Rainbow: Spiken på huvudet. Problemet just nu är att spelarna verkar vara lite väl ängsliga i försvarsspelet. Man är rädd att man ska lämna de ytor bakom sig som har uppstått nu ett antal ggr då motståndarna kommer 2 mot vår ensamma libero. Detta gör att torpederna inte verkar vilja gå så långt upp som de borde o sätta press på motståndarna när de startar sina uppspel. Likaså är det ingen torped som ligger o lurpassar längre upp i banan då pucken är nere i egen zon såsom t.ex. Melins system gick ut på. Om ni minns förra säsongen så kommer ni nog ihåg att flertalet mål tillkom genom att en Rögle spelare dröjde sig kvar väldigt högt uppe när spelet var förlagt i egen zon. När Rögle sen vann pucken så behövdes det bara en välplacerad passning genom mittzon för att frispela denna spelare. Vad jag fick för mig om torpedhockey är att det är just så här det ska gå till. Två spelare som ligger relativt högt o forecheckar o att dessa sen stannar rätt högt uppe även när spelet förflyttas ner i försvarszon. Dessa kan sen frispelas genom att en pass genom mittzon (torpedhockeyn uppkom, om jag inte har fel, genom att man fann en möjlighet med borttagandet av red line offside). Just nu vågar inte våra spelare krypa upp så långt utan går djupt ner i egen zon vilket betyder att när vi vinner pucken i egen zon så måste HELA femman vända spelet och attackera. Detta leder till anfallsspel där hela femman anfaller på en linje alternativt att en spelare försöker solo åka genom mittzon (vilket misslyckas i 9 av 10 fall alternativt att det slutar med en meningslös dumpning in i anfallszon). Vad som krävs är att halvbackarna och liberon samarbetar mer för att tillsammans krympa ytorna mer så att torpederna kan jobba högra. Tror att flertalet av de f.d. forwards som spelar halvbackar just nu har svårt med detta vilket skapar oro i laget.
P: Själv så missade jag tyvärr matchen mot Bofors eftersom jag var i Stockholm i helgen. Som dålig ersättning så kollade jag på Djurgården-Frölunda och jag kan inte säga att jag ser några direkta likheter mellan hur Djurgården och Rögle spelar trots att båda spelar torpedhockey. Djurgården överraskade ganska mycket på mig och hade ett säkert försvarsspel samtidigt som man snabbt slog om till anfall och kunde kontra in ett par mål när Frölundaspelarna var långt ner i Djurgårdens försvarszon.
Det man har sett av Rögle hittills känns mer som ett väldigt osäkert försvar där man ofta går bort sig och motståndarna får lägen ensamma mot vår målvakt eller två mot en. Samtidigt så tycker jag också att de snabba spelvändningarna har lyst med sin frånvaro. Tidigare säsonger så har Rögle gjort många mål just när man snabbt lyckats vända spelet och gå till anfall. Nu är inte passningsspelet tillräckligt bra samtidigt som allting är för omständigt och tar för långt tid. Själv så tror jag att det finns ganska mycket potential i laget vilket man också visade i matchen mot Mora. Att värva en bra spelare som kan gå in och spela libero tror jag skulle betyda mycket och göra att spelarna känner sig mer säkra på att försvarsspelet fungerar bättre. Då tror jag att man med hjälp av den tryggheten även kan få igång anfallsspelet på ett mycket bättre sätt än nu.
Det var synd att Rögle tappade i slutet men att komma tillbaka i sudden och vinna tycker jag visar vilken god lagmoral som finns i gänget. Trots tappade poängen så var det ett fall framåt bortsett från tredje perioden men med den kämpaglöd som finns i laget så ordnar detta sig till slut. Om nu Rögle vinner veckans tre matcher (som absolut inte är någon omöjlighet) så är man med i toppen igen. Så nu är det upp till bevis för oss i publiken och visa vårt stöd o hjärta för klubben, då är vi defenitivt med i toppen igen.
Hofnar: Hur många ryms i ladan i Helsingborg? Lakersföljet lär väl bli några hundra. Tänkte för ett ögonblick åka med deras buss neråt, men tror inte att de skulle släppa ombord en röglesupporter, så det är nog bäst att köra själv :) På tal om poplag, så liknades Halmstad för något år sen vid en kringresande Siegfried & Roy-cirkus. Nu är det inte så mycket med Roy, sedan en tiger höll på att käka upp honom härom dagen. Även om de inte blivit uppätna direkt, så är det väl inte samma glamour runt det poplaget längre.
FredrikPP: Vi fick ett läckage i fredags innan matchen och har varit tvungna att tömma hela systemet över helgen men jag kan dementera att vi skall spela i Växjö po onsdag. Vi tror att matchen skall spelas i ishallen men har garderat med att ha Helsingborg som reservarena om man inte blir klar med reparationen. lasse
FredrikPP: Hej, tror att det handlar om aggregaten, lördagens och söndagens junior matcher fick ju också flyttas till Jonstorp och Tyringe.. Skulle matchen spelas i Helsingborg, så blir det klabb för dom personer med sittplats-abonemang. finns inte så många sittplatser i Olympia-rinken. när den gamla hallen brann ner 1982 , fick matcherna spelas i Helsingborg, och då gick det till på det viset, att personer med sittplats-abonemang fick sitta varannan match och ha ståplats varann match, men nu handlar det förmodligen om en match.
FredrikPP: Det har snackats om ett läkage med amoniak då är det väl kylrören eller något i samband med kylaggregatet. Men detta är enbart hörsägen inget jag har fått bekräftat från off håll
kan komma att flyttas...på kanskliet sa de att det är osäkert om matchen kan genomföras...alternativa hallar är HHC´s hemmaarena eller i Växjö...alltså det få inte bli växjö, så de vänder på det, i såna fall, blir ju matchen den 24 hemma...iNTE ALLS LIKA KUL!!
Har i år endast sett två matcher, Bofors hemma och Hammers borta så jag har kanske inget perfekt helhetsintryck. Det jag kan konstatera är i alla fall at det forna 'snurret i hörnorna' som t o m fanns i träningsmatchen mot MIF inte längre existerar. För kunde ju grabbarna bita sig kvar i zon i flera minuter (nästan i alla fall...) och surra som bin kring motståndarkassen. Var är det liret nu? Var är alla screeningar? Känner dom varandra för dåligt kanske?
Och hur ser uppspelen ut? Det har väl inte varit RBK's styrka på senare år iofs men nu kommer dom ju inte ur zon alls ibland. Sällan har det väl skådats så många icings som igår i tredje? Det ser ju inte precis ut som det som jag antar är förebilden, Djurgårdens uppspel för ett par år sedan.
Frågan är ju om dom vet hur dom ska lira och ifall dom inte vet det, kommer dom att lära sig?
Hur lång tid är vi och Rögle beredda att ge torpedsystemet? Själv är jag ju av den uppfattningen att Rögle ändå inte kommer att gå upp i år så min ståndpunkt är klar, låt Waltin få det här året på sig, nästa år kan vi gnälla om det inte fungerar.
Det kanske går stick i stäv med hur det här inlägget börjar, men jag ville mest väcka frågorna. Vad tycker ni andra?
Sen den där Forsberg altså...hmmm....jag vet inte....
fritte rbk: Om alla som var dig igår sjöng och tog i lite mer så skulle det nog låta lite högre! Det lät ju inte mycket högre än i en vanlig röglematch med en liten supporterskara, sen kanske akustiken i Ängelholms ishall e bra också =) Att Halmstadsborna hellre lyssnar på musik än att ha bra stämning spelade också in.. musiken avbröt ju sångerna ofta!
Att Jersmyr deltar så som han gjorde igår förtjänar respekt!!!
Dessutom tycker jag det var en bra insats från klacken, jag stod med er och deltog efter bästa förmåga i ramsorna. Men det var definitivt en skön stämning igår.
.. igår var när Otto försökte tuta i olika personer att han har en lika stor *** som en batong, och att det var han som byggde Landskrona stad helt själv.
OE: Definitivt inte, men det är ju klart som buljong att Halmstad ligger på och kämpar som dårar när de märker hur passiva och handlingsförlamade Röglespelarna är. Sett till dom första två perioderna skulle Rögle ha lallat hem denna match. Sett till den tredje så var oavgjort inte på något sätt orättvist.
OE: Men visst spelade hammers ut rögle i sista perioden. Frågan är bara om det var för att hammers spelade bra eller om det var så att rögle spelade uselt. En kombination av båda med tyngdpunkt på rögles usla spel.
Skitsamma, jag tycker ändå att det var ett steg i rätt riktning. I går spelade rögle hyfsat i åtminnstonne 2 perioder
OE: Men... Halmstad vann ju perioden med 2-0 (12-2 i skott). Det lilla uns av spel som förekom i perioden stod Halmstad för. Rögle slängde ut puckarna ur egen zon helt i blindo, i parti och minut. Klarade man inte det, så la man sig sonika på pucken, eller så fastnade puckförande Röglespelare på två Halmstadspelare i mittzon.
Enda gången en Röglespelare gjorde bort en Halmstadspelare var när Starck lurade ut Holst i korvkön, men det var i förlängningen.
Hofnar: De spelade knappast ut RBK i tredje perioden. Om det vore tal om utklassning borde de väl ha vunnit stort? Nu lyckades de med stor portion tur få in 4-4 med 32 sekunder kvar. Om vi vänder på det och säger att Rögle gjort en sådan period som Halmstad gjorde i 3:e, hade vi då talat om utspelning? Knappast. Alla hade sagt att de inte kom nån vart trots spelövertaget.
Det är många matcher kvar innan vi har facit i hand (allför många tycker kanske de flesta). Jag är ganska övertygad om att när vi summerar den här höstsäsongen kommer RBK att ha infriat de förväntningar man har på sig och återfinnas i Superallsvenskan.
OE: Elias Fälth tror uppenbarligen på sitt lag och sig själv. Tron kan flytta berg, och resten är historia. Att Halmstad "spelade ut" Rögle i tredje perioden i går, råder det få tvivel om. Om det sedan beror på att Rögle inte kunde spela i sista perioden, eller något annat, kommer vi kanske att tvista om en stund.
– Vi har ett helt annat go i gänget i år, åker skridskor och kör slut på våra motståndare. Jag är, med tanke på alla nya spelare, förvånad att vi redan är så här bra för vi har kapacitet att spela ut vilket lag som helst. Det gäller bara att få ihop det i tre perioder, inflikar Elias Fälth.
Kör slut på motståndare? Spelar ut vilket lag som helst? Låter detta sanningsenligt efter matchen igår? Knappast. Halmstad fick en pinne eftersom Rögle var dåliga i sista perioden. Ett lag som "kör slut på motståndare" och "spelar ut vilket lag som helst" bör väl ligga etta i serien, inte sjua!
Men det är trots allt intressant att se den propagandamaskin som fortfarande finns runt forna poplaget;)
... det var att sveriges fotbollsdamer just har besegrat Kanada med 2-1. Men vi skulle glädjas mer åt 3 pinnar på onsdag, det tror jag vi alla kan vara överens om?
Wennström varvade lysande parader med något som närmast liknade "bollande med blöt tvål". Svårbedömd! Den kollektiva lagkramp som infann sig i tredje perioden är inte heller så enkel att förklara. Men att spelarna varken verkar veta var dom befinner sig på isen, eller var dom ska befinna sig, kan en blind trähäst se. Det finns onekligen saker att jobba på.
OE: Såg att du skrev att Wennström var säker men jag tycker bara att han var okej... Han kan mycket bättre ge honom eller fransson förtoendet så kommer någon av dessa vinna sådana här matcher åt oss..
shorty: Helt rätt. Inför årets säsong har man bytt ut Brännborns kläder (som hade reklamen ifjol) mot den gamla hederliga Brännbornslogon. Detta därför att den representerar samtliga Brännbornsföretag. Kläder, Möbler, Fastigheter och allt som finns i koncernen.
Vad jag fick för mig om torpedhockey är att det är just så här det ska gå till. Två spelare som ligger relativt högt o forecheckar o att dessa sen stannar rätt högt uppe även när spelet förflyttas ner i försvarszon. Dessa kan sen frispelas genom att en pass genom mittzon (torpedhockeyn uppkom, om jag inte har fel, genom att man fann en möjlighet med borttagandet av red line offside). Just nu vågar inte våra spelare krypa upp så långt utan går djupt ner i egen zon vilket betyder att när vi vinner pucken i egen zon så måste HELA femman vända spelet och attackera. Detta leder till anfallsspel där hela femman anfaller på en linje alternativt att en spelare försöker solo åka genom mittzon (vilket misslyckas i 9 av 10 fall alternativt att det slutar med en meningslös dumpning in i anfallszon).
Vad som krävs är att halvbackarna och liberon samarbetar mer för att tillsammans krympa ytorna mer så att torpederna kan jobba högra. Tror att flertalet av de f.d. forwards som spelar halvbackar just nu har svårt med detta vilket skapar oro i laget.