Övrig hockey

Nationellt · 10028 inlägg · 1132 ämnen

Regler

Regler
Det har ju varit mycket snack om regler hit och dit på sistone, framförallt från AIK-håll. Men vad tycker ni? Hur ser den perfekta regelboken ut??

Själv skulle jag vilja göra om icing-reglerna lite, som jag ser det gynnar de defensivt spel lite för mycket. Som vid utvisningar t.ex. Varför ska felande lag få regellättnader?? Nej, ha kvar icingen även vid utvisningar, så får vi nog se lite fler power play mål, något som väl också borde gynna fair play.

Jag skulle också vilja lägga in ytterligare ett bedömningsmoment vid icing. Om det är uppenbart att anfallande lag kommer nå pucken först (med betoning på uppenbart), anser jag att icingen skall slås bort. Icingen finns ju för att motarbeta destruktivt spel, men om man kan slå en sån puck och ändå komma först på den, så tycker jag det är ganska konstruktivt.

En annan sak är domarbedömningen. De hårda reglerna som finns vid slagsmål är ju rent ut sagt löjliga. Mer NHL bedömning där, tack, så kan vi höja straffen för mer farliga förseelser som knätackling, slashing, och höga klubbor. Förseelser som ju kan förstöra karriärer för spelare. I samband med detta tycker jag att en vettig disciplinnämnd vore på sin plats där spelare kan bli bestraffade i efterhand vid behov efter videobedömning. Domare kan ju inte se allt, och jag tycker inte det ska hänga på hur anmälningsbenägna en klubb är. Kolla upp alla skadesituationer, så får man se om det beror på otur eller vårdslöshet.

4 mot 4 i SD kommer bli klockrent. Dock är jag lite kluven när det gäller straffarna. Jag tycker å ena sidan att en match ska få sluta oavgjort, och å andra sidan att straffläggningen är spännande och underhållande. En lösning kanske vore att slå 3 straffar var, så får det vara bra sen, oavsett resultat??

« · 55982