1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543859 inlägg · 4153 ämnen
2950284 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rip Kirby: Jo, Ante fick väl tre fyra månader på sig att ändra ett spel?
Han var precis lika ansvarig som Freddan och det var väl kort tid innan kvalet han fick ensamt ansvar. Jag tror ingen med insyn i hockey skulle säga att man bygger om ett försvarsspel (som man delade ansvar för) pä den i sammanhanget korta tiden. I sådana fall skulle man inte ha en försäsong för Kirby säger att spelsystem sätter man på en vecka...

Sanningen är väl egentligen att DIF underpresterade grovt. fram till ett par matcher kvar hade man spelat väldigt bra för att sedan fullständigt falla igenom. i kvalet lyckades väl en kraftigt undertränad Dicken vara bland de som gjorde flest mål. Resten klarade inte pressen.

Makarov: Vi får in en ny röst iaf

Tuppen: Dessvärre tror att det varit just det, uppror mot tränaren och att Andersson haft andra åsikter om saker och ting (grundspel, special teams) men Karlin har inte lyssnat på kritiken. Annars hade nog Andersson fått gå också.

Jag VET att laget kan betydligt bättre än vad dom visade mot Nybro, Vimmerby och Troja. Och det har dom visat också att dom kan.

Mrmadhawk och gänget tror att beslutet har tagit ovanför hinkens huvud. Finns en risk att pajasarna i styrelsen kommer riva ner allt som dom tre amigos byggde upp.

modo7907: Säsongen ut

Tuppen: Jag hade gärna sett att en ny röst tog vid.

Vargen:
Rundblad, Jesper Olofsson och nån till vem det nu var har också varit mycket tydliga vad dom tyckt om spelsystem o tränare indirekt.
Klart som f-n att spelarna visste igår, sån kämparglöd o inställning har vi inte varit i närheten av i nån match denna säsong.

Kommer ihåg en scen där Kellerher sket i och lyssna i ett powerbreak, sånt säger en del om förtroendet för ledningen!

Vargen: När spelet inte fungerar så blir såklart spelarna frustrerade och inte jublar av lycka. Det betyder ju inte att man gör uppror mot tränaren. Problemet är att det är i princip omöjligt att vända på utan att en ny röst kommer in.

Trilske: lite synd Karlin får gå, tror hinkens bygge är lite svajigt som lag , dock otroligt skickliga spelare, som några sagt, avsaknad av ledare på isen, hoppas att ni kommer igång nu, personlig gillar jag inte Fredrik Andersson så mycket.

Vargen: hur länge hade karlin kontrakt? Alltså hur länge ska vi betala ut lön

Willow: Precis. Ibland kan man ju känna instinktivt känna att någonting behöver hända, utan att kunna specificera vad som behöver hända. Det är frustrerande när saker som inte fungerar tillåts rulla på utan att det sker någon förändring, men det betyder inte per automatik att spelarna ville kuppa bort just Karlin.

Willow: "I helvete att Ante hann sätta ett försvarsspel på den korta tiden innan kvalet."

Hur förklarar du bort 4-0 i matcher i Playout mot Djurgården?

Nucky: Kortsiktigt kommer det säkert att ge effekt, men på lång sikt är det troligt att vi härmed har inlett en ny era av tränarsparkningar…

Tror det hade behövts ta beslut högre upp i leden, detta kommer nog visa sig vara en halvmesyr...

Willow: Vilken jävla dag!

Modo sparkar Karlin och Sundell, 2h senare vinner Lando Norris World championship i F1

Vargen: De var väl inte förbannade på Karlin, utan frustrerade på att inte spelet sitter. Därifrån är det en bit till att kräva tränarens avgång.

Sigge: Inget spelaruppror skriver Adam. Men vettefan alltså, kanske inget uppror men det finns ju knappast någon kommunikation mellan spelare och ledare när Måns och Sebbe uttrycker sig som de gör i intervjuer.

Vargen: Vi får väl se om Modo i skymundan letar efter en ny huvudtränare. Inte helt omöjligt att det är så. Nu har Freddan tagit över som tränare och Modo kan i lugn och ro söka efter en ny? Om spelet fortfarande är skit under Andersson så kanske dom har en ny tränare redo.

Men skulle jag gissa så är Andersson tänkt att fullfölja säsongen som huvudtränare

Willow: Och när vi har torskat har Karlin skickat sin lydhund Sundell till presskonferens. Så ska inte en stark ledare agera. Som du säger tror jag inte att Freddan hade så stor talan i hur vi skulle spela.

Bad_Brett: Det ska bli väldigt intressant att se hur spelarna presterar nu på onsdag. Om det fortfarande är lika lojt hos vissa spelare samt att Freddan inte vågar bänka de som inte bidrar är sparkningen av Karlin nog förgäves. Många i truppen måste se sig i spegeln också.
Om allt plötsligt ser mycket piggare ut är det nog mer eller mindre en bekräftelse på att laget inte drog jämnt med Karlin.

Bad_Brett: Helt enig. Hinken har tillsammans med styrelsen (och kanske har det bollats med profiler som Susse, Grundberg, Svarten) fatta5 beslutet.

Keden har nog inte haft ett ord med i spelet som sig bör.

Framnäs: Måns Carlsson ja. Vad är det för en spelare och karaktär egentligen? Fortfarande oklart. Uttrycker sig märkligt i intervjuer och har konstigt kroppsspråk på isen. Och helt ärligt har ju gått Modo kasst sen han kom in förra sommaren, även om han såklart inte är huvudansvarig för det.

Men jag är tveksam till honom, borde kanske skeppats efter kvalet ifjol. Men vad vet jag

I grund och botten, så handlar det om att Karlin inte var rätt ledare för den här gruppen. Jag tror att det sociala har en stor inverkan i att det slutade som det gjorde. Att en 25-miljonerstrupp ser helt apatiska ut mot en trupp värd 6 miljoner i en fallfärdig ishall har djupare förklaringar än att vi har en dålig taktik.

Det är tuffare än vad man förstår att vara chef för 2 tränare och 25 spelare med skilda viljor. Oavsett hur duktig man är på hockey, så kommer man aldrig kunna vara en bra tränare till alla lag ifall man inte klaffar rent socialt. Med det sagt, så tror jag fortsatt att Karlin i grund och botten är en mycket bra tränare och att han kommer lyckas i sitt nästa uppdrag. Vissa här är alldeles för otacksamma för det han har gjort de senaste 4.5 åren.

Rip Kirby: Freddan gick upp två gånger med ett bedrövligt Timrå och han hade delat huvudansvar med Ante. I helvete att Ante hann sätta ett försvarsspel på den korta tiden innan kvalet

vilka tränare är lediga? jag tänker att det inte fanns många alternativ

Framnäs:
Jag tippar på att Spelarna har ett finger med i spelet...
Spelarna visste det här innan Karlskogamatchen...
Inställningen var en helt annan än vad man sett på sista 10 matcherna före

Framnäs: Gissar att Hinken inte var ensam om beslutet. Kan tänka mig att Karlin-situationen är en av de saker han och styrelsen har varit oense om. Dvs att om inte resultaten förbättras, måste han vara villig att släppa Karlin, och är han inte det, måste MoDo gå vidare med en annan sportchef.

Gavelo: jag håller med dig! man minns uppgången och första året i shl. men sanningen är att det inte varit bra sen andra hälften av första året i shl. Ut med det gammla och in med det nya. vet inte så mycket om freddan som huvudcoach och vet inget om hur det varit internt med uppror å vad alla säger. Men att det behövts en förändring är uppembart. Tänker på AIK förra året, Tar om 3-4 raka nu vågar man ju börja drömma igen och så kanske man kan fylla hägglund mer matcher än bara mot löven. Sen på tal om något annat. Falkenhäll va grym igår Hermansson dagen innan. hoppas verkligen freddan vågar piska stjärnorna lite och bänka lite npn match höger vänster, det har ändå bara varit werner och juniorerna som levt upp till förväntningarna så tror det är viktigt för dem att känna sig lite hotade. sen personligen önskar jag att dem säger åt kelleher att spela.mer one touch i PP om han ens får va kvar. känns som alla står still å inte vet vart/när/hur dem ska va när han har puck i PP. sen när han väl slår en snabb pass då e man inte redo. jag hade inte låtit ett sånt betende pågå i 20+ matcher.

JoJo2613: Adam J har podd ute om 4.. 3.. 2..

JoJo2613: Hahaha, så sjukt förvånad att Hinken har balls nog för det här. Man har ju varit orolig över att vi bara ska förlänga lidandet istället för att ta till mer drastiska metoder. Bra gjort och helt rätt!

Ja, vi har en del divor till spelare. Topping och Carlsson ska fan bära hundhuvudet för detta till stor del, men med Karlin hade det liksom bara fortsatt så. Nu finns det chans till att rädda säsongen!

Sjukt viktigt.

JoJo2613: Det var väldigt väntat. Gissar att beslutet fattades redan efter Troja-förlusten, men man väntar såklart tills de är hemma från bortaturnén innan de ger beskedet. Jag skrev ju i fredags natt att jag var övertygad om att Karlin inte kommer stå i båset när vi går in i nya året. Jag tyckte man såg i hans ögon efter matchen att han insåg att slutet närmade sig.

Nu får nya tränarstaben några dagar att arbeta med laget innan det är dags för match igen, så tajmingen känns helt rätt.

Helt rätt beslut, senaste veckorna har vi varit ett bottenlag och om alla hade spelat lika många matcher som oss så är vi nästan ett mittenlag sett över hela säsongen med en trend nedåt i tabellen. Det kan alltså inte bli mkt sämre.

In med Måns och Larsson framför mål och grisa lite så kanske t.om en back lyckas hänga lite skott i kryssen.

Thors 22: Freddans försök att "sätta försvarsspelet" under hans sista sejour i Timrå IK gjorde att han blev utbytt mot Ante Karlsson som i sin tur räddade kvar laget i SHL i kvalet 2022.

Är ni nöjda med Henrik Gradin i rollen som sportchef?

Trilske: Det har känts som att Sundell varit Karlins passop. Alla viskningar i båser, alla träningar han gjort osv.
Jag tror Freddan snarast frysts ut och därmed inte är "smittad" av det här.

Nucky: Detta kom ju lite från ingenstans på en söndag.
Sen är det ju bara vem är först och skriva och lägga ut en artikel om det.
Alla sidor som Expressen, Aftonbladet, Hockeynews har nog fler anställda som kan snabbt få ut en artikel på en söndag än Allehanda från Övik.

Bad_Brett: För oss som ser saker lite längre än dom snygga dragningarna eller avancemang 3 år tidigare så var detta beslut väldigt väntat.
Karlin har aldrig varit en speciellt bra coach, möjligtvis är hans enda styrka att bygga underdogs, men att förvalta bättre lag eller handskas med stjärnor kan han inte alls.
Sundell kommer från juniorhockeyn och har mig veterligen ingen som helst uppdaterad reportar eller erfarenhet från seniora uppställningar.

Jag tänker inte påtala alla brister Karlin har för det känns oviktigt, nu är han äntligen borta, svågerpolitiken åker med!

Nu går vi framåt !

KryptonitKasper: Nostalgin tar över för vissa. Ungefär som när ett dåligt förhållande tar slut. Det kan vara värdelöst i månader eller till och med år, men när man väl river av plåstret, så minns man helt plötsligt de fina stunderna. Det betyder dock inte att det är fel.

Mycket fokus läggs nu på att diskutera huruvida Freddan är en bättre tränare än Karlin. Det är jag inte alls säker på att han är. Men. Nu kommer samtliga spelare behöva tävla om sin istid igen. Hierarkier kommer ändras, förhoppningsvis till det bättre.

In med två toppbackar och en backup-målvakt så finns det viss skrällchans trots allt.

Chamez: citat av Freddan till Expressen:
”Jag vill spela rakare och tydligt. Lite enklare spel bakifrån. Det är det vi skulle behöva. Jag tycker inte vi har burit så mycket puck framåt i banan som vi kan. Vi skulle behöva bli lite snabbare.”

....

Spelet har sett fördjävligt ut i minst ett år. Är förvånad att det tog sån tid att göra förändringar på tränarsidan.

Tror Karlin passar bättre i mindre klubbar med mer oslipade/begränsade spelartyper. En tränarversion av nubben, som aldrig lyckats i en större klubb men presterar bra i lilla Timrå.

Rhodin känns riktigt spännande. Skönt att slippa Sundell, tycker han har uppträtt otroligt arrogant på många presskonferenser.

Gusse: Det behöver inte vara så som du skriver. Det vi ser är felpass, dålig skridskoåkning och skott mitt i magen. Men med det spelarmaterialet modo besitter så är jag extremt förvånad att vi ligger där vi ligger. I min värld så borde modo ligga i topp i denna serie utan att behöva ta i.

Jag säger inte att det kommer bli så mycket bättre med Freddan som huvudtränare men det kan knappast bli sämre. Bra val av Gradin måste jag säga. Det enda rätta. Sen får vi se vart det bär av.

Oj, oj,oj… Tungt ansvar vilar på Freddan nu. Vete i fan om detta blir bättre men jag hoppas. Tack Karlin för att du förde MoDo framåt efter de turbulenta åren.

jonsson: Man undrar hur Freddan spelat sina kort under den här perioden. Eller blev det nu som han önskat hela tiden?!

Robin Ztorken L: Står på Expressen( hur FAAAN kan Allehanda inte vara etta på bollen) att Freddan tar över huvudansvaret TILLSAMMANS med Rohdin.
Blir det två huvudtränare då tro, gick ju sådär när Freddan hade den rollen i TIK

Det här forumet den senaste månaden: VI MÅSTE SPARKA KARLIN NU!! IGÅR HELST!

Karlin får sparken: Fan, det här var tråkigt, tycker inte han borde fått sparken.

Jan-Erik : Karlin har under väldigt låååång tid bevisat att han inte kan få ihop ett försvarspel, boxplay ska vi inte ens tala om.
Han har nått vägs ende med Modo men skall ändå kommas ihåg att han tog oss till SHL.
Detta var tyvärr nödvändigt, inte minst förstår man när man hört spelare som slängt honom under bussen ett flertal gånger!!!

Som sagt, trist men absolut helt rätt beslut, vi har väl allsvenskans dyraste trupp och beter oss som ett absolut bottenlag ända sen allt drog igång.

Gavelo: Ja, snacka om att det blev två flugor i en smäll. Rhodin känns onekligen som en klar uppgradering också.

bollan123: just därför är allt annat än max prestation av sebb, Olofsson, rundblad och Måns, de visste exakt vad de skrev på för. Nu är det dags att man up

bollan123: Hur spelarsammansättningen förändrats i Modo dom senaste två åren är påtaglig. Vi gick från ödmjuka och hårt arbetande spelare som underkasta sig tränaren till att försöka satsa på "stjärnor" och det har gått sådär. Vet att många på forumet tycker värvningarna vart för svaga i SHL men egentligen var det bara massa divor vi värvade där. Jag kan lova, att det hade blivit bättre att behålla spelare som Jinesjö-Karlsson, Berg, Folin, Dickinson, Mannberg, Brickley mfl. Laget före jaget, man bygger inget framgångsrikt lag på att plocka in massa storstjärnor. Undantaget är kanske Frölunda och Real Madrid.

Nä, nu gäller det att rädda det som räddas kan den här säsongen men nästa säsong är det tillbaks till ödmjukheten och grunderna igen. Bygga ett lag som spelar tillsammans. Oavsett om vi är I SHL eller HA. Även om Karlin gjort mycket bra i Modo så föll han mycket pga avsaknaden av taktiskt bra försvarsspel. Får vi ordning på det i kombination med ett ödmjukt lagbygge så kommer vi att bli starkare igen, precis som 22/23

Trilske: Jag tror ju att mycket av ansvaret kommer ligga på spelarna nu. Jag tror inte att Freddan är en dålig huvudtränare men lite mesig kanske. Även om han är en pratkvarn så är han lite väl tjenis den trevlige grannen som gillar att prata. Får se om det blir väl.

Tufft för Gradin att sparka en kompis. Men man vet inte vad som sagts bakom stängda dörrar. Karlin kanske har sagt att han inte orkar mer och då är det ju enkelt för Hinken att ta det beslutet. Sundell var nog enklare att kicka.

2950284 · »