General_Moisio: Verkar som att jag fick saken om bakfoten. Hade för mig att det bara var Sauber som inte hade undertecknat avtalet om maximalt 30 testdagar, men uppenbarligen hade inte heller Ferrari skrivit under det avtalet.
Paddan: Varför skulle Ferrari bli bestraffade för att dom har fler test dagar? Om jag inte minns fel så har dom inte ingått i avtalet som dom andra stallen gjort om ett visst antal testdagar per år och därför kommer dom inte heller att bli bestraffade. Mycke Enkelt!
Salle: Är det förresten någon som tror att Ferrari kommer att få en bestraffning för att man snart testat mer än dubbelt så många testdagar som de maximala 30 testdagar som F1-stallen kommit överens om?
Själv tror jag att chansen är större att Friesacher blir F1-mästare denna säsong än att något form av bestraffning skulle drabba Ferrari.
Imponerande av topptrion Montoya, Alonso och Kimi.
Kimi 3:a trots att han låg bakom Trulli & MS (för) länge i början av loppet. Hade dock lite flyt att Fisichella motorstoppade vid sista depåstopet. Visade dock sin speed genom att sätta loppet snabbaste varv på sista varvet.
Alonso gjorde ingen pangstart såsom Montoya gjorde och JPM vågade riskera lite mer än Alonso och kunde ta täten efter några kurvor. Sen var det aldrig riktigt nära. Alonso sa på presskonferensen att dom pratade om att byta strategi men dom trodde att en längre mellanstint skulle kunna få upp Alonso i täten igen men lite trafik på varven innan sista stoppet spoilerade detta.
JPM kom som skjuten ur en kanon i starten och gick bredvid Alonso genom det första kurvorna. Tog det sedan lite "lugnt" på 1:a stinten pga överstyrning men efter stoppet så var det lugnt.
Kimi och Alonso är snäppet bättre än ALLA andra nu. Mycket imponerande kval från de båda. Nu är bara frågan om Kimi körde "tung" (som senast) med tanke på att hur hans bestraffning påverkar racestrategin.
Salle: Vad kan detta tänkas bero på? Är det McLaren som har problem med motorernas stabilitet, eller är det Kimi som har en allt för tuff körstil, som orsakar ett allt för stort slitage på motorerna? Han är väl knappast ensam i F1-cirkusen om att tvingas pressa materialet å det tuffaste för att kunna vinna, men det har ju hänt vid ett antal tillfällen att finländaren tvingats bryta, antingen med motorproblem, eller med däck som inte håller.