1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534303 inlägg · 4126 ämnen
« · 132446 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: NHL startar ikväll...
Paddan: HAHA!! Jag har lyssnat på Bertuzzi-sången nu. Den var ju bra :)

Bertuzzi är en riktig powerforward...med bra teknik dessutom. En sån som MODO skulle behöva nu... *drömmer*
Jag hade Bertuzzi i mitt lag ifjol på slutet i TSN:s Fantasy Hockey. Han öste in mål och gjorde en hel del assist. Hade faktiskt bättre poängsnitt än "Mackan" i Vancouver, men pga skadefrånvaro i några matcher så slutade han på 80p (5p efter Näslund) men ändå på tredje plats i NHL:s poängliga.

Sv: Varumärke
Paddan: Skulle vara än mer intressant att få läsa nästkommande undersökning med tanke på seriens utveckling :)

Ryck upp er MoDo vi behöver länsderbyna!

Hmm, hade jag bara läst färdigt artikeln som jag länkade till så skrev de ju där hur undersökningen gick till:

I värderingen av varumärkena tittade Sport Business Group på tre olika faktorer:

Hur mycket den aktuella klubben syns i medier

Hur stark klubbens ekonomi är - god ekonomi förbättrar förutsättningarna att exempelvis investera i merchandising (sälja halsdukar med klubbemblem och andra produkter)

Antalet positiva relationer - det vill säga hur många som är positivt inställda till klubben, något som också kopplas intimt till möjlighetera att sälja olika produkter.

Fotnot: Sport Business Group har intervjuat 300 hockeyintresserade personer runt om i landet, fört statistik över klubbarnas medieutrymme. De har även synat klubbarnas ekonomi. Undersökningen genomfördes i juni 2002.

Nåväl, det skulle ändå vara intressant att läsa ett ex av den där undersökningen.

Frisco: Inte?

Alla känner vi ju till "The Big Red Machine"
och CCCP är ju bara fyra bokstäver...

...ALLTID RÖTT ALLTID RÄTT!

SirPimme: Ordet TIMRÅ kan väl inte kallas logga. Det är väl 5 bokstäver?

Riktigt intressant artikel om Bertuzzi också, verkar vara en otroligt skön kille som Macke har som kedjekamrat.

samjo: Bara att sätta igång att snickra på en sång nu Pilarm, kan Heavy Eric sjunga om Todd Bertuzzi så kan du väl yla om Werner.

Sv: Påhlsson
Lumber Jack: Nej, precis, men det hade onekligen varit intressant att se vad Samme hade kunnat tillföra laget.

Sv: Ok...(ett par totalsågningar)
Vill bara tillägga att Morten Green är den lataste jävla hockeyspelare jag sett i Modotröjan sedan... Kiviaho?
Åkte omkring som om det gällde juniorhockey och fiskade. Saknade all form av ansvar i spelet.

Det enda rimliga jag kan se så länge skadeläget ser ut som det gör är att spela med tre hela femmor och säkra stabiliteten och tryggheten i spelet där. Tempot får komma när vi kan spela med fyra kedjor av godkänd kvalité.

Fredrik Warg och Morten Green har inget på en elitserierink att göra.

Lumber Jack: Så sant, så sant kan tyckas...

...men vill påminna dig om att under TIK:s storhetstid med bla Strimma i spetsen, var det TIMRÅ loggan och ingenting annat på bröstet...

Sv: Påhlsson
Paddan:

Inte direkt förvånande, om man säger så.

SirPimme: Två tallar känns mer som stilrent på en TIK-tröja.

samjo: Jaså vi har en örn på bröstet vi...

...låt mig då få passa på att tala om för dig att inför den här säsongen har örnen förpassats från bröstet till förmån för det klassiska, eleganta och stilrena varumärket TIMRÅ...

...så kanske SASSA BRASSA PAPPERSMASSA hellre skulle passa in med tanke på vår massafabrik, den går nog vägen i Ö-vik också med tanke på Domsjö :)

Krykov - Österns röda ros!

Sv: Ångermanland - Örebro Län
westerlind: 5-2 nu.

fråga: Vad krävs för att matchchatten ska fungera? Är det ett JAVA-plugin kanske? För mig visas bara ett kryss i övre vänstra hörnet. Det brukar hända ibland på fler sidor också. Antagligen har jag inte uppdaterat webbläsaren på väldigt länge. Kör IE 5.0 på win98 operativsystem. Jag är mao "oldschool" :)

Ångermanland - Örebro Län
Upp med hakan. Efter regn kommer sol. Blablabla...

Här kommer lite framgångar för er att glädja er åt:
Ångermanland - Örebro Län 3-1 efter första perioden. Period 2 har just börjat.

Kolla själv på Hockeysnack online... (Se upp!)

samjo: Hahaha, kanske det. Men en ny hejaramsa inbringar inte direkt nya sköna sponsorpengar till föreningen.
Fick mig i varje fall ett gott skratt och det känns just nu som att det var välbehövligt.
Nej, nu plockar vi fram den inre stridskraften i laget och ser till att göra processen kort med Lule imorgon.

Paddan: Räcker det inte med att skaffa en ny hejaramsa? Tänk dig den gamla hederliga SASSA BRASSA MANDELMASSA... och byt istället ut den mot AXA BRAXA BÖRJA FLAXA (!?). Äsch... nu var jag nog bara dumdryg.

Kanske passar ramsan både i Timrå (örn på bröstet) och i ÖRNsköldsvik?
Ta in publikvärmarörnen i Kempis så kan ramsan riktas till honom :)

Lumber Jack: Kan inte annat än hålla med. Undrar samtidigt också om inte MODO:s exponering i olika medier drastiskt sjunkit sedan Sedinarna drog över på andra sidan pölen. Vore intressant att läsa den där undersökningen och se vilka faktorer de tagit hänsyn till i sina bedömningar av varumärkesvärdet.
Men varför inte låta AXA bli huvudsponsor och så döper vi om The Reds till The Porridge Heads eller något sånt...

Läste i nätupplagan i ÖA om deras tippning av respektive NHL-lags chans till slutspel. Den mest fatala tabben är väl att dom tippar att Montreal INTE ska ta sig till slutspel i år!? För mig är Montreal en given slutspelskandidat. De har t.o.m. chans på semifinal eller bättre i Stanley Cup slutspelet nästa år.

Annars är det väl 80% chans att Detroit tar hem bucklan i år igen.

Synd att det inte går nåt vidare...
Först en storseger å nu en storförlust...undrar om de inte kan spela lite jämt!!!=))

Hoppas på VINST imorgon!!!

Paddan: Känns lite konstigt att vi inte kan knyta till oss en stark huvudsponsor i fall det vore så.

Logan:

Ok, jag håller till fullo med dig om att det inte är någon kris. Men vi har bara fyra centrar varav två för tillfället är skadade och Janne Öberg behövs bättre i den från ifjol försvagade backlinjen. Ingen vet förövrigt när Karlin kommer tillbaka och vilken klass han då håller. Slutsats: vi behöver värva en center. Problemet är han måste vara riktigt bra, vill inte se någon panikvärvning, och vi får hoppas på någon av gamla #16 och #22, men jag är tveksam till det.
På ytterforwrdsplatserna ser det däremot riktigt bra ut och jag utgår från att du håller med mig i målvaktsfrågan. Det gör hela hockeyvärlden skulle jag tro...

Varumärke
Läste i Expressen att något konsultbolag uppskattat varumärkesvärdet hos elitserieklubbarna och enligt dessa har MODO det näst största varumärkesvärdet, någonstans mellan 75-100 miljoner kronor. Distanserade av FBK med drygt 100 miljoner.
Inte illa pinkat, som morfar brukade säga.

NHL startar ikväll...
Kom igen nu! Sluta hänga läpp.
Det klart att man redan före denna säsong visste att MODO skulle komma att få det extra svårt i år. Flera av "experterna" har ju tippat oss ännu lägre än den placering vi faktiskt innehar just nu. Får jag också påminna att de matcher vi förlorat hittills (4 st) är mot "topplagen" i Elitserien just nu. Timrå, HV 71, Frölunda och Linköping ligger alla på den övre halvan. Malmö, Leksand och Brynäs (som vi slagit alla tre) ligger på den undre halvan. Vi får sikta in oss på att slå dessa lag även i framtiden plus att vi även ska kunna slå lag som t.ex. Luleå och Djurgården. Håller vi 5 lag bakom oss i tabellen så slutar vi 7:a. Det är den placering jag tippat MODO på inför denna säsong. Slutspel är BRA.

Jag håller med Björn VII om att en långsiktig satsning utan risktaganden och chansningar är den allra bästa och sundaste inställningen för MODO-ledningen. Man kan inte vara på topp jämt, det får vi som är supporters ta och inse. Dessutom så finns det bättre tider som hägrar. "73:ornas återkomst" skulle man väl kunna kalla det. Kanske blir det t.o.m. fler "hemvändare" än Karlin redan i år...vem vet???

Apropå 73:orna. Ikväll och efterföljande kvällar under de närmsta månaderna kan vi följa åtminstone två av våra MODO-73:or's race i kampen om vem som ska vinna poängligan i år. Vi kan väl glädja oss åt detta så länga. Alla modoiter som längtar efter framgång och segrar :)

Lumber Jack: När alla är friska har vi väl 5 centrar att laborera med, jag vet inte men Janne Öberg har nog spelat mer center än back i Modo. Herregud det har gått 8 omgångar och med alla friska har vi 4 bra kedjor. Kvalserien det är bekymmer det, men där är vi inte än.

Sv: Poängjaktsresumé.
knaskamilla: Dårskap och framgång i en sällsynt lyckad symbios.

Sv: Poängjaktsresumé.
Har ni kollat hur det ser ut i vår poängjaktsliga på sistone? ALLA gick minus - förutom jag då, men jag är ju lite speciell. Lite bättre än er andra, kan man säga... ;P

Logan: Självklart var jag med på publikplats under de fina åren på 80-talet och fram till början på 90-talet när vi nästan abonnerade på platsen som nedflyttningskandidat.
Och vi har som du nämner ett olyckligt skadeläge, har dock tippat MODO som femma i sluttabellen och håller fast vid min tippning även om det just nu ser lite halvtungt ut. Men vi tar formsvackan nu och så blickar vi uppåt mot toppen på elitserien.

Logan:
Förvisso var man med på den tid då storastå var öde som en badstrand i januari, men det vill man inte uppleva igen. Att kräva att Brithén ska släppa sina urbota korkade principer att inte utse en förste målvakt är konstuktiv kritik. Hirsch är lika ojämn som en norrländsk tjälskottsväg och ger bort minst ett mål per match (utom i slurspel då han ger bort två).
Att kräva att det ska värvas åtminstonde en center är fullt berättigat, vilka andra lag spelar med tre centrar varav en är back?

Logan: Hehe, börjar nästan tro att det är Brynäs GB man hamnat i..

;-))

Oj oj, Modo har i ett besvärligt skadeläge "bara" tagit 8 poäng på 7 matcher och genast reser sig pöbeln och skriker efter bänkningar och nyköp ! Ge er, är det ingen här som var med under dom svåra åren ? och då snackar vi verkligen om svåra år. Det här blir bra med tiden

Paddan: In med Riksman i målet mot Luleå och gå ner på tre femmor så ska det nog bli lite bättre.Tre poäng på torsdag

Paddan: Det kanske inte är så lätt för bortalag att spela hockey i en fulorange evenemangsarena med dålig sarg? Ähhh, jag såg Modo vinna i Scandinavium tidigare detta år.

Paddan: Karln har inte varit sig själv sen benbrottet. Jag blir väldigt förvånad om han INTE bänkas när skadeläget förbättras. Han behöver en nytändning helt enkelt.

Inte för att jag vill ha tillbaka en gammal coach men med dagens lag hade det definitivt passat en annan tränare, jag tror alla vet vem jag menar. Men jag vill helst ha en spelande lag inte nån jävla gröthockey. Laget saknar just nu också en lirare som kan göra lite oväntade saker.

MartinS: Börjar att undra ifall Scandinavium har ersatt Globen som den arena där vi åker omkring och har respekt för arenan och publiken och har oerhört svårt att överhuvudtaget vara i närheten av att vinna. Verkar dessutom som att spelet på bortaplan har blivit än mer krampaktigt än vad det är långa stunder i Kempis.

Vad har egentligen hänt med Tommy P måste man också fråga sig. Tala om någon som verkligen ser ut som om han sålt smöret och tappat pengarna, karln verkar ha väldigt dålig ork även om jag tyckte att han såg betydligt piggare ut i förra matchen när de gick runt på tre femmor.

Sv: Oattraktiva MoDo
Nypan:

Totalt stolpskott, ta gärna illa upp men jag hoppas att du var antingen:

a) på lyset

b) över månen av annan anledning, typ att TIK leder serien...

...när du skrev det mest korkade inlägget i den här gästbokens historia.

För det första saknar du totalt insikt i hur man driver, och försöker få fortlevnad i en elitklubb i en stad med 30000 invånare i tätorten. Låt oss slå fast detta, en gång för alla: det är inga "fräscha" visioner som behövs i en situation där man har budgeterade underskott på fem miljoner per år, det är sparande...sparande i den utsträckning som krävs. Om detta skulle leda till missad elitserieplats är det inte frågan om någon brist på visioner utan enbart en anpassning till realiteter.

Mikael Pettersson valde inte Leksand för att de var ett "roligare" alternativ. Leksand var en klubb som hade medel kvar i sin lönebudget, och valde att strö dessa över en grovjobbande spelare istället för flera unga löften eller eller en producerande forward. MODO valde att inte svara på Leksands bud eftersom man ansåg att den summan som Leksand erbjöd inte var proportionerligt med vad han tillför till ett lag. Leksand, som så många andra lag, sysslar i detta skede med spekulation, inte någon investering för framtiden. Det blir viktigare att spelaren inte finns i motståndarlaget än att vi själva faktiskt har honom.

Dusan Milo, Juuso Riksman, Jesper Damgaard, Martin Wilde, Kim Staal, Mikael Wahlberg, Martin Johansson, Peter Högardh, Miroslav Hlinka, Rickard Lintner, Andreas Pihl, Jörgen Bemström, Francois Bouchard...

Är alla, enligt Nypon, exempel på okompetenta spelare, MODOs dåliga dragningskraft och brist på visioner, så tja...vi får väl ge honom en poäng där va?

Enbart värvningen av Kim Staal hade, med bra hockeyjournalistik i detta land, erkänts vara den mest uppkäftiga värvningen som gjorts i elitserien de senaste tio åren. I praktiken stal Hedin inte bara MIFs #19, han stal även 1500-2000 köpenhamnare från Percys nya arena...och se det: utan dessa finns det inget underlag för den.

Att jämföra med MODOs situation med Färjestads är så urbota korkat att jag inte ens kommenterar det, när det gäller Helber och LHC så vägrar hockeysverige se en sak. Linköping riskerar, enligt de regler Hockeyligan beslutat om, att flyttas ner direkt i den situation de missar slutspelet denna säsong. Detta kommer av faktumet att det finns ett ofrånkomligt krav på klubbarna att uppvisa positivt eget kapital i sin balansräkning, Linköping hade efter förra säsongen ett eget kapital på cirka 2 miljoner, vilket man i år sätter på spel i.o.m. sin underfinansierade budget. Det ingår i LHCs budget att de skall spela kvartsfinal i år, annars blir det miljonförlust...och risk för degradering.

Så kommer MODO Hockey aldrig att skötas, kanske man skulle förkunna, förnärmat. Men...MODO Hockey har under de två senaste säsongerna haft budgetunderskott på närmare fem miljoner kronor för sitt grundseriespel och riskerar också, inom en snar framtid, degradering om inget görs för att: minska utgifter, öka intäkter. Att i detta läge gå in med dina "fräscha" visioner skulle enbart tyda på att man totalt tappat greppet om framtiden.

Att 73-generationen skall komma hem är något som man inte kommer ifrån om MODO skall ha en framtid, det är under dessa år vi skall mjölka ut så mycket det bara går på souvenirer, tv-avtal, sponsorer och publik det bara går. Detta för att sedan ha dels en ekonomisk bas, dels en större supporterbas att bygga framtiden på. Framtiden skall byggas med i huvudsak egna produkter och de nyförvärv vår verksamhet kan tillåta med en balanserad budget. Om detta inte räcker till en elitserieplats så är det så, punkt slut.

Sverige har haft för många hockeyledare som drömt om att bli staty i sin egen hemstad, och kön av dessa verkar aldrig ta slut.

Jag var där själv och ett mer tafatt och oinspirerat Modo var det länge sen jag såg. Frölunda var inte bra men jävligt effektiva, Modo var helt enkelt helt under isen. Hälften av spelarna såg mer eller mindre ut som om dom precis kommit från en krogrunda. Med rätt skärpa i avsluten så hade vi satt två-tre mål till.

Tommy Pettersson måste bänkas nu, han är just nu totalt värdelös, skicka han till ÖSK. Detsamma gäller Warg, förutom straffen (väldigt säker) var han osynlig. Milo måste höjas sig. Dom enda jag kan ge lite plus var Werner som iaf försökte och Hedin som har en enorm pondus i vissa situationer men han är ojämn. Enström är också ett litet utropstecken.

Och pundarn i målet får hädanefter vakta båsdörren... Om jag får bestämma...

Stor eloge förresten till Modoklacken som körde nästan hela matchen. Det var matchens behållning.

Fy fan, längesen jag var så här förbannad.

Sv: Svarten
...får starta säsongen med spel i Chicago Wolves.
Man kan ju alltid drömma, men det skulle inte vara helt fel ifall det fanns möjlighet att kontraktera Svarten för spel i MODO den här säsongen.

Jäklar vad skönt det vore att kunna säga att man hade universalreceptet som skulle göra att MODO blir minst lika bra som under fjolårssäsongen.
När det gäller målvaktsspelet så tycker jag själv att Riksman sett mer självsäker ut i sitt agerande mot vad Hirsch gör. Han har ju en mer upprätt spelstil än Hirsch och verkar spela med ett helt annat lugn, ett lugn som jag hoppas kan smitta av sig på backarna som ofta verkar åka omkring som speedade höns i försvarszonen. Speciellt en sådan rutinerad kille som Hedin ser långa stunder ut att helt ha tappat intresset för att spela hockey utan verkar mest åka omkring och hänga med huvudet.
Många av spelarna ser också ut att spela med gummiklubba, har gröt i både armar och ben och alltför många verkar allmänt loja och ointresserade, saknar den där riktiga jävlaranamman.
Får bara hoppas att det vänder så småningom, det är ju trots allt knappt en femtedel av säsongen spelad ännu.

Jag tror jag skrivit det tre fyra ggr här nu. Fjolårets velande i målvaktsfrågan bör undvikas.

scim: håller helt med på målvaktssidan...man bör bestämma sig.. jag tror vilket val han än väljer , blir i längden bättre änn att matcha killarna varannan match.

Jag är en av de olyckliga själar som såg spektaklet i skandinavium (via Comhem då) och jag har detta att säga (med risk för upprepning):

- Avsluten är på tok för tama, minns mest tidigare nämnda Högardh.
- På tok för mycket felpass, blindpass, droppass, you name it! Ska det vara så förbannad svårt att slå en passning?
- Målvaktspelet är helt under isen, visserligen kan man inte direkt lasta Hirsch för något av målen (Även om man inte direkt kan hålla med Comhems avlönade idiot Roger Johansson påstående att alla målen var helt otagbara), men han kändes hela tiden väldigt avlägsen och började spela någorlunda stabilt först efter det att matchen var körd. Det enda riktigt positiva jag kan säga om Hirsch efter den här matchen var hans makalösa klubbräddning som föregick Frölundas 6-1 mål (suck).
- Utvisningarna, de har nämnts tidigare jag vet, men det går inte att nämna tillräckligt många gånger, MODO drar på sig på tok för många utvisningar och är därtill helt bedrövliga i boxplay, dessa två faktorer fungerar uppenbart inte tillsammans.

Nu hoppas jag innerligt att detta var ännu en "plattmatch" och att MODO verkligen kan bättre än det här!

För övrigt anser jag att det är FEL FEL FEL av Brithen att helt oberoende på tidigare insats matcha målvakterna två matcher var, det håller helt enkelt inte.
Visserligen är det viktigt att hålla igång andramålvakten (vem är det föresten?) men det betyder inte att man nödvändigtvis ska låta båda målvakterna stå lika många matcher, för det är bevisligen inte ett framgångsrecept i elithockey!

Sv: Oattraktiva MoDo
Nypan: ...klockrent..

Oattraktiva MoDo
Det är en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem - men:

Inhandla spelare NU! MoDo är elitseriens näst rikaste klubb, stålar finns och om inte invigningen av "Fjällrävis" ska ske med AHL-logga på isen så är det bara att börja shoppa - enormt mycket för sent visserligen och med ett otroligt tunt sortiment att välja bland -men nu måste det räddas det som räddas kan.

Hedin säger att man visserligen ringt Påhlsson, men annars letar man inte spelare speciellt aktivt. Vad är det frågan om?

Okejokejokej, det är väldigt mycket skador, väldigt mycket otur just nu men det säger egentligen inte så mycket - mer än att truppen är sårbarare än på länge. Och försvaret att "ja, men så här blir det när vi tvingas skicka spelare till NHL hela tiden" är svårt att köpa till hundra procent. Man måste ha kunnat se den här situationen komma minst för ett par år sen. Och av årets spelarflykter så är det ju bara två som gått till NHL, resten har gått till elitserieklubbar eller europeiska ligor. Varför är det så?

Varför är Leksand ett roligare alternativ för Micke Pettersson? Varför känner Per Hållberg att han skulle utvecklas bättre i Färjestad än i MoDo? Varför kunde man inte övertyga Micke Wahlberg att stanna i en av elitseriens vassaste kedjor? Visst, Hållberg/Pettersson har lirat länge i klubben och det där med miljöombyte kan förstås vara en orsak - men varför har MoDo och Örnsköldsvik så svårt att locka kompetenta spelare som INTE har galler och mest vill visa upp sig för NHL-klubbar? Att Ö-vik som stad inte är lockande tror jag inte på, den är fullt i klass med, eller till och med bättre än, Jönköping, Leksand eller Karlstad.

Det går inte, som jag ser det, att sitta och vänta på att återvändande 73:or ska komma och göra underverk i föreningen, det finns inga garantier för att de verkligen gör det.

Jag tror att organisationen runt klubben måste ta sig en funderare på hur MoDo ska bli attraktivare bland etablerade elitseriespelare, att den otroligt framgångsrika plantskoleidén måste kompletteras med en idé om hur man framgångsrikt förädlar även de plantor som inte odlats i den egna marken. Och såna idéer föds inte nödvändigtvis i omklädningsrummet.

Varför inte värva Loob? Eller Helber? Eller någon annan utifrån med en fräsch vision om hur en hockeyklubb ska skötas? Inget ont om nuvarande organisation, den har gjort mycket bra, men det kan vara bra att få in nya idéer, nya visioner, nya kontakter även vid sidan av rinken - annars är risken stor att man minns gamla meriter hellre än att hungra efter nya.

Låt plantskolan växa med hjälp av nya gödningsmedel, injicera nytt, friskt blod i MoDo-hjärtat och låt 73:ornas återkomst bli en bonus, inte en räddningsplanka.

Inte tror jag väl att Riksman är bättre..?? ... jag tycker Riksman ser orolig ut när han står.. är ute o flamsar omkring för mycket...Jag tror bara att Hirsch behöver fler matcher i rad.. Klart Riksman kanske lider av samma sak. hursom helst borde Brithén bestämma vem som ska stå...jaja .. förresten.. äre bara jag som tycker att Werner Ser fruktansvärt taggad ut?

Wewillwintoday:

Kan ju bli halvklurigt att få hem ngn av Samme och Svarten innan torsdag... ;)

Godnatt på er.

zzz ZZz zzZ zzz ... för mig också nu. Jag ska upp ännu tidigare. Vid 8.

samjo: Jag tror nästan det är säkert att säga att Riksman är en bättre målis.

Wewillwintoday: 11 insläppta mål på de två senaste bortamatcherna är hursomhelst inte speciellt bra. Brithén snackade nåt om att de kanske måste ändra på rutinerna innan bortamatch för att vara med från start. Jag vet heller inte hur Hirsch har skött sig, men som sagt, jag är av den åsikten att det i dagsläget vore bäst att ge Riksman större förtroende. Med det menar jag att han bör stå fler matcher än Hirsch.

« · 132446 · »