mok: En artikel från The Times om vad som kunnat bli följderna av det märkliga loppet på Indianapolis.
"SEVEN teams were ready to walk out of Formula One for good if they had been banned by the FIA, the sport’s governing body, as punishment for their boycott of the US Grand Prix last month. It emerged last night that the gang of seven — McLaren Mercedes, BMWWilliams, BAR Honda, Renault, Sauber, Toyota and Red Bull Racing — had agreed privately that they would split immediately from the established Formula One series run by Bernie Ecclestone and Max Mosley, the FIA president, to hasten the set-up of a rival championship."
Karoliina: Enligt den här artikeln från Der Spiegel så anser inte Schumacher att Ferrari gjort något fel, de har velat bjuda åskådarna på ett riktigt lopp men motparten har velat annorlunda. Fast samtidigt så säger han att det inte hade spelat någon roll vad de gjort, de anses ju ändå som det svarta fåret.
Sen kan man ju tycka att det är märkligt att man inte flaggar av loppet och betalar tillbaka pengarna till publiken. I The United States of Lawsuits så har vi nog inte hört det sista än om denna härva.
Paddan: mmm, hörde 'Påven' på teven. Såg också presskonferensen med Ferrarifolket på podiet. Schumi var en parodi på sig själv (mer än vanligt). Barrichello tycktes illa berörd. Men pinsamt för alla. Skittrist för oss F1-fanatiker...
Karoliina: Jepp, och ska man vara lite diplomatisk så kan man väl säga som så att Ove "Påven" Andersson, tidigare teamchef för Toyota, var lite smått missnöjd med Ferraris handlande under den uppkomna situationen.
Paddan: joodå, FIA skulle ha godkänt 'chikan' under förutsättning att alla 10 stallen gick med på saken. Så gjorde också 9 av stallen. Den 10:e vägrade. Ferrari.
Tror sjutton att dom är upprörda, jag hade varit tvärilsk om jag hade betalat massa pengar för att se något och så blir det en jippobetonad tillställning istället.
Och hur i hela friden, kan jag sitta och "prata" formel 1, jag tycker ju inte ens om det hela, då det aldrig brukar hända något mer än att det går runt, runt, runt och åter runt. Fast denna gången kanske är ett undantag......
Jag kan för lite om Formel 1, så jag vet inte om det är rätt eller fel att inte få använda andra däckstyper i det "riktiga" loppet. Antagligen så kan man kanske fuska när det gäller däckstyper så det är väl därför dom har den regeln, antar jag alltså. Jag tycker dock att man skall ha bättre koll på sina däck.
Sannes: Tja, man har haft problem med tillförlitligheten på sina däck som man haft med sig till Indianapolis, något bland annat Ralf Schumacher fick erfara när han fick syna betongmuren.
Michelin ville då flyga in däck från Barcelona, men FIA tillåter inte att teamen använder däckstyper som inte använts under kvalificeringen. Man ville också få FIAs tillåtelse att bygga en chikan i kurva 13 för att få ner hastigheten och sidokrafterna och därmed påfrestningen på däcken men det tillät inte FIA.
Märkligt ändå att man inte lärt sig efter ett antal års tävlande på Indianapolis
1 16 Jarno Trulli Toyota 1:10.625 2 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:10.694 3 3 Jenson Button BAR-Honda 1:11.277 4 6 Giancarlo Fisichella Renault 1:11.290 5 1 Michael Schumacher Ferrari 1:11.369 6 5 Fernando Alonso Renault 1:11.380 7 2 Rubens Barrichello Ferrari 1:11.431 8 4 Takuma Sato BAR-Honda 1:11.497 9 7 Mark Webber Williams-BMW 1:11.527 10 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 1:11.555 11 10 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 1:11.681 12 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 1:11.691 13 17 Ricardo Zonta Toyota 1:11.754 14 15 Christian Klien Red Bull Racing 1:12.132 15 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 1:12.430 16 14 David Coulthard Red Bull Racing 1:12.682 17 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 1:13.462 18 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 1:13.632 19 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 1:13.776 20 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 1:14.494
"SEVEN teams were ready to walk out of Formula One for good if they had been banned by the FIA, the sport’s governing body, as punishment for their boycott of the US Grand Prix last month. It emerged last night that the gang of seven — McLaren Mercedes, BMWWilliams, BAR Honda, Renault, Sauber, Toyota and Red Bull Racing — had agreed privately that they would split immediately from the established Formula One series run by Bernie Ecclestone and Max Mosley, the FIA president, to hasten the set-up of a rival championship."