Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

1515140141048

1646411 · » Till forumet


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Jag håller med dig i det du skriver. Vill absolut inte att MoDo ska åka ur då de faktiskt är en riktigt genuin norrländsk förening. På nedsidan är de missundsamma och avundsjuka fansen, men det får man ta när man är nästan permanent sitter längst uppe på tronen.

Fuleå känns däremot som en riktigt plastig och ond förening. Bort med dem!

Angående Sven Savage beteende som du påpekar så är det ingen nyhet för mig, tyvärr. Så där har han hållt på i flera år. Kanske är han en av dem i klacken som brukar skandera "låt han dö, låt han dö" när någon ligger skadad på isen? Utöver att folk ska dö har det vart dödshot, hot om stryk, och anklagelser om pedofili, rasism, nazism, inavel, sexköp, Breivikhyllningar, ja allt av det värsta man kan tänka sig. Lägg sedan till en sjuklig fixering vid Skellefteå AIK och en väldigt hatisk och manisk personlighet så har du profilen på "Patienten".

Jag har ju tidigare skrivit om dubbla måttstockar. Nu är det inte så att jag själv är oskyldig, men när jag retas är det faktiskt med glimten i ögat. Det är inte blodigt allvar. Men på något sätt framställs jag som "the bad guy"? Nu menar jag inte att ta på mig offerkoftan, men jag har endast skrivit här på HS i några månader. Ponera att jag satt och skrev 10+ lååånga hatinlägg utan finess och humor varje dag i flera års tid, och kryddade detta med ovan beskrivna. Tvångströja, please!

Men nu lämnar vi det allvarsamma och återgår till de mer lättsamma och fyndiga inläggen tycker jag. Sen får femtekolonnarna hälsa på i Mordor och fjäska så mycket de vill.

Nog undrar man allt vad som hände med den där supporterbloggen på norrbottenskuriren? För tråkig och utan finess kanske. ;-)


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

ge Bagdad Bob lite tid så ska du få se att Bamberg snart är en bättre hockeyspelare än Jocke Lindström!

Så är det ju med allt han skriver, och jag förstår att du döpt honom till Patienten.

Hahahaha, våra 13 unga killar får mestadels husera i AHL vs 0 stycken i nordamerika.

Sevc ojojoj vad ful vs Forsbergs, Hedmans, C Abbots och Sandström tokfula överfall med avstängningar som följd.

Någon enligt Sofia OO själv hotade henne (utan anmälan) när hon fick sparken på norran vs deras supporterledade på SF blir dömd för att ha mordhotat Jonas Fahlman

På varenda punkt är de sämst och dåliga föredömen. Det är ju inte vi som tar upp allt detta, men man måste korrigera lögnerna och attackerna. Det är faktiskt riktigt pinsamt. Som om vi skulle håna Brynäs för att de inte tagit några guld i historien, eller att MoDo inte producerat några storstjärnor.

Melker är precis som du säger en kille som flugit under radarn för de allra flesta, men vi som följt Sveriges bästa lag vet hur jävla nyttig och allround han är. Jag är inte förvånad att han gör succe i NHL.


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

du var inne på det förrut, best of Fuleå. Tur att internet finns, annars skulle det bli jättesvårt att kunna plocka ihop ett lag.

Målvakt:

Anders Nilsson (KHL)

Backpar:

Savalathi (Luleå SHL) - Bäärnhielm (Storhamar, Norge)

Olsson (AIK, Allsvenskan) - Nilsson (Asplöven, allsvenskan)

Törnqvist (Boden, Div 1) - Drugge (Ronneby, div 1)

Forwards:

Ledin (Usch!) -  Lundberg (Brynäs, SHL) - Fabricius (Luleå, SHL)

Lindgren (Rögle, allsvenskan) -  Isaksson (Piteå, div 1) - Porsberger (Asplöven, Allsvenskan)

Lidhammar (Oskarshamn, allsvenskan) - Rosén (Luleå J20) - Bamberg (Manglerud, Norge)

Berggren (Luleå Rebels, div 1) - Astrén (Brunflo, div 1) - Sandin (Lejon, div 1)

Med reservationer tror jag att det här är det bästa de kan ställa på isen.

Man kan ju konstatera att det inte är ett elitseriemässigt lag. Tror inte heller att det är ett allsvenska lag. De skulle få problem med att förrutom oss matcha Piteå, Björklöven, Boden och Kiruna i övre norrland. Troligtvis 6e lag i norrland. Det ör inga direkt framstående spelare i sina ligor, förrutom Anders Nilsson som är riktigt vass.


Sv: 1515140141048
Sven Sewage: Varsågod, bra mycket intressantare än din dynga du sprider!

Redigerad kommentar


Sv: 1515140141048

Forsberg 1978:

Tack för ditt bidrag Daniel! Jätteintressant inlägg.


Sv: 1515140141048
Sven Sewage: Fakenick??? Daniel Forsberg heter jag är född 1978 om du inte kunde räkna ut det utav mitt nick men det är väll för mycket att begära av dig! 

Sv: 1515140141048

Blister Brigade:

jag är väldigt talangfull på att reta gallfeber på folk, och har man fått en gåva så vore det synd att inte använda den.

Men sanningen är att jag är ganska ny här på HS. Vid ett par tillfällen har jag gått över gränsen, men då var det inte meningen. T ex så svarade jag på en förloämpning med en förolämpning mot personens morsa - och hans mamma hade då dött av en sjukdom. Det var inte roligt i efterhand, men vid sådana tillfällen så ber jag om ursäkt.

Att däremot sitta och vräka ur sig att önska att någon ska dö, att någon ska få stryk, att någon är pedofil, nazist, inavlad, köper horor i Thailand etc etc, det tycker jag är på en väldigt låg nivå. Absolut ingen glimt i ögat. Sett efter den måttstpcken så håller jag enormt hög klass.

Det finns en skribent här som i dagligen under flera års tid matar ut ett flertal lååånga inlägg som har en enda uppgift, att underminera och håna Skellefteå AIK. Att håna alla andra klubbar och ge dem löjliga namn. I min bok öppnar det då upp för att betala tillbaka med samma medicin.

Man kan faktiskt tycka att det är lite konstigt att håna en klubb för att majoriteten av deras 13 spelare i nordamerika lirar i AHL- när man själv inte lyckats producera EN spelare till nordamerika. Att anklaga andra lag för att vara köpelag när man knappt haft en egen spelare på ett årtusende. Anklaga andra för att spela fult när ens egna spelare har stått för de fulaste överfallen i hela SHL. etc etc, listan kan ju göras hur lång som helst. Han tycker ju på riktigt att Fuleå är en mer anrik förening än oss, totalt bombad kille.

Sen att MoDoiter är här och tjivas, det är ju av uppenbara orsaker när vi är bäst och de är sämst. Det blir svårt att inte retas när de ligger sist och sen värvar in spelare som Geátan Royer och Donald Brashear. MoDofansen håller dock betydligt högre klass än Bagdad Bob och det går faktiskt att resonera med de flesta av dem om man är på humör att resonera och inte bara retas lite.

Skribenter som Forsberg 1978 är uppenbart ingen riktig skribent utan endast ett fakenick som bara har till uppgift att skriva tråkiga allvarliga personangrepp utan glimt i ögat. Detsamma med "Djurgårdaren" som skapade ett konto och postade ett hatinlägg med personangrepp klockan 4 på morgon. Precis samma mönster som på SF.

Värt att notera i sammanhanget är att Fuleås ansvarige på SF blev dömd i domstol för mordhot emot Jonas Fahlman efter "Svinjävla REGEL"-incidenten i slutspelet härom året. Han kanske slutade blogga om hockey efter det?

Nu blev det här inlägget alldeles för allvarligt och oglimt i ögat för min smak. I fortsättningen ska jag fortsätta med min mer lättsamma stil även om en massa troll och fakenicks gör allt för att förstöra.

Sen om Modo och/eller Luleå skulle åka ur. Det skulle vara tråkigt ifall MoDo åkte ur då de är en genuin förening som bidragit så mycket till svensk hockey. Ifall Luleå däremot åkte ur, då skulle jag jubla! Fy fan så kul det skulle vara, hoppas!


Sv: 1515140141048
Sven Sewage: men orka! Du går ju i regel alltid övergränsen för att reta gallfeber på nån, du har en del bra inlägg oxå men sen rinner det alltid bägaren över efter ett tag.
Vi går ju som tåget just nu så jinxa oss inte till nästa år hundrade, tänkt dessutom ifall modo eller lule skulle åka ur, hur kul skulle hockeykartan se ut? Roligaste matcherna är ju mot dom

Sv: 1515140141048
Sven Sewage: Ja inte fan har du glimten i ögat iaf! 

Sv: 1515140141048

Blister Brigade:

mitt råd till dig är att fundera på vad "glimten i ögat" och "blodigt allvar" betyder.


Sv: 1515140141048

5 dar kvar innan hockeyn drar igång igen!

En av dom bästa hockey introfilmerna? fan va jag går igång på den här!

 

https://www.youtube.com/watch?v=uJ3b7ECNWF4


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro: Haha du skämtar va!? jag skriver bara som jag tycker.

Sen tycker jag det är helt okey att häckla varandra så länge det är med glimten i ögat och inte på blodigt allvar och där ser man rätt stor skillnad på vissa skribenters inlägg! håller du med?! eller?


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Mitt inlägg med "best of" aktiva Skellefteåspelare nedan var ett ödmjukt inlägg riktat mot MoDohåll. MoDo skulle ställa Sveriges bästa lag på isen med konkurrens av Brynäs, Djurgården och Frölunda. Det gick dock inte riktigt fram tror jag.

Det skulle såklart vara intressant att se Fuleås "best of"... har inte sådär jättestor kännedom av div 1 och neråt, men ska göra ett försök sen.


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro: Åh putenutte blev du sårad att han skrev något dumt om dig stackare där...


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Inse att du inte sitter här och snackar med Wikegård (du försökte ju med samma spår igår också), du kan väl för fan inte komma dragande med vad han säger och vad han insuinerar och försöka få det till att bli mina ord. Du får läsa mina inlägg angående seriens kvalite igen ifall du vill förstå varför varför JAG (inte wikegård) lyfter fram detta som en motvikt när du och sven sewage påstår att ni (SAIK) är det mest överlägsna laget genom tiderna i SHL/Elitserien och att ni bör jämföras med forna sovjetunionen. Det finns lag som varit mer överlägsna under en tid då serien var jämnare och höll högre kvalite relativt sett. Sedan vilket lag som hade slagit vilket är ganska ointressant eftersom det kommer vi aldrig få svar på, men jämför vi med det vi kan jämföra och vet så har ni en bit kvar till nivån som FBK höll under 01/02.

Ok så Melker är nu på en helt annan nivå, och det är bara du som sett detta. Alla andra coacher till landslaget har alltså missat detta men inte du?

Melker har potential. Försår att du diggar honom trots att han kommer från Lycksele, eller räknar du honom som en skellefteå produkt? Visst han har säkert varit en publikfavorit hos er som jobbar hårt och offrar sig för laget, men det innebär inte att han är en bättre spelare än Pettersson. När du bedömmer helheten som farten,tekniken, skottet osv så ligger Pettersson före, sedan att Karlssons uppsidor är arbetsmoral och hjärta ja det är sådant som fans uppskattar och gärna förskönar. 

Och snälla dra inte upp argument som "Men han spelar ju i NHL/AHL han måste ju vara bättre än en spelare i NLA/SHL" det ser bara dumt ut. Du ska få ett exempel som är likvärdigt. Robert Hägg spelade i modo förra året, åkte över direkt efter säsongen och spelade i AHL, han har ett högre poängsnitt än Melker i AHL trots att han är back. Detta betyder inte att jag tycker att han är en bättre back än t.ex Jonas Ahnelöv som spelar i Modo och SHL, jag skulle inte byta Hägg mot en en landslagsman som Jonas någon dag i veckan. Om några år ifall Hägg utvecklas så kanske han blir en bättre spelare än vad Ahnelöv är idag.


Sv: 1515140141048
Farbror Barbro: Försök inte...

Sv: 1515140141048
Farbror Barbro: Ta och småjäklas och retas med lite finess då. Nu framställer ni/du er/dig som dumdryga hela tiden.

Är det avsikten?

Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Har aldrig påstått att vårt lag bestod till mestadels av spelare från Örnsköldsvik och att vi värnar om bygden eller något sådant. Det var du som påstod att de juniorer som kommit upp i år till A-laget inte är speciellt bra och inte har någon anknytning till Örnsköldsvik/Ångermanland eller Västernorrland.

Dessa är det som ingår i vårt A-lag och får anses som ordinare:

Linus Ullmark - Lugnviks IF (inte ny för i år)

Adrian Kempe - Kramfors Alliansen

Willian Nylander - Chicago

Victor Olofsson - Modo HK

Victor Öhman - Modo HK

Gustav Possler - Tumba (fast egentligen Löven, och inte ny för i år)

Så de juniorer som släppts in i till a-laget detta år och förra är inte speciellt bra alltså, trots att 3 av dessa ligger i toppen av juniorernas poängliga? Sedan tycker du att det vekrar vara dålig representation från Övik/Ångermanland/Västernorrland, det tycker jag inte jag när vi kollar på dessa.

Å andra sidan skiter jag fullständigt i vart juniorerna egentligen kommer ifrån, när en spelare har utbildats av ett lags ungdomsakademi och gått hockeygym där tycker jag att klubben kan ta åt sig äran för en del av spelarens utveckling.

Precis på samma sätt som att SAIK kan ta åt sig av utveckligen av spelare från Sävar, Kiruna, Lycksele, Hörnefors, Skara, Skövde, Åselse, Ekerö, Umeå. 


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

"Melker spelar i NHL och dina favoriter i NLA. Redan där borde du fått en ledtråd om vem som kan vara bättre."

Här kom en skellefteå sanning, dvs modifierad för att passa. Ser man till hans säsong så räknas han mer som AHL spelare. Har förklarat för dig anledningen att Melker är i Nordamerika och inte Pettersson, finns längre ned i tråden. Handlar så klart om ålder samt att klubben vill se över sin investering och hoppas på att få utveckling på honom, Melker har potential och kan bli bra, bättre än Pettersson ja det återsår att se. Men i dagsläget (just nu) är Pettersson en bättre hockeyspelare alla dagar i veckan, påstår man något annat är man blind. Är du föresten medveten om att du jämför en spelare med 3 landskamper med en som gjort typ 60? Tänk att alla coacher i landslaget har missat Melkers storhet och gått på medias hyllningar.

Till skillnad från dig har jag sett samtliga dessa spelare spelat matcher. Kan garantera dig att ifall Melker och Pettersson fanns på marknaden till samma peng så är det ingen som skulle ta Melker före Pettersson.

"I NLA har det alltid funnits svenskar. Om det förr om åren funnits säg 10 st där och i år 15 så skiljer det 5. Dessa 5 skulle skulle alltså innebära en betydande sänkning av standarden på SHL? "

Alltså du är verkligen trög, hitta där jag skrivit att alla har dragit till NLA därför är SHL sämre, NLA är en av ligorna riktigt bra spelare lämnar SHL för. Hört talas som uttrycket många bäckar små. Tror det var expressen som hade en artikel om detta, det är 250 svenska spelare som spelar utomlands, klart som fan detta påverkar kvaliten på vår nationella liga.

"Dessutom är det inte standarden jag vill åt. Den är sämre har jag ju sagt,genomsnittet alltså. Det som inte stämmer är hur sänkningen kan förklara AIKs framgångar. Där finns inget samband,vi har ju för fasen exporterat mest och bäst av alla lag! "

Ja du är verkligen trög, läs igen det jag skrev igår. Det är ingen som försöker förklara eller förminska SAIK:s framgångar genom att säga att ligan är sämre, ett guld är ett guld oavsett ifall det skulle vara korpnivå, det lag som har vunnit är då bäst. Det är snarare ett argument mot att personer här tror att ni är överlägsna som inget annat lag har varit samt att ni bör jämföras med sovjet. Du säger själv att ligan är svagare totalt sett nu, tycker du inte då att t.ex FBK:s prestation 01/02 är lite vassare, man vinner ligan med 25p marginal, man sätter ett poängrekord som jag tror står sig än idag trots att det spelas fler omgångar.


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Ganska fult att kalla andra för lögnare. Vad är det som är lögn?

Här har du ett påstående från dig själv:

" Dessutom har dessa juniorer väldigt lite med Örnsköldsvik,Ångermanland eller ens Västernorrland att göra"

Ta ett tag och kolla igenom modos juniorlag och de juniorer som varit uppe i a-laget och titta vart spelarna kommer ifrån, sedan kan du svara på frågan lögn eller sanning?

Sedan är det svårt att ta någon på allvar som väljer att plocka fram dussinspelarna i NLA när man vill försöka visa att SHL inte exporterat några stjärnor dit. 

När man sedan tror att Melker Karlsson skulle vara en vassare spelare än Fredrik Pettersson ja då blir det tydligt att man inte har något hockeyintresse.


Sv: 1515140141048
Sven Sewage: som sagt du har inte alla hästar i hagen va?

Sv: 1515140141048
Sven Sewage:Vad menar du med detta?

Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

roade mig med att plocka ut vårt bästa lag av aktiva spelare från Skellefteå. Backsidan ser som väntat mycket bra ut, forwardssidan inte lika vass ut men ändå okej.

Jämfört med andra städer/lag ligger vi efter MoDo, Frölunda, Brynäs och Djurgården ifall de fick ta alla 08or. Det får man ödmjukt erkänna. Men vi ligger ändå på den övre toppen. Sen är detta ett mycket ungt lag med framtiden för sig.

Målvakt:

Johan Backlund (x KHL)

Backpar:

Adam Larsson (New Jersey NHL) - Tim Erixon (Chicago, NHL)

Johan Alm (x AHL) - Niclas Burström (Skellefteå SHL)

Anton Lindholm (Skellefteå SHL) - Arvid Lundberg (Skellefteå SHL)

Kedjor:

Jocke Lindström (St Louis NHL) - Oscar Lindberg (Hartford AHL) - Victor Arvidsson (X AHL)

Adam Pettersson (Skellefteå SHL) - Erik Forssell (Skellefteå SHL) - Pär Lindholm (Skellefteå SHL)

Linus Lindström (Skellefteå J20) - Martin Lundberg (Skellefteå SHL) - Sebastian Selin (Almtuna Allsvenskan)

Thomas Larsson (Mora, allsvenskan) - Sam Marklund (Asplöven, Allsvenskan) - Henrik Marklund (Mörrum, div 1)


Sv: 1515140141048

Forsberg 1978:

Det var du som mördade Olof Palme.


Sv: 1515140141048
Sven Sewage: Ja kom igen nu då och logga in med ditt Barbro nick och svara!

Redigerad kommentar


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

jätteintressanta diskussioner Barbro om vem som har vart bäst i SHLs historia. Det finns tre kandidater, Skellefteå AIK 13/14 samt 12/13, och Färjestad 01/02. Min röst går till AIK 13/14, men det är jämnt mellan dessa tre lag.

Tittar vi på dynastier, så leder just nu Brynäs med guld 64, 66, 67, 68, 70, 71, 72. Det blir svårslaget, men vi är en bit på väg att utmana redan nu. Även Djurgården med guld 89,90,91 och sen final 92 är en riktig dynasti. Sen är det nog våran dynasti. Vi är med i racet även där.

Så till min egen favorit; vem har vart sämst i svensk hockeys historia?

Vilda Väsby 87/88 var genomusla med endast en vinst på hela säsongen. Björklöven 98/99 och 00/01 var sådär usla som endast löven kan vara. Timrå 12/13 var inte mycket att hänga i julgranen. MoDo 14/15 är duktigt kassa, trots att man har Geátan Royer i laget. Luleå 14/15 är så mediokra och tråkiga som bara Fuleå kan vara.

Här kommer då min ranking om vem som har vart sämst i svensk hockeys historia:

Sämst: Väsby 87/88
Näst sämst: Björklöven 98/99
Tredje sämst:  Björklöven 00/01
Fjärde sämst: MoDo 14/15
Femte sämst: Luleå 14/15
Sjätte sämst: Timrå 12/13

Vad tycker du Barbro? 


Sv: 1515140141048

Rytter:

Jepp, det är bara att kolla vilka spelare som var med i lagen jag nämde och vilken status dom uppnått så är det bara att lägga ihop resten själv :)


Sv: 1515140141048

M.Lemiux:

Jag håller med dig angående "bästa" laget, det är nog VF som du säger under lockouten, och FBK strax bakom. Bara kolla vilka spelare som var med i lagen och vilka som spelade i övriga lag i ligan för att förstå vilken klass dessa höll.

Det jag syftade till är som du säger, det mest dominanta laget och det är för mig FBK 01/02, anledningen var helt enkelt för att dom här började jämföra SAIK:s överlägsenhet med sovjet, men dom missar att det funnits lag som dominerat mer under en tid när serien stod sig bättre än nu.

Övriga lag du nämner är också bra årgångar som tillsammans med SAIK 13/14 är med som bästa årgångar när man blickar tillbaka.


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Om du tycker att det är humor och distans att håna, smutskasta och förnedra andra lag och supportrar och sedan framhäva sig själv ja då tycker jag synd om dig också. 

Trodde faktiskt inte att det fanns andra som sven sewage, men tydligen finns det väldigt många små människor där ute.

Ta bara ett exempel som att hävda att SAIK ensam leder svensk hockey framåt, och att andra klubbar bara är åskådare och inte bidrar till utvecklingen är inget annat än ett hån och direkt felaktigt. Sedan när det blir diskussion kommer alla fjantigheter, har fortfarande inte fått något bra svar på vad en storstjärna är, det enda jag vet är att alla som passerar SAIK blir det.

Anledningen är ganska uppenbar, ifall han var tvungen att beskriva det skulle ju myten om alla NHL exporter (storstjärnor) falla och det skulle visa sig att flera andra klubbar ligger betydligt längre fram här t.ex Brynäs.

Istället fjantar han på om Royer och undviker det hela. 


Sv: 1515140141048

Rytter:

Självklart har kvaliten på Elitserien sjunkit rejält sedan mitten av 90-talet men du har fel på en punkt...det bästa laget någonsin i Elitseriens historia är Frölundas guldlag från 2005 och det näst bästa det lag som Frölunda slog i den finalen dvs Färjestad anno 2004/2005.
Men nu var det kanske det mest dominanta laget som vunnit du menade och då kan det stämma att det var Färjestad anno 2001/2002 som var det som f.ö också är bland de bästa någonsin vilket också Luleås guldlag 1995/1996 och Djurgårdens 1999/2000 kan lungt vara med i den diskutionen...även Malmös 1991/1992 och 1993/1994. 


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Där håller jag inte med, bästa eller mest dominanta laget för mig i Elitserien/SHL är nog FBK årgång 01/02 sett till att ligan hade högre kvalite då, som även du erkänner, så var detta ett lag som hamnade 25p före 2:an i serien. Deras poängrekord tror jag står sig än trots att det spelades färre matcher. Släppte in väldigt lite mål och öste på framåt. Det är nog ett av de mest dominanta lag jag sett. 


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Det Wikegård säger får du tolka som du vill, det skiter jag i. Det enda jag instämmer i är att ligan är sämre nu än i början av 2000-talet, pga tidigare nämnda anledningar.

Att sedan skellefteå vunnit 2 guld och har varit i 4 finaler har inte att göra med att ligan blivit sämre, det har man gjort för att man varit det bästa laget dessa år.

Men när man som sven sewage jämför dagens SAIK med Barcelona eller som en motsvarighet till forna sovjet lagen så tror jag de flesta reagerar, och det är där synpunkten att ligan är sämre kommer in.

Är du drabbad av samma form av hybris som honom?


Sv: 1515140141048
Sen visst blir alla spelare i Skellefteå AIK blir tillslut i samma klass som Geátan, det har du rätt i. T ex Rolle Stoltz, han tror jag nog är jämnbra med Geátan.

Sv: 1515140141048

Rytter:

Okej, bakgrunden är följande:

MoDo är toksämst! Man är i fritt fall mot kvalserien. Man förlorar skottstatistiken med typ 8-55 i var och varannan match, och spelet ute på isen är mer paralyserat än krampaktigt. Man lider av fobi att göra mål, spela bra och vinna hockeymatcher. Man är helt jävla black, noll stycken guldpengar i pungen. I sin desperation har man glömt  bort alla former av moraliska principer. Huvudsponsorn är en vapentillverkare som bygger masförstörelsevapen, BAE Systems. Man konfiskerar kommunens pengar och gamlingarna har käkat kall potatis och husman (favorit i repris Barbro) ända fram till det oundvikliga; ättestupan. Som en sista superdesperat åtgärd ringer Svartvadet till sin stenrike polare Foppa Forsberg, "snälla snälla snälla, hela kommunen svälter men vi är ändå sämst, kan du hjälpa oss?". Nästa dag sitter det en 38-årig kanadensisk storstjärna på flyget: GEÀTAN ROYER! hihihihi

Alltså ni är sämst och sist, och räddaren i nöden är alltså Geátan Royer. GEÁTAN ROYER! Sen ska du komma hit till Skellefteå AIKs lagsida, Sveriges överlägset bästa lag just nu, och snacka om storstjärnor?

Det är en straffspark som är omöjlig att tacka nej till. En straffspark emot ett mål utan målvakt. Från 1 meter. Inte ens Johan Ryno skulle missa.

Alltså, Geátan Royer är en så jävla rolig händelse. För mig är det helt omöjligt att inte få en kraftig fnissattack när jag kikar på hans stats på eliteprospects. Det får man tacka för här i vintermörkret!


Sv: 1515140141048

Sven Sewage:

Du är rätt feg som fortsätter på detta spår. Kom igen nu och definiera vad en storstjärna är, alla som går via SAIK blir ju det enligt dig.

Det jag kan tolka från ditt svar är alltså att alla som går via SAIK blir spelare på samma nivå som Geatan Royer, isåfall kan jag inte säga annat än GRATTIS!


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Ja alla dessa är tyvärr (för din del) namn som jag tror de flesta skulle se i sina klubbar istället för Melker. Sedan så är det väl fel att säga att Melker spelar i NHL, han har gjort 3 matcher och 20 i AHL, med ganska dålig utdelning dessutom. 

Enda anledningen att Melker är där istället för Pettersson är åldern, klubben vill så klart se över sin investering och hoppas på utveckling. Men ifall den kommer det återstår att se. Men just nu är Fredrik Pettersson en bättre hockeyspelare än vad Melker Karlsson är, ifall Melker kommer gå ikapp och förbi det får framtiden utvisa.

Samma sak gäller i jämförelsen med t.ex Danielsson. Finns ingen sportchef som skulle ta Melker före ifall kostnaden var den samma.

"Om nu NLA och spelarna är så bra varför är dom utslagna nu i CHL? Och 15 spelare skulle det var en dränering?!"

Ok, du använder CHL som ett mått på hur bra lag och ligor är? Betyder detta alltså att du anser att Luleå är det bästa laget i Europa under de senaste säsongern?

Ja ifall 15 spelare skulle tillföra spets till lagen i SHL så tappar ligan så klart i kraft oavsett ifall det är en eller 50 spelare som lämnar, sedan är det ju inte bara NLA svenska spelare går till. Kolla istället hur många svenskar vi har i europa nu jämfört med sent 90-tal och tidigt 2000. Lägg sedan till spelare som harvar i AHL. Och kom sedan tillbaka med ett svar om du tror att ligan tappat i kraft totalt sett.

"Tror du alla andra lag tappat till KHL,NHL,AHL men AIK inte gjort det? Vi har också tappat spelare dit."

Klart att alla tappat. Men jag vet inte vart du vill komma med detta, detta är väl snarare bevis för att SHL som liga tappat i kraft och det var väl det vi diskuterade eller? Du hävdade ju att det bara var avundsjuka att hävda att ligan tappat i kraft och nu säger du att ligan tappat spelare, även SAIK. Hur ska du ha det? Är ligan sämre än för 10-15 år sedan totalt sett, i slagkraft jämfört med andra ligor alltså?


Sv: 1515140141048

Rytter:

"Sedan undrar jag varför SvenSewage undviker att svara på frågan vad en storstjärna är för något, för enligt honom är det vad alla som passerar SAIK blir. Vad behöver man för att räknas som en storstjärna?"

Detta skriver du. Lite konstigt att du inte har kolla på vad en "storstjärna" är för något när du utger dig för att hålla på MoDo. Anmärkningsvärt faktiskt. Du ska få en djupare förklaring hur jag och många andra ser på frågan, och vilka kriterier jag brukar använda mig av för att klassifiera korrekt:

Snabb som en iller. En blick för spelet som skulle göra självaste Gretzky avis. Mer teknisk än Schremp. Tempostark. En kille som i sömnen kan gå in och styra upp ett pp. En "storstjärna" som utan problem kan gå in och köra 20 sekunder total istid under en hockeymatch. Hämtad från någon lingonliga, tre snäpp under blåbärs. 38+ år.  

Ifall du behöver namn har jag ett så att du kan visualisera och konkretisera: GEÀTAN ROYER! YES VILKET STORSTJÄRNA! hihihihi!

Vi i Skellefteå AIK har haft det tunnsått med storstjärnor, så du får ursäkta. När man tänker tillbaka så hade vi faktiskt en storstjärna vid namn Glaber Gavic en gång i tiden, men han var nog lite för ung för att passa in i MoDos stortjärnemall. Det närmaste vi kommer är nog Jan-Axel Alavaara


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Nu är det ju så fint att matcherna ligger på olika dagar och dessutom olika tider så man kan följa massor av lag. Favoriterna förutom när det är modo match är att se Luleå, Skellefteå, Brynäs för att hålla koll på norrlandslagen, sedan är Frölunda alltid roliga att se på. Så svar nej det är inte bara modo matcher jag ser, ser betydligt mer än så och ja jag tycker nivån är sämre än tidigare överlag. 

Du kanske inte förstod att jag tycker att ligan tappat sedan starten av 2000-talet dvs betydligt mer än de 4-5 år du blickar tillbaka, förfallet hade redan börjat innan detta genom att andra spelare lämnar för NLA, KHL osv. Spelare som återvänder från misslyckade NHL/AHL äventyr hamnar inte längre i SHL utan i någon liga med ekonomiska muskler.

Sedan är det svårt att ta dig på allvar när du ska räkna upp NLA svenskar och tar upp de sämre bidragen istället för att nämna spelare som Fredrik Pettersson, Linus Klasen, Marcus Paulsson, Nicklas Danielsson, Niklas Persson som alla tillhör toppen i ligan.

Och NEJ Melker är inte bättre än alla dessa spelare i NLA, finns nog ingen sportchef i SHL som skulle ta Melker före t.ex Fredrik Pettersson eller Nicklas Danielsson.

Nej det är inte avundsjuka som ni så gärna vill tro, detta är min syn på hur jag tycker att det ligger till med SHL i allmänhet och vad som hänt med ligan senaste 10-15 åren. Sedan att SAIK lyckats fantasiskt bra med fyra finaler och två guld är en helt annan sak. Jag ser ingen motsättning i att tycka att ligan tappat och argumentera för det, samtdigt som SAIK hyllas för att dom fortsätter hålla till i toppen.

Istället för att endast spela ut "avundsjuk" kortet kom med några konkreta exempel på att ligan inte tappat och inte urvattnats på bra spelare jämfört med 2000-talet. 

Att det sedan inte SAIK fans gillar att personer anser att ligan tappat och tror att alla försöker att förminska SAIK:s insatser är inte mitt problem, utan det ligger nog i er självbild isf.


Sv: 1515140141048
Rytter: Kan bara hålla med dej på dom här punkterna det ser inte ljust ut för SHL på sikt!

Sv: 1515140141048

Blister Brigade:

Nej det är två saker som stör mig kring SHL och som gör att ligan tappar i attraktionskraft och slagstyrka varje år. 

1. Andra ligor som snor åt sig de spelare som inte är tillräckligt bra för NHL eller de spelare som återvänder från t.ex AHL. Från att ha varit den näst bästa ligan så har vi tappat rejält i slagstyrka. Hur bra en liga är definieras ju inte utifrån toppen utan utifrån bredden på ligan.

2. Nivån på domare, fruktansvärt irriterade att se hur nivåerna svänger från match till match och till och med under matcherna. Får jag välja så tar jag gärna tillbaka nivån som var på tidigt 2000-tal. Tycker att det var mer hetta och känslor i matcherna då jämfört med nu.

Kollar man sedan på matcher internationellt t.ex Tjeckien - Sverige igår så är det en helt annan nivå jämfört med hur det ser ut i dagens SHL. För mig så håller detta att sakta men säkert döda intresset för hockey. Och tyvärr verkar det som att SHL måste göra något för att få tillbaka publiken. Att bedriva stora företag med endast ett publiksnitt på 5000/match och utan ekonomiskt stöd från komunen går inte ifall man ska konkurera med andra ligor.

Sedan undrar jag varför SvenSewage undviker att svara på frågan vad en storstjärna är för något, för enligt honom är det vad alla som passerar SAIK blir. Vad behöver man för att räknas som en storstjärna?


Sv: 1515140141048

Rytter: Jävligt tråkigt igentligen att KHL och till viss del NLA tar så många profiler från våran liga, var helt otroligt att vi fick behålla så många spelare som vi hade när vi tog vårt tredje guld ifjol, lär knappast bli någon förändring av det dom närmaste åren heller..


Sv: 1515140141048
Monno: Jo har varit med ett tag fast med ett annat nick foppa78!

Sv: 1515140141048

Forsberg 1978: Då du inte ens var reggad när vissa Brynäsare (eller vad dom var) härjade som värst så ska du nog lugna dig ett hekto. Det är inte ens nära på samma sak nu.

Redigerad kommentar


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Det vi diskuterade innan du hoppade in i diskussionen och drog iväg den åt annat håll var juniorer och storstjärnor. 

Jag frågade ifall sven sewage kunde definiera vad en storstjärna är eftersom han säger "... alla som kommer till SAIK blir storstjärnor". 

Min fråga är ganska enkel, vilka spelare som gått via SAIK har blivit storstjärnor? Vad är en storstjärna? Då han inte ens klarar av detta utan endast försöker förlöjliga genom att peka på Gaetan Royer så är det ganska menlöst att diskutera med honom. Eller ska jag tolka det som att en klubb som SAIK utvecklar spelare som Royer (storstjärna enligt Sven), dvs sådana som harvar i AHL.

Sedan är det lite roligt, ni vill ta cred för Klingbergs utveckling och räknar honom som en export till NHL. Men kommer han från ert upptagsområde? Och samtidigt ska modo som klubb inte räkna in Possler, får inte riktigt ihop det?

Här ska du få min syn på saken:

-SHL blir sämre och sämre för varje år som går, anledningen till detta är att vi exporterar alla spelare som förr inte fick plats i NHL till andra ligor t.ex KHL, NLA osv. Ett tecken som jag ser det på att ligan urvattnas är antal juniorer som släpps fram, juniorerna nu är inte bättre än topparna på 90-talet samt 00-talet utan det är att ligan är sämre som gör att många släpps fram. För mig är den bästa upplagan av ett SHL lag FBK säsongen 01/02. Kolla deras trupp, inte många spelare som hade spelat där ifall vi hade haft samma export då till KHL osv.

Sedan att ni vänder diskussionen till något annat, får stå för er. Jag svarar bara på påståenden att Modos juniorer inte skulle ha någon anknytning till Örnsköldsvik/Ångermanland eller Västernorrland. Eller påståenden som att man skulle vara utvecklande av svensk hockey, ett ganska dumt påstående då man inte ens finansierar ett damlag och utvecklar även den biten.

Angående utveckling av juniorer så anser jag personligen att en spelare som gått igenom klubbens juniorlag har utvecklats till stor del av den klubben, men även moderklubben ska ha cred. Det är de viktiga åren i spelarens utveckling då man lägger grunden. Tror du att Ullmark hade utvecklats till samma spelare ifall han spelat i Kramfors-Alliansen istället för i Modo? Hade Possler blivit samma spelare ifall han spelat i Björklöven istället för Modo?


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

Vars kommer spelarna jag nämnde ifrån?

Tycker du att dom har väldigt lite med Örnsköldsvik, Ångermanland eller Västernorrland att göra? 

Hur ska du ha det nu? Är SHL sämre än tidigare?

Ifall modo och andra lag i botten är så kassa så juniorer kan gå rakt in och ta plats så tyder det på två saker, antingen är juniorerna tillräckligt bra eller så är serien sämre jämfört med början på 2000-talet. Vad tror du?


Sv: 1515140141048

Sven Sewage:

Fan vad du skriver, man du missar frågan i inlägget:

Nu till frågan vilken spelare från SAIK har utvecklats till en storstjärna?


Sv: 1515140141048
Monno: Och ni modoiter är ju så mycket bättre!

Sv: 1515140141048

Rytter: Att du ens orkar disskutera med trollet? Han erkänner ju till å med att allt han gör är att trolla.

Lite utav en skymf mot HS att han får härja på fritt men man får ge han att han allt som oftast håller sig på sitt eget hörn. Inte som Brynästrollen för ett tag sedan som gjorde personpåhopp i varje bok.


Sv: 1515140141048

Rytter:

Har aldrig och skulle aldrig påstå att Skellefteå AIK har vart lika framgångsrika att fostra spelare som MoDo, Brynäs, Djurgården eller Frölunda. Långt ifrån. Däremot skulle jag avvakta med att räkna bort alla våra talanger då de är unga och under utveckling. Precis som Markus Näslund var när han harvade i AHL innan genombrottet.

Det är kul att retas med MoDo, för ni är så väldigt uppblåsta. Ni har fostrat dittan och dattan, ni betalar hög lön till juniorer och tror att Hägg, Nylander, Redieborn, Djuse, Possler, A Carlsson, Steen och gänget är MoDo through and through när de i själva verket är invärvade spelare från hela riket med noll anknytning till klubben.

Klart ni kan vara väldigt stolta över er fantastiska talangproduktion. Förr i tiden. Det är nästan så att man på riktigt misstänker att ni inte inser att ni är omkullsprungna?

Vi kan vara väldigt stolta över att vi nu är inne i en dynasti av sällan skådat slag, precis som ni kan vara stolta över er talangproduktion. När du tjatar om Foppa, Näslund och Sedins och gänget i Skellefteå AIKs forum, så framstår du som väldigt... dryg. Missundsam. Avundsjuk. 

Om du på riktigt tror att MoDo just nu är det ledande laget i hockeysverige som driver på utvecklingen i Sverige, och ni har vart bättre på att fostra egna talanger på senare tid... Well, Rytter... i så fall får jag gratulera dig över att du är lycklig i hockeylivet just nu. Ifall jag hade oturen att födas in i MoDo skulle jag INTE känna samma känsla som dig kan jag då säga. Ni ligger i botten av tabellen, kassakistan är tom, och så köper ni in ett gäng medelålders kanadicker som knappt kan stå på grillorna. Knappast någon revolutionerande hockey heller, utan ett halvhjärtat försök att apa efter den ledande klubben just nu. Vi sitter jäääävligt lugnt i båten däremot. Eller har jag fel? Men ni hade Foppa på 90-talet. GRATTIS!

Sen ifall ni åker ur så har ni i alla fall ett damlag i högsta serien att följa. Och sen hade ni Foppa. Och Geátan Royer, hihihi.

Förresten är jag inte ett dugg mer dryg än dig, bara lite roligare.


Sv: 1515140141048

Farbror Barbro:

"Rytter tror jag lever i en bubbla. Albin Runesson vs Aho"

Var endast ett exempel för att visa hur en hypad spelare som Aho har presterat, för enligt stats är dom ungefär jämförbara

"Ja Modo har släppt upp många juniorer men dom är ju inte bra och var är konkurrensen i A-laget? Dessutom har dessa juniorer väldigt lite med Örnsköldsvik,Ångermanland eller ens Västernorrland att göra"

Två saker i detta, förmodligen är dom ganska bra eftersom tre av dom ligger i toppen av juniorernas poängliga (Nylander/Kempe/Olofsson). Sedan kan du ju kolla vart Olofsson, Kempe, Öhman, Runesson och Ullmark kommer ifrån innan du uttalar dig.

"Axel Holmström tar jag alla dar före W Nylander."

Det är du nog ganska ensam om, tacka nej till en spelare som snittar 1p/match.

Märker du inte att du säger emot dig själv? Först argumenterar du för att SHL inte blivit sämre, sedan så är anledingen att modo släppt upp många juniorer för att A-laget är kasst och inte för att juniorerna är bra. Hur ska du ha det?

"Damlaget kostar och Modo som går back kanske borde fundera på ta ansvar för ekonomin."

Ja vi kanske skulle avveckla damlaget, men hur som helst så skulle jag aldrig slå mig för bröstet och hävda att man utvecklar svensk hockey ifall man inte anser sig ha råd med ett damlag i högsta serien. 


1646411 · »