Café

Grupper · 50860 inlägg · 1049 ämnen

Puffes frizon för god musik

Sv: Puffes frizon för god musik
puffe4:
I Helgen drar man på Kryssning med Soul Train och stuffa till 70 och 80 talsmusik på alla danshak och Däck.

Hytten är förberedd!🍸 😎🍺
Uppladdat:

500x0-176945330845048067184678280717694535276561774086845403.jpg

Hemma från kryssningen igen ... smått sliten.
Men jag bet ihop och åkte in till Strawberry och cochade fram tjejerna till en seger mot Serbien i kvalet.. 😎✌️
Uppladdat:

500x0-20260418134539.jpg

500x0-resized20260418161908.jpeg

Dags att komma i måndagsstämning

www.youtube.com/watch?v=YPQcBDsnE8c

mattias - 74: Hockeysäsongen är död sedan länge, så nu grattar vi på födelsedagen. 79 år ung, de generna skulle man fått ärva

www.youtube.com/watch?v=dUmee9eFEKI&list=RDdUmee9eFEKI&start_radio=1

puffe4:
Solen skiner.. Det är Fredag
Det är löning...
Kroppen Spritter...
Ölen är ställd på kylning sedan igår..😎🍺

mattias - 74: Priest funkar vilken dag som helst i veckan. Mitt all-time favoriband var gäller NWOBHM. Ni som fattar fattar ;)

Rip Kirby:

"New Wave of British Heavy Metal (engelska, "New Wave Of British Heavy Metal"), förkortat NWOBHM, är ett begrepp som myntades av journalisten Geoff Barton i tidningen Sounds 1979.[1] NWOBHM brukar beskrivas som ett stilbrott inom hårdrocken vid slutet av 1970-talet och början av 1980-talet (framförallt mellan år 1980 och år 1982). Under denna tidsepok bildades hundratals nya brittiska hårdrocksband. De flesta kom dock aldrig förbi demostadiet, eller spelade endast in en enda singel.

Musiken de spelade anses ofta vara en blandning av brittisk 70-talsmetal och punk. Detta märks främst i att tempot är betydligt högre än i den musik band som Black Sabbath spelade.

Något annat som kännetecknar epoken är anhängarnas sätt att klä sig. Både band och fans började klä sig i skinn- eller jeansjackor. Ibland bars även jeansvästar över skinnjackorna. Fansen prydde sedan sina jackor och/eller västar med nitar och tygmärken. Fansen bar ofta också nitarmband och nitbälten. Vissa band så som Iron Maiden och Saxon bar även spandexbyxor på scen."

Exempel på band som kom fram under den här perioden:

Def Leppard, Diamond Head, Girlschool, Grim Reaper, Iron Maiden, Judas Priest,
Motörhead, Saxon och Venom.

mattias - 74: Personligen upptäckte jag hårdrocken i genom en kompis och den allra första LP´n jag lyssnade på var Judas Priest och klassikern "British steel" från 1980. Då är jag 9 år, det ska börjas i tid ;)

Adderar man "Point of entry" från 1981 och nästa platta och låten du länkade till från "Screaming for vengeance" (1982) och "Defenders of the faith" från 1984 får du med egentligen hela storhetsperioden för bandet. Plattan "Turbo" från 1986 är allmänt illa omtyckt av fans till Priest som Heavy metalband då man på den här skivan expereminterade med synthar.

Rip Kirby: Min favoritlåt med Príest är "The sentinel" från Defenders-plattan.

Här i en liveversion från Priest...Live!-turnén 1986.

Okej, dert är fullt tillåtet att ändra sig. Låten "Victim of changes" i live-verionen från 1979 är allra vassast ändå.

Rip Kirby:

Det är ju trots allt Onsdag ;)

www.youtube.com/watch?v=pwT1L-FSzEo

mattias - 74:

Drar till Spanien i morgon ( Benidorm)
Då blir det sola och bada och dricka Pina Colada och Aqua Valencia.
Uppladdat:

500x0-aqua-valencia.jpg

Rip Kirby: Missade hårdrocken helt, gillade detta, så mesig var jag

www.youtube.com/watch?v=lSYFJB7o9ZQ&list=RDlSYFJB7o9ZQ&start_radio=1

puffe4: Ten years after med en musikstil mycket färgad av tiden.
Psykedelisk folkrock, bluesrock eller rock. Men hårdrock blir det aldrig i mina öron åtminstone ;)

Rip Kirby: När bibblan började låta oss unga lyssna på musik, kö till hörlurarna. Folkbildning de Luxe, ingen jävla kulturkanon a la Tidö

www.youtube.com/watch?v=8AlM26T3-1c&list=RD8AlM26T3-1c&start_radio=1

puffe4: Denna var också en favorit på bibblan , bara som ett tidsinlägg hur det var att växa upp på 70-talet

www.youtube.com/watch?v=upLA9554SOk&list=RDupLA9554SOk&start_radio=1

puffe4: Ett klassiskt brittiskt band som jag kunde ha svurit på att dom var från USA. Men dom gjorde ju sig kända därborta också, inte minst tack vare spelningen på Woodstock 1969.

« · 3018474