1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736805 inlägg · 7967 ämnen
« · 68893 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Ny tränare
Huvudet på spiken Hugin. Tänk att vissa personer inte kan få in i sitt huvud att Sandlin är katastrof som tränare i nio lag av tio (BIF ingår självklart bland de nio). Ingen ifrågasätter hans hockeykunskaper men han är en falsk person utan som helst social kompetens.

Westerlind: Den laganda Curre skulle skapa uppväger inte på långa vägar den splittring grin-Sandelin skulle åstakomma.

Westerlind

Det absolut bästa sättet att se till att flera spelare lämnar Brynäs och att man inte får några nyförvärv av klass det gör man bäst genom att engagera Tommy Sandlin. Tänk att vissa personer inte kan få in i sitt huvud att det namnet i Brynäs är PASSÉ. Att få Curre Lindström att än en gång jobba med Tommy visar bara hur totalt du missat de sisat årens händelser.

Tommy Sandlin är en av sveriges bästa tränare genom tiderna: Jag vägrar tro att all denna kunskap nu är värdelös. Att han däremot aldrig varit en av de största coacherna tror jag de flesta håller med om.

Varför inte pröva världsmästarduon Lindtröm/Sandlin? Tommy leder träningarna - Curre coachar och skapar laganda. Tillsammans tror jag de skulle kunna skapa ett starkt Brynäs igen.

Frågan är om Sandlin vill återkomma efter den behandling han utsattes för sist. Kanske skulle också Sandlins rutin istället behöva kompletteras med en yngre och och hungrigare coach, men ändå av Curres typ?

Sv: Karjalainen
Tänk dock på att Karjalainen redan skrivit på för Skutskär inför nästa år

Ja visst sen värvar vi lite finska juniorer och gör aik sällskap i Division 1

Sv: BIF måste visa musklerna
Lunkan: Nämn någon realistisk spelare som Brynäs kan ha råd med som kan ersätta Soling? Allt måste göras för att Soling och Rudslätt stannar.Nu ryktas det om att SKANSEN även vill ha Soling och Dom brukar ju få som dom vill.

Sv: Karjalainen
Karjalainen nej tack!

Sv: BIF måste visa musklerna
En fundering varför lägga sånt krut på Soling / Rudslätt ? Båda var som sagt med den här säsongen och det gick ju inte så j-a bra direkt.

Rudslätt var tam i de matcher jag såg dock bättre i slutspelet. Soling blev bättre och bättre skadefri blir han riktigt intressant men oersättlig knappast.

BIF måste visa musklerna
Det är viktigt att Brynäs inom en snar framtid dels presenterar ett starkt tränarkort, dels markerar höga ambitioner genom att behålla åtminstone den ena av Soling/Rudslätt. Lyckas man med det, kan nästa säsong bli riktigt lyckosam tror jag.

Sv: Nya spelare?
sorry men han valde ssk

Eller så kunde jag ha lagt länken på rätt ställe...

Jag satt och tittade lite på Bofors hemsida, och där vimlar det ju faktiskt av unga talanger. Större delen av laget är kring 20. Det vore väl inte omöjligt att det finns spelare att plocka därifrån, eller vad sägs om Daniel Wessner eller Erik Örnberg?
Titta själva...

www.swehockey.se/div1/bofors/index.htm

tråkigt
blir ganska tyst här när säsongen e slut...

NHL:

De NHL-spelare som inom realistiska ramar kan komma till Brynäs bedömer jag vara följande spelare:

Anders Eriksson (Gävleborgare, fostrad i Bollnäs)
Andreas Dackell (Har hus i Gävle)
Andreas Karlsson (Om inte Leksand går upp)

...att drömma om Honken, Westlund, Modin, Wallin, Hofors-Johansson och Samuelsson tror jag är orealistiskt.

Curt Lundmark - kunnig osv. Javisst, men passar han verkligen in i Brynäs system?

Finns det några andra kanditater än de tidigare beryktade homer-efterträdarna?

Vad Brynäs nu behöver är en tränare som kan säga ifrån!!!
Vi behöver också en tränare som passar in i brynäs system.
"Sarg-ut" tränare typ Nilsson i Boden betackar man sig för.
(Dessa tränare blir naturligtvis framgångsrika, men till vilket
pris och till vilken framtid)
Curt Lundmark vore den perfekte tränaren. Mycket god renommé,
mycket kunnig ( OS-guld bl a ) och inte minst ett gångbart namn
för att få spelare att skriva kontrakt, få nya spelare och visa sponsorer att vi tänker framåt. Detta är inte minst viktigt!!

Nya spelare:

Brynäs skall satsa för framtiden - i den kan knappast Karjalainen
ingå - hans säsong i DIF har väl inte varit bra, om man säger så.
Ska det vara 30-åringar skall de vara av landlagsklass.

Ny tränare
Nokelainen finns tydligen med i diskussionerna också. YES, in med lite finsk sisu i laget. Helt rätt. Honom vill vi ha...

Sv: Säsongssammanfattning
Nja - Karjalainen är väl inget för framtiden, men vi vet ju inte vilka som slutar efter säsongen, och för att behålla en viss bredd i truppen kan han vid en eventuell storförlust av spelare vara en nödvändig spelare. Men om vi lyckas behålla många av de spelare som vi vill behålla och lyckas värva några nya duktiga, så är det ju klart att han blir överflödig.

Esko - eller vad han hette vet jag inget om, han ska ju iallafall vara välmeriterad(vilket även Sandlin är - fri tolkning). vi får väl bara vänta och se vilken tränare/tränartyp som grävs fram.

Och angående att Karjalainen-ryktet var en nyhet, så kan jag påminna om att jag berättade om det här för några månader sedan :) Alltså ingen vidare nyhet...

Karjalainen
Visst skulle Karjalainen var ett hyfsat tillskott för Brynäs. Ge honom ett 1-års konrakt direkt.

Nej en 34-årig Karjalainen är knappast vad Brynäs behöver inför framtiden...

Säsongens match: 7-1 mot AIK den 29:e september. I samma match gör Ove Molin något av säsongens mål där han fintar bort 2-3 motståndare (varav en han gör tunnel på) på ett sätt som bara Ove kan, innan han sätter pucken.

I GD står två nya rykten idag. Esko och Kösa. Känns inte såhär jättefräscht...

Micke: Kanonbra inlägg. Dock vill jag lägga till en klippa; Tom Bissett. Karln är tillsammans med Christer Olsson och Tony Mårtensson den enda som spelat alla matcher under säsongen, och har verkligen kämpat och slitit för laget. Långt ifrån den lyxlirare han en gång ansågs vara. Dessutom har han inte missat en enda match på sex säsonger i Brynäs. Det tycker jag kvalificerar honom till en klippa.

micke: säsongens sammanfattning: har du presenterat! Den, i mina ögon, "bästa" är definitivt "säsongens snedsteg", hur i h-e kunde man nobba "Stålmusen" - ofattbart!!

mycket bra skrivet Micke. Håller verkligen med. Kanske inte Williams. Jag längtade till gavlerinken och se Williams när han kom. kommer inte i håg vilka de spelade mot, men en och en halv period. Sen blev deg bänken. Men men. Han fick spela med Ojanen och en jänkare i Tappara och det blev bänken också, så lite rätt kanske du har.
Måste tyvärr, tyvärr lägga till målisarna i flopparna. hade väldigt höga krav på Asplund denna säsong. Trodde han skulle bli gränsfall på landslagsman i år. För ojämn. det är inte backarnas fel att han ibland släpper in för enkla pucka för ofta. Ojämn helt enkelt.
Pettersson ska jag inte skriva mycket om. Höjdes till skyarna efter att ha hållt nollan Hv hemma. Men det var nog Hvs sämsta match i år.
OM man nu ska behålla Aspen. Andramålis kanske.
TaCK

Säsongssammanfattning
Det finns säkert flera liknande trådar men dom har försvunnit långt tillbaka i cyberrymden så jag startar en ny. Här följer en liten ogenomtänkt lista på säsongens toppar, floppar osv med tanke på vilka förväntningar jag hade på spelarna innan säsongen och hur det artade sig. Det är bara att väva på med egna listor och kategorier!

Säsongens Klippa #1: Sjödda - som ett gott vin! I mitt tycke gör Sjödda en av sina bästa säsonger i BIF, och det 10 år efter han vann guldpucken. Han fick dra ett tungt lass när skadorna var som värst men gör ändå sin bästa elitseriesäsong poängmässigt. Med sina 32 poäng kom han på andra plats i serien.

Säsongens Klippa #2: Kung Janne - outtröttlig! Vad ska man säga? Det kan se makligt och oengagerat ut när han är på isen men Janne är den viktigaste kuggen i laget. Har ett makalöst spelsinne och för femte säsongen i rad gör han över 40 poäng!

Säsongens Överraskning #1: AA - Adam Andersson. Junioren som kom rätt in i hetgröten. Tanken var att han skulle träna med A-laget och spela med Tierp men skadorna gjorde att han blev mer eller mindre ordinarie. Visade upp ett moget spel och att han kan bli något att räkna med i framtiden. Visst tar han ofta dom enkla lösningarna och icingarna blev fler än en men vad ska man räkna med från en kille som fick ta steget från Moras juniorlag direkt till elitserien?

Säsongens Överraskning #2: Soling - Wild Child. Killen som värvades från den amerikanska fjärdeligan visste man inget om förutom det som stod i tidningarna, dvs "målfarlig tung forward". Redan i matchen mot Colorado visade han vad han gick för, men sen blev han såklart skadad...

Säsongens Överraskning #3: Jussi - videofinnen. När Tuulola stack försökte man hitta en ersättare. Många tog sig för pannan när Pekkala från Österrikiska ligan presenterades och han kallades för "videofinnen" mm. Det blev inte bättre av det spel han visade upp under försäsongen. Under serien visade han dock upp ett stabilt backspel och tillsammans med Sjödda blev det ett lyckat radarpar. En av de få ordinarie backarna i BIF som hade plus i +/- statistiken.

Säsongens Överraskning #3: Alderholmenprojektet. Man trodde inte sina ögon/öron när BIF presenterade sina planer för nya Gavlerinken. Från en modest upprustning av Gavlerinken för 50 miljoner skulle man plötsligt bygga norra Europas flottaste arena för en kvarts miljard på Alderholmen! Nu kommer det här förslaget visserligen förmodligen aldrig bli av men det är aldrig fel att visa att man visioner för ett topplag i den här stan i framtiden.

Säsongens mest flexibla: Luovi - Mikkolovic. Spelade på alla positioner i laget utom som målvakt. Trots att jag tycker han har haft sin tyngsta säsong hittills visar ändå det att han är nyttig.

Säsongens Flopp #1: Skadorna. Kommentar överflödig...

Säsongens Flopp #2: Jeff Williams. Vissa påstår att Jerkan aldrig fick en ärlig chans, det började men att han fick åka direkt från Arlanda ned till Göteborg för att spela. Jag tycker att Jeff fick visa vad han gick för, och det var inte mycket. Att han avslutar säsongen i Italienska ligan säger väl det mesta?

Säsongens Flopp #3: Björn Danielsson. Brynäs bästa under försäsongen som man trodde skulle bilda ett fruktat anfallspar med Mårtensson, precis som dom gjort i Arlanda innan. Innan säsongen åkte han till Mallorca för att bli av med eksemen, han blev visst av med spelet på playan också...

Säsongens Snedsteg: Sportkommittén - som inte signade "Stålmusen" Gällstedt när denne gick arbetslös i Gävle i somras. Gälla var t.om beredd att spela för Valbo tills BIF hade sansat sig. Sedan kom Leksand före och Gälla har varit en av deras bästa backar medan vi fick gå runt på fem backar en stor del av säsongen.

Säsongens mest förutsägbara: Hur kvartsfinalserien mellan Färjestad och Brynäs skulle sluta.

Säsongens mest onödiga tråd: Denna? :)

Det är allt jag kom på så här på kvällen. Fyll gärna på med egna nu!

Ny tränare
Önskvärda:
1) Niklas Wikegård
2) Ulf Weinstock
3) Curre Lindström
4) Gunnar Persson

Tänkbara:
1) Rolf "Rivmuschen" Nilsson
2) Leif Strömberg
3) Jens Hellgren

Otänkbara:
1) Flygis Sjöberg
2) Tommy Sandlin
3) Borken
4) Boustedt

Sv: Roger Melin slutar.
Jag tror nog samtliga lag med en uns av intelligens inte släpper in Sandlin i båset eller i närheten av spelartruppen.

Harry, "Flygis" gjorde inte Brynäs till nåt topplag 1996-98 och kan inte göra det nu heller. Om klubbledningen nödvändigtvis måste välja en doldis som coach tror jag absolut att Leif Strömberg är det bästa valet. Jag kom på ett namn som knappast är aktuellt men som verkligen skulle vara nåt för Brynäs: Mats Näslund. Visserligen helt "grön" som tränare, men med stort hockeykunnande och ett Brynäs-förflutet.

Tror nog att Sandlins stolthet är större än så än att gå tillbaka till Brynäs som en gång har kastat ut han.

varför inte Tommy Sandlin och Flygis

Flygis är en gammal erfaren spelare

Jag förstår inte att ni ens kan nämna "Flygis" Sjöberg som tänkbar ny coach.Ny och ny, förresten. Förnyelse är väl det minsta det skulle handla om med honom i tränarrollen. Hans insats när han ryckte in och höll laget kvar i elitserien -96 ska vi aldrig förringa. Men kom ihåg de två säsongerna därefter som han coachade. Brynäs missade slutspelet -97 och åkte ut i tre raka då man mötte Frölunda i kvarten -98... Sen vore det typiskt Brynäs av idag om man nu gick och bestämde sig för den i stort sett helt okände Rolf Nilsson. Nej, klubben behöver en känd och etablerad tränare nu. Helst nån gammal, erfaren spelare som vet vad hockeyn på högsata nivå handlar om.

Ulf Weinstock tycker jag är den bästa av de dära men annars så är
Flygis min favorit om han skulle komma med i diskussionerna.

NEJJJJJ!
Hej.Låt inte roffe bli tränare,han körde mörrum i botten,låt han inte fördärva vårt brynäs också. Jörgen i karlshamn (mörrum)

Sv: Internationell rutin önskas!!!!!!
jag tror att flygis blir brynäs nye tränare

Sv: Internationell rutin önskas!!!!!!
Inte en enda reaktion på detta namn...
OK....jag kör den igen!

Nilsson från ..........?
Är det verkligen så högt vi skall lägga ribban?????;-)
Vad är det för fel på FBKs satsning ??????
På lite rutinerade killar som lirat själva på hög nivå alltså.
Låt mig få föreslå ett namn.
Stefan Persson.
Vad sägs om det?????
Lite Brynäs hjärta har väl karln kvar o rutin finns ju.

Sv: Tack Melin......
Ta inet hit Leif Strömberg, om ni gör det så måste alla spelare över 28 år bort för spelare med rutin och Leif Strömberg går inte ihop.

Silly Season/Rykten
Vem bryr sig om SM guldet när 'Silly season' finns. Nu till ryktena jag läste på 'Svenska fans' att det går heta rykten om Wahlberg samt att det fanns något inlägg om att Honken och Wallin är på väg hem skribentet skrev inte under med något namn så det är väl ngn som driver med oss men tänk om..

Är det någon som har lite kött på benen

Sv: Glöm Harder!
ja du Brad,

om du tycker att en fd lättvikts mupp från AHL skall ta över efter Janne och vara den som laget byggs kring i framtiden då bör en av oss boka tid hos optikern...
Det finns bättre spelare att bygga Brynäs framtid på än Harder...

Tex denna pigga yngling från Avesta BK:
TOMMY WESTLUND 38 0 2 2 6- 6 0 0 0 0 27 0.0

och varför inte spetsa försvaret med den här spelaren:
NICLAS WALLIN 47 1 2 3 2 27 0 0 0 0 27 3.7

Gäller att vara ute i god tid!
Enligt SSKs hemsida har Juha Lind accepterat en förlängning sedan sportchefen Mats Hallin presenterat profilen för nästa års elitserielag som tydligt talar för att man ska ha ett lag som spelar SM-Slutspel.Med Linds underskrift har man med få undantag gjort klart med samtliga spelare ur säsongens trupp som man velat behålla och kommer nu att inrikta sig på att förstärka truppen med spelare utifrån.

Är det någon som vet något om Brynäs framförhållning?
SSK verkar ha koll på läget! Det blir nog en ruskig satsning om Lind skrivit på för ytterligare en säsong.

Vad sägs om antingen Willy Lindström eller Inge Hammarström som tränare.

Christer Olsson måste behållas

Skriv nya kontrakt med.....Tommy Sjödin (bästa back), Jonas Soling (agressivaste forwarden), Mike Harder (bästa tekare), Tony Mårtensson (coming man), Daniel Rudslätt (Skridskostark), Jan Larsson (elitseriens topp3 center)

Spola dessa spelare.....Mattias Pettersson (räcker inte till), Daniel Johansson (anonym), Christer Olsson (för långsam), Jonas Floberg (på tillväxt i Tierp), Tom Bissett (gör för lite mål), Kenneth Bergqvist (för ojämn)

Jag erkänner att jag är lite kluven när det gäller Bissett och Bergqvist. Bissett kanske hämmades över att få spela mer defensivt pga alla skador. Bergqvist vet jag inte om han har fått chansen tillräckligt.

Med andra ord så behöver vi 1st målvakt, 2st backar och 2st forwards.

ryktas om att Roger Melin gå till Hc Örebro... i allsvenskan...någon som vet?

Sannolikhetetn att Honken skulle flytta hem är nog ganska liten.(om han inte vantrivs väldigt mycket i amerika) Han har storspelat i Harford på slutet och vill inte Rangers ha honom är det säkert något annat lag som fått upp ögonen. I de intervjuer som man sett med Harder verkar han ha en underbar inställning precis det som behövs i Brynäs så det är klart man måste försöka behålla honom.

Vadå "glöm Harder"? Har du sett någon match i år eller? Om du har det blir jag brydd. Han må va dyr men man kan väl åtminstone försöka förhandla. Jag anser att han har varit en av Brynäs tre bästa spelare sen han kom.

el Honkovic, är han släkt med Mikolovic? ;)

Glöm Harder!
För de pengar han och bissett kostar att signa en hel säsong får man ett rejält grundbidrag till att fresta el Honkovic....

Visst, Harder skulle också vara ett lyft, men som det stor i GD Så skukke han kosta alldeles för mycket pengar, de har inte Brynäsråd me för en sån spelare. Det e bättre att lägga pengaran på enmålis å på Soling å Rudan....

Soling och Rudan ja....! Anser själv Harder som minst lika viktig. Han har verkligen gjort ett kanonjobb och tänk om han får vara skadefri och träna en försäsong. Det skulle bli ett klipp. Skulle inte stå ut om ett annat elitserielag knep honom.

Rolf vem............?

Herregud! Kolla in bilden på aftonbladet. Nu ska man inte dömma efter utseende men han ser inte direkt respektingivande ut. En mupp............

Om man säger så här, om vi få ha kvar Soling å Rudan då behövs det nästan inga nyförvärv, vi har ju 4 femmor om vi lyfter upp nån Junior (förutsatt att de som ledningen vill ha kvar stannar).
Sen så behöver vi bara köpa in en bra å duktig målvakt som kan spela hem SM-GULDET till oss.

Målvaktsfrågan: Om Leif Strömberg skulle komma, då kan ha ta me Bofors mycket lovande å unga målis (f.82) som spelar strålande, han är en av orsakerna att det har gått så bra för Bofors under de här två åren.

« · 68893 · »