Café

Grupper · 50383 inlägg · 1048 ämnen

Live AID-Galan 13 juli 1985

Live AID-Galan 13 juli 1985
Ja det här är en fortsättnig på alla andra musiktrådar, men så mycket mer preciserad. Klipp från galan via you tube (och andra) välkomnas.

Vi kommer ofta ihåg var vi var, vad vi gjorde och hur vi reagerade när det gäller negativa stora händelser. Palmemordet, Twin-Towers, Estoniakatastrofen osv.

Men det finns väl positiva upplevelser att minnas också? Alla var inte födda när Johansson mötte Patterson.

Nu undrar jag om det var fler än jag som satt uppe under Live -Aidgalan 1985. Vad kommer ni ihåg från den tiden. Varför satt ni och tittade, vad ville ni se? Levde det upp till era förväntningar? Eller så saker som låg i tiden. Vad gällde i livet då? Känslotillstånd, ny tv, Vad som helst, men det är Live Aid som gäller.

Liten rep. Allt startade med att Bob Geldof, då sångare i gruppen The Boomtown Rats, såg en BBC-dokumentär om svälten i Etiopien.
Geldof bestämde sig för att samla folk han kände i
musikbranschen för att spela in en skiva och på så sätt samla in pengar som kunde hjälpa de svältande. Gensvaret blev enormt. Först kom brittiska singeln Do they know its christmas.
Sedan kom efterföljaren We are the world i USA.
Allt kulminerade sedan med de två konserterna sommaren 1985. Sammanlagt samlades det in $140 miljoner.

Källa: www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=41321&lang=se&subsite=music&&ref=

Ok Nu kommer min uplevelse.

För det första. Madonna var i ropet. Själv hade jag av någon konstig anledning redan en skiva av henne. Visst den var bra, riktigt bra, men det var ju bara på skiva.

För första gången fick jag se Madonna live. Det var fantastiskt. Hon strålade utöver det vanliga... för mig. Det var något extra.

Men skit i det. Jag ägnade tiden åt att göra något viktigt. När jag fyllde fjorton (1980) och jag fick jag en fantastisk present. Ett flugspö i byggsats. Tyvärr var det över min horizont att byga något sådant just då. Flugspöet blev liggande i sitt paket till just den är magiska kvällen/natten.

När galan var över så var flugspöet klart, det behövde bara lite extra torktid till lacken över spöringarna.

Flugfiskespöet är inte speciellt märkvärdigt. Hur enkelt som helst men många personer som provat det säger att de skulle vilja ha ett lika skönt spö.

Det är jag stolt över. Men faktum är att jag bär med mig känslorna från Live-aid-galan också, kanske tack vara fiskespöet.

Bjuder på min höjdpunkt, vilket inte var Madonna.

www.youtube.com/watch?v=ukh0pq7oP4M&feature=related

« · 1036209