1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 537334 inlägg · 4133 ämnen
« · 243208 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Peter Hirsch lämnar MoDo
Nike89:

Sv: re:Åh vad f-n håller Micke P på med ?
poffa: >>>>Räknar du med att de får vänta 104 år precis som fotbollen eller?

Fotbollen fick egentligen bara vänta 86 år. Hammarbys fotbollssektion bildades år 1915. Bandyn spelades tidigare än så inom Hammarby. Risken finns att det tar mer än 104 år innan bandyguldet kommer. Men vi väntar, och väntar, och väntar....

Sv: Slutspelslutspelstråden
Björn VII:
Yeeeeeeeh!!! nej, det var vel lidt heldigt, eftersom jeg glemte at svare på hvem som havde spillet i Spectrum (hvordan jeg kan overse den fatter jeg ikke), og ikke var for skarp i tipsningen...men jeg skal vel også forhøje min point-total hvis jeg vil videre fra semien...hmmm...oppe imod "monstertipperne *gyser*

Sv: Slutspelslutspelstråden
Så, då har vi sex stycken ivriga deltagare som ligger i startgroparna till MoDo på HS-slutspelets semifinal, och det är alltså bland dessa sex som vi kommer att finna den tveklöst störste hockeyexperten på MoDo-boken, vilken under ett års tid framöver skall bemötas med respekt och iskäggetkliande när inlägg från personen ifråga presterats i en debatt.

I den sista chansen att ta sig till semifinal, Wild Card-omgången, bjöds vi på en hård kamp mellan tre hugade rookies som uppvisade styrka inom olika områden. radiosaigon gick ut hårt och hittade en mycket starkt tips till TIK-VF, medan Sahlander uppvisade nästan 100%ig styrka på kunskapsdelen, och slutligen så lyckades då Aben hitta den bästa balansen mellan tävlingens alla tre delar och blev dessutom den andra deltagaren i årets tävling som lyckades följa en röd tråd hela vägen hem.

Sammantaget så innebar detta att det är Aben som är segrare i årets Wild Card-omgång och kniper den sista platsen i semifinalpool #2, även kallad the group of death pga de två monstertipparna, samjo och nikki88, som finns där sedan tidigare.

Först semifinal #1 på torsdag, dock. Väl mött!

Sv: Rinksite
Det är då fanken att aldrig lagen kan spela som de borde: Jag har tippat "1X" på Timrå - Frölunda och "1 2" på Djurgården - Färjestad verkar också lovande.

Mörker.

Sv: Bryts sviten idag?
Wewillwintoday: Då var hemkommen från Kempis. MODO spelade mycket bra i den första perioden och var mycket effektiva och gjorde 4mål på sjutton skott. 2-0 målet av Oscar Hedman var en riktig myra, Hedman slängde iväg pucken från mittzon och åkte och bytte innan Hvs målvakt tappade in pucken mellan benskydden.

I början av den andra perioden fick MODO spela 5-3 i nästan två minuter och borde ha avgjort matchen där. I den andra perioden sökte MODO spelarna det avgörande passet istället för att skjuta.

I tredje perioden blev det lite nerv i matchen då HV reducerade två gånger och sedan Ödmark fick en utvisning. Då klev matchens bästa femma fram och avgjorde. En mycket kall avslutning av lillebror Enström i friläget.

Bäst i MODO: Femman med Hellström, Sundh och Enström. Bland backarna gör Oscar Hedman en mycket bra insats.

MODO möter MIF RedHawks i semifinalen. I den andra semin möts Frölunda och Timrå IK

Sv: Kval- och ångesttråd, vid sidan av sådär
Wewillwintoday:

Jorå, jag håller med dig på den punkten och med den lilla insyn man har så är ju de där fyra också (idag) seriöst arbetande lag som har tillräckliga arenor, men frågan är om det gäller även för alla nuvarande ES-lag *host* ;-) (12+4-3 kanske?)

Anledningen till att man valt den här vägen är att hockeyn har haft en ganska rejäl tilldelning av oseriösa satsningar som i det långa loppet skadar sporten och, om det hade fått fortsätta, gör det svårare för seriösa lag att locka sponsorer och mediaintresse. Visst är det väl tråkigt om några gamla "fina" lag med stor ungdomsverksamhet skulle få lämna in, men det är ingen annan än dem själva som satt sig i den situationen isf, och de kanske kan lämna plats för något nytt, som alla på orten kan vara stolta över...inte bara "hardcore-fansen". Det hoppas jag iaf.

Björn VII: Trots att jag inte tycker om Sthls-lagen är det bra för hockeyn ju fler som spelar i elitserien, pga mediabevakning och intresse. Anledningen till att fotbollen blivit så populär beror uteslutande pga att stockholm har blivit framgångsrika.

Jag ser gärna att man bjuder in:
AIK, Hammarby, Rögle och Skellefteå AIK.

Två av dessa inför nästa säsong, och ytterligare 2 inför nästkommande säsong.

Heh...brevlåda=sopkorg, tror jag. :-)

Wewillwintoday:

Policyn är att klubbarna skall veta vilka förutsättningar man går in i säsongen med, det var därför som Leksands och Björklövens brev slängdes i brevlådan även om det förstorades i kvällspressen till att det verkligen fanns någon chans till utökning av elitserien.

Mitt tips är då iaf att man just nu inom hockeyligan och de allsvenska liganämnderna ser över vilka lag som har en reell chans att klara av spel i elitserien och allsvenskan jämfört med de krav man satt upp på arenorna, ekonomin och skötseln.

När man har en klar bild av detta kommer man att komma med förslag till nytt seriesystem som det blir ett ramaskri över från vissa klubbar som fortfarande tror att de inte behöver bry sig om elitlicensen, men i sommar så klubbas beslutet och en hel del gamla kulturorter kommer att få se sina hjältar i division 1 eller ännu lägre.

14 lag i ES? Jag tror det beror helt och hållet på hur många lag man hittar som klarar av kraven, men en landsomfattande allsvenska med 10-14 lag är nog en ganska oundviklig utveckling iaf.

Björn VII: Vad tror du, kommer svenska hockeyförbundet ett utöka med nåt lag? 14 lag tycker jag är rimligt, 52 omgångar.
Sen förlänger vi säsongen med några veckor.

Jahapp 3-2 till Tigerränderna...kvalserien kan börja.

westerlind:

IF MIF Redhawks?
Eller varför inte Öviks fotbollsstoltheter i början av 90-talet:
MoDo/Domsjö - MoDoDo?

NuMo:

IFK Arboga IK är för övrigt ett underbart namn - kunde de inte bestämma sig? Jag säger då det, det är bara i Sverige man kan döpa en klubb till IFK AIK.

Björn VII:

F.ö. så vill jag minnas att jag hade en spådom om Bohmans svs% i de båda matcherna i Schtaan, "75-85". Det ser nog ganska troligt ut.

Lillebror Tommy Enström avgör. 6-3 till MODO! :D

Wewillwintoday:

6-3 med dryga 2 minuter kvar att spela, det är klart!

Tommy Enström!

westerlind:

5-0 i sista perioden.

Björn VII:

Och vad håller Skellefteå på med - bäst när det inte gäller? 1-2 mot Arboga i andra perioden. Har de möjligen legat på träningsläger i gävletrakten?

Hoppsan, nu kvitterade de...

Nu åkte Ödmark ut 2 minuter.. Känns inte bra det här.

Wewillwintoday:

PP för HV nu med 4:30 kvar av matchen...

5-3... Ett mål till och det blir sudden. Oavgjort och de åker ur....

Wewillwintoday:

5-3 nu...6 min kvar..

Wewillwintoday: Hv har reducerat till 5-2... MODO måste vinna med 2 mål.. Ett till och det kan bli lite nervöst...

Björn VII: Det är ju min tes i debatten. Modomicke är gärna modomicke för mig, men jag räknar inte med honom nuförtiden. Fri parkering i Jönköping, gratis bio en gång i månaden i Leksand, Två veckors gratis Camping i Pitehavs bad eller fri brotull till Danmark känns som för lockande ting för att jag ska ta honom för givet.

5-1 till MODO. Bör bli semifinal nu...

NuMountain:

Håller med till 100% + tillägget att jag tycker att det där resonemanget borde leda till att höjdpunkten i diskussionerna kring honom rimligen skulle ha varit ifjol, när han faktiskt bröt förtrollningen, och att det idag eller nästa år inte är någon häpnadsväckande situation att han väljer att fortsätta spela i Leksand eller någon helt annan klubb.

Björn VII:Idrott, framförallt, (för mig) Ishockey engagerar. Man identifierar sig med laget och dess enskilda spelare. Så ska det naturligtvis vara. Det är på det sättet man känner att man som supporter är en del av klubben. En viktig del.

Det är ingen slätstruken smörja som åker omkring på isen, utan flera helt olika personligheter. Vi skaffar oss favoriter. Högardh är en, Foppa och Näslund naturligtvis, men på samma sätt; spelare som tvingas visa andra egenskaper för att göra nytta för laget. Här kommer uppoffring in. Vi har lärt känna Micke P spm en spelare som ger allt och som har ett uppoffrande spel. Det är inte de vackra dragningarna eller de många målen som gör att man intresserar sig för honom. Det är hjärtat för klubben. Vi hade alla vant oss vid det faktum att Micke gav allt för Modo. han hade skaffat sig ett modohjärta, men med det skapar man förväntningar hos fansen. Micke själv bröt förtrollningen.

Jag ser inte att det skulle vara något konstigt att man argumentera för och emot när det gäller Petterssons eventuella återkomst. Det är inte konstigt att debatten går hetare när det gäller vissa spelare och att man är mera blasé när det gäller andra.

Förövrigt är det den här symbiosen mellan klubben, spelarna och fansen som skapar fascinationen för lagspel. Hur man kan (som många gör) jämföra hockeyspelare med vanliga arbetstagare på arbetsmarknaden, har jag ingen förståelse för. De som tycker att det är jämbördigt kan ta med sina kompisar kl. sju en måndagmorgon och bilda klack nedanför byggnadsställningarna för att heja fram Nisse Karlsson när han kör fram murbruk.

Roberth:
Igentligen har fotbollen inte väntat i 104 år eftersom hammarby if var en rodd förening från början och allsvenskan har väll bara funnits i typ 60 år.

NuMountain:

Enkelt, inget kommer att hända för det fanns inga föreställningar om dem och ingen som agerar advokat för att de icke-existerande föreställningarna ska leva kvar.

Björn VII: Sätt ljuset på dem då, så får vi se vad som händer.

NuMountain:

Säkerligen, men det finns en uppsjö av talangfulla/bra/superbra f.d. MoDo-spelare som också fötjänar en psykoanalys om man bara vrider på ficklampan.

Om poffa fortfarande letar efter min röda tråd så kan jag säga så här:

*Föreställning om en person
*Personen lever inte upp till föreställningen genom sitt agerande.
*Jag ställer därefter inga krav på personen att leva upp till föreställningen.

Björn VII: Det är klart att det är en hypotetisk tråd. hela debatten är syntetiskt, men det är ändock en debatt, fullt i klass med spekulationer om "Hemkomsten" exempelvis. Vi har numera en "ren" tråd som handlar om Duracell och en eventuell hemkomst i framtiden. Superbra tycker jag.

scim: 4-0 till MODO efter första perioden.

Alla:

Men söte J*sus vilken hypotetisk tråd, Mikael Pettersson har idag en arbetsgivare som uppskattar honom på alla plan: lönemässigt, speltid, uppskattning i medier och jag råkar veta att Leksand är en klubb som är väldigt bra på att lösa den sociala biten till det bästa möjliga.

Kan jag få fråga vad det är som talar för att han skulle gå till MoDo när man t.o.m. uppger att man trivs mycket bra i Leksand?

poffa försöker göra sig lustig över folk som bryr sig om klubbkänsla i ena sekunden, medan han i nästa sekund inte har problem att referera till någon alltjämt underliggande lust hos Micke P att alltid i slutändan välja MoDo. Vad är det som skulle ligga bakom den underliggande lusten?

Släpp tanken på Micke som en urMoDoit, lagkänsla är inte det han värdesätter högst och låt honom få göra det - men går man omkring och försöker hävda något enormt bultande MoDo-hjärta som ligger "i bakgrunden" så kör man med en annan sida av samma mynt som någon som säger att han kan fara åt h-v för all framtid.

Mikael Pettersson kommer att spela i MoDo om han får en helhetslösning (lön, speltid, det sociala) som han är nöjd med. Är MoDo beredda att erbjuda honom det?

Wewillwintoday:

Jasså? För mig fungerar den utmärkt

2-0 till Modo än så länge.

04.47 1 - 0 PP1 MODO 4. ROSENQVIST, Marcus
(7. BERGLUND, Oskar)
10.42 2 - 0 EQ MODO 41. HEDMAN, Oscar

Wewillwintoday: Nu fungerar den. 2-0 till MODO..

Nu fungerar inte online-rapporteringen från kempis heller...

MartinSedin: MIf slog Mora i sudden...

Wewillwintoday:En annan källa: www.hockeymagasinet.com/hm/nyhet.asp?id=3777

Dragan 2k: Ok. Jag tillhör inte dem som gråter krokodiltårar om han drar... Nu hoppas jag J-VM målisen Michael Zajkowski tas upp från ÖSK...

Wewillwintoday: Mora blir ännu bättre i en semifinal då J20 spelara kommer loss. Förresten klarade sig Mora J20 kvar idag via kval medan Björklöven och Alexander Sundström trillade ur J20 SuperElit.

Wewillwintoday: Tror den aktuella och högst pålitliga källan är Expressen. :)

Se länktipset.

Men som vanligt gäller det väl att avvakta nyheten tills Modohockey.se bekräftar eller dementerar det.

MartinSedin: Om det resultatet håller i sig. Blir det sudden som avgör... Mora är bra. Jag tror de tar det.

Nike89: Källa?

MartinSedin: Då var Mora tillbaka i matchen igen. 7-5

MartinSedin: MIF har just gjort 7-4 och är på väg mot semifinal. Robban Nilsson har börjat upphämtningen nere i Göteborg, 3-6

Peter Hirsch lämnar MoDo
Så är det.

Bryts sviten idag?
Ända sedan slutet av 80-talet så har MODO tagit minst en juniormedalj varje säsong(A,B eller POJK SM) men vid oavgjort eller förlust mot HV71 idag så bryts den fina trenden i och med att MODO P16 inte gick vidare i Pojk SM.

Vinst med två mål och MODO är framme i semifinal.

Redan klar för semifinal är Timrå och Frölunda leder i skrivade stund mot Leksand med Robban Nilsson med 6-2 och är på väg mot semifinal också. Den sista matchen leder Malmö med 6-4 över Mora och eftersom Mora vann den första matchen med 3-1 så lutar det åt sudden.

Scenario1
MODO, Frölunda, MIF och Timrå vidare
Frölunda vs-Timrå
MODO vs MIF

Scenario 2
MODO, Frölunda, Mora och Timrå vidare
Frölunda vs Mora
MODO vs Timrå

NuMountain: Efter att i efterhand läst igenom hela Micke P -tjafset (ursäkta uttrycket) så undrar jag några saker:
Mickes "höga lön" (fördubblade tom) i LIF... Är den konfirmerad eller kan det inte vara så att han lämnade oss andra orsaker (ev pga Brithéns lustiga hållning till hockey somsenare ledde till hans farväl från MoDo).
MoDo sa tidigt att man INTE skulle hänga med i Spelarlönkarusellen och därför matchhade man inte LIF:s & LHC:s bud på Micke resp Pihl.
ANgående snacket om egna förväntningar osv så är ju det vad som han har sagt i offficiella medier (hemsidor & tidningar). Vad ska han säga. "Leksand betalar mig så j-a bra att jag stannar nåt år till för att sedan dra hemma till Ö-vik för att vinna SM med Foppa och proffsen och jag dessutom trivs som fisken i vattnet" typ...

Jag tycker att Vi är lite för optimistiska på våra g:a hockeyspelare med eller utan Hockeyhjärta. Och naiva i vårt MoDo-tänkande.

Inte en enda bryr sig om Kalle Svensson flyttar till Västerås för att jobba på ABB istället för att bo kvar i Ö-vik och jobba på Hägglunds. Eller Lotta Jonsson för att hon efter utbildning drar till Stockholm för att jobba på Bank. Det är i människans natur att flytta runt och sen om man flyttar tillbaka så är väl det ett tecken på att nåt var bättre där. Sen om det är pengar, mindre kriminalitet eller allmän trivsel spelar väl ingen roll.

Micke P kommer hem OM han vill och då spelar (kanske) inte pengarna nån roll. Låt oss hoppas att han kommer tillbaka och är sitt vanliga Duracell som vi minns och älskade. Han har en plats i mitt MoDo-hjärta åtminstone. Om inte så tar vi ännu en spelare och stoppar in i vårt Stora MoDo-hjärta. För det kommer att dyka upp andra.

I detta inlägg kan man sedan stoppa in andra namn istället för Micke P. Ids inte älta exempel.

« · 243208 · »