1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446556 inlägg · 7967 ämnen
« · 71345 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Målvakt till nästa säsong
Det är viktigt att ha lite balans i diskussionerna, det är därför jag hårdrar min ståndpunkt i förhållande till t ex Fantas. Det är så typiskt i forumet, att allt är svart eller vitt. Jag minns flera tillfällen när Honken strulade till det rejält, och det faktum att Aspen under 2 säsonger av 3 har haft en bättre räddnings% än Honken är inte oväsentligt vid en jämförelse.

Slutsats: sluta höj vissa spelare till skyarna och såga andra vid fotknölarna.

Claesw

Aslund har varit Förste målvakt i två år nu.fast han har delat ganska mycket med Mr.P.Men han har ståt mer än P bägge Säsongerna.tycker att Asplund ska nötta bänk den säsongen.Ta hit en FÖRSTA MÅLVAKT SNÄLLA!!!!!!!!!!Och Asplund kommer alldrig bli bättre än Honken!!!!!!!!!

En djävla massa tjafs om målvakter. Honken kommer ju aldrig nu, glöm det. Dessutom är det så att Asplund kommer att bli en bättre målis än Honken. Det Aspen behöver för att växa, är fortroende. Melin gjorde ju en miss nu som aldrig gav förtroendet helt till Asplund. Får han det nästa säsong, så kan vi se fram emot att se en ny toppmålvakt födas.

Sv: Lagbygget
Sylf- klart att FBK skulle spela jämnt med Detroit. Jag uttryckte mig inte så iofs, men nu påstår jag bestämt att det skulle bli jämnt!

Klockrent inlägg av Hugin i morse.Bara Olsson kvar och vi har knutit till oss alla duktiga backar som släppte in 164 mål i vinter.Jippi. Och det kommer säkert att bli lika med forwards...
Wahlbergs vara eller icke vara kan kvitta,jag kommer ihåg honom som en av dom största svikarna under den allsvenska sejouren -96,killen spelade med 0 hjärta och var direkt usel.Jag har för mig att han gjorde ett mål ! rätta mig om jag har fel.Det är inte såna killar vi behöver utan såna som är villiga att gå in och offra en tand eller två för en trepoängare.Till sist nåra ord om dessa självgoda äckliga värmlänningar som aldrig kommer upp i normal standard !
När man vinner över HV borta i en mycket bra hockeymatch ska man vara jävligt nöjd med sitt spel.Är det så jävla svårt att erkänna att man spelat mindre bra för att motståndaren inte tillåtit annat?
Den nya hallen har stigit dom åt huvet och dom tror att dom är nåt extra,måtte MODO eller VF ta dom i finalen så kan Loob och co åka upp till Töcksfors och kamma sig med osthyveln nåra år.Nån här på listan trodde att FBK skulle spela jämt med Detroit.....ehh

Tycker oxå man ska rensa,speciellt o sportkommiten,verkar va lite för mycket folk som sitter där för det är en fjäder i hatten.
Ny hall tror inte jag det blir,möjligtvis att man rustar Gavlerinken,men ingen ny.Men om Brynäs skulle ta SM-bucklan nästa säsång,DÅ tror jag att hallen kommer.
Det är så mycket runtomkring en ny ahll som måste fixas oxå,vägarna på Alderholmen håller ju knappt att cykla på idag.
Tror inte kummunen är villig att slanta upp för det.

Målisen: Om det ska bli någon förändring i Brynäs inom överskådlig framtid så måste det bytas ut folk i Brynästoppen så enkelt är det, det går inte att ha ett gäng bakåtsträvare om man vill framåt och nå toppen.Förslaget/ide'n om en ny hall är skitbra, men sen då? Som det verkar nu så blir det nog bara ett förslag.

Jajjemen!

Målisen: Då skulle vi vinna SM-GULD varje säsong!!!!!!!!!!

6 Lundström:
Tänk om styrelsen var lika klarsynta som vi är:-)

Målisen: Håller med dig ang Wahlberg, låt den lilla hockeyhoran åka till Tyskland, satsa pengarna på Harder istället för där har dom en kille med hjärta och som jobbar och sliter i varje situation och så får vi ju behålla linen med Soling-Harder-Mårtensson.

Förlusten av Tuulola betydde nog mer än vad många trodde,
synd att han försvann och det lär vara väldigt svårt att få tillbaka honom för han gjorde en sjuk bra sässong i hpk denna säsong 40 poäng och plus 36 i +/- SUCK

förlängt ska det va,inte förlång.......ibland är tangenterna allt bra små:-)

Tycker inte vi behöver nån av dem.
Wahlberg verkar ju inte ha brinnande Brynäshjärta direkt,utan snarare en brinnande plånbok!Han kan gott åka till Tyskland.Nä ,satsa på Harder istället,där är det et fighterhjärta som verkligen brinner!
Att Johansson får förlång är väl lite sådär,tycker inte han har övertygad speciellt mycket,rätt osäker i egen zon.Kanske om han får en annan kollega än P3,jag tycker dom inte passar ihop.Men det är ju min åsikt det:-)

Som det känns nu så får man väl gå och våndas och vänta hela sommaren på att Brynäs ska presentera något eller några nyförvärv, Bäckis har ju sagt att man ska värva 1-3 etablerade nyförvärv, men som jag skrev tidigare så är väl det etablerade Allsvenska/div 1 spelare för något annat finns det ju inte pengar till som vanligt.Fan vad det är jobbigt att vara Brynässupporter i dessa värvningsstunder!!!!!!!!!

Är vi i större behov av Westlund än Wahlberg?
En fd skyttekung som har ont i ruggen och inte gör mål eller en center med en kanonsäsong bakom sig?
Jag vet allvarligt talat inte vad som BIF är i störst behov av. Kanske inget dera. Vad tycker ni?

Att backbesättningen till nästa år börjar likna årets framkallar rysningar på mig. Konstigt nog. Inför förra säsongen hävdade jag med bestämdhet att vi hade Sveriges bästa backuppsättning.

Brynäs borde ta kontakt med Hobken och fråga om han är intressera och är han inte det kanske han kan tipsa om nån lovande målvakt i Farmarligorna som är sugen på nåt år utomlands ´typ som Tim Tomas han plockades ju upp ifrån Detroit Vipers av Aik .

Vad sägs om Reto Pavoni i Brynäs målet står i kloten nu och har
varit Landslagsmålvakt några gåner i kariärren
visserligen är han rätt gammal 34 men lite rutin skulle kanske vara bra för konkuransen till asplund.

Hugin

Förhoppningsvis ska vi nu ändra på den inställningen. Föreningens planer om en ny arena mm låter ju verkligen som om de vill tillhöra Sveriges topp, både vad det gäller ekonomi och högklassig hockey.
Det finns fler lag som är fattiga i hockeysverige, men målvakter lyckas de f*n få tag i. Varför ska inte vi lyckas med det. Dumt att tänka att: "ingen bra spelare vill till Brynäs så vi lägger krutet på att värva någon som kanske är lite sämre".
Har vi en fd Brynäskeeper "over there" som dessutom är erkänt duktig ska givetvis han frågas om han är intresserad. men jag tror precis som du att det blir tufft.

Du skriver: "Sluta dröm om NHL-spelare eller landslagsmän - till sånt fordras mycket pengar."
Säger bara en sak. Att drömma kostar ingenting. Inte vad jag vet i alla fall. Jag drömmer fortfarande om att Bissett skall tas till nåder och att Tikkanen gör en säsong i BIF (som det har ryktats om i hundra år) och att han övertalar sin kompis Gretzky att dra på sig grillorna igen och komma över och skojlirar en säsong...och att *gäsp*...zzzz...*snark**snark*

Denna "okunskap" om juniorers utvecklingskurva antar jag är den mest härskande i elitserien med tanke på hur få juniorer som verkligen är ordinarie i lagen isånafall. FBK, sveriges mest framgångsrika lag just nu, måste vara dom mest korkade. Dom har ju t.om beslutat att lägga ned A-jun för att slussa ut grabbarna i seniorspel i div.1 eller allsvenskan direkt. Jag tror det är vanligare med en fjärdeline av junisar i SM-Liiga. Men så är det oxå en stängd liga och lagen kan chansa på att ta in oprövade kort.

6:
Carolina går riktigt bra och ligger trea i sin conference senast jag såg tabellen. Westlund ryktas ha problem med ryggen och spelar bara sporadiskt. Två poäng är dock inte mycket att komma med för en fd skyttekung i Elitserien, men han har ju spelats i en annan roll därborta (otroligt nog!).
Rätt stor sannolikhet att han dyker upp i Sverige snart...

Käre Gordo:

Våra Tigers är vad gäller pengar inte i samma division som FBK.

Det är en viss skillnad på att få in 9,5 miljoner som Brynäs än 34 miljoner, bara i grundspelet, som FBK. Visst finns det bar målvakter, men Tigers budget tål nog inga sådana värvningar.
Det gäller för övrigt andra typer av spelare också.

Vi får finna oss i att vi tillhör en förening som, vad gäller pengar, inte spelar i samma division som FBK, DIF, HV och MIF. Vi får göra som Frölunda, en juniorsatsning - det kan nå långt det också.

Sluta dröm om NHL-spelare eller landslagsmän - till sånt fordras mycket pengar.

Allt sedan Sandlins dagar har Brynäs sålt sig "som den fattige kusinen från landet", en särdeles korkad PR slogan, och intet har ändrats sedan dess.

Jag tror att Westlund skulle tillföra jävligt mycket i Brynäs, anledningen till att att han inte producerat så mycket i Carolina är ju att grabben aldrig riktigt fått chansen, han har ju fått spela i 4:e linen hela tiden och haft en väldigt defensiv roll, han är ju för fan målskytt!!!! Jag håller med Hugin ang försvaret, jag trodde verkligen att det skulle värvas ett par riktigt duktiga backar inför nästa säsong, för årets försvarsspel var ju under all kritik och det var inte bara pga skadorna som det var dåligt.Att förlänga kontraktet med Johansson visar ju bara hur lite koll dom har.

kessler:

FBK har en rätt pricksäker förmåga att hitta bra (färdiga) målvakter:
Ketterer, Russin och Gerber har vunnit SM-guld till Karlstad. De år de försökt hitta lågprislösningar (Gerden m fl) så blir det torsk.
Om FBK hittar bra målvakter så borde Tigers också kunna göra det...

Jag har följt Honken rätt ingående den här säsongen och han har verkligen gått från klarhet till klarhet sedan hjärnskakningen i oktober. Just nu vinner han och Hartford Wolfpack i stort sett varje match. Han har satt rekord i antal förlustfria matcher på rad i klubben, som i och för sig bara är fem år men ändå, och ciachen öser berömmande ord över honom.
Jag tror inte han hittar hem till Gävle till nästa säsong. Som någon skrev tidigare så har han en riktig vinnarskall och är inte den som ger sig i första taget. Han kommer att kämpa på precis som Salo och Hedberg gjort i ett antal år tills han får chansen i NHL. Så känns det i alla fall för tillfället.
Vi får nog se oss om efter andra alternativ.
Men vilka är lediga?

Gordo:

Bra rutet angående juniorerna. Det finns alltför många på denna sida som, i likhet med ett antal bakåtsträvare i svensk hockey, tror att man utvecklas till en mycket bra elitspelare om man harvar i allsvenskan/division 1 i några år. Man ställer sig häpen inför en sådan okunskap - att åsikten finns i brynäs sportkommitté är bekant och får en att frysa inför framtiden.

Läste att också Daniel Johansson är, så gott som, klar inför nästa säsong. Det är ju alla tiders!!!! Nu är det bara Olsson kvar och vi har samma backbesättning som denna säsong. Dom släppte in 164 (!!!) mål - endast Gnaget var sämre med 165. Motståndarlagen lär ju inte sova särskild dåligt inför denna härskara av försvarare. Nog faan är det "silly season" alltid.

Det blir säkert likadant med forwards..........

Jag hoppas att man INTE väljer Micke Wahlberg - som tidigare påbekats här så behöver vi inte den sortens spelare, som egentligen inte har något motiv för att spela i Brynäs. Att flytta hem för att få tid för familjen stärker ju precis inte Brynäs. Låt han åka till Tyskland - i Brynäs hör att inte hemma, inte nu och inte i framtiden.

Sv: Centerbrist!!!!!!!!
Är Harder redan försvunnen alltså? Definitivt? Värvningen av Wahlberg verkar ha gått i stå, eller är det bara för att MoDo fortfarande är med i slutspelet och karln inte vill uttala sig om andra klubbar.
Fyra kedjor är ett måste. Bred trupp behövs verkligen, se bara på årets säsong med alla skador.

Johansson o Bergqvist
Enligt dagens GD är det klart med Daniel Johansson i ett år till. Samtal förs med Bergqvist.

micke:
visst är Lindström och Steen och grabbarna duktiga, men Brynäs har också landslagsspelare i samma ålder. Skillnaden är att de spelar i ett uselt lag i allsvendskan istället för att vara med i ett bra juniorlag/A-lag och lära sig vara bra när det gäller. Det enda de härdat i Tierp är trumhinnorna.
Och det är ju bra om Esko har en hög röst...

lucky luke:
En enkel förklaring kan ju vara det att vi inte har några lovande juniorer som platsar. Simon Östlund må ha utmärkt sig i J-20 men han är trots allt bara förstaårsjunior, hans tid kommer. Annars så ser jag ytterst få juniorer som får sådan jäkla mycket istid och förtroende i andra lag. Lindström i MoDo och Steen/Lundqvistarna I Frölunda är dom enda jag faktiskt kommer på på rak arm, dessa klubbar har ju å andra sidan Sveriges bästa juniorverksamhet. Vi har ju å andra sidan Adam Andersson. Ungdomarna i t.ex FBK har ju härdats i allsvensk miljö en eller två säsonger innan dom tog klivet upp i a-laget. Det har ju varit hyfsat framgångsrikt.

Kan någon förklara för mig varför lovande juniorer hos oss måste härdas i taskig allsvensk miljö eller möjligtvis få sitta på A-lagets bänk, när motsvarande i andra lag får spela och känna förtroende och genom den behandlingen också många gånger lyckas och blommar ut?! Om jag har förstått inlägg längre ner skulle vi eventuellt kunna hoppas på en förändring med den påtänkte nye tränaren, någonting som jag verkligen ser fram emot! Instämmer verkligen med den som krävde kontrakt för Siiimon Östlund.

Inte har väl så många klubbar visat framfötterna när det gäller värvningar ännu. Luleå har signat Magnus Nilsson, MIF är i farten och LHC har gjort en del nyförvärv. I övrigt är det väl ganska lugnt hittills. Silly Season har knappt börjat och vi kommer nog att få se ett och annat nyförvärv. Går Westlunds kontrakt ut i år är han en given kandidat. Han skulle definitivt stärka Brynäs. Dackell går väl ganska bra i Montreal och blir nog svår att få hem redan. Det som näst tränaren känns intressantast just nu är målvaktssidan. Undrar hur man resonerar där?

MoDo är dock inte utslaget ännu. Wahlberg och Brynäs måste såklart vänta tills säsongen är över. 9 lag av 12 har inte presenterat några nya spelare än, det är trots allt ganska tidigt. Silly season brukar väl börja ordentligt i mitten av april när alla serier är färdigspelade och kontrakten har förhandlats fram och tillbaka.

Visst, KentaK, och AIK och Timrå har ju faktiskt inte spelat klart än heller... I alla fall tycker jag att Brynäs nu ska satsa hårt på att få hem Dackell till hösten. Som jag skrivit tidigare så gäller det att få hem honom NU. Han blir liksom inte yngre och bättre om det dröjer ytterligare nåt år. När det gäller en sån som Tommy Westlund är jag tveksam om han verkligen är så mycket att ha längre. Jag menar, har man svårt att ta en fast plats i ett lag som Carolina, då är det inte direkt imponerande. Nej, tyvärr den Tommy Westlund som var så lovande -98 tror jag har stagnerat. Men med Nokelainens tillträde önskar jag nu hett att ett par färgstarka och meriterade finländare ska komma till och sätta sprätt på Brynäs till hösten! Men inga Kiruna-spelare, tack. De skulle inte bli några förstärkningar. Det är just det som gäller, att förstärka Brynäs och inte bara täcka upp spelare som försvinner!

Sv: Conny Silfverberg
Coolt. Silfverberg var en lirare.

Det stämmer Bright.. Hoppas nu framförallt att allt inte bara står stilla med Wahlberg, som verkar gå ut i europa ändå..

Utan att Brynäs verkligen gör ett försök att få hem han igen!!
Men ja håller med, det är ju sjukt vad slöa dom är..

Alla utslagna lag i stort sett förutom då Timrå och AIK har presenterat ett nyförvärv...

Håller med dej helt, 6 Lundström! Brynäs behöver spelare också, inte bara en ny tränare. De andra lagen som har spelat färdigt för säsongen har redan hittat och presenterat nyförvärv, så inte en vår och sommar till när inget händer hos Brynäs, det säger jag nu bara!

Jo, men jag menar nån annan än han, annars kan det ju vara en sån där kompisgrej.. om man nu kan kalla det så...

Esko kanske överskattar honom, genom att han haft honom.. Precis som alla brynäsare gör med LillHonken även om han var bra, så har vi brynäsare en tendens att få honom till en av sveriges bästa..

Det kan ju vara samma med Esko och Leinonen, eftersom han faktiskt tränat grabben ett år eller mer (osäker där)

KentaK:
Jag kan tänka mig att den som står bakom Leinonen nog har sett honom några ggr eftersom det förmodligen är Esko... :)

Helt klart att Aspen kan bli fruktansvärt bra..
Men han är så ojämn så det är inte sant...

Visserligen var också Honken ojämn.. Men han hade högre lägstanivå än vad Aspen har.. Och framförallt, han hade högstanivåerna på EXAKT rätt tillfällen!!!

Klart honken var en bra målis särsklit i slutspelet 99 men hans
statistik var ju alldrig särklit lysande i elitserien
89,7 var hans bästa räddnings procent vilket vilket Asplund slagit
2 av 3 säsonger , fast honken har kanske utvecklats mer dom senaste åren i hartford, och om han har gjort det skulle han vara en bra nyförvärv. Men jag tycker att om bara Asplund tränar upp sitt klena phsyke så kan ha bli ruskigt bra !

hehehe Statistiknissar...

Nej, Men om det är så att Brynäs signar honom, så kan man väl inte kalla det annat än "budgetköp???"

Vi får hoppas att den som står bakom den s.k. värvningen, eftersom det inte är en sån en.. Har sett Leinonen i action en par tre gånger eller så,...

Håller med man kan ju inte pocka in en målis med sämre statistik än dom
nuvarande målisarna särskilt när han spelat i en lägre division

aphac:

Näe. Jag skrev att han kanske kommer hem därför att hans kontrakt möjligen går ut och att inget NHL-lag vill ha honom.

micke: Tror du att en sån som T.Westlund kommer hem bara för att BIF behöver centrar?Han tjänar nog 5-6 mille per säsong och då är det långt ner till brynäsnivå på lönen. Samma sak gäller nog Wallin,Dackell(han kommer nog så småningom) och fler gamla brynäsare som hellre spelar i andra ES-lag med bättre lön.
Det måste ju finnas fynd att värva om man är ute i tid(använd Inge Hammarströms kontakter för h-e).

www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=3681

Leinonen statistik. Inte tusan är det en förstamålvakt för ett ES-lag...

Läser på Hockeymagasinet att Kirunas målvakt Timo Leinonen kan tänkas vara på väg till Brynäs... någon som vet något om denna finne född 76??

Även om Wahlberg väljer europa är jag inte speciellt orolig. Ledningen måste ju ha lärt sig av förra säsongen och insett att det inte funkar att bara ha tre centrar. Varför inte T. Westlund? Hans kontrakt går väl ut nu och med tanke på hans säsong kan jag aldrig tänka mig att han blir kvar där.

Centerbrist!!!!!!!!
Nu när Harder är borta så är centerbristen åter.
Viktigt att åtgärda detta fortast möjligt. Eller är det kanske på gång
genom värvning av Wahlberg? Vi vill inte hamna i samma läge som
detta år. Kyrö skadad och Larsson samt Wågen enda centrar på fyra
kedjor (jag förutsätter att fyra kedjor gäller nästa säsong). En bra
tekare och smart speluppläggare är nödvändigt att ha i samtliga
kedjor.

.....mest erkända defensiva anfallsspelare hade jag tänkt skriva.....

« · 71345 · »