1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532572 inlägg · 4126 ämnen
« · 91949 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Ingen milo eller Nurminen?
samjo:

Min lureriteori kanske verkar trolig snart? (Den som gick ut på att någon fejkagent lurat i Milo att han skrivit kontrakt med MoDo...)

;)

knaskamilla: Får väl säga tack till dig för att du inte brydde dig om att kommentera de inte så grammatiskt korrekta meningar och felstavelser som förekom i mitt förra inlägg. Men du kanske blivit härdad vid det här laget efter att fått utstå betydligt värre saker i modohockeys forum.

Jag känner mig ganska så säker angående Milo. Men helt säker kan man aldrig vara. Milo verkar lustigt nog vara den som är mest säker i dagsläget :)

Dags för mig att göra helg nu. Jag räknar inte med någon lösning på Milo-fallet under helgen så tråden lär nog finnas kvar på måndag.

Sv: Haakana till campen
samjo:

Finns nog klubbar som hatat andra än LHC i så fall... Modo bjöd ju nästan dubbelt upp för Bemström och Dif och Malmö har ju haft otroligt mycket mer pengar än andra förut i tiden.

Så om LHC har dessa summor kan man inte klaga på att de utnyttjar dessa.

I stället får man hoppas modo är tillräckligt smart att kanske köpa rollspelare som passar in som inte kostar fantasisummor och kanske erbjuda någon form av utbildning på sidan om eller kanske lyckas ta tillvara på en massa junnisar och så.

Man får helt enkelt hoppas på att modo inte betalar sönder sig, utan att de har koll på vad de kan erbjuda.

Sedan om nu NHL-spelarna kommer tillbaka någon gång så lär modo säkert kunna gotta sig i en massa nya sponsorer. Om man nu är kvar i ES då.

samjo:

Tack för sammanfattningen av vem som mailade vem. Jag iddes inte kolla igenom de gamla inläggen...

Det känns iaf som att vi HS-are är mer säkra på Milo än vad alla modohockey.se-forumiter är. Eller?

knaskamilla: Jag tror GLMC mailade till webmaster på Slovakiska hockeyförbundet och scim till journalisten. Det borde inte vara samma person. Här sitter jag och refererar i tredje person. Herrarna GLMC och scim vet nog bäst själv vem de mailat. Jag uppskattar dock initiativet, även om det i sak inte gjort oss speciellt klokare. Vi har dock fått en bekräftelsa på att poffas FN-soldatskompis var ganska bra på att översätta slovakiska (tjeckiska?). Vet vet ju i stort sett samma sak nu som för en dryg vecka sedan.

samjo:

Det känns i det här läget som att den som hittar en ny och fräsch artikel som handlar om att Milo skrivit på för MoDo kan få närmast hjältestatus...

Var det samma person som fick mailen, förresten?

knaskamilla: Jag tänkte faktiskt på samma sak. Måste vara kul för den slovakiske journalisten att få tre mail på samma dag som alla frågar om det stämmer att Dusan Milo ska spela i Modo nästa år.

Hur många är det egentligen som forskat vidare i denna fråga? Hitills vet jag åtminstone två stycken som gått så långt att de mailat personer i Slovakien och fått svar av dem. Vissa nöjer sig med att leta rätt på intressanta artiklar via sökmotorer.

Scim och GLMC har väl haft en del slovakienkorrespondens. Någon fler? :)

PS. Har det gjort oss något smartare? Fortfarande är väl läget det att Milo säger att han ska spela med Modo kommande säsong, medan Bengt Hedin säger att de fortfarande förhandlar.

Sv: Topplistor
GLMC:

Nej, herr GLMC/glemms/hycklar-glemms/agent turkos...det var inte kubb jag syftade på. Du är dock inte i närheten av att hota NuMo, så känn dig trygg.

scim:

Aldrig tidigare har så många svenskar skrivit så många mail till slovaker och bett dem förklara sina slovakiska texter på engelska... Eller, vad tror ni?

Jejje. Hela den här Milogrejen har då kryddat tillvaron ordentligt på sistone, måste jag säga!

Taddy: Nej man ska inte tracka ner på LHC för att de försöker. Men om deras jättesatsning får till följd att andra klubbar (efter massiv påtryckning från de egna supporterleden) försöker haka på LHC i budgivning av spelare och det i sin tur resulterar i att deras ekonomi blir körd i botten. Då kan man tracka ner på deras beteende.

Vad jag förstår så har Jan Mertig, Tomas Johansson och Mikael Håkansson - med Elitseriemått mätt - erbjudits fantasilöner. Enligt Djurgården hade de erbjudit Håkansson en bra lön. Men Linköping hade sedan dubblat denna lön. Det var lönlöst att försöka toppa LHC's bud. Och då lär ändå lönerna i Djurgården ligga en bra bit högre än dem i Modo. Dessutom lär Håkansson vara en av de bäst betalda i DIF med tanke på att han så sent som året innan gjort en sejour i NHL/farmarligorna.

Vi snackar säkert löner på drygt 2 miljoner/år för dessa tre. Är det verkligen ett sunt tänkande? Kalla mig gärna bakåtsträvare och avundsjuk. Men visst måste LHC ta en medvetet kalkylerad risk? Antingen lyckas man och stannar i Elitserien, åtminstone ett par år framåt. Eller så misslyckas man och blir ett nytt Västeråsfall, dvs. konkurs och nedflyttning i division 2.

samjo:

Frågan är väl hur bra skulle LHC bli? De har ju några oskrivna kort, Pihl drar på sig utvisningar som f*n. Håkanson har väl mest bara lirat med finlirare när han gjort mycke poäng, Mertzig är hur bra efter att varvat ner i en sämre liga.

Ja inte skall man vara så otroligt övertygad att alla kommer att imponera. Men visst hade jag velat ha TJ eller Håkanson i laget.

Svaren på alla frågor får vi väl efter serien. Då får man endera skratta eller vara avis. Men inte skall man tracka ner på dem för att de försöker.

NuMountain: Jag mailade författaren av den artikeln (du klistrade in tidigare) och bad honom översätta den åt mig, detta var det svar jag fick:

"Ok, here comes a translation:

Milo from Zvolen is about to leave to swedish MoDo

Bratislava May 15th (TASR - news agency) -
Defender of a golden 2002 world champions team and player HKM Zvolen
Dusan Milo is about to move to swedish MoDo Hockey.

After succesfull performance at the World Championship, where Milo has
gained 5 points in 9 matches, he should substitute in defense of elite
swedish club his leaving compatriot Richard Lintner. In MoDo plays
also another Slovak player Miroslav Hlinka.

"I am happy, I do believe, that I will like it," said Milo for TV JOJ.
Milo has started 33 times in the Slovak national team and scored 8 goals.

that`s it!

--
best regards,
Valer Kot"

GLMC: Jag läste också artikeln i Edmonton Sun. Även om den är daterad igår så behöver den ju faktiskt inte vara skriven igår, eller för den delen ha aktuella källor. Jag tror även liksom du att hockeykrönikören inte behöver vara allt för insatt i just Haakanas förehavanden. Han sitter där vid sitt skrivbord med ett rätt gammalt pressmeddelande från Edmonton Oilers att de inbjudit den och den till trainingcamp. Jag tror knappast Oilers kablar ut det som en jättenyhet att Kari Haakana draftad som nr. 200-nånting TACKAT NEJ till att medverka vid training camp'et och istället skrivit på för en svensk klubb.

Att Haakana skulle bli ett nytt Vyborny-fall förefaller också tämligen orimligt med tanke på att Jokerit är den främsta klubben i Finland och NHL-klubbarna därmed har bra uppsikt på dess spelare. Att gå till Modo ses väl snarare som ett nerköp.

F.ö. kan jag inte undgå att nämna artikeln som jag läste idag där LHC visar intresse för Rangers och landslagets Andreas Johansson. Har dom helt tappat greppet om verkligheten kan man undra?

westerlind: Värvningbomb ska det vara hajar du nu.

ModoAnte: "vävningbomb"?
Är det något hemligt vapen från Allers virk-bilaga?

Det har varit väligt tyst från modo kan det vara så att B Hedin planerar att släppa en vävningbomb.man börjar undra.

GLMC: Tre på rad, bravo! Attack direkt mot lista 1 och 5. Lista 6 är jag mer osäker på. Spänningen stiger...

GLMC:

Hmm, artikeln var ju tydligen införd i Edmonton Sun igår, pucko! Nåja, har inte en några som helst känslor av att nordamerikanska hockeykrönikörer har något större intresse av transaktioner mellan europeiska klubbar och vad som ligger bakom dem. Det känns då iaf inte som att en flytt från Jokerit till MODO skulle vara genomförd enbart för att få ett bättre förhandlingsläge gentemot Oilers.

Taddy:

Den där länken kommer ju ursprungligen från luleforums djupaste mörker. Det är väl ingen hemlighet att kreaturen som dyker upp på modohockey.se är djupa beundrare av allt som skrivs bland de stora gossarna på hemmaplan, men sällan vågar de själva skriva eller reflektera över vad som förs fram.

T.ex. hittar jag ingen datering av den där artikeln, som det ser ut i texten verkar de ju iaf vara helt ovetande (elller ska det vara: ointresserade?) av Haakanas europeiska övergång. Är den skriven efter Haakanas övergång till MODO kan vi nog vara rätt så säkra på att han varken kommer att skriva på Lowes kontraktsförslag eller åka på någon camp.

Tilläggas ska väl att inlägget på luleforum skrevs av en stor ännhåäll-älskare som väl är av den vanliga inställningen att det ännhåäll vill ha, det plockar ännhåäll. Det är f.ö. skrivet i en "tji-fick-ni"-ton som tar en del av seriositeten av det.

knaskamilla:

Jag? Schizofren? Skulle det vara mina skiftande kubbspelsnivåer du åsyftar? Tror ändå att jag är så pass ofin att jag rycker åt mig MVP-titeln när det gäller "dina" vinster.

Epilepsipresentationer tyder på dålig framförhållning, brist på engagemang och självtillit.

Sundancekid: Du skrev att du hade en känsla av att Toronto gärna vill ha över Pierre, på bekostnad av nordiska kollegor som Anders Eriksson och Aki-Petteri Berg. Den känslan lär knappast bli svagare efter Torontos två sista matcher. Anders Eriksson skänkte inatt bort en puck till Ron Francis i den tredje perioden. Francis spelade fram Sami Kaapanen som gjorde 2-0 och matchen var avgjord. Även i förra matchen då Carolina vann i sudden deatch så misslyckades Eriksson med att stoppa Francis, som efter lite strul fick fram pucken till O'neil som sköt in det avgörande målet. Aki-Petteri Berg är väl inte heller en så superstabil klippa att luta sig mot när det stormar (även om efternamnet borde tyda på motsatsen). Därför tror jag att Pat Quinn gärna ser sig om efter nytt folk. Pierre Hedin lär vara en av dessa.

Topplistekommentarer: Jag har tydligen nått förstaplatsen på punkt nr 1 i en mycket hedrande lista som westerlind och knaskamilla både skapat och agerat jury till. Men tro för den skull inte att jag kommer brista ut i ett tacktal värre än det Halle Berry höll när hon vann en Oscar för bästa kvinnliga skådespelerska. Till det krävs minst 3 kg lök och det finns tyvärr inte i min närhet just nu. Därför brister jag istället ut i ett Zlatan-leende som ni ändå inte kan se.

/Han har inte bara humor - han har självinsikt också

knaskamilla:

Här är ett exempel från travlang. Kul parlör som också ger uppspelade exempel på hur det ska låta. Finns f ö många språk att hitta användbara fraser på...

How much does this cost? = Kol^ko to stojí? (16743 bytes)
What is this? = C^o je to? (9363 bytes)
I'll buy it. = Kúpim to. (9917 bytes)
I would like to buy ... = Chcel by som kúpit^ ... (male speaker); Chcela by som kúpit^ ... (female speaker) (34469 bytes)
Do you have ... = Máte ... ? (8976 bytes)
Do you accept credit cards? = Beriete kreditné karty ? (22002 bytes)
Open = Otvorené (10938 bytes)
Closed = Zatvorené (12635 bytes)
Postcard = pohl^adnica (11759 bytes)
Stamps = (pos^tové) známky (19495 bytes)
A little = trocha (7572 bytes)
A lot = vel^a (7367 bytes)
All = vs^etko (9680 bytes)

Breakfast = ran^ajky (9502 bytes)
Lunch = obed (6901 bytes)
Dinner = vec^era (9753 bytes)
Vegetarian = vegetarián (m), vegetariánka (f) (28966 bytes)
Kosher = kós^er (8684 bytes)
Cheers! = Na zdravie! (10021 bytes)
Please bring the bill. = Prosím si úc^et. (13963 bytes)

Bread = chlieb (8447 bytes)
Beverage = nápoj (9310 bytes)
Coffee = káva (7767 bytes)
Tea = c^aj (5910 bytes)
Juice = dz^ús (7415 bytes)
Water = voda (6173 bytes)
Beer = pivo (6464 bytes)
Wine = víno (7689 bytes)
Salt = sol^ (6637 bytes)
Pepper = korenie (9230 bytes)
Meat = mäso (7278 bytes)
Beef = hovädzie (10917 bytes)
Pork = bravc^ové (12392 bytes)
Fish = ryba (7250 bytes)
Poultry = hydina (9097 bytes)
Vegetable = zelenina (11246 bytes)
Fruit = ovocie (10240 bytes)
Potato = zemiak (11726 bytes)
Salad = s^alát (9496 bytes)
Dessert = múc^nik (11803 bytes)
Ice cream = zmrzlina (12464 bytes)

scim:

Här får du fler slovakiska ord (som är lätta att översätta):
skóroval
asistoval
klube
finalistu

Du kommer iofs inte att ha så stor glädje av dem i just det här (har han skrivit på/har han inte?) fallet, men...de kan vara bra att kunna till senare!

knaskamilla:

Tack knas, missade det...

Här kommer den korrigerade förslagslistan

1) Flest svar på egna inlägg
2) Stiligaste, skojigaste och/eller mest informativa bild i den personlig profilen
3) Kreativaste utveckling av det svenska språket
4) Längst genomsnittlig inloggningstid per dag
5) Mest obesvarade inlägg

6) mest HS-aktiva MoDoiter av kvinnligt kön
7) mest profilaktiga av alla icke-MoDoGB-profiler
8) mest epilepsiframkallande bild i presentationen
9) mest schizofren

westerlind:

Det var en dålig lista. Du borde ha tagit bort nomineringen. Det ser oproffsigt ut.

scim hälsar att han visst har bättre saker för sig, för övrigt. Jag tror honom inte. Kan man lägga ned en halv dag på ett bildspel kan man räkna lite röster...

knaskamilla:

Vart tog NuMo vägen? Sitter han och ammar och är förhindrad att svara? Sitter här lite förväntansfull inför vilka visdomsord han kan komma att yttra...

knaskamilla:

För att bringa ordning i vår tankeverksTAd numrerar jag nu våra förslag: (Nya listförslag kan lämpligen numreras med närmast efterkommande nummer efter det senaste befintliga)

1) Flest svar på egna inlägg
2) Stiligaste, skojigaste och/eller mest informativa bild i den personlig profilen
3) Kreativaste utveckling av det svenska språket
4) Längst genomsnittlig inloggningstid per dag
5) Mest obesvarade inlägg

6) mest HS-aktiva MoDoiter av kvinnligt kön
7) mest profilaktiga av alla icke-MoDoGB-profiler
8) mest epilepsiframkallande bild i presentationen
9) mest schizofren (till denna lista vill jag nominera NuMountain).

westerlind:

Klart jag har rätt.

Jag tror på omröstning genom handuppräckning, för alla skribenter här i gb:n. Jag föreslår scim som rösträknare vid eventuella voteringar eller andra oklarheter. Han har nog inget vettigare för sig...

knaskamilla:

F*n du har rätt som vanligt, knas! Men hur ska vi administrera dessa högintressanta och säkert snart överlägset populära listor?
- Handuppräckning?
- Bombning av NuMos GB?
- Omröstning bland dig, mig och scim? Därefter får Frisco nämna hur många gånger Tottenham vunnit Premier Leauge de senaste tio åren. Sedan väljs vinnaren med hjälp av detta slumptal...
- Annat intressant alternativ?

westerlind:

Ofint? Är det här ett hockeyforum, eller??

Jag lanserade för övrigt en lista där NuMo har stor chans på topplats. Även GLMC tror jag skulle kunna ta sig in där.

knas & scim:

Lista 3 tror jag starkt på benke från Tranås, TIK456 & knas...

knaskamilla:

Heja knas! Tänkte just fråga om ni hade egna förslag på listor. Hmm, är det inte lite ofint att bara lansera listor som man själv kommer att ligga i toppen på?

scim:

Tänk på att det finns Sollebor som har små barn. Tänk om de råkar sitta bredvid sin far vid datorn, då?

westerlind:

Jag har fler förslag på listor;
- mest HS-aktiva MoDoiter av kvinnligt kön
- mest profilaktiga av alla icke-MoDoGB-profiler
- mest epilepsiframkallande bild i presentationen
- mest schizofren (till denna lista vill jag nominera NuMountain).

westerlind: Nog tror jag du är tillräckligt vuxen för att överleva..

scim: Skrev jag verkligen "mest skrämma-barn-och-orsaka livslånga-trauman-bild"? Blir lite osäker nu...

westerlind:

Jaha, och om det var ett förslag, vem ska då bestämma?

Roger...tja... Han är inte intresseradad av hockey, men han kanske är listintresserad. Det skulle ju iofs krävas att han skaffade en HS-användare, väl?

knaskamilla:

Bestäm? Det var juh ett förslag för f*n! Tror du skulle vara en utmärkt MoDorator för den listan. Men det är klart, då blir det lite pinsamt att nominera dig själv. Tror du Roger är intresserad?

scim:

När jag tänker efter så har jag faktiskt världens kungbild på Brithén i min presentation. En bild som faktiskt herr Anrell studerade med stort intresse. Det borde innebära ganska många pluspoäng (bilden, alltså, inte Anrell).

För övrigt så kom jag på att jag faktiskt har vunnit i kubb. När jag spelade med staplatslangsttillhoger.cjb.net förlorade jag dock mot det lite bättre laget hhoger.cjb.net. Inte så konstigt, kanske.

westerlind: Glöm, jag ska vinna tvåan, jag har lagt ner halva dan på den, den andra halvan av dagen gick åt för att reparera växellådan (hmm) på min cykel, uppdrag omöjligt med andra ord.

westerlind:

Jag skulle vilja protestera mot formuleringen på punkt två; " Stiligaste, skojigaste och/eller mest informativa bild i den personlig profilen". Sådana där fleralternativspunkter bäddar för konflikter. Bestäm dig för vilka kriterierna för bilden är!

Skulle dessutom vilja passa på att utnämna samjo till segrare på punkt ett.

Själv vinner man väl aldrig något...

scim:

Hahaha, jag måste medge att det kan bli svårt att motbevisa dig.

Lista 2 tror jag dock att Frisco kammar hem med sin stämningsfulla och välmotiverade bild från Dekarsön. Du är tvåa kanske, om inte tjejen från Härnösand sopar dig av banan.

Lista 1 gör du inga anspråk på, men tror du inte att signaturen som börjar på "sam" och slutar på "jo" kan ha goda chanser där?

westerlind:
Jag utser mig själv till vinnare på punkt 2,4 och 5. Grattis scim. Tack så mycket, det kom oväntat.

Topplistor
Jag tycker det ibland börjar bli lite svårt att hitta nya infallsvinklar på våra intressanta diskussioner om hockey. Visst, det kommer ideligen upp nya fascinerande tankar, idéer och visioner här på MoDos GB. Nån gång har det hänt i varje fall.

Skulle det inte vara kul med lite topplistor?

Förslag på ämnen:
- Flest svar på egna inlägg
- Stiligaste, skojigaste och/eller mest informativa bild i den personlig profilen
- Kreativaste utveckling av det svenska språket
- Längst genomsnittlig inloggningstid per dag
- Mest obesvarade inlägg

Det här låter ju för f*n j*vligt tråkigt, men ämnena är outtömliga. Kan väl ändå vara något att sysselsätta sig med, så man inte riskerar att behöva gå ut och träffa andra människor...

Enligt rykten har tydligen någon redan gjort en intressant lista av det här slaget...

NuMountain:

Åhh...nu får jag ångest för att jag inte följde med henne på aborten, nu när jag läser om det i tidningen. Jag trodde jag skulle kunna vara taskig utan att det kom ut, men icke då!

NuMountain:

Det var ju vår vän vikingen som bidrog med länktipset...

knaskamilla: Härliga länktips du ger ut. Här får du ett av mig i sådana fall.

NuMountain:

Jag vet inte, jag har inte tittat på länktipset. Jag tänkte att någon smartare än mig skulle få ägna sig åt det.

knaskamilla: Det länktipset bekräftar att han fick ett kontraktsförslag när han stod under kontrakt med Jokerit, eller hur? Hedins summering av det lyder på Modos hemsida: "Kari har även nu förhandlat med Edmonton om kontrakt men han har bestämt sig för att inte accepterat deras förslag."

Frisco:

Nej, det får någon klyftigare person göra. Jag hade bara VG i Matte B. Fast du kan ju alltid kolla länktipset.

« · 91949 · »