Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1633639 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: 1515140141048
Sven Sewage: Vad som är rätt- eller feldömt i förstaläget är egentligen ointressant iom att domarna nu inte blåste av för nåt i förstaläget. När pucken sen slås i mål har en helt ny situation uppstått, där Svensson inte längre är påverkad av Josefssons störning i förstaläget. Därför var det fel att döma bort målet. Bara att titta på bilderna, dom visar tydligt att Josefssons störning inte längre påverkar Svenssons arbete när Växjö målar.

Huge:

jag får för mig att domarna i hockey ibland gör som domarna i fotbollen. avvaktar och ser om det lag som råkat ut för regelbrottet får fördel av puck. där behöver man vara mer resolut. detta sätt att bedöma måste man få bort. Försvarar absolut inte att domarna gör på detta vis. tycker i sak att de är rätt att det inte blir mål, då det borde varit avblåst, men tycker det är fel att man använder "vänta å se" bedömingen i detta fall, och även i andra fall i övrigt.. finns många exempel där domarna friat för att laget som råkat ut för förseelsen har kontroll på pucken. 

tyvärr gör den typen av bedömningar att det blir såna här diskussioner om det är rätt eller fel då det dyker upp i en direkt avgörande situation.

Huge:

precis som BGJ skriver så menar jag inte att domaren anser det vara en avvaktande utvisning, utan en avvaktande offside i målgården.

Det är ju faktiskt en solklar ofside i målgården då Växjöspelaren, utan eller med minimal kontakt av en försvarare, ramlar över Svensson. Ja han delar t om ut en crosschecking liggandes. Antingen snubblar han på sina egna ben, eller troligtvis så är det en planerad manöver för att störa målvakten.

Det är ett rättvist beslut att det inte blir mål.

Vad reglerna säger om att inte blåsa direkt vid offside i målgården, det kan jag inte svara på. Får kolla upp det. Rent teoretiskt ser jag inget problem att dömma "fördel puckförare" i detta läge. Ponera ett läge där alla 10 spelare är i anfallszon och en av de anfallande backarna på blålinjen tappar sin klubba eller att den går av, så kan då en forward åka in i målgården och peta på målvakten för att få till en tekning istället för en stor risk till ett farligt läge hemåt med en back utan klubba.

Vi har själva fått 5+ bortdömda mål själva i liknande situationer, där det är i förstaläget målvakten störs och inte i själva målskottet. Jimmie Ericsson, Sveriges 8:e mest omskrivna svenske idrotssman förra året förresten, hade ju en vana att parkera framför kassen och störa målvakten. Spela på gränsen. Vi har fått betydligt tuffare bortdömda mål emot oss i liknande situationer än beslutet igår som är ganska solklar.

BGJ: Håller med om i princip allt.
Undrar dock varför domarna öht ska avvakta i såna här lägen, bara för att se om nåt händer.
Utgångspunkten måste ju vara att (i det här fallet) målvakten har blivit störd och då bör som du säger, domaren blåsa av på direkten för att eliminera risken att det uppstår en målsituation som det sen blir diskussion kring.

Personligen anser jag att det stora felet i just här fallet är att domaren felaktigt bedömer det som att Svensson fortfarande är påverkad och störd i sitt agerande av Josefsson, när Växjö målar. Däri ligger det STORA felet, inte så mkt att domaren avvaktat och ev felbedömt förstaläget som en interference.
Och då blir den stora frågan: hur lång tid bör en målvakt ha på sig i såna här lägen, för att anses vara fit for fight igen sas, efter att först ha blivit störd?
Tittar man på bilderna så framgår det klart och tydligt att Svensson hinner resa sig, ställa sig i ordning och även huka sig ner för att försöka se var pucken är, när målskottet till sist kommer.
Han har mao haft gott om tid att återhämta sig från störningen i förstaläget och då ska den störningen vara historia och inte ligga till grund för hur domaren sen bedömer vad som händer när pucken slås in.

Huge:

felet domarn gör är väl egentligen att han väntar med sitt beslut. oavsett om han ser den som en goaltender interference eller som en offside i målgården så tar han beslutet i fel läge. tyvärr gör domare detta fel lite väl ofta kanske. man vill se vad som sker, vilket lag som tar hand om pucken efter, om situationen rinner ut i sanden och dom inte behöver göra nåt.

för att det är en GT interference alternativt offside i målgården står ju klart. man kan tycka att backen är på växjöspelaren men vad jag sett på reprisfilmen så är den kontakten med skellefteås back ytterst marginell. sen att Sewage påstår att de är en CC det tycker jag kanske inte men han stör målvakten tydligt. 

Felet domaren gör är ju då att man väntar för att se om försvarande lag får kontroll på pucken.. domarna har givetvis ett svårt jobb. men tycker att dom borde vara tydligare i sina bedömningar och att de borde ha tydligare riktlinjer att följa. för det är i många fall alldeles för mycke situationer där domarna tar sin bedömning utefter vad som sker i sekvenserna efter..

men som ett svar på din fråga till sewage om varför han inte höjer armen, han bedömer det troligen som en offside i målgården, något som inte föranleder utvisning men däremot spelavbrott. Domaren gör sedan felet att vänta och se om skellefteå får kontroll på pucken. vilket inte sker. det är då i detta man kan ha sin invändning mot. och just den aspekten kan jag hålla med om. 

Sven Sewage: Så varför höjer domaren aldrig armen för en avvaktande tvåa, om han bedömer det som ett regelbrott?
Svar: han bedömer inte förstaläget som nåt regelbrott, det är en ren efterhandskonstruktion från domarens sida för att slippa stå där med skammen.

Inse fakta: domaren har antingen tolkat det som EN enda situation, från förstaläget till pucken slås i mål.
Isf skulle han ha höjt armen redan från början, vilket han aldrig gör.

Nu har han istället blandat ihop två olika situationer och till sist dömt helt fel.
Efter förstaläget syns det klart och tydligt att Svensson har gott om tid på sig att komma i ordning efter Josefssons lilla dutt, det har mao uppstått en helt ny situation som ska bedömas utifrån det läget och inte utifrån vad som hände i förstaläget-

Fattar inte varför domarna vägrar säga som det är: vi missbedömde läget och det blev fel.
Ingen hade hängt dom för det, nu blir det bara fånigt när dom försöker förklara sig med en efterhandskonstruktion.

Redigerad kommentar

Huge:

Domaren gör bedömningen att Växjöforwarden begår ett regelbrott och kör in i och stör målvakten, men han avvaktar med att blåsa därför att Skellefteås back har pucken under kontroll. En "avvaktande" bedömning där Skellefteå får fördel av att ha pucken. När sedan Skellefteåbacken misslyckas med rensningen och fipllar bort pucken går den till Rhaksani som klipper till direkt, och då träder regelbrottet i kraft.

Titta på klippet igen, och notera att domaren direkt gör en wash out när pucken går i mål.

Sven Sewage: Svensson blir störd i förstaläget och där ska domaren isf blåsa av.
Problemet uppstår när domaren låter spelet gå vidare, vilket gör att förstaläget hinner bli historia innan andraläget uppstår.
Ett andraläge där Josefsson hunnit ur målgården för länge sen och Svensson Inte är störd av förstaläget och definitivt inte av andraläget.

Sven Sewage: Varför blåser domaren isf inte av direkt i förstaläget om han ansåg det vara en regelvidrighet?
Istället väljer han att avvakta, låta målvakten resa sig, göra sig beredd och få ett par sekunder på sig innan målskottet kommer?
Vad blir nästa steg däruppe?
Att man blåser av en bit in i tredje för interference på målvakten för nåt som hände nån gång i första?
Ser du inte problemet domaren har med logiken i sitt beslut?

Huge:

Men visst borde de ha blåst av och antingen flyttat ut tekningen eller visat ut honom, det håller jag med om.

Huge:

Domaren säger efter matchen att det är förstaläget som är regelvidrigt, att han är i målgården och stör målvakten. Vad tycker du? Tycker du att man ska få åka in i målvakten och cross-checka honom, och sen göra mål? Inser du inte att Svensson blir väldigt störd av detta?

Sven Sewage: Och varför blåser inte domaren isf för goalie interference i förstaläget tror du, när han står 3m från händelsen och borde haft järnkoll på när målvakten blir "nedhuggen"?
Hade domaren blåst i förstaläget så hade det iaf funnits fog för lite förståelse, men att i efterhand blåsa för nåt man tidigare godkänt känns knappast seriöst eller rätt.
Ja, om man nu inte är en osedvanligt enögd SAIK:are som dessutom är helblind på sitt enda öga...

Huge:

http://shl.se/shl-arena/38919/

Ta och kika på detta klipp, vid 1:55.

Det är väldigt tydligt att Sevc knappt vidör Växjöspelaren, som står långt in i målgården och i flit ramlar in Svensson, ja han t om delar ut en liggande crosschecking på Svensson som hamnar ur läge. Domaren står i bra läge bredvid kassen och ser hela situationen, han är väldigt säker på sin sak och han känner att han inte behöver ringa på det.

Ett 100% rätt beslut vore att plocka ut spelaren för goalie interference, ett 90% rätt beslut vore att blåsa av spelet och flytta ut tekningen, ett 75% rätt beslut vore att döma bort målet, och ett 0% rätt beslut vore att godkänna målet. Ett rättvist beslut av domaren. Man får inte hugga ner målvakten och sen göra mål, eller?

Endast någon med enormt Skellefteåhat kan inte inse att målet är fel. Å just ja, Skellefteåhatare och femtekolonnare glömde jag att tillägga.

Sven Sewage: Nu hänger jag inte med i din logik?
Om domarna friar i förstaläget så kan dom väl inte hävda att DEN incidenten påverkade målvaktens arbete när Växjö sen gör mål?
Så, ja: om deras uppgift är att avgöra matcher via solklara felbedömningar så skötte dom verkligen sitt jobb igår.

Somnade med ett leende, vaknade med ett leende. Har nu sett det bortdömda målet i repris flera gånger, och man kan ju konstatera att det är ett klockrent beslut av domaren. Växjöforwarden kunde dessutom ha åkt ut för interference eller cross-checking i förseelsen emot Mackan innan målet. Skönt att de gör sitt jobb!

:-)

Oj oj oj oooooooj vilken skön seger!

Inget snack om saken, Växjö är ett bra lag. Men likt de andra fem lagen som försökt sig på att spela mot oss i vår borg så får de lämna tomhänta med noll poäng.

Växjö känns starka, som väntat inför säsongen kommer det att stå mellan oss, dem och Frölunda.

Mycket bra insats av domarna idag, bra rakt igenom. Det hade t om kunnat bli 2 minuter för goalie interference där i slutet, ifall han dömt mål där hade det vart en riktig domarskandal.

Spännande och jämn match detta. Kanada-Lakers är helt kart ett bra lag och de bjuder verkligen up till dans.

Nu i paus tänkte jag bjuda på lite underhållning för att lätta upp stämningen. Det blir en liten melodi:

Jaaaaag mongade mig i ett forum idag
men forumet gled ur näven
men lika glad för det är jag
men gladast är nog läsarn

Åh hum, vår sportchef är dum
han fattar ju ingenting 
vad gör det om hundra år
när vi har en klubbhistorik

Jätteintressant program på norrhockeypodden på svenskafans. Jag gissar att min kompis Sven som jag delar förnamn med inte har lyssnat på det än? Men snart brakar nog helvetet lös! :-)

Efter 10 omgångar brukar man tala om serien har satt sig.

Får ta fram mitt inför säsongen tips och kika på hur det nu ser ut jämfört med vad jag trodde.

1. Frölunda
2. Växjö
3. Skellefteå AIK
4. Färjestad
5. Brynäs
6. Linköping
------------
7. Luleå
8. HV 71
9. Örebro
10. Djurgården
------------
11. Leksand
12. MoDo 

Nu är det ju 45 matcher kvar att spela, så det är långt ifrån säkert att serien slutar som den ser ut. Men man kan ändå få en känska vilka lag som är bra, och vilka som kommer att få det kämpigt.

Tycker själv att mitt tips ser väldigt lovande ut. Det är väl kanske två lag som ser lite felplacerade ut av mig.

Färjstad ligger näst sist med en match mindre spelad. Detta laget tror jag kommer att klättra. Spelmässigt ser det bra ut, men effektiviteten har vart under all kritik. Färjestad har flera duktiga målskyttar, och de kommer att bli att räkna med när de sätter sina chanser. Tror fortfarande att Färjestad slutar på övre halvan.

Luleå liger tvåa, och har många uddamålsvinster. Spelmässigt har det sett sisådär ut, även om det såklart är en styrka att vinna jämna matcher. Noterbart är att 11 av lagets 13 plusmål har kommit mot de två bottenlagen MoDo och Leksand. Tror inte att Luleå slutar topp 4 när serien är färdigspelad.

De tre lag som jag tycker har bjudit på den bästa hockeyn än så länge är Skellefteå AIK, Växjö och Frölunda. De tre lagen med de bästa trupperna med störst bredd dessutom. Speciellt Frölunda tycker jag har imponerat enormt spelmässigt, och de får ses som favoriter enligt mig.

I botten hittar vi Leksand, Modo och Djurgården, precis som jag tippade. Av dessa lag tycker jag nog Djurgården ser bäst ut då de har en stabil defensiv samt att de kan gå på rus på hemmaplan inför sin fina publik. Leksand och MoDos chans är nog båda att deras målvakter Alsefelt och Ullmark hittar tillbaka till spelet de hade ifjol. Spelet dessa två lag bjuder på är faktiskt de två sämsta lagen i serien, och det är en farlig taktik att bara satsa på att målvakten ska stå på huvudet vecka in och ut.

Monno:

Bagdad Bob aka Sven Savage fortsätter med sin neurotiska och otrevliga stil, ifall någon ifrågasätter hans ordbajseri och besatthet av Sveriges bästa lag så blir personen direkt attackerad å det grövsta.

Min signatur är en sarkastiskt spegelbild av svensk hockeys sämsta skribent, det kommer så mycket skit från den personens tangenter. Därför blev det Sewage, kloak, där hamnar skiten till slut.

Men jag ska skärpa mig eftersom vissa klagat och kallat mig tröttsam. Ska höja nivån, och så får Bagdad Bob vare där nere i latrinen och simma själv.

Sven Banan: Tycker det är lite liknande nivå på båda två. Än om Sven Savage inte verkar göra annat än lägga tid på skriva inlägg.

Egentligen borde man fixa nån blogg eller hemsida där dom kan skriva inlägg mot varandra bäst dom vill.

Sven Sewage:

Nu försvarar jag inte dina inlägg som faktiskt börjar bli ganska tröttsamma om jag ska vara ärlig. Men det är väldigt tydligt vem som är den verklige dåren och vem som har dragit igång den här låga nivån hockeyfans emellan här uppe i norr. Man tycker lite synd om den där Sven Savage, det kan inte vara mycket till liv han har. Det bästa för alla vore nog om han slutade skriva om hockey alternativt ökade dosen på sin medicinering.

#17:

Hej nummer 17!

Det är ett riktigt mysterium vem du kan vara, den nyareggade Djurgårdssupportern?

Men det finns några små ledtrådar.

Ingen Djurgårdare har skrivit här sedan November 2013 enligt deras sida.

Bagdad Bob aka Sven Savage postar ett inlägg klockan 1.46am, samma gamla vanliga innehållslösa dravel. Men alltså 20 minuter innan du bästa nummer 17 reggar dig och postar ett hatinlägg som första post. Mitt i natten, en Onsdag, när icke-autister ligger och sover för att de behöver gå till jobbet.

Du har koll att jag skrev fel om Rönken i ett inlägg i Augusti.

Ordval som "dåre"... "insiktsfulla inlägg om hockey istället för ditt fjantiga tjat"

Du är en mycket torr skribent med lite finess, och du verkar hysa lite agg mot mig.

Ja, vem kan du vara? Man undrar, sa flundran! hihihi

"Dock är det synd att det är så splittrat numera. Delvis förstås eftersom folk ledsnar på trollen som alltid dyker upp. "

Ja du håller själv en så himla hög nivå! När andra skribenter klagar på din marianergravlåga nivå, då blir det personangrepp. Bagdad Boberi av högsta klass.

Alltså, nivån här inne på hockeysnack är så sjukt låg, ribban är lag av Bagdad Bob himself på gnetlagets forum. Jag är ju en ny skribent här, och det är KNAPPAST jag som har sänkt nivån?

Sen, avslutningsvis:

"Jag kan göra sammabekännelse, men med annan innebörd: jag är in real life likadan som jag är på nätet. "

hihihihi... ja där ser man! Nog undrar man allt ifall du är singel?

1515140141048

Jag reggade mig här bara för att säga att du Sewage framstår som en tvättäkta dåre i behov av hjälp eller allra helst datorförbud. Jag och säkert många fler skulle uppskatta om du håller dig till insiktsfulla inlägg om hockey istället för ditt fjantiga tjat. Jag har aldrig hoppat på någon personligen på detta sätt så jag hoppas att du tar åt dig och börjar skriva inlägg som är intressanta för fler personer än ditt ego. Vill man läsa insiktsfulla inlägg om hockey är du VERKLIGEN INTE personen man ska vända sig till. Det är nästan plågsamt att läsa ert forum när 90% består av ditt tjafs. Att du verkar bli påkommen med faktafel sjukt ofta borde lära dig att lugna ner dig men det är du kanske inte smart nog för? Jonas Rönnqvist som tränare för Jokerit LOL!!! som expempel! Jag hade svårt att ens orka läsa igenom dina inlägg. Bet ihop och läste trots det igenom en massa inlägg både här och på Luleå forumet och du till och med erkänner att du är ett troll och inte alls är likadan utanför internet. Det är duktigt att du i alla fall kan erkänna att du inte vågar vara samma person ute i riktiga livet. Skellefteå är utan tvekan Sveriges bästa lag sett till de senaste åren men det går i omgångar. Jag vet det och alla andra fans av SHL lag vet det. Snart kommer även du att lära dig det och jag hoppas att du är kvar här då.

Alltid oavsett - För evigt Djurgården!

Sv: 14/15

Sen är det bara så gulligt när norrlandsrivalerna gaddar ihop sig. Ojojojoj vad Skellefteåkomplexet lyser igenom. Inte så konstigt, men fanken också vad roligt det då blir att retas lite.

Så här känner jag just nu:

Jag sitter uppe på norrlandstronen och blickar ner på undersåtarna. Jag är herre på täppan! Alfahanen! Ledarhunden!

Några småhundar håller på och mopsar upp sig och utmanar. Vilka små fjanthundar som inte vet sin plats! Sorgligt! Man läxar bryskt upp dem med vänsterhanden, samtidigt som man håller en bok i högerhanden. Man läser i boken, och när småjyckarna börjar gny för högt så lägger man bort boken och lyfter på glasögonen. Ja, nu har de nog fått nog? Vilka patetiska och sorgliga försök till att utmana ledarhunden. De små liven, att de aldrig lär sig?

Småjyckarna, som tyvärr aldrig lärt sig att inse sin plats i flockhierarkin, byter taktik.

Den lilla norrbottensspetsen skäller högt och låter mycket, man är ack så vek, feg och mentalt svag. Plötsligt börjar de tokköpa alla våra rejects, men allvarligt? Det kommer inte att räcka på långa vägar då vi behåller guldkornen för oss själva.

Den lille trötta Västernorrländska gråhunden är så grå, så grå, ack så grå, speciellt efter att vi plockat russinen ur kakan. Nu köper de in tränaren som vi kickat i hopp om att de ska spela som oss, men tyvärr tyvärr var det andra som låg bakom spelsystemet och framgångarna. Det har ju märkts de senaste åren med back-to-back guld!

Vår pengapung är så full att den håller på att spricka, och NHL-scouterna slåss över våra talanger likt muschegubbarna skrek "honom ska vi ha" efter tjuren Ferdinand. Men för de norrländska undersåtarna ser framtiden mörkare ut.

Stålpriset har gått ner och framtiden ser därför dyster ut för köpelaget från ingenmansland. Pengarna betyder allt, de har ju knappt haft en egen spelare under sin korta klubbhistoria.

Papperslaget som nu sjunkit så lågt att de tvingas ta emot mutpengar från korrumperade vapenexportörer har inga pengar kvar, och den tidigare talangfabriken har ej vart i drift under många många år.

Man undrar hur de någonsin kunnat haft en så bra kull som deras 70-talister som hela hockeyvärlden var avundsjuk på, och sen tog det helt plötsligt jättestopp? Min egen teori är att Övikstanterna hade ett par "ladies nights" och möhippor i hockeynästet Skellefteå under 70-talet, jag kan ej komma på någon annan logisk förklaring? :-)

Sen är det stor underhållning att läsa de senaste bortförklaringarna från fiaskolagets egen fiaskogeneral, Bagdad Bob.

Alltså, reglerna innan, under, och efter matchen mot Lukko Rauma var glasklara. Luleå fick inte förlora med mer än två mål. Och det gjorde man, och då visste man att man skulle bli rankade tvåa. Man var sämst när det gällde, som vanligt!

Ingen seriös person med något slags intresse av hockey kan med en gnutta heder i kroppen påstå att resultatet i en match mot ett lag som Nottingham har någon som helst relation till hur bra man är som hockeylag. Vinner man med 7-0, 9-0, 13-1 eller 14-2 säger liksom inte så mycket. Ifall man slutar på samma poäng i gruppen så är det 100% rättvist att den inbördes poängen mellan de två lagen ifråga avgör, och sedan målskillnaden mellan lagen. Att finnarna nu var rankade högre än Luleå som blev 6:a i grundserien och sen i vanlig ordning åkte ur direkt i kvarten ser jag heller inga problem med. Det är bara för Luleå att bita i det sura gnet-äpplet och sluta komma med efterhandskonstruktioner och bortförklaringar. Visst kan man vara dålig förlorare, men med tanke på hur mycket träning man har haft med att förlora så börjar det faktiskt bli ganska tröttsamt.

Frågan man kanske ska ställa sig, är hur sprortsligt och rättvist är det med ranking överhuvudtaget i CHL?

Om jag fick bestämma, så skulle man ta bort rankingen helt (förrutom när man skapar grupperna i gruppspelet). Sen fick gruppettorna lottas mot andra grupptvåor, helt slumpmässigt. Grupperna borde sen avgöras precis som nu med inbördes poäng samt målskillnad mellan topplagen (ifall man slutar på samma poäng). Matcher mot blåbärslagen bör inte påverka slutplaceringen i fortsättningen heller.

Sen fick ettorna börja hemma i slutspelsomgångarna med hemma och bortamatch, där målskillnad avgör ifall poängen delas lika. Endast förlängning i match 2, inga straffar.

Finalen bör även avgöras på samma sätt.

Andra förändringar jag skulle vilja se, när man är inne på vad som är bra och rättvist för sporten, är att inga lag ska få frikort. ALLA lag måste kvalificera sig sportsligt.

Sen ska givetvis inget lag få äga turneringen, eller ekonomsika rättigheterna för turneringen. Det drar givetvis ett löjets skimmer över det hela. Tänk ifall Manchester United skulle äga Champions League i fotboll och tjäna stora pengar på Liverpools framgångar där. Nej! Samtidigt har klubbarna som betalat in sig till turneringen en rättighet till sin investering, och de måste givetvis kompenseras för detta. Kanske att hockeyligorna runtom i Europa bör ersätta dessa lag ekonomsikt. Eller ifall ligan går med vinst så kan de få pengar därifrån, men de bör faktiskt få tillbaka lite mer än de betalat in för att kompensera för den ekonomiska risken de tagit.

Rytter:

Undvika frågan? För det första så spelar det ingen roll då vi aldrig skulle tvinga en spelare mot hans vilja att spela med oss likt ni gjorde med Tollofsen. Vi vill bara ha killar som är motiverade att spela med oss och utvecklas som hockeyspelare, såsom Kabanov och Schremp.

För det andra, trakassera? Det är väl klart att han stämmer av med Victor för att se vad han tycker. Men att det är jobbigt för han och hela hans familj beror givetvis på att Victor ställt in sig för att spela i nordamerika minst en säsong, hyrt lägenhet åt sig själv och familjen, fixat och donat etc, och sen blir han orolig att hans planer ska gå i stöpet när det skapas osäkerhet. Det är givetvis ingen schism mellan AIK och Victor, vi önskar honom lycka till och tackar honom för allt han bidragit med.

För det tredje, om Lasse inte kände till klausulerna i avtalet så var det förstås dåligt, men tror inte att han har mindre koll än resten av sportcheferna i SHL. Alltså, kika på resultaten nedan, och fundera på om vi är nöjda eller missnöjda med Lasse the Almigthy J? Betänk sedan att vi har en plantskola och talangproduktion av sällan skådat slag + guldtackor som staplas på hög eftersom den ena vinsten överstiger den andra. Hockeysveriges mest kompetente sportchef och hockeysveriges bästa ledare på nästan alla plan.

2010/2011  Grundserie: 3:a    Slutspel: Final

2011/2012  Grundserie: 2:a    Slutspel: Final

2012/2013  Grundserie: 1:a    Slutspel: Guld

2013/2014  Grundserie: 1:a    Slutspel: Guld

2014/2015  Grundserie: 1:a    Gruppspel CHL: 1:a

Sven Sewage:

Kom igen nu, sluta undvika frågan. Berätta gärna hur du ser på Lasse som dels inte skött sitt jobb genom att förstå ett enkelt avtal, och sedan när han väl fått det förklarat så trakaserar han Arvidsson så till den grad att han beskriver det med ord som "jobbigt för mig och hela min familj". Är det dessutom en rejäl spänning mellan SAIK och deras förra guldhjälte, varför ska han annars vrida om kniven genom att till media säga "jag och min agent har vetat om detta länge, det är bara SAIK som inte haft koll på detta".

Sven Sewage: Nu vet jag inte HS regelbok rakt upp å ner. Men du säger alltså öppet att du är ett troll.

Är troll verkligen tillåtna på HS?

Sven Sewage: Att du för övrigt är den enda som skrattar åt dina egna skämt har ju kunnat vara en ledtråd om vem som egentligen är pajasen...

Sven Sewage: Att inte förstå att det är fullständigt befängt att välja förra årets resultat före målskillnad är anmärkningsvärt. Endast en person som inte är genuint sportintresserad kan tycka att det är ok. Pajasturnering för övrigt. Det är väl bara att se Djurgården som trots att de spelar en match som gäller gruppsegern plockar in juniorer och vilar flera av de bästa spelarna.

Oscar Sundqvist:

"Efter fyra veckor i Penguins organisation känner han sig som en bättre spelare.
– Jag har lärt mig mycket".

Jag förstår det Oscar. Man får helt enkelt inte lära sig att bli en NHL-spelare i Skellefteå. Tyvärr måste du någon annanstans om du inte ska bli fast i AHL-träsket.

Ja, svaret på det senaste fiaskot, ett av MÅNGA fiaskon nu under en lååång tid ska betonas, det måste nog vara att maniskt skriva om Skellefteå AIKs 13 exporter till nordamerika!

HIHIHIHI

Bagdad Bob sitter där tårögd och febrilt försöker förklara det senaste fiaskot. Han borde faktiskt vara ganska bra på det med tanke på hur mycket erfarenheter av fiaskon Bagdad Bob faktsikt har haft de senaste fem åren.

Nu kanske en del tycker att det är lite elakt att fortsätta reta gallfeber på Bagdad Bob, men om ni läst på gnetlagets forum så hoppas jag ni förtsår att det blir svårt att hålla igen.

Mycket underhållande läsning! Komik på hög nivå!

"Det här är alltså en uppföljning efter den skamliga ranking som gjordes inför grupplottningen."

hihihihi

Ja, storlaget som slutade 6:a i SHL och stortorskade i kvarten mot Växjö som sen rök i semin. Har gått förbi kvarten två gånger detta årtusende!

"Tidigare var det ordning och reda på den här turneringen men sedan vi släppte in Apan och an massa andra tjotahejtilag har det helt havererat."

hihihi

lite svårare nu när de bästa lagen nu är med?

"Nu ska det alltså inte längre avgöras på isen utan på skrivbordet"

hihihi

Jaa det var på skrivbordet Lukko nu vann med 2-0, eller?

"Släng ut de j-a nobody lagen, vi behöver dem inte. Ta åter turneringen, sköt den sportsligt som tidigare."

HIHIHIHI!

Ja en OS-hockey turnering utan Kanada, Ryssland, USA, Tjeckien och Finland, den skulle minsann vara sportsligt rättvis! Släng ut de bästa lagen! Då kan man ju vara stolt när man vinner mot Norge eller Uzbekistan i finalen! HIHIHIHIHI! JAG DÖÖÖR!

Badgad Boberi av världsklass, tack Bob!

J F K:

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst! :-)

Om jag ska vara halvseriös för en liten stund så är Sven Sewage endast en internet-provokatör, i det verkliga livet har jag en väldigt annorlunda personlighet.

Jag tycker att det är ganska uppenbart att våra kära norrlandsgranner i Ö-vik och Luleå lider av en sådan fruktansvärd avundsjuka och missundsamhet. Det är bara att gå in på valfri hockeysida och läsa i kommentarsfälten. Gå in på er egen sida här på hockeysnack och kika på er bild!

Det är ju det som är tjusningen litegrann, att liksom svara upp på denna avundsjuka och enorma Skellefteå-komplex. Att späda på det hela. Det är rätt så kul att driva med ert enorma Skellefteå-komplex.

Det är bara kul att ni bryr er så mycket om hockey. Ni vet, sporten som vi är bäst på! ;-)

J F K: Och du verkar rätt lik Lasse J. Trots att jag redan skrivit att inget SHL-lag spelar kvalserie fortsättningsvis så förstår du inte. Saknar du läsförståelse, har du minne som en guldfisk eller är du korkad? De allsvenska lagen spelar kvalserie, medan SHL-lagen endast spelar en matchserie i bäst av sju.

Fast du kan i och för sig vara van vid att våren = misslyckad kvalserie för Skellefteå?

Sven Sewage: Högmod går före fall. Fortsätt att vara dumdryga och bevisa varför Skellefteås fans på bara några år gått från att vara charmiga till att numera vara de som ogillas mest av andra klubbar. FBK har jag svårt för mycket pga av deras framgångar. Skellefteå har jag svårt för, inte för deras framgångar utan för oförmågan att inte få vattenskalle vid framgång.

Sven Sewage:¨

Kul att du väljer att ignorera situationen mellan SAIK och Arvidsson, och istället är spydig och kastar skit på andra.

Men det är klart måste vara skönt att vara en struts och bara stoppa huvudet i sanden. 

Rytter:

Det här samarbetet ni har med Timrå och Björklöven, gäller det även ifall ni spelar i samma serie?

J F K:

Glöm inte Edler nu, han har ni ju utvecklat lika mycket som Lööv!

Skönt att vinna gruppen i CHL, skönt att ligga etta i SHL, skönt att vara Skellefteå AIK supporter och inte ha mardrömmar om kvalserien!

J F K:

Nej så är det ju. Lite lustigt att se den kommentaren från en GM. "Jag visste inte, men skylle inte på mig andra klubbar visste inget heller"

Rytter: Även om andra klubbar gjort fel så rättfärdigar det inte att man inte har koll på ett av de viktigaste avtalen man har att arbeta med.

Sven Sewage: Bara så så att du vet det spelar inte SHL-lagen kvalserie längre. Det kanske inte Lasse heller hade någon aning om då jag inte tror att någon ringt och berättat för honom
.

Jo, ni har verkligen utvecklat alla så att de platsar i NHL. Eller vänta. Det har ni ju inte. Ni har gjort hyggliga AHL-spelare av dem.

Vem vet.
Kanske att Lööv bara blir lika bra som Hedman, Näslund, Steen, sedin, enström och alla andra som står i skuggan av Xet Erixon...

Redigerad kommentar

BGJ:

"Lika mycket som Skellefteå och andra klubbar som har missat denna paragraf "

Vilka är de andra klubbarna? Eller var detta bara något som Lasse drog till med för att slippa sitta själv med dumstruten?

Sven Sewage:

" och sen tvingar Svartvadet hem Södertälje-Lööv (med en MoDo säong under bältet precis som MoDo-produkten Edler) mot hans vilja... "

Jaha vart har du fått det ifrån? Eller är det ännu en lögn?. Den enda som verkligen försökt att tvinga någon är Lasse. Trots att Arvidsson sa att han inte var intresserad hävdade Lasse att det var en dialog.

Tror fan att han missade vad som stod i avtalet när han inte ens kan tolka detta. Låter som en fin värdegrund och väldigt vårdande i framtida kontakt med spelarna. Låter redan nu som arvidsson är lite sur på SAIK, speciellt kängan i slutet när han antyder att SAIK inte har någon koll är ju fin.

Enligt Arvidsson är spel i Skellefteå och SHL inte av intresse utan han vill vara kvar i Nordamerika. Och han menar att diskussionen stjäl fokus ifrån viktigare saker.

– Det tar en massa onödig energi från mig och hela min familj. Det enda jag vill är att fokusera på hockeyn här borta, säger han till Norran."

Jag är så otroligt glad för att det är löst. Jag har mått fruktansvärt dåligt, både jag och min familj har gjort det

Däremot så hade både Viktor och hans agent, Pontus Norén, koll på att paragrafen i NHL-avtalet existerade.

– Absolut, jag och min agent har hela tiden vetat om det här och att AIK var tvungen att skriva på ett papper ifall jag skulle ner till AHL. Det var bara AIK som inte visste om det, säger Arvidsson

Såg nu att Lööv slapp spela i MoDo, tur för honom även om kvalserien säkert är en bra mental erfarenhet som profesionell hockeyspelare! ;-)

Skellefteå AIK har ingen anledning att tvinga talanger att spela för oss mot deras vilja. Detta skapar endast bad-will för klubben. Vi känner nog alla stolthet över att ha utbildat så många talanger som NHL-klubbarna vill ha. Säkerligen kommer en del av dessa att hamna i kläm, och då är de välkomna att komma tillbaks till oss och utvecklas ytterliggare - av fri vilja givetvis!

Nu är det inte så att vi har som specialitet att dunka sarg-ut och bevaka 0-0, så spelare som kommer till oss vet att de får träna med landets bästa organisation som står för en positiv offensiv utvecklande hockey. Detta har nu spridit sig runtom i hockeyvärlden, och det är därför talanger som Anton Karlsson, Calof, Holloway och Sörensen söker sig till oss.

J F K:

Så du menar att SHL med Jörgen L i toppen inte har ett ansvar att synliggöra viktiga punkter i ett avtal när det tillkommer(nu är regeln inte särskilt ny men ändå)?

Lika mycket som Skellefteå och andra klubbar som har missat denna paragraf har ett ansvar att ta reda på den så har även SHL ett ansvar att synliggöra den.

Skuldbelägger inte heller. påpekar bara att man inte kan frånsäga sig ansvar då man är den parten som förhandlat fram avtalet. då har man ett ansvar att se till att viktiga paragrafer tas upp. 

BGJ:

Skitsnack. Det är en GM:s ansvar att hålla reda på vad som står i avtal och inte. Pinsamt är ordet, och att skylla ifrån sig är ju bara löjligt.

Fan agenterna vet ju om detta sedan det infördes, och andra GM verkar ju också veta om det.

Om SHL sticker ett papper i Lasses näve och säger, här är det nya avtalet, tycker du då att han ska kasta det i papperskorgen och säga "Ja är det något jag bör veta så lär dom ju säga det"

BGJ: Jo. Ansvaret är på Skellefteå och ingen annans. Det är bara löjligt att försöka skuldbelägga någon annan.

DansbandsWolf:

"Svider förlusten i Helsinki? Kan tro det för du går alltid bananas för minsta motgång för ditt AIK, väldigt förutsägbar. "

hihihihi!

Du menar att vi vann gruppen och spelade in ett gäng juniorer i en match där det inte utdelades en tackling?

Ja... det var ju en tung motgång... känns jobbigt... hihihihi... och sen kommer Oskar Sundqvist hem... och sen förlorar Luleå den avgörande matchen... och sen tvingar Svartvadet hem Södertälje-Lööv (med en MoDo säong under bältet precis som MoDo-produkten Edler) mot hans vilja... ja verkligen en tung afton! :-)

Rytter:

Samtidigt kan man lägga lite ansvar på SHL's Ledning. Självklart bör klubbarna ha koll på detta men likafullt så har SHL ett ansvar att lägga fram viktiga punkter. Och att som Jörgen L frånslå sig allt ansvar är inte bra de heller..

« · 1633639 · »