Ingen höjdarmatch än så länge. För petig domare! Men det ser ut att bli en enkel resa. Matchen ikväll mellan Tjeckien-USA känns betydligt mer intressant
frölunda: Nä det gjorde du inte....Men skulle jag sätta pengar på den matchen så skulle jag tippa Findland...tror att dom skulle vara starkare i en ev sådan final.....Men det årterstår att se ju.....
frölunda: Visst, men han kan inte förvänta sig en gratisplats i WC och OS heller. Får se hur kul han tycker det är om de inte ringer upp då. Men det är nog jättekul, då har han ju tid med familjen
Poffa: nä jag håller med dig poffa man kan inte kräva att han ska vara med i VM och nu när han väl ställer upp tycker jag att vi ska vara glada över det
Poffa: Haha... ja det måste vara extremt omotiverande att spela prestigematcher i VM på grund av familjen. Stanley cup... Visst. Men fan han är en vuxen människa. Någon form av psyke måste han ha. Säg så här: ställer han inte upp i det här VM:et så har han inget i WC att göra. Jag vill gärna höra att "allt kretsar inte kring hockeyn" när det är OS eller WC.
Tramset med familjen? Allt kretsar inte kring hockeyn. Framför allt då det gjort det konstant i sex månader och man är enormt besviken efter att ha blivit utslagen ur Stanley Cup.
Nu vill han ju dessutom ställa upp, men då kanske vi skall neka då han inte ställt upp i tidagre VM-turneringar.
Poffa: zzz. Lägg ner tramset med familjen... Och vill han spela i de bästa turneringerna så bör han visa lojalitet. Så jävla svårt är det väl inte. Eller han kan ju böla om familjen då?
Själv fastnade jag framför reprisen av Tjeckien-Kanada på Viasat i natt, med Lasse Kinch som kommentator. Någon som såg den matchen? Kinky satt tydligen i Ostrava framför en TV och kommenterade matchen, ensam. Det var stor humor. Man är ju liksom van att det finns någon där bredvid som kan bryta av när det blir för svamligt, eller rätta till när det blir fel, men så var inte fallet den här gången. Tro hur karl'n tänker?
Jag blir klokare, då han blandar dessa kommentarer (som gör att man förstår hur han tänker ishockey) med smarta analyser och taktiska förklaringar.
Att det dessutom visar hur mycket han brinner för det här ger det hela ytterligare en liten knorr.
Wikegård har även varit expertkommenator under vissa NHL-matcher på C+ under åren och även då har han levererat en skön blandning av inlevelse och stor kunskap.
Intressant med omröstningen här ovanför, Wikegård är för närvarande bäst av dessa 3 herrar. Bäst tycker jag är för mycket att säga men roligast.
Karln ska ju vara "expertkommentator" inte mycket "expert" synpunkter under match. "Karl har ju helium under skridskorna!" "OOOHHH!" "AAAAHHH!" " BRA Matte, proppa!" "ÅK DÅ!" " "NU NU" " KÄMPA!" " Neeej Jonte! Inga bandy svängar!" osv osv
Poffa:Du menar att han har tackat nej till VM förut?Ja vad säger man...Om det du blev det kravet skulle sverige knappt ha nån trupp alls känns det som...
Låt han nöta filt i WC också, bara för att verkligen visa att här går banne mig landslaget före familjen. Då kommer han säkert ställa upp i landslaget varenda gång han blir tillfrågad från och med då. Garanterat. Och skulle han då tacka nej kan vi ju alltid låta någon ES-back av klass ta hans plats. Lars Jansson eller Peter Andersson t ex.
Poffa: Ja, om nu Lidström dyker upp så blir han säkert bänknötare genom hela VM. Därigenom så har han ju lärt sig läxan att han inte bör tacka nej till spel i landslaget i framtiden... (?)
Så är Foppa, Sudden, Lidas, Zäta och Holmström tillgängliga. Frågan är nu vilka som ser sig själv som svenskar? Skulle tro att Zäta flyger över men dom andra stannar nog kvar i "hemlandet" USA och skiter i Landslaget. Vad tror ni...
Dream Team: Men Lidström är väl ändå från Europa? Och Europa har väl också NHL-Stjärnor? ...Av de Europeiska NHL-stjärnorna, som bekant är jävligt många, spelar ju merparten VM. En del nordamerikanska stjärnor ställer upp för sina länder också. Så visst fan är det en prestigefylld, stjärnspäckad turnering. Jag tror nog alla NHL-spelare som är med i VM ser det som en chans att vinna för sitt land.
RocknRolf: Spelar ingen roll, marginalltittarna bryr sig inte förrän i slutspelet, i vanliga fall knappt jag heller, men iår blev det en jävligt bra andra grupp så då blev dte ju lite kul iaf.
RocknRolf: Ja, det grejar du säkert, men jag tror att du förstår hur jag menar.....
Stort frågetecken efter "prestigefylld, stjärnspäckad turnering"..?? Det beror väl på vilken sida Atlanten spelaren befinner sig på och vad den har att jämföra med. VM-statusen i Europa är väl på fortsatt relativt hög nivå, trots att merparten av de bästa spelarna inte är på plats. Men bland NHL-stjärnorna kan nog värdet av denna turnering ifrågasättas.
Och vad beträffar World Cup så är väl den turneringen just den chans som NHL-spelarna har att vinna något för sitt land, förutom OS förstås. Dessutom är ju WC lagd i augusti-september, just för att inte krocka med NHL, vilket borde göra att flertalet också ser sig motiverade att vara med.
RocknRolf: Sanningen är väl den att för NHL proffsen så smäller inte VM sådär jättehögt, VM är ju ingen stor angelägenhet för marginaltittaren i Sverige längre heller sen turneringen tappat mycket i status, mycket beroende på att den är för lång och att det är för många blåbärslag med...
Dream Team: ...tja.. Jag kan nog bli långvarig på jobbet även om jag hellre vill ligga på en strand i Bahamas. Fortfarande: hur kan man som hockeyproffs inte ha motivation nog att göra upp om VM-medaljer i en prestigefylld, stjärnspäckad turnering? Då är det allvarliga fel. Och sådana spelare behövs inte i World Cup eller VM heller
Dream Team: Finns väl en stor risk att Alfredsson är där för i första hand egen del och egen revansch för misslyckandet i SC, snarare än för laget Sverige...