Det enda som kunde hota Sete såg ut att vara han själv (läs vurpa/haveri) men nu kör Colin Edwards ½ sekunder fortare/varv och är bara 2 sekunder efter. Skall teamorder, båda kör ju för Telefonica Movistar Honda, påverka utgången på ett MotoGP-race för 1:a gången på riktigt länge.
Tyvärr för Rossi kraschade han på varv 5(6) från sin 4:e position.
Och eftersom Sete Gibernau nu har en 3 sek ledning så kommer han (peppar, peppar) att knappa in 25p så det kommer bara att skilja 14p med 75p (3 race) kvar att köra om.
MotoGP: Snacka om att visa klass. Rossi som startade på en 23:e plats passerar målinjen efter 1 varv på en 8:e position. Jämför med Biaggi som var 24: och låg 18:e efter första varvet...
Ganska ointressant lopp det här också. Elias uppkörning från depån i starten (stensist vill säga) till en 6:e plats sevärd, dessutom med bara 1 knäpuck under sista 1/3 av loppet. Porto som måste missat målflaggan och laddade järnet ett varv extra. Johan Stigefeldt 14:e plats och 2p var duktigt.
[f]Rossi sist på griden[/f] Detta efter att teampersonal varit ute och preparerat Valentinos startplats genom att med en skoter burna och därmed lägga gummi på asfalten. Rossi bestraffas med 6sekunder på sin kvaltid. Nu kommer även uppgifter om att Max Biaggi gjort samma sak och får då troligen samma påföljd.
Detta är synd men kan vara "bra" för spänningen i mästerskapet. Samtidigt så kan det vara kul att se dessa 2 visa att det går att köra om om man bara vill.
Efter 39'11"620 min så skiljde det 0.000 sekunder mellan Jorge Lorenzo & Andrea Dovisiozo. Transpondersystemet kunde inte skilja dom åt tidsmässigt. Målfotot visade dock att Lorenzo var först. Frågan jag ställer mig är hur många centimetrar det skiljde efter nästan 10 milskörning...
Då är TV-sportlördagen igång (MotoGP & FBK-MoDo efter varann :-)) ).
Vi är 11 varv in på 125cc och det är, i dubbel mening ett ökenrace. Den sprillans nya banan, Losail International Racetrack, är svår att köra om på då det är dammigt utanför idealspåret så alla ligger på rulle.
Hoppas det kan bli bättre på de i kurvorna långsammare 250- & MotoGP-hojarna.