Tre Kronor

17179 inlägg · 805 ämnen

Hockey VM 2023

« · 2537956 Till forumet


Hockey VM 2023
Startar en tråd inför kommande VM.

Finland fick idag klart med Rantanen från Colorado, världsklass.

Sverige kontrar med Patrik Nemeth och Fabian Zetterlund

Hoppas verkligen Sverige få in någon namnkunnig spelare från NHL om detta skall bli en rolig turnering.

Fabian betalar ur egen ficka för att få spela VM. Det är respekt
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Var är Mange Hellberg?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Pinaceae: Leo Carlsson skulle jag ge höger arm för att få ha i Timrå!! Världsstjärna!!!!
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Hörde jag rätt? Leksand spelare skadad?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: "Hoppas verkligen Sverige få in någon namnkunnig spelare från NHL om detta skall bli en rolig turnering."

Det är det som dödar hockey-VM för mig. Alla andra toppnationers spelare ser landslagsspel som något ärofyllt medan alla svenska stjärnor alltid tar längre semester eller är "skadad". Men i NHL-slutspelet kan man minsann spela med spruckna revben och frakturer i fötterna.

Så länge stoltheten att representera Tre Kronor inte finns så ser jag ingen vits att investera min tid i en turnering där vi får dras med SHL-spelare och "stjärnor" som Fabian Zetterlund (ingen pik mot hans karriär) när övriga toppnationer cruisar fram till pallplatser. Det blir orättvist och ointressant och bidrar till ett ljummet, nästan svalt, intresse för allt landslagsspel som inte är OS eller World Cup.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
SuneMangs:

Absolut är det så men jag menar att någon kunde väl kunna säga " jag älskar att representera mitt land så självklart ställer jag upp " men som du säger är det " skador " eller andra undanflykter.

Patetiskt faktiskt

Att dra på sig den svenska landslagströjan måste vara alla hockeyspelares dröm.

Patriotismen är död inom hockeyn bland många.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
JonteD: bra hockeyspelare men såg rätt oskön ut när han slog ut tänderna på Strömberg.. Såg ju rätt obrydd ut
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Oakleafer :
Vi får väl ett rätt ok lag va?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Oakleafer :

Leo kommer bli intressant och följa. En väldigt stor talang, blir spännande att se vart han går i draften i sommar, vem som går först vet vi såklart men jag tror han kan gå som topp 5 - 6 då sticker jag ut hakan rejält.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Tarasov: törs inte få upp någon förväntan men det kanske blir bra i slutändan med Hallam.
Tänker på Finland som vann utan ”stjärnor”, kan ju gå :)

{mattias-74}: japp, ska bli intresssnt att följa! :)
Är jag slut som artist eller vem är given i första?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Oakleafer :

Hallam är ju hästlängder bättre än både Grönborg och framförallt Garpen.

Det bästa som kunde hända Svensk landslagshockey.

Dessutom är han väldigt sympatisk och framförallt självkritisk. Iaf i Lakers.

Han förefaller som en ödmjuk och väldigt bra person.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Japp. Han verkar onekligen vara en mycket kapabel tränare!

Må han vara vår frälsare:)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Men! Everybody loves Raymond!
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Då han är rankad att gå mellan plats 3-6 så är det ju inte att sticka ut hakan rejält.. ;)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Otto1: Jacob de la rose, Joel Persson och André Petersson petas från VM
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
SPOODI: helt rätt
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
dempa: säkert inte kollat någon turnering i år, Vm räcker :)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
SPOODI: Lär ju vara mer NHL-spelare på väg in i så fall, om Toronto åker lär bröderna Nylander lira tillsammans.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Tre Kronor VM-trupp:

Målvakter:
Jesper Wallstedt, Minnesota
Lasse Johansson, Frölunda
Jacob Johansson, Timrå

Backar:
Christian Folin, Frölunda
Henrik Tömmernes, Genève-Servette
Patrik Nemeth, Arizona
Lukas Bengtsson, Växjö
Rasmus Sandin, Washington
Anton Lindholm, Leksand
Jonathan Pudas, Skellefteå
Joel Persson, Växjö

Forwards:
Pär Lindholm, Skellefteå
Dennis Everberg, Rögle
Marcus Sörensen, Fribourg-Gottéron
André Pettersson, HV71
Leo Carlsson, Örebro
Lucas Raymond, Detroit
Oscar Lindberg, Bern
Jakob Silfverberg, Anaheim
Jonathan Berggren, Detroit
Fabian Zetterlund, San Jose
Linus Johansson, Färjestad
Carl Grundström, LA Kings
Jacob de la Rose, Fribourg-Gottéron
Alexander Nylander, Pittsburgh


sverigesradio.se/artikel/just-nu-har-ar-den-svenska-vm-truppen
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
JanneH:

"
ja det var ju i a f jävligt positivt att se JJ med i truppen men den där truppen kan vara något av det absolut blekaste jag sett. I a f på pappret. Lika mkt som jag hyllar Pudas och Bengtsson på SHL nivå, lika svårt har jag att se dessa som tongivande i Tre Kronor. Vad har vi fått loss från NHL? Sandin och Nemeth. Skulle gissa att vi kan hitta minst 20 andra svenska backar i NHL som är minst lika bra eller bättre och lätt 10 som är bättre. Bla forwards ser jag ett enda intressant namn och det är Lucas Raymond. Berggren och Nylander njaa helt OK men ska dessa leda 1a kedjan i Tre Kronors VM lag?

"Men Janne du behöver ju inte se VM om du är så negativ"
Tack, jag tror jag utnyttjar den rätten i år!!!

"

Ska bli intressant att se vad Sam har för planer och om Sveriges grappar kan bli en större helhet än delarna.

Tycker det ska bli intressant att se vad dessa kan hitta på:
Jesper Wallstedt
Jacob Johansson
Lucas Raymond
Jonathan Pudas

Men tråkigt att EP är oförsäkringsbar.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Pinaceae: tycker det är kul med Grundström i Vm. Även Leo Carlsson. Känns spännande även om vi har en svag trupp
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
SPOODI:

Klart att SHL bästa defensiva back skall va med i VM 🇸🇪🤩
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
SPOODI:

Har nu kollat trupperna och som det ser ut är det Sverige, Finland och Kanada som är favoriter truppmässigt men man vet ju inte. Finlands forwardssida är imponerande med Rantanen, Kakko, Kapanen och Manninen, alla stjärnor i NHL men Rantanen är såklart ett riktigt bra tillskott för finnjävlarna ;)

Kanada brukar höja sig i mästerskap trots medioker trupp, är väl Milan Lucic och Tyler Toffoli som sticker ut samt den unge Adam Fantilli född 2004 som kommer gå tidigt i kommande draft. håll koll på honom.

Underdogen är Schweiz som vanligt skulle jag säga, vet inte vart man har dom

Kan bli fågel eller fisk denna turnering med känns det som men Niederaiter är såklart ett bra tillskott för Schweizarna.

Tips är att Sverige spelar final mot Finland men har gärna fel för jag unnar inte Finland ett skit i Hockey ;)

Vi säger Kanada - Sverige i final, har inte sett slutspelsträdet så vet inte om det är möjligt ;)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Är Manninen en stjärna i NHL? Killen har ju inte spelat en enda match där.. ^^ Du måste förväxla honom med någon annan
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Otto1: VM igång och Manner fortsätter att förlora.

Snart startar tre kronor och vad ska man tro om kvällen fajt mot tyskarna ?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Vi har 15-20 målvakter I NHL/AHL men Lasse är förstamålis I VM. Klart underbetyg till Sam Hallam. Ja underbetyg I stort då vi ställer upp med ett B-lag.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
sverige är inte bättre
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Hatar finland, inte mer än björklöven men närapå. Skönt att Sverige vann över dem, nu sover man ordentligt igen.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
L.Plomeros:
Trägen vinner! Kanske dags för Schweiz 🇨🇭?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Tarasov: vore riktigt kul om de kunde vinna! fina förstärkningar.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
dempa:
Ja de och Tyskland är på rejäl frammarsch
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Ingen William Nylander till VM
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
jonsson:

Den såg man inte komma " ironi "

Kul f.ö att se en Leksandslegend i Danmarks bås ;)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
jonsson: "Ingen William Nylander till VM"
Vad var skälet? Borde väll vilja spela med brorsan?

Svagt av Edmontontysken att missa VM också, han borde satsa på att spela lika länge som
NHL-slutspelet varar, så att han är van om Edmonton någon gång skulle nå en final.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Nä, verkligen överraskande eller hur 🤭😂
Men synd, för jag tror dessvärre inte att Sverige går särskilt långt i VM utan en sån förstärkning som han hade kunnat bli.

Heinz Ehlers gjorde ett antal poäng i Leksand. Hur många säsonger var han hos er?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Rip Kirby: Vad räknas son långt? Semifinal?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Bäckis69: Ja, förbi kvarten känns väl på något sätt godkänt kan jag tycka. Då har man ju trots allt chansen till spel om medaljer.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Rip Kirby:

5 Säsonger, denna upplaga är en av de bästa, tyvärr torskade vi mot DIF i finalen

Skapligt lag
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
mattias - 74: Absolut inget dåligt lag. Samtidigt, det Djurgården som vann finalen mot er, kollar man in deras roster, var väl landslagsspelare i stort sett på alla platser? Rättvist att DIF och Leksand var i final som etta och tvåa i grundserien. Men det allra bästa med säsongen var ju att Björklöven åkte ur 🤭😂👍
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Rip Kirby:

Håller såklart med men jag tycker alltid Leksand är bäst ;)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Där kom 1-0
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Och där blev de 2-0 Nr 49
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Är det så här det känns att ha topplags flytt? Brynäs har inte haft det sedan 2017
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Dubbeld: 4-0 efter första perioden.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Villervalla: Skönt när man får läxa upp Chris uttal som kommentator och nästan få cred för det 😂🤭👍
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
”Regarding William Nylander's decision not to join Sweden at the IIHF World Hockey Championship: I'm told he was reticent about arriving late and taking someone's spot in the lineup, especially since it may have belonged to his brother Alex.”
twitter.com/reporterchris/status/1659990756180852739
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Men asså kan de sluta vara så jobbiga mot Sam? Han har sagt att truppen är stängd nu då är det så! Han har sagt att han inte kommer berätta så snälla sluta fkn tjata på honom.. Vill höra annat
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Bäckis69:

Borde dock kunna fråga på vilka grunder Alexander blev uttagen i och med att han inte platsar, om det nu stämmer att William tackar nej för att han ev. skulle ta plats.

Jag menar, den uttagningen måste ju kännas sådär...

Även om det mest känns som en bekväm (bort)förklaring från Williams sida.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Oj herregud vad idiotiskt av Kanadensiska backen! Vad fan håller han på med!?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Bäckis69: eller han var inte en back och han heter Jon Veleno och spelade i Malmö 20-21?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2023
Bäckis69: Stämmer bra.
20-21 Malmö Redhawks SHL 46 11 9 20 20

Tillhörde Detroit Red Wings senaste säsongen.
Kommentera

« · 2537956