt boxplay är helt horribelt. Forsberg skulle ha lekstuga.

Costanza: Idag fyller Totto år. Grattis grattis 🥳

Bad_Brett:

Håller med i den beskrivningen.

Det har funnits och finns fortfarande otroligt många spelare i Löven som "bara" är nöjd att spela i ett topplag i Hockeyallsvenskan, spela och bo inför mycket publik och stad jämfört med typ Mora, Karlskoga eller Oskarshamn mfl småhålor och dessutom tjäna rätt bra men så fort det börjar bli mars är man less och checkar ut.. den typen av individer får än att tröttna rätt rejält på att ens hålla på och bry sig.

Såg delar av er match igår. Tycker ni stänger ner BIK rätt bra, även om ni får två relativt enkal mål första och tredje så släpper ni inte in BIK. Hellsten är riktigt stabil i buren. Känslan är nog att det är 50-50 mellan Löven och Modo i dagsläget men att ert Powerplay är mycket bättre än vårt för stunden och kan bli avgörande i en tajt matchserie.

Hägglundsmaffian: frågan är om vi ens varit i semi utan Hellsten. Credd till hinken faktiskt för att vara snabb och hugga.

Tuppen: inkl räddat 1 straff

grimiss: Ja 4 matcher och har släppt in 2 mål + 1 i öppen bur

Willow: Känns som en iskall kille. Bäst av 3 nu. Känner ett lugn.

Willow: det är ju förstås inte hållbart över tid, men ändå. Är det fyra matcher han stått i slutspelet nu?

Gavelo: Har varit medlem i ur å skur sedan 2003.
När jag var ny var det lite svårt att komma in här då dom flesta som var här kände varandra och gärna inte släppte in andra. Iaf så kände jag det.

När många lämnade för twitter så tycker jag faktiskt att sidan blev lite öppnare och mer accepterad för flera olika tyckare och hockeytänkare.

Bad_Brett: Jag Reggade mig på HS första gången 2006, avslutade kontot där någon gång runt åren för uttåget, skapade en ny användare något år efteråt så det blir ungefär 20 år man hängt på HS.

Det är helt sjukt

mattias - 74: 0,5 mål per match och 98% i räddningsprocent skojar man inte bort.

Bad_Brett:

Grattis till segern och vad roligt för Hellsten att få hålla nollan

Bad_Brett: va sjutton, sover ni inte - är jag inte ensam om att jobba natt inatt? :)

NuMo: Jag tycker det har blivit svårare med tiden. Till viss del beror det såklart på att jag själv har blivit äldre. Men 1999 hade jag aldrig känslan att någon av spelarna "sket i det". Givetvis har det funnits enstaka spelare under åren som jag upplevt som diviga. Naturligtvis irriterade jag mig stundom på Salles gamnacke. Men den här känslan med att merparten i ett lag verkar rätt nöjda med att säsongen får ett tidigt slut så att de kan ta sina pengar och åka till Ibiza är en känsla som har kommit på senare år.

Ingenting unikt för MoDo såklart, utan det är hela sporten som har ändrats.Visst finns det spelare i andra lag man stör sig på, men man förknippar liksom inte Hampus Plato med BIK Karlskoga på samma sätt som man förknippade Peter Nordström med Färjestad. Man kan störa sig på vissa spelare, men de är inte lika hårt kopplade till specifika lag och då uppstår inte heller samma rivalitet.

Jag kände ett litet hopp under JVM, där jag fick en känsla av att nästa generation ändå har en något mer romantisk känsla av att "vinna ihop som lag" än vad tidigare årskullar under 2000-talet har haft. Hoppas vi märker av detta i kommande upplagor av MoDo också...

Vikingmodo : Du glömmer att vi kommit 11a I HA och varit nära att få kvala. Vi spelar dåligt den här säsongen, men det har varit betydligt sämre.

puffe4: Försenat svar på din spaning.

Vi som "varit med" och tillåtit oss att vara med bortasupportrar som älskar sitt lag, vet ju att det där med hat mot en annans förenings supportrar bara är en självsuggestion och därmed en självuppfyllande profetia.

Man kan hålla och älska sitt lag utan att ha de negativa känslorna som den självklara drivkraften för sitt supporteridentitet. Dessutom så finns det så mycket livsvärde i att ha en sund tanke kring det. Unika personer och upplevelser som man mår bra av, i stället för att låtsas något annat och förvägra sig det i tron att det skulle vara vägen till lycka med sin klubb i hjärtat.

dempa:

Modo Martin som blev något av en medieperson med sitt supportskap och som slutade med (jag antar att det slutade då) med en liten skandal. Jag har försökt söka på honom, men inte haft någon framgång.

Bad_Brett:

Bombay - TV. Missade att du nämnde det.

Jag har ju kopierat massor av länkarna till de inslag vi gjorde. Undrar om de fungerar fortfarande. Skulle vara roligt att se igen.

Jag gjorde själv väldigt många. En del av dem var otroligt träffande och roliga. (Nu menar jag inte direkt mina egna alster även om jag är nöjd med flera av dem.)

Får se om jag hittar dem. Skulle vara en sak att lägga ut emellanåt i sådana fall.

Tuppen: Måste se målen nu. Min ryska piratsändning störde min koncentration.

Costanza: Det får man ändå säga att vi är. Kanske kan vi stånga oss upp till SHL!? Men det är långt kvar. Vi får ta match för match.

Tuppen: Kan vara det bästa jag läst på detta forumet! Är vi med i matchen kanske?

Costanza: Man ska passa på att glädjas medans man kan ! MoDo är bäst!

Det finns ännu hopp om att vi gnetar oss upp till SHL, eller!?

dempa: Vaknade upp nu och tar ett glas varm öl. Läser att vi vann.

dempa: Jäklar vad fint att komma in här och läsa om gamla, goda tider! Som ung älskade jag när det var helgmatcher och man visste att fylleklacken då skulle hjälpa till/ta kommandot på stå. Många oförglömliga stunder i Kempis.

Som jag minns det var det väl bara fylleklacken som körde bar über på den tiden? De måste ha varit först, innan tifograbbarna sen hoppade på och kallades sugrör av Wikegård, haha. Skön tradition som levt vidare sen och som brukar reta upp folk från Lule och Ume osv.

Minns att det blev något hallabaloo med Cristoffers flagga under lockout-säsongen, antingen var väl The Reds råttor som tjallade eller så var det på publikvärdarnas eget bevåg. Då hade han gjort en hyllning till Alex Steen om att han ville bli "stenad" med ett hampablad som motiv, haha.

Undrar om det var säsongen innan som det var MoDo-cupen och Djurgården deltog. Spelarna fick då gratis inträde till en Elitseriematch, och två av dem trodde det var lugnt att ställa sig på hemmastå. Ingen hade ens märkt av dem, två 15-åriga grabbar liksom, men en hyfsat överförfriskad Cristoffer fick syn på deras lagjackor med djurgårdslogga på och såg rött. Blev sen interntjafs i klacken då somliga ville driva ut dem, medans andra kände att de bara var barn och inte förtjänade det. Lite absurt nu när jag tänker på det, nog en sån där grej som aldrig skulle kunna hända idag.

NuMo: hahaha, låter som det var korv åt vilket håll man än gick i den kön ;)

puffe4:

Inte lätt att festa och gå på hockey ibland. I en match mot timrå hade jag stoppat in några småflaskor i armarna på tröjan när det blev muddring utanför arenan. Vi åkte supporterbuss den gången och jag hade nog fått smaka lite för mycket av andra på vägen dit. De flesta klarade sig undan, men jag min idiot lyfte armarna över 90 grader så mina flaskor rann ner till den som muddrade. Så förnedrande. Men mot förmodan så var de nöjda med bytet så jag fick gå in ändå. Det var den kvällen jag insåg att Timrås korvkö och toalett kö var samma. jag Hamnade av tur till korven, en del av mina kompisar fick lov att gå på toa.

NuMo: Ja, vi hade ju haft kontakt med vuxna innan resan (liksom vi över 20 då) och var peppade på att möta jämlika, sedan kom vi till ett barnkalas(inget ont med det, men...)

puffe4:

Flaggorna var lit hipp som happ, de var egentillverkade. Första flaggan de gjorde var de väldigt stolta över och Cristoffer ville att jag skulle godkänna den när vi var hemma i Sollefteå. Det röda hade bara blivit typ rosa, men de hade lagt ner så mycket tid på den och de var så glada över den att jag inte hade hjärta att döma ut den. Såklart dög den. De var unga och entusiastiska och såg verkligen fram mot att få lägga den över publiken. Det var några sprayade sänglakan ihopsydda. De kom väl tilllpass för vi kunde dricka direkt ur dunk när vi spred den över oss. Den riktiga klacken hade aldrig bevis, även om de misstänkte. ;) Christoffer själv fick faktiskt spendera några gånger i "fyllecell" i arenan under slutet av matcherna. Har alltid funderat på var det kunnat vara någonstans. Har inte ens frågat honom. Det var som en naturlag.

dempa: Ska fixa bild i morgon, kan vara min kompis, han kör med saftblandare, men tror inte han skriver här

NuMo: Jag uppskattar detta samtal. För någonstans inser jag, att för 20 år sedan var jag upprörd över någon tjej som gjorde slut, eller att mitt favoritband ställde in en spelning som jag hade tänkt gå på.

Så mycket har förändrats. Flickvänner jag skulle tillbringa resten av livet med som försvann över en natt. Anhöriga som går bort. Men detta är en konstant. Samma glädje. Samma ilska. Samma käbbel.

Jag älskar er, trots att ni stundtals är dumma i huvudet. <3

puffe4:

Det var ju The "rädds" antialkoholpolitik som gjorde att vi i "lördagsklacken" inte vill beblanda oss med dem. Det var en omöjlighet då det var som eld och vatten i den frågan.

Konstigt nog hade vi med oss Knaskamilla som respekterade oss och hade flera vänner i vår klack. Hon är verkligen antialkohol. Men hon stod ofta med oss i "fylleklacken" för det var roligare.

Jag kan tänka mig att det nuddar i den kulturkrock du kände angående unga och vuxna. Inte lätt att ha fest när man samtidigt är bunden vara barnvakt. Även om jag förstår att det måste vara så.

NuMo: Ni var en stor faktor till stämningen, men hade ni lite svarta flaggor? Från klacken sett, stod ni inte uppe högt på höger sida. Vi körde växelsång, bara en sån sak

NuMo: han man ofta sett på tv i MoDo-klacken med en hockeyhjälm med röd snurrande saftblandare på är ingen gammal klassiker härifrån HS/Modo's gamla forum?

Bad_Brett:

Hellge träffade jag ju flera gånger. En ytterst ödmjuk kille. Väldigt talför med långa och filosofiska texter här på HS. Men han är ett antal år sen, jag var inte längre inkognito. Han var ju inte med i innersta kretsen, men han fick vara med så mycket han hade lust med när han väl valde det. Vilket var aldrig. Men han hade bra kontakt med många av oss här på HS och vi träffade ju honom på matcherna.

NuMo: När MoDoSyd gjorde en av sina första resor till Mekka skulle vi ha gemensam fest med The Reds(eller om dom hette MoDo Reds) Men då uteblev de vuxna eftersom klubben hade med sej minderåriga. Helt Ok i alkohol-sammanhang, men tanken var från början att träffa enbart vuxna, blev lite av ett antiklimax. Sedan vet jag att man kan umgås utan alkohol, men....hade varit kul att få träffa vuxna MoDO-supporters då

puffe4: Du kan historiken, Jag vet ju att jag pratat om det förut.

Bara det att du nämner Fylleklacken och Fyll-Hasse. (vilket blev mitt epitet för Hasse efter sina eskapader) jag tyckte inte att vi skulle kallas fylleklacken /(även om det var sant) för vi gjorde väldigt gott för klacken på den tiden. Vi var fulla och blev fullare, men vi var där för att liva upp på läktarna och kämpa för MoDo. Precis som Hasse älskade MoDo, men var full.

Jag var verkligen inte drivande i Lördagsklacken, det var Cristoffer. Han var galen. Men oftast bra galen. Nuförtiden är han lugn familjefar, även om han fortfarande är väldigt driven. Men jag följde med i deras buss tillsammans med bl.a Lumberjack och Supertrött under ett par år.

Vår hjälte, vår ikon, var Peter Högardh som Christoffer ringde och pratade med efter varje match när vi var på väg hem. Supertrevlig kille,han älskade att prata med oss, det kan jag säga eftersom jag vanligtvis alltid skäms för att lyssna på sådana upptåg.

NuMo: Det jag inte tror att ni visste, var att Hellge var en ständig mullvad. Det som spreds i den innersta kretsen, nådde alltid massorna via Hellge...

Bad_Brett:

Sånt har diskuterat emellanåt. Det finns många här som varit med, bl.a. du . Så det skulle säkert bli trevligt nu när vi börjar bli mogna. Vi skulle klätt ta en sektion i arenan.

Vilket vi gjorde när Fjällräven byggts. Det var framförallt HS.are som hade sektion 401. Högst över och till höger om stå. Vilket gjorde oss till ett bra komplement till klacken. Vi drog igång många ramsor själva.

NuMo: Inkognito är bra, men Gusse är bra och minns Er som Fylle-klacken(vet att du förklarat att det var Hasse A som myntade det). Men Sollefte-klacken var grym.

MoDo-Martin (typ 13 år) dök upp på en tidig resa som MoDo Syd gjorde. Han gick på mitt i natten i Stockholm, tillsammans med en yngre kompis.

Ingen vuxen hade kontaktat oss om att 2 minderåriga skulle åka med oss, så blev lite fundersamt, men dom älskade att prata i micken på bussen, jävla tjötigt

puffe4:

Poffs bomb förstorade vi i närmaste gruppen upp jättemycket här på HS och det hände såklart eftersom en massa var med på det. Vi träffade ju Poffa varje vecka så han visste om vårt upptåg. Så det var med glimten i ögat vi gjorde det med honom. Vi hörde ju hans "uppförstorade" ryktesresonemang varje vecka Det blev inte ens en puff. Men han hade som önskan att komma ännu närmare Modos innersta, han var ju ganska nära innan redan. Så han kom ju nära tillslut, på riktigt.
Martin Sedin fick stor support av oss på HS. Han var ju bara en superbra 16-årig supporter med egen kärlek som skrev om MoDo när Bengt Hedin bannade honom. Så jäkla dålig magkänsla. (Han förstod inte intenet) Martin gav sig inte, och arbetade sig in i organisationen, där han nu är. Han skrev här i många år. Har sålt sina privata biljetter till mig när han inte kunnat gå.

« · 3018612 · »