1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532116 inlägg · 4126 ämnen
« · 2894665 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Försäsong 2025
Greenwolper: tyckte man såg på sista vinkeln att klubban touchar skridskon. Så kan tycka det är ok med utv.

MorganaLefaey: 1 min sedan en filmning och mål.

Älskar löven, älskar allsvenskan

Eh ingen utv. Men klart löven måste få träna pp^^

Gavelo: löven börjar direkt med PP mål.

Golden boy : Vinner vi inte ikväll skall huvuden rulla.

Avgå någon!

Golden boy : ha ho hässera?

Vikingmodo Körigt för vår käre OP ikväll vars häst startar på Umåker i dd2 som storfavorit dessutom, startar 21,15.

Costanza: Backbesättningen ser genast svagare ut bara en spelare försvinner. Vi får väl se hur det går framöver men jag tror Hinken bör förstärka så snart som möjligt med en till back

Gusse: Jo, det har debatterats hela sommaren. Likaså att vi kommer plocka en back typ fram i november.

Nu saknas Berglund och troligen är det väl nära att han blir pappa då.

Costanza: Två backskador och våran backuppsättning känns väldigt svag

nypåforumet:
4th Line
36. Ohlsson, Sebastian
15. Bjerselius, Jacob
12. Pettersson, Oscar
33. Svensson, Oliver

3rd Line
25. Mattsson, Carl
20. Gästrin, Milton
22. Carlsson, Måns
14. Norén, Jakob
37. Persson, Viktor

2nd Line
92. Olofsson, Jesper
24. Topping, Kyle
91. Andersson, Linus
55. Rönningen, Sverre
2. Rundblad, David

1st Line
26. Larsson, Emil
90. Swetlikoff, Alexander
19. Kelleher, Tyler
64. Bengtsson, Jacob
34. Hallin, Hugo

Goalies
35. Werner, Adam
60. Olofsson, Edvin

Extra Players
38. Falkenhäll, William (RW)

S-vikaren: Vad blir det för kedjor ikväll tror vi?

Vikingmodo : Nä nu hoppas jag vi kan göra en kanonsäsong och ta steget upp i SHL.
Väl där plockar vi hem Robert Hägg, Mats zucarello aasen och Viktor Olofsson och bygger laget kring en fruktad första kedja och ett urstarkt första backpar, spelar in juniorerna som knackar på dörren och börjar skicka våra egna talanger ut till nhl och bygger långsiktigt på hemvändare likt Brynäs.
Om 8-9 år kan vi systematisk år efter år vara en faktor i SHL med egna spelare, klubbhjärta och talang.

Silly: Vart sänds matchen?

Willow: Med facit i hand skulle vi aldrig värvat Ranta. Jag sa det redan under säsongen 23/24 att om Modo fyller laget med massa "tekniskt skickliga spelare" så kommer vi förr eller senare åka ur, jag tror tom jag skrev ordagrant så.

Nä, ett lag som Modo som var bottenlag I SHL kan inte spela på det sätt dom gjorde. Ett bottenlag som försöker spela som ett topplag brukar inte vara särskilt framgångsrikt och så blev det inte heller.

Men I mer positivt ordalag så är jag riktigt taggad på den här upplagan av Modo och jag tror vi har ljusa tider framför oss

Lena Drake: Conny Strömberg hade väl sin egen PP bok och styrde upp det medans han spelade så nog kan det funka bara man har nog spelsmarta spelare.

Sedinarna i VM skötte sig väl mer eller mindre själva, var väl Popovic som sa att han hade ändå inget att lära dom i PP.
Minns inte vart jag såg/läste det men var någon som sa att (i NHL) 1a kedjan har mer eller mindre fria tyglar, det är ingen som berättar hur dom ska spela utan dom förväntas vara så kompetenta spelare så dom snackar ihop sig och löser det själva. 2a kedjan lite likadant, 3e styrdes en aning medans 4e gjorde det coachen sa åt dom att göra, inga egna äventyr.

Golden boy : Tycker också att det mest troliga är att Löven vinner, då de är mer samspelta. Hemmaplan också. Men en enstaka match kan ju gå precis hur som helst.

Om jag tvingar mig själv att gissa: 4-2 till Björklöven.

Jag hörde i MoDo-podden att de har tänkt testa att låta spelarna själva styra upp powerplayspelet framöver. Spännande att se hur det blir. Då syftar jag inte på ikväll, de har ju knappt lärt känna varandra. Fast det vore så klart kul att se lite powerplay även ikväll. Gärna boxplay också.

Gavelo: Jo anledningen att vi är i HA beror nästan enbart på att vi aldrig fick till ett försvarsspel som är anpassat för SHL. För ekonomin, arenan, supportrarna, traditionen, även spelarmaterialet till stor del var Modo en SHL-värdig klubb men vi stod aldrig i skottlinjen och satte aldrig en tackling av smått oförklarliga skäl och därför är vi HA igen.

Men det verkar som att Karlin och Hinken har lärt sig av sina misstag, det är bl a därför vi ser Emil Larsson i Modotröjan. Bara det att han känns som en icke-Modospelare säger det mesta om att vi haft på tok för få av den spelartypen de senaste åren

Willow: Så är det såklart, alla spelar försvarsspel, men Modo hade inget defensivt försvar att luta sig emot och det är de jag talar om.
Kanske beror det på materialet, kanske beror det på coachningen, det enda vi vet är att det inte går att spela samma spel i Ha som i SHL.

Min personliga åsikt är att man kommer undan med Pontus Näsen spelare i Ha men att det iaf behövs minst 2 Christian Folin/Mattias Timander typer i varje SHL lag som man kan spela nonstop när man behöver försvara poäng och några sådan spelare har vi saknat länge.

Nu spelar vi i Ha men går vi upp igen så behöver vi en Anssi Salmela och en Tollefsen i laget som vi kan säkra upp försvaret när det blåser som fan.

bengt88:Lägger ingen större vikt på hur försäsongsmatcher slutar, den här är kanske mer intressant med tanke på till stora delar nytt lag för oss.
Och därför borde väl Löven vinna också, stort sett samma lag som tidigare, mer samspelat.

Gavelo: Jag tycker försvarsspel spelas av hela femman. Inte bara backarna. Många forwards var verkligen inte bra defensivt, framförallt inte Ranta.

Tarasov: 4-6 Linus A första målskytt, Ohlsson x2,Sverre,Gästrin och sen Larsson öppen kasse

Gavelo: Vem vet, lätt att lägga ansvaret på någon som inte är kvar. Karlin var väl ändå huvudtränare och borde väl varit delaktig i försvarsspelet också.

Eller så fick Holmström fria tyglar och Karlin la sig aldrig i?

Tarasov: Tror det är bra med en förlust ikväll. 2-1 till Löven. Jeppe hänger.

JoJo2613: Intressant att Karlin bekräftade att det var Holmström som hade hand om backarna förra säsongen och att det nu är Freddan som får den rollen!

Det har ju stötts och blötts vem som ansvarat för den miserabla defensiv vi haft senaste åren och i Nedsläpp Modo avsnitt 99 bekräftar Karlin vem som haft ansvaret.

Får vi se en dyngstark defensiv denna säsong eller blir det svängdörrar igen?!

(Länge leve Bernie)

Silly: Förlängning eller straffar? Får ditt tips till 5 mål för MoDo.

Schöönt: Blir 3-6, Kelleher 2st, Larsson 1st, Linus 1st, Måns 1st och OP sätter sista i öppen kasse.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tittar#2: Tror hockeyförbundet har väldigt lite med uttagningarna i landslaget att göra. Det kan vara rådgivare, agenter, ledare eller vad som helst som plockat upp sådan.

Särskilt förvånande är det inte då LP var förstecenter i flera samlingar och förväntas spela mycket. I Brynäs är sannolikheten väldigt låg att han får så mycket istid överhuvudtaget. Kanske minst i pp och LP var nog tänkt att leda ett pp i JVM.

Gavelo: Bättre än så? Jaha så du har hela vägen till Larsson...

Schöönt:

4 - 4
Kellerher sätter 4 kassar
Sverre 1

Släng ut era tips inför matchen ikväll!
Fan vad man har längtat att se nya grabbarna i rätt färger!
Jag säger 5-3 med OP 1st, Kelleher 2st. Linus A 1st och Jeppe 1st

Försäsong 2025
Dags för matcher, detta året skippar jag matcherna under försäsongen.

Smurfen: Har läst att att Mange tävlar i Hyrox nuförtiden.

Willow: Blir en toppen start på hockeyn imorgon! Buffé på O'learys med Quiz som hålls av Lars Lindberg som uppvärmning till matchen!

Supertrött: Det är Bonnier, så Allehanda, Expressen, DN osv.
Fan vad man är sugen, även om man kommer bli besviken.

Zource: Expressen sänder.

Kommer Aftonbladet/Expressen sända Modos träningsmatch imorgon?

Smurfen:
En som är i samma ålder som Mange.
Presenterade sig i kväll med en grym fliipp-Macka till J.S,
Han har NB i sitt namn.

JoJo2613: Håller Mange Häggström träna inför en comeback tro , matar just nu varv efter varv på löparbanan uppe på Skyttis 🤔

Jäklar vad tränad han ser ut å vara !

hanzon: Och förhoppningsvis inte sista! Skulle verkligen vilja se dom göra om ismaskinen så den liknar en något likt en bandvagn eller en cv90. Fatta vad coolt ändå.

Inte första gången MoDo stoltserar framför militära fordon

Vikingmodo : "miljömuppar" skrev du och spood återställ våtmarker, trots att det inte verkar finnas stöd för någon generell uppfattning om att vara emot upprustningen bland de som oroar sig för klimatet. MP om du raljant syftade på dem ställde sig exempelvis bakom kraftig upprustning av försvaret.

Jag tycker det bara är så onödigt. Ingen har uttalat sig emot lagfotot enligt artikeln i ÖA, så varför?

Willow: Jag nämnde dock inte Återställ våtmarker. Jag pekade inte någon person eller organisation. Bara att folk som tror att tillverkning av försvarsmateriell är något dåligt har fel i sak enligt mig

Silly: Karlin om att gå in i försäsongen efter en veckas isträning:

"Det känns bra. Det kanske är lite väl tidigt men samtidigt är det lika bra att komma in i det nu, så vi får se vad vi måste nöta på"

Till skillnad från förra säsongen har Modo i årets lag en mängd centrar. Ett medvetet val enligt Karlin.

"Vi har väl sju forwards som kan spela center i år och vi har prioriterat det. Centrar är lite lättare att flytta ut på kanten än tvärtom."

Vilka svar förväntar man sig få efter första matchen?

"I början är det lite trevande. Som i vårt fall nu, där vi har gått igenom lite försvarsspel. Så det är väl där vi har kraven någonstans, att vi får se att det vi lagt lite tid på här i början - ja men, det ska liksom synas i alla fall. Sen kommer vi göra fel även där naturligtvis."

Kanadensaren Gerry Fitzgerald som representerade AIK förra säsongen ansluter pga skattetekniska skäl efter 15 spelade omgångar och sätter samtidigt press på övriga forwards att konkurrera om speltid.

"Alla är fullt medvetna om att han kommer och att han ska in någonstans. Så nu har alla andra 15 matcher på sig att visa att de ska ha speltid även efter det."

SPOODI:
Håller med!
Vad är det för något som säger att Jeppe är en bättre Ledare än O,P ?
Bättre spelare .. Svar JA.... Bättre Ledare/Kapten ????
Det vet bara Karlin och laget?

Varför då så tydligt blanda in politik? Dessutom två helt separerade frågor, vilket känns grovt generaliserande och felaktigt:

Det finns inga belägg för att aktivistgruppen "Återställ Våtmarker" har uttalat sig om eller visat stöd för försvarsupprustning. Gruppens budskap och handlingar är tydligt inriktade på att lyfta fram klimatkrisen, våtmarkers betydelse för biologisk mångfald, kolbindning, grundvattenreglering och motverkan av skogsbränder – inte säkerhetspolitik eller militärt försvar

Rensa bort sådant skräp och håll politik borta.

Vikingmodo : Artikel i Exp om Foppas lön jämfört med idag plus ligans högst betalda idag. I slutet av artikeln under rubriken fem heta svenskar nämns Viktor O, klubblös och Elton Hermansson som dragit till sig stort intresse inför draften nästa år.

Vikingmodo : Ejjjjj återställ svenska våtmarker osv.

« · 2894665 · »