1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 547396 inlägg · 4165 ämnen
2973746 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Östersunds IK - MoDo Hockey 2026-01-21
Smurfen: kan hålla med om att det är provocerande men i slutändan så är det den sportsliga ledningen som har ansvar att styra upp gruppen och skapa den mentalitet man vill ha. Det räcker inte att betala lön och sen utgå från att en professionell hockeyspelare ska ge max i varje situation av sig själv.

Domsjö: Vi ska kunna skapa kaos i ett slutspel, så jag ligger inte i fosterställning än. Känner lugnet före stormen. Imponerad av Milton och Elton så vi är grymt breda för den långa kampen som väntar.

Heyerdal: Berg är välkommen! Sen måste MoDo-laget få in samma inställning.

Smurfen: Helt rätt! Hoppet finns att de laddar hårt för ett slutspel. Facit får vi sen.

Silly: Berg åter utanför laget ikväll.

Lyssnade lite på Pelle och Ludvig ÖA podd nyss där dom tog upp om gårdagens match.

Blir så förbannad när jag lyssnar så jag var tvungen att stänga av (absolut INTE på dom) ,utan det dom pratar om !!!

Å det dom pratade om var hur matchen var som = orkeslös, energifattigt , oinspirerad , viljelöst, noll kamp spel mm

Pelle hade intervjuat Freddan och han pratade själv om dessa saker !

Alltså detta får en å känna en stor ilska mot killar som lever på sin idrott och får göra det dom absolut älskar att göra + att man vet att dom tjänar storkovan å dom knappt bryr sig .

Domsjö: Domsjö och George till Styrelsen..

Costanza: Rätt glasklart om du frågar mig!

Domsjö: Helt uppenbart att vi alla här kan hockey.

grimiss: Nej det är ju liksom det som är min poäng. Fullt medveten om att det förhåller sig så.
Däremot kan undra varför det är så svårt att implementera. Kommunikativt känns det lite luddigt. Klar och tydlig i media men det ser ju inte ut så på rinken.
Högst amatörmässig analys men upplever Gradin lite som om att han vill låta på ett sätt men kan inte omsätta det i praktiken. Det är väl lite av definitionen på otydlighet/luddigt.

Monno: Någonting är lite märkligt. Känslan är att stämningen i hela truppen dog andra året i SHL. Det var som att all glädje försvann. Den Glade Dansken såg mer och mer trött ut.

Rønningens kommentar om att han vill spela för en klubb som bryr sig om ens mående må framstå som barnslig, men känslan är att grabbarna inte har kul ihop.

modomille: Jag gillar inte alls hur han kommunicerar, internt eller externt! Gå runt och muttra i korridorerna gör ju ingen lirare peppad.

Ne fan man börjar bli less på hinken. Klagar å klagar över hur allt ser likadant ut fortfarande bla bla bla ja men ta tummen ur röven och gör något då! Skeppa någon jävel, ta in spelare, förändra dynamiken i laget. HUR SVÅRT SKA DET VARA.

Gusse: Han tjafsade lite igår. Men från att han nästan haft möjlighet/såg ut som en spelare för 3e kedjan så är han helt menlös.
Han var ju den talangfulla i 4e kedjan typ, den med potential. Men nu känns det som han kört fast helt.
Tror tyvärr att länken mellan OP och Ohlsson som helt saknar offensiv förmåga ställer till det där...

Gusse: Håller med, borde få en snigel på ögat. Han sitter snart på läktaren.

Nucky: undrar om inte Keller är sjukt uttråkad under Freddan ? Lär väl ha tittat på Modos kreativa och offensiva spel och fått bånge när han skulle värvas men nu ska det mest dumpas

Abc hockey
Man läser hela tiden om att Modo ska spela ett rakare och enklare spel. I matchen igår mot Östersund hur många gånger passas pucken till någon med fart. Det går inte att slå pass hela tiden på stillastående eller spelare med knappt styr fart.Ska man dessutom hålla på att dumpa puck ( och tro att man går upp i Shl med den taktiken) så måste man ha snabba ettriga hårt jobbande forwards.Vi kan räkna våra snabba ettriga forwards på en hand. Det krävs alltid att spela på spelare med fart och att skapa luckor för varandra för att få fart på spelet. Att bara spela rakt är helt döfött.

Nucky: Apropå blek. Har aldrig sett OP lojare och anonymare än nu. Varken tacklas eller gnabbas med motståndare. Sätt han på läktaren när resten är tillbaka

Willow: Kan inte säga annat om Bjerselius nu heller, men tyvärr är han för blek framåt. Händer absolut ingenting.

Vem i laget plockar ner t.ex Kelleher när han slänger in puckar i eget slott med en nonchalant backhand?
Det händer såna grejer runt honom i nästan varje match, visst att han spelar med små marginaler men alltför ofta är det ren lättja. Ingen verkar bry sig eller vågar säga ifrån, varken bland spelare eller ledare.
När spelare gång på gång kommer undan med sånt förstår man att karaktären i laget blir lidande.

Vikingmodo : en till illavarslande grej är väl att nya spelare ofta gör sina bästa matcher i början och för varje match som går blir dom bara mer och mer mellanmjölk fram till dom blir precis lika anonyma som resten av laget. Normalt borde det ju vara tvärtom.

Willow: Ja vi har på förhand fler spelare den här säsongen som bör vara ledande. Larsson, Topping, Olofsson, Ohlsson, Pettersson, Gästrin, Rundblad. Eller ett antal tydliga rollspelare i Mattsson, Bjerselius, Bengtsson, Ohlsson och OP igen. Osv.

Men av någon jäkla anledning så fungerar det inte längre i Modo. Men helt förvånad är jag inte då det är exakt samma mönster som förra säsongen. Ingen jävlaranamma öht. Vi kan ju skylla på spelare hit och tränare dit även på Hinken (Hinken har gjort ett uselt jobb), men grundproblemet är garanterat djupare än så.

När nya spelare kommer hit, får dom veta direkt vad Modo står för, vilken hockey som ska spelas eller vad som förväntas av dem? Vad fansen förväntar sig? Hur man passar in i Modo? Vilka konsekvenser blir det om man avviker från planen? Vilken träningskultur har vi? Är det okej att hålla på att lattja på träningen?

Eller kommer dom hit, får veta att vi ska snurra runt i sarghörnen och kanske lägga in den på mål emellanåt? Dvs det blir bara ytligt och inte något djupare om vad vi i Modo gör och står för?
Det här är bara rena spekulationer.

Av vad jag ser så tycker jag inte vi har en grupp i missharmoni. Snarare ser de flesta ut att trivas jäkligt bra i Modo. (Utgår från youtubeklipp och annat). Så nej jag tror inte spelarna kramar klubborna hårt. Det mentala finns alltid där men jag tror inte det är huvudanledningen till vårt debacel.

Summa sumarum tror jag det måste bli ett rejält omtag på alla positioner. Och kanske den största riktningsförändringen vår klubb måste ta på väldigt väldigt länge. Jag tror att en helt ny identitet måste skapas där hårt jobb är prio ett. Och därav ska personer tillsättas efter det. Så länge du jobbar 100% hela tiden så är misstag förlåtna och besvikelser okej. Bara vi jobbar hårt och tillsammans. Som det är nu känns Modo precis tvärtom.

Nucky: Söderström hyllade också Bjerselius som värvning för hans ledarskap och hårda jobb. Emil Larsson för hans ledarskap osv.

Naturligtvis är det bäst om det är koppling, men när vi gick upp hade vi väl knappast det. Ohlsson och Wahlberg hade väl koppling i och med att MoDo var favoritlag, men de hade inte direkt spelat i klubben innan. Aagaard, Bernhardt, Näsén, Woods, Dickinson osv helt nya.

Det är som sagt mer komplicerat än att bara köpa rätt spelare på papperet. Det är mycket som måste passa ihop.

Willow: Tror det handlar om det Fredrik Söderström var inne på inför säsongen.
Vilka spelare i MoDo kommer leda laget?

Tror man vill ha helst ha starka ledande spelare med koppling till klubben och staden.
På den punkten var vi förr bortskämda med spelare som Sundström, Timander osv.
I andra hand svenska spelare på längre kontrakt och i tredje utländska legoknektar.
Det sistnämnda kan också fungera men då ställs det ännu högre krav på karaktär, när de oftast bara blir kvar i klubben 1 max 2 säsonger.

Lek med tanken att Gästrin, Hermansson och Hallin hade lirat mest hela säsongen i J20 vilket ändå vore full rimligt.
Då hade vi legat runt plats 6-8 idag, och det med HA's förmodligen dyraste trupp.

Blake: Kalmar tappade trots allt bästa backen (Samuel Jonsson) och fjolårets skyttekung (AJ Vanderbeck) till Finland under pågående säsong. Det är väl inte det minsta konstigt att de har pengar att ersätta dem? Det är lite märkligt att kalla det satsning när det i princip handlar om att ersätta spelare som flyttat.

Domsjö: Nja framförallt är det ju inte så enkelt som att säga "jobba hårdare" och så gör spelare det. Isf skulle varenda spelare jobba svinhårt jämt.

Willow: Jag tror inte massa förändringar i kedjorna hade gjort någon skillnad igår, däremot kanske man måste börja fundera på att bänka spelare som inte presterar.
Dock skulle man behöva bänka 80% av laget igår så det går ju inte heller.

Jag vill tro att med ett bra spelsystem och fler fungerande alternativ så kommer man vinna fler matcher där spelarna inte är helt fokuserade och med en bra kravbild och tydligt ledarskap så kommer spelare vara fokuserade i större utsträckning.

Nu ska vi spela rakt, med en trupp som inte är fokuserad, vi har gått tillbaka till hockeyns ABC och har egentligen inga övriga hot och det blir ganska lätt för motståndarna att läsa oss.
Jag har faktiskt svårt att se några större förbättringar sedan försäsongen.

Bad_Brett: Nejdå. Jag menar att man ska inte va förvånad att Kalmar har pengar. Var kanske mer riktat åt KulltorpsOllis kommentar.

Gavelo: Jo, men under andra perioden igår togs ingen timeout. Inte ens någon förändring i kedjorna/backparen. Man kan inte ändra hela tiden och hoppas att få utväxling, för då blir det gärna som för AJ och hans SSK. Ställa extrema krav utan att har kvaliteten eller riktig tydlighet i spelsystemet fungerar inte heller, för då skulle Västerås ledat serien under den extrema kravställaren Peter Andersson.

Men, det är hur som helst inte enkelt att få ordning på. Så djävla mycket sämre trupp på papperet har inte Brynäs, så varför ligger de där de ligger i år? Har Kopacka med flera plötsligt fått en stroke och glömt hur man spelar hockey?
(Jo, jag fattar att Söderström och Dasset saknas defensivt osv, men det kan omöjligen förklara hela situationen).

2973746 · »