Café

Grupper · 49977 inlägg · 1048 ämnen

Hitta bilden!

Sv: Hitta bilden!
Poffa: Häftigt ! Nu måste jag fundera...

Hälge:

Önskan är din.

Hälge: Åhhhh. Jag som tänkte visa en SM-guldhjälm/mask. Jaja;-)

Poffa: Här har du...

Frisco:

Eftersom jag inte har en aning om vem som har rätt så får muzze 50 armhävningar för att han inte levererat eller godkänt rätt svar. Och gissningen ger jag till den som först kan visa en bild på en innebandyhjälm som inte någon har på sig.

Poffa!!!!

Agera.

Min gissning blir på Sportpalast i Berlin. Byggt ca 1910.

www.chronik-berlin.de/images/photos/sportpalast.jpg

muzze: Jag gissar vilt på Sportpalais Merksem, i Antwerpen, Belgien, med kapacitet på 21 000 (7 000 + 14 000). Byggd 1933 som cykelbana, men med hockeyrink i mitten.

www.hockeyarenas.net/hockeyarenas/stadien_1/be/antwerp/antw1.jpg

Som sagt, gissningen ÄR vild, men du måste ju få lite press på dig att visa den korrekta bilden, ja, om nu min är fel, som jag tror.. 

muzze:

för hockey kanske jag skall tillägga.

Alltså inte den som öppnades i London 1876

Helg Ernest:

I sådana fall vill jag se en bild på Europas första ishall

muzze: Jag tror jag ger dig RÄTT annars får jag göra arnmhävningar.
Men lågiskt är det, han hade ju sitt kontor i toppen.

Ja ja jag vet det var ett dåligt försök men det var värt ett chansskott

Helg Ernest:

först upp var väl Eiffel själv

Salle: Nä, det var 2 alpinister under 60 talet (67 tror jag tom.) som besteg
Month Eifel. Jag misstänker att jag får nog göra armhävningar.
Jag hittar dom nämligen inte själv. (Ännu)
Men jag har sett bilderna på dom och läst hela storyn.
(Sitter uppsatt i Tornet)
Fast Franska Armens ingenjörstrupper var det som byggde det.
Dom klättrade som f..n upp och ner.

Helg Ernest: Inte tror inte att [url=www.alainrobert.com/photos/album/grandes/1997-0101_gamma_tour-eiffel.jpg]Alain "Spiderman" Robert [/url]var först då tornet funnits ett bra tag men jag chansar.

Mats Edström: En liten utmaning !
Den första som klättrade upp för Eifel tornet.

Helg Ernest: Duger utmärkt!

Välkommen in i spelet. Du ställer frågan, vi ger svaret...

Helg Ernest: Nytt försök då !

Mats Edström: Om denna duger var det för lätt Mats. ( c :

Salle: Den sidan är kanonkul och vilka nostalgitrippar sen...!

Jag önskar mej en bild från Trafikbolaget Ingalunda Jernväg.

Mats Edström: Självklart är önskningen din.

Mats Edström: Snyggt jobbat. Kul sida det där förresten. Många välkända namn och ansikten som man inte känner igen. Arne Weise tex

Salle: Här är han, i egen nyrakad version!

Frisco:

Mera Vasaloppetrelaterat vill jag se, Vasaloppskommentatorn framför alla andra, Sven Pettersson anno 1964.

Salle: Eftersom du din vaan trogen önskar innan jag godkänt så.... ÖNSKA!

Stigsson: Jag betvivlar inte dina uppgifter. Från början var ju spåren inte mycket mer än just två spår i djupsnön heller, vilket fick till följd att någon började med att skapa ett "skridskoskärsspår" ut i periferin och resten följde med ut i det spåret. Numera så är ju skidspåren hur breda som helst, fast utan skidspår.

NuMo: Inget belägg alls förutom ett mångårigt arbete inom svensk skidsport och Vasaloppet. Berättelserna kring fristilen är mestadels hämtade ifrån Ola Hassis själv och även Lasse Frykberg som dominerade långloppscuperna stort i skatingens barndom. Ola har berättat hur han sett Siitonen stå och kicka med ett ben ute på en sjö och sen gick han hem och testade själv och förfinade tekniken innan han vågade testa detta på tävling. Detta var ju en teknik som framför allt lämpade sig för just långlopp eftersom dessa banor oftast var mycket flackare än traditionella banor. Man får komma ihåg att det under många år endast var frågan om spark med ett ben för att hjälpa till med att hålla farten och inte med två ben som man gör idag.

Stigsson: Låter rimligt, men hur belägger du detta?

NuMo: För att klargöra lite ang. skatingstilen så var det helt rätt Pauli Siitonen som uppfann det hela. Däremot så var det orsakillen Ola Hassis som först införde den i tävlingsform när han började använda sig av den i långlopp över Europa och Bill Koch gjorde den allmänt känd genom att införa stilen i den "riktiga" världscupen.

Som så många gånger förr så är det inte den riktiga "uppfinnaren" som får den beröm han förtjänar utan det får han som spred budskapet till en större publik.

Salle: Jo nog kan fler ha nyttjat den stilen, men inte räknas de som grundre för det. Kommer ihåg att jag själv körde den stilen när jag samlade på mig Snöstjärnor som bäst i början av sjuttiotalet, utefter Djupöspåret.

Frisco:

[bild]oxberg.mora.se/bilder/SuneVasaloppsseg-59_WEB.jpg[/bild]

Mera Vasaloppet. Om godkänt så vill jag se, Vasaloppskommentatorn framför alla andra, Sven Pettersson anno 1965.

Salle: Ett felskär tror jag.

NuMo: Mera skidor.

Jag vill se en bild på Vasaloppsvinnaren 1959.

NuMo: Vill inte vara den som är den men jag hittade detta i mittt googlande.

"However, around this time, a Finnish policeman, Pauli Siitonen, started experimenting with keeping only one leg in the groove and using the other for pushing off. Of course soon one leg would get tired and he'd have to switch legs. This was known as the 'Siitonen Step' or 'half skating'."

Frisco: Bra gjort. Det var andra gången gilt det. Nu jävl.. är det du som önskar.

Frisco: Fint. Bonus till dig, men inte fullt godkänt. Klapp. klapp, klapp!

NuMo: Undra vem du kan mena?

www.sandskiing.com/images/koch02.jpg

Salle: För attt hylla hockeyn lite, så vill jag se en bild på längdskidåkningens skridskostils grundare när han åker skidor. Fast jag vill ha honom i den klassiska stilen. Skatingstilen är bonus, värt en applåd.

NuMo: Liten bild på dagens STORA hjälte i gbg.

Wish Away!

Frisco:

Jag vill se en bild på finalavgöraren...

Grattis Frölunda!!!

Salle: Det kan tänkas vara en skruvmejsel ja.

Önska!

Poffa: Verktyg var det. Jag vill se en blandning av vodka och juice av apelsin.

Frisco:

Fågel, helt klart. Inte nog med att jag fick se en, jag fick se flera. En sådan som är överst har undertecknad, perfekt verktyg om man skall sätta upp paraboler.

Önska, vettja.

Poffa: Fågel - fisk?

www.nelco.se/News/N324/n324s.jpg

Metal Guru:

Då vill jag se en buntbandstång. Även kallad strippdragare.

« · 538015 · »