1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 501560 inlägg · 4187 ämnen
3022970 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season
Vargen: floppstämpel av vem? dig? Han hade 1,88 GAA och vann 27 matcher av 39.
Han är typ 0,915% var han än står.
Med ditt tänk så är Gudlevskis mer NHL målvakt än Lehtinen.

Bad_Brett: Han spelade 9 matcher. Jämförelsen blir rimlig när han spelat lika många som Lassi gjorde. Han blev tex sparkad från klubbar efter oss. Lehtinen gjorde definitivt fler än 9 dominanta matcher under sin tid hos oss.

Gudlevskis högre än Lassi är också wild. Vi snackar en HA-målvakt, som dessutom hade floppstämpel efter halva första delen av säsongen och som inte förän slutspelet kom upp påriktigt i nivå.

Bad_Brett: Bartosak var nåt extra. Han hade 93,6% I sina 7 matcher med Modo. Ser man hans karriär så är de flesta säsonger runt 92-93%.

Modo 19/20 hade Victor Berglund 10+12 och +18. Vart i helvete tog den spelaren vägen?

Bad_Brett: jag sätter även Gudlevskis högre än Lassi.

Vargen: Bartosak var den överlägset bästa målvakten jag har sett i MoDo under min livstid, inklusive Krizan och Ullmark. Ingen hemlighet att han haft en massa problem vid sidan av, men det förändrar inte det faktum att han var fullkomligt dominant.

Bad_Brett: Bartosak som jämförelse när han spelade 9 matcher och dessutom i HA? 😅

Vi hade ju nästan tur att han backade ur efter att vi inte gick upp, med tanke på det som kom fram efter 😬

Bad_Brett:
Jaha hört Berg/Larsson och Kelleher

KRB: Bra analys. AI eller ej. Men det känns som vi skrivit såhär i typ 1,5 år nu. Det blir ju ingen förändring i klubben. Karlin sparkas men ersätts av Freddan!?!?!? Karlberg är plockad av Hinken. Så visan lär fortsätta. I mars 2027 kommer Hinken stå och förklara nästa misslyckande med att budgeten var mindre, attityden hos vissa spelare inte var bra och att Modo inte hade marginalerna med sig som åkte i kvarten mot Kalmar.

Det sjuka är att jag tror det är ganska sannolikt att det blir något i närheten av det jag skrev.

KRB: Åfan, intressant. Användningen av "—" följt av tre alternativ brukar vara ett säkert sätt att avslöja AI. T.ex:

"MoDo behöver rycka upp sig — styrelse, ledare och spelare."

Men AI:n har ju såklart tränats på någonting, dvs välskrivna texter.

Måste vara frustrerande att ha som nisch att skriva korrekt svenska, för att sedan bli misstagen för AI...

Bad_Brett:

Jag jobbar på en statligt myndighet och skriver interna rutiner, TSFS - föreskrifter och allehanda utredningar dagarna i ända!
Jag läste Pelles senaste inlägg i ÖA (prenumeration på blaskan i samma syfte), de sätter en del ord på några ut av de problem som finns men gillar inte när han inte vågar peka ut de verkliga orsakerna och aldrig kräver grundorsaksanslys till varför det havererar år efter år

Vargen: Grejen är att Lehtinen hade blivit utsedd till finska ligans bästa målvakt. Det var med andra ord inget "fynd" man gjorde, utan man tog ett strategiskt beslut och brände väldigt mycket pengar på det till synes bästa som fanns på marknaden.

Jag tycker Lassi var bra, men han var inget monster som Krizan, Ullmark eller Bartosak. Så redan där har jag listat tre målvakter som var bättre...

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
dempa: Denna tid för 19 år sen !!!

Bad_Brett: 1,91 av 5 förtjänar 3 nya år ändå tycker jag!

Bad_Brett: Ibland stirrar man på statistiken alldeles för hårt. Särskilt när det kommer till målvakter, eftersom man måste ha hela matchen och hur försvaret såg ut i åtanke. Lassi var oerhört stabil båda säsongerna i grundserien och räddade oss i många matcher. Petter Rönnqvist ansåg att han var topp 3 av de bästa målvakter vi haft sen guldet, och jag kan inte annat än hålla med.

Att han stod fler matcher i Finland är inget argument. Är snarare ytterligare ett argument för att han matchades för hårt. Tillslut tar bränslet slut.

KRB: AI-genererad text?

Vargen:

23/24: Plats 9, 90,3%, GAA 2,7
24/25: Plats 10, 90,65%, GAA 2,85

Det är okej siffror, men inte mer för en målvakt som säkerligen låg på omkring 300 000 kr i månaden. Jämför med Ludvig Persson som Alcén hittade i NCAA:

24/25: Plats 2, 92,5%, GAA 1,75

Hela snacket om att Lassi matchades för hårt är rent trams. Han stod 41 och 40 matcher i MoDo - säsongen innan i Finland stod han 52. I HV71 stod han 22 matcher och det blev ju inte så jäkla lyckat?

Bilyaletdinov: Gick precis genom alla resultat i spelschemat denna säsong, kommer ni ihåg att vi torskade med 8-0 mot Oskarshamn i början av säsongen? Hade helt förträngt traumat.

KRB: väl formulerat. Tyvärr kan resonemsnget i viss mån föras över på hela vårt land..förlåt, ot

Vargen: Just det. Skrotbil

Vikingmodo : Han kör dock inte i någon skrotbil, han kör en sprillans Ford från Carstedts.

Vargen: Haha ja visst var det så? Klassiskt 20-års problem när man kör runt i skrotbilar

Bilyaletdinov:

Det räcker nu – våga ta ansvar i Modo

Ännu en säsong är över, ännu ett misslyckande att lägga till handlingarna. Orden från ledningen handlar om “saknat driv”, “små marginaler” och “processer”. Men ärligt talat – hur länge ska samma förklaringar återvinnas innan någon faktiskt vågar säga som det är?

Problemet sitter djupare än enskilda matcher eller tillfälliga formsvackor. Det handlar om en kultur där man håller varandra om ryggen, där kravställningen är för svag och där man inte tar tjuren vid hornen i tid. När saker börjar gå snett reagerar man för sent – eller inte alls. Det som borde stoppas direkt tillåts istället fortgå, och till slut står man där med ännu en säsong som rinner ut i besvikelse.

Ett lag utan tydliga krav och konsekvenser blir just det vi sett: ojämnt, osynkat och mentalt svagt i avgörande lägen. Det räcker inte att prata om ansvar – det måste också märkas i handling. Vem ställs egentligen till svars när prestationerna uteblir?

Och tyvärr stannar inte problemet inom organisationen. Även den lokala bevakningen sviker sitt uppdrag. I stället för att ställa de obekväma frågorna och syna strukturerna, väljer vissa journalister att tassa runt kärnproblemen. Det blir försiktigt, tillrättalagt – och i värsta fall färgat av personliga relationer. När kritiken uteblir där den behövs som mest, bidrar man till att problemen kan fortsätta i det tysta.

Det här handlar inte om att hänga ut enskilda personer. Det handlar om att våga se helheten. En klubb som vill framåt måste tåla granskning, internt såväl som externt. Det kräver mod – från ledning, spelare och media.

Frågan är: finns den viljan?

För utan en verklig förändring i kultur och ansvarstagande lär vi sitta här igen nästa år – med samma tomma ord och samma tomma känsla.

3022970 · »