Tre Kronor

Nationellt · 17828 inlägg · 809 ämnen
« · 2822590 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: 4 Nations
Rip Kirby:

Krossa Finland

Snart nedsläpp mellan Sverige och Finland. Nu är man lätt taggad igen.

{204}: JA, står Lassi så har MoDo dragit ifrån och avgjort inför tredje...
Då börjar man ladda för Sverige - Finland och är glad att Lassi inte står där...

Jan-Erik :

Jag missar sista perioden på Leksand tyvärr så hoppas det är avgjort innan ;)

{204}: Fantastiskt mycket hockey idag/natt! Först MoDo - Leksand kl. 15.15, sen brorsornas rivalmöte Sverige - Finland och sen avslutar vi om cirka 13 timmar i natt med Kanada mot USA där anti Trump vågorna går höga.

Bad_Brett: okej, då var det när jag snabbspolade 😄 la märke till 2 långa inzoomningar de inte sa ett skvatt. Då var det väl avhandlat redan 🙂

Rip Kirby: Det märkliga är, att trots att möjligheterna att se NHL var ytterst begränsade på den tiden, hade jag stenkoll på i princip varenda spelare i World Cup 97 och visste precis deras styrkor och svagheter. Men om någon skulle be mig att beskriva Brock Nelson eller Jaccob Slavin som spelare hade jag inte haft en susning.

Det beror säkert till viss del på dåtidens hockeykortssamlande, NHL-spel på datorn etc. men jag tror inte att det är hela förklaringen. Tror mycket handlar om att alla spelarna på den nivån är så pass tekniskt skickliga när det gäller skridskoåkning och puckhantering att de känns mer "generiska". Lägg där nolltolerans mot huvudtacklingar och fighter, och det blir mer en grå massa. Nu känns det mer som att McDavid, MacKinnon, Matthews med flera sticker ut för att de spelar på en annan nivå än övriga, men överlag känns det lite ...gråare.

Det var ju på sätt och vis coolare när du hade passningsgenier som Adam Oates, snabbskrinnare som Mike Gartner eller Afinogenov, powerforwards som Cam Neely, skräckinjagande backar som Derian Hatcher, hårdskjutare som Al Iafraite eller Al MacInnis eller tekniker som Kovalev. Dvs spelare som inte nödvändigtvis var dominanta över hela banan, utan som hade sina signum, lite som i Mighty Ducks-filmerna.

Så det är lite av en paradox; Det faktum att spelarna har blivit bättre, gör att sporten har blivit tråkigare, eller åtminstone att spelarna har blivit tråkigare, trots att spelet säkerligen är betydligt bättre nu. Spelare som Magnus Wernblom skulle aldrig komma fram idag.

Bad_Brett: Noterade samma sak själv.

dempa: De pratade väl flera gånger om Keith? Holmgren sade ju till och med "Pappa Keith, han känner ju du väl!" varpå Notan svarade "Känner kanske är fel ord, men vi hade många duster" och Holmgren fortsatte med att prata om "hur man inte flyttade på honom i första taget".

{204}: Roenick en favorit här också 😊 Men laget USA hade där och då var ju brutalt bra. Brian Leetch, Chris Chelios och Phil Housley bland backarna. Mike Modano, John LeClair, Bil Guerin, Brett Hull, Patrik LaFontaine, Keith Tkachuk och en av de allra bästa tekarna på den tiden Joel Otto, bland forwards.

Rip Kirby:

Jag gillade Jeremy Roenick. En personlig favorit

Fanns ju andra spelare med som man gillade att titta på

Flyers kedja " Legion of Doom " Renberg, LeClair och Lindros

över 300 kilo mangel ;)

{204}: Keith Tkachuk - själva definitionen av powerforward 🤘🤘🤘En av dom spelare jag diggat allra mest genom tiderna, trots att han aldrig spelat för en klubb som jag hållt på. Men jag har alltid hatat Kanada. Därför var det ett extremt lätt val att hålla på USA i Word Cup -96. 5 mål, 1 assist på de 7 matcherna i WC.

dempa:

Ja man tycker ju de borde känna igen honom, annars kanske de gjorde de men inte sa något.

Notan spelade väl under samma era som Keith?

{204}: märkligt att varken Holmgren eller Notan känner igen pappa Keith, han zoomades in flera tillfällen i samband med sönernas 4 mål. Där borde han till slut räknat ut "kan det va gamla storspelaren tillika pappa Tkachuk vi ser?"

Bad_Brett:

Såg sista perioden.

Bröderna Tkachuk var väldigt bra, synd de inte spelar tillsammans i NHL

Bad_Brett: Själv kollade jag matchen i efterhand.

ZingoHojt: Vilka sitter bänkade inatt?

Rip Kirby: Jo, tänkte att jag kunde hålla mig borta från sociala medier och klara mig. Ingen på jobbet förutom chefen är hockey intresserad. Typiskt rögle supporter!

ZingoHojt: Klassiskt det där, man blir sååå less hahaa

Såg fram emot att se matchen i efterhand också glider chefen in i morgonmötet och det första han utbrast var "4-3 typiskt". Tagit ledigt på tisdag så då kan man åtminstone se USA matchen live.

Rip Kirby:

Känner igen det där haha ;)

{204}: Jag, 50+, gick och la mig efter Sve-Kan vid femtiden. Vaknar av mig själv 08.30. Sömn är sjukt överskattat ;) ;)

dempa:

Tonårsfasoner ;)

dempa: Det är du värd!

{204}: god morgon alla, vaknade 15:50, har inte sovit så länge sen jag var 19 😅

När man ser NHL on the fly så inser man hur långt efter Sverige är med höjdpunkter och analyser från 4 Natons.

Otroligt proffsiga over there

Jan-Erik :

Garpen lyckades inte med något öht så han skall inte yttra sig.

För mig och många andra var han given i laget, han är ju fortfarande riktigt bra.

Bad_Brett: Halam lyfter fram Erik Karlsson som en av de bästa i matchen, kommentar på det Garpenlöv?

dempa:

Själva närheten av motståndarna saknades. med Dahlin hade det varit bra framåt antagligen. Omöjligt att veta men för mig känns det som man behövde spelare som kunde kväsa motståndarna. men det kunde vi inte.

dempa: Inser att det nästan är en generation hockeyspelare vi får se för första gången i den här formen, både coolt och sorgligt.

dempa: Ekholm har ju koll på Mc David så inte alls konstigt

NuMo: konstigt att Dahlin inte fick spela alls i OT, men däremot spelade Ekholm??

JoJo2613: God natt- nej till jobbet snart - Gått över till Montreal tid som Hedman rekommenderade. Spännande match i period 3 och sudden

JoJo2613:

Godnatt. Man är såklart förbannad just nu, men det går över snart.

JoJo2613: hade skaplig puls på slutet. försökte intala mig att det bara är en skitturnering 😄
Gus i mål riktigt bra.

NuMo: Aja, rätt så bra underhållning såhär in på morgonkvisten ändå. Men nu blir det sängen! Go natt på er alla nattsuddare :D

NuMo:

Såklart.

Sverige är inte tillräckligt mordiska i den här spelformen.

NuMo: Toronto avgör genom Marner!

Nylander vilken sopa

JoJo2613:

Det krävs verkligen att vi får en bra chans bland alla Kanadas.

Rakell är riktigt bra.

NuMo:

Skillnaden i tre mot tre.

Sverige. Vårda puck. Inga chanser. Kanada. Få puck rakt mot mål.

Vad obehagligt nära dom står varandra Jihde och Foppa! Min introverta sida får panik

3-3

Med tanke på vissas snabba konklusion att vi skulle bli överkörda så måste man säga att det är bra.

Vi har faktiskt chansen.

NuMo: "This isn´t Toronto" från Montrealpubliken. Haha!

NuMo: oavsett vad det slutar som, jag är stolt över hur Sverige jobbade sig in i och TOG ÖVER matchen. Hatten av!

NuMo: Bernhardters

Nu känns det som 90% chans att kanada vinner eftersom vi inte verkar vinna i ordinarie tid, Hoppas det är en förutfattad mening.

snowden:

Du menar Bernhadt-s- ? Som verkar vara vissa kommentatorers namn på honom.

JoJo2613: Än en gång. Vi blir för formatiska, organiserat styrda. Vi blir inte riktigt vassa för vi går runt runt. ¨Hår har Kanada en stor uppsida.

« · 2822590 · »