Frisco: Det var den klart snyggaste omkörningen utan tvivel. Sen att Kimis omkörning av Fisi var roligare och mer avgörande är nåt helt annat.
Inte nog med att Alonsos 130r-are var snyggare & fräckare så visar det på ett så skönt sätt att Skomakar-eran är över och han borde ge plats åt unga hungriga förare. MS gjorde såna där omkörningar FÖRR inte nu längre.
Frisco: Ja startvarvet var ju ganska eventfullt det med. Inte så mycket för racet men.
Fan vad nöjd Alonso var över omkörningen av Schumacher i 130R. Han kunde nästan behålla sitt pokerfejs men några ryckningar i mungipan och glansen i ögonen avslöjade honom. Kul att höra honom säga att han haft ett bra mästerskap med få omkörningar och nu fick visa att han kan rejsa/köra om.
Resultatet: 1 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes Winner 2 Giancarlo Fisichella Renault +1.6 secs 3 Fernando Alonso Renault +17.4 secs 4 Mark Webber Williams-BMW +22.2 secs 5 Jenson Button BAR-Honda +29.5 secs 6 David Coulthard Red Bull Racing +31.6 secs 7 Michael Schumacher Ferrari +33.8 secs 8 Ralf Schumacher Toyota +49.5 secs 9 Christian Klien Red Bull Racing +51.9 secs 10 Felipe Massa Sauber-Petronas +57.5 secs 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas +58.2 secs 12 Rubens Barrichello Ferrari +60.6 secs 13 Takuma Sato BAR-Honda +1 Lap 14 Tiago Monteiro Jordan-Toyota +1 Lap 15 Robert Doornbos Minardi-Cosworth +2 Lap 16 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota +2 Lap 17 Christijan Albers Minardi-Cosworth +4 Lap Ret Antonio Pizzonia Williams-BMW +44 Laps Ret Jarno Trulli Toyota +44 Laps Ret Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes
Frisco: Normalt är jag såld på hela loppen. Trots att det kan bli stora tidsdifferenser många gånger vet man ju aldrig vad som händer med depåstopp och strategier eller incidenter, för all del. Men nu när jag vet utgången kanske det inte känns fullt lika intressant att titta hela vägen. 15.00 får det bli! ;-)
Salle: Jaså, okej, det hade jag missat. Jaja, jag får väl lägga upp en plan för tittandet i e.m då. Det där händelserika varvet, vilket var det i ordningen? ;-) Slutvarven kan nog också vara värda att se, som det låter på er.
Frisco: Skall bli kul att höra intervjuerna efteråt. Iceman kommer ju att vara cool och Fisi borde bara buga och bocka, på japanskt vis, åt uppvisningen. Alonso bör nog tacka sin lyckliga stjärna att hans Renault inte brutit mer och att Kimis oflyt gav han nån extra vinst. Annars hade titeln inte hamnat där den gjorde. Mclaren & Kimi är snabbast helt enkelt.
Salle, Frisco: För er som har blykoll på detta, och som har rätt kanal, nu när förarmästerkapet är klart och TV4 tycker att spänningen är över (??), är det fortfarande någon spänning kvar vad gäller team-mästerskapet?
Salle: Det börjar redan i chikanen där Kimi får bra fart ut på SoM. Sen blockerar Fishi Kimi men Kimi hade 4 millimeter på yttern in i första sväng och sen var det klart.
Salle: Synd att man inte hör ljudet riktigt. Det jag var imponerad av när jag var på F1 var ljudet när de växlade ner. Det small nåt grymt och man trodde att växellådan skulle gå sönder vid varje nedväxling.
Frisco: Åtminstone för MS. Kimi var ju inne 9 sekunder enligt pitklockan?
Var förvånad att dom gick in samtidigt då McLaren brukade kunna hålla ut längre än de flesta. Jag tror/hoppas att Kimi hade kvar i tanken när dom gick in. Speciellt med tanke på de långsamma varven bakom SLR-Mercan (jävlar vilket skönt ljud den har förresten).
Salle: Nu sitter Kimi fast bakom Skomakarn. De ligger helt plötsligt 1:a och 2:a när alla gått in i depån. 1-stoppsstrategi för dessa två medan de andra i täten gör 2?
Frisco: FET omkörning av Alonso på Skomakarn IN i 130R. Den var värd några varv av oaction. :-) Den gamle fick ett riktigt slag på fingrarna av den nye.
Dream Team: Det var flera om-, av- och påkörningar under första varvet fast de flesta var skilda händelser. Ingen startkrasch. Det var nog lite fel ordval av mig.
Tv4+ Söndag morgon 06.55 startar årets näst sista Formel 1-lopp på Suzuka. Kvalet blev ovisst med motorbyten och spöregn när några bilar hade kvalificeringsvarvet kvar. Kan nog bli ett spännande lopp imorgon bitti.
Jag hittar ingen väderprognos inför morgondagen. HELP!
Kvalresultaten: 01. Ralf Schumacher (Toyota-Toyota/M), 1:46.106 02. Jenson Button (BAR-Honda/M), 1:46.141 03. Giancarlo Fisichella (Renault-Renault/M), 1:46.276 04. Christian Klien (Red Bull-Cosworth/M), 1:46.464 05. Takuma Sato (BAR-Honda/M), 1:46.841 06. David Coulthard (Red Bull-Cosworth/M), 1:46.892 07. Mark Webber (Williams-BMW/M), 1:47.233 08. Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas/M), 1:47.440 09. Rubens Barrichello (Ferrari-Ferrari/B), 1:48.248 10. Felipe Massa (Sauber-Petronas/M), 1:48.278 11. Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota/B), 1:48.718 12. Antonio Pizzonia (Williams-BMW/M), 1:48.898 13. Christijan Albers (Minardi-Cosworth/B), 1:50.843 14. Michael Schumacher (Ferrari-Ferrari/B), 1:52.676 15. Robert Doornbos (Minardi-Cosworth/B), 1:52.894 16. Fernando Alonso (Renault-Renault/M), 1:54.667 17. Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes/M), 2:02.309 * 18. Juan-Pablo Montoya (McLaren-Mercedes/M), ingen tid 19. Tiago Monteiro (Jordan-Toyota/B), ingen tid 20. Jarno Trulli (Toyota-Toyota/M), ingen tid
1 Renault 176
2 McLaren-Mercedes 174
3 Ferrari 100
4 Toyota 82
5 Williams-BMW 64
6 BAR-Honda 37
7 Red Bull Racing 30
8 Sauber-Petronas 17
9 Jordan-Toyota 12
10 Minardi-Cosworth 7