Shell Advance Malaysian Motorcycle Grand Prix
Men han fick jobba för det iår och det kunde ha varit värre.
Ha i minne att Dani Pedrosa inledde säsongen skadad på en Honda som saknade toppfart och att Stoner stod över 3 lopp helt.
Och då det ser likadant ut inför nästa säsong så kommer det nog bli svårt att göra de tvåsiffrigt i titelkolumnen. Men det är kanske det och konkurrensen som skulle sporra Vale lite extra om det nu skulle behövas... ;-)
Starkt av Lorenzo att bita ihop från sista plats. Och Rossis misstag initialt gav oss ju lite spänning åtmisntone. Men Rossi visar att han trots att han inte lär ha en särskilt bra inställd hoj kan anpassa och lära sig att köra den så fort det går och behövs.
Sen följer Elias strax före Hayden och Lorenzo som fajtas ordentligt med Rossi som åskådare bakom. Om inte Lorenzo kan avancera några platser ytterligare så tar Rossi hem detta trots en blygsam placering...
Vermeulen-läge...
5 minuter har man på sig att åka in och ut ur pit lane så några tog den chansen och körde 2 sitinglaps. Men pga fördröjningen gjorde att dessa han passera och detta innebär att han kommer att få starta formationsvarvet från depån och ställa sig sist på griden.
Detta ger Rossi än större chans att knipa titeln då Jorge måste i princip vinna för att ens ha en chans att kunna hota Rossi som ju bara behöver 12p för att säkra titeln oavsett.
Racestart kl 08.35
Just nu är det "full wets" som gäller men det regnar bara lite och kommer att torka upp i värmen. Frågan är bara hur fort.
Men lika fort som det kom kan det ju försvinna och då kan banan mycket väl vara torr till start.
Dom kan dock inte bedömma vem som var först över linjen på målfotot och då blir det bästa varvtid som är det som avgör och den hade tydligen Barbera.
Simoncelli är stor i stunden och gratulerar Aoyama och ursäktar sig lite för sitt agerande under loppet men det var förståeligt med tanke på mästerskapet så Aoyama var cool med det.
Det var nog ett tillfälle speciellt som Simoncelli menade då han i utgången av sista sväng prejade/armbågade ut japanen lite av banan då han drev utåt bankanten under gas. Men det var en förståelig "racing incident" där det inte fanns riktig plats för de båda...
Grymt 250cc-lopp där dessutom Jules Cluzel var med länge tills han klotade i ett litet för hägt tempo för han och hans ickefabrikare. Bautista kraschade tidigt bort sig från mästerskapsfajten och gav Barbera en 16p ledning i fajten om bronset inför avslutningen om två veckor.
Sen var Barbera hungrig för andraplatsen men Simoncelli visste att de 4 poängen som skiljer 2:a och 3:e platsen är vitala OM han skall kunna försvara sin titel kämpar med allt han har. Det var lite som Rossi vs Stoner på Laguna Seca häromåret.
Det slutar att båda missar linjen i sista kurvan och det blir dragrace upp till mållinjen där dom slutar på exakt samma tid men Barbera bedöms som 2:a. Fotobedömning pågår dock...
Stor grattis till Aoyama som dessutom fyller 28år idag. Och Barbera kan säkert få en extra stor tårtbit om han kommer förbi...
Fast nu verkar det höga tempot ha käkat lite för mycket däck för italienaren och Aoyama som haft det bättre tempot verkar dra ifrån.
Då skulle japanen leda med 17p inför sista omgången på Valencia jmf med bara 7p om det vore omvänt.
Och OM Barbera skulle kunna ta sig förbi italienaren så blir det 21p och så gott som säker japansk titel.
Oj vad tätt det är mellan Aoyama och Simoncelli...
Dom gjorde som senast och lät dom andra fightas och tappa tid medans dom sakta men säkert gled ifrån. Det slutade som senast med en kamp på sista varvet och även denna gång var Simon den som kunde dra det längsta strået. Smith säkrade dock 2:a platsen i mästerskapet.
P. Esparagaro 3:a före Gadea, Terol och Cortese.
Min gissning stämde...
Så vi provar en tippning även om jag lär vara mol allena.
125cc
1. Marc Marquez
250cc
1. H. Aoyama
MotoGP
1. Stoner
2. Pedrosa
3. Rossi
Pedrosa klart snabbast på morgonträningen.
Men när det blev allvar...
Rossi klart snabbast på kvalet med nytt Polerekord.
Skall vi gissa att Stoner tar warm-upen? :-)
[bild]www.webbikeworld.com/Motorcycle-racing/images/circuits/sepang-circuit.jpg[/bild]
Näst sista omgången och tidiga mornar att vänta.
| Friday, 23 October 2009 | |
|---|---|
| 125 FP1 | 06:40 - 07:40 |
| MotoGP FP1 | 07:55 - 08:55 |
| 250 FP1 | 09:10 - 10:10 |
| Saturday, 24 October 2009 | |
|---|---|
| 125 FP2 | 03:00 - 03:40 |
| MotoGP FP2 | 03:55 - 04:55 |
| 250 FP2 | 05:10 - 06:10 |
| 125 QP | 07:00 - 07:40 |
| MotoGP QP | 07:55 - 08:55 |
| 250 QP | 09:10 - 09:55 |
| Sunday, 25 October 2009 | |
|---|---|
| 125 WUP | 02:40 - 03:00 |
| 250 WUP | 03:10 - 03:30 |
| MotoGP WUP | 03:40 - 04:00 |
| 125 RAC | 05:00 |
| 250 RAC | 06:15 |
| MotoGP RAC | 08:00 |
Fast det blir ju nästan lite sovmorgon jämfört med Aus GP.
Rossi behöver bara komma 4:a för att säkra ännu en titel (7:e i 500cc/MotoGP och 9:e totalt). Sen kampas det lite om 3:e och 5:e platsen.
I 250cc kan Aoyama också säkra titeln men då måste han vinna och Simoncelli som bäst vara 5:a (om jag räknat rätt). Men Italienaren har sett stark ut och även om Sepang inte är nån favorit historiskt sett för honom så lär denna fight gå vidare till finalen på Valencia.
125cc är ju avgjort och det är rätt stora avstånd för 2:a och 3:e platsen men räkna med ett hårt och tufft race med grymma slipstreamingdueller på banans 2 långa rakor.