Fotboll

Grupper · 16875 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League

mattias - 74: Arsene Wenger visade sitt missnöje med Almunia efter matchen mot Hot Spurs genom att gå ut och säga att Almunia inte skulle känna sig säker på att vara förstemålis. Till den här matchen väljer han Fabianski i målet och har inte ens Almunia på bänken.

Det tackar Wigan, Chelsea och Man Utd för. Arsene Wenger borde nog skriva ihop ett fantastiskt försvarstal.

Poffa:

Tror aldrig jag varit med om maken till vändning nån gång i PL.

Poffa: I det läget är han nog ganska säker på att Almunia inte är förstemålvakt nästa år i vilket fall.

Hur som helst är 0 poäng av 12 möjliga mot Chelsea och Man U något som borde ha gjort det omöjligt att vara 3 poäng efter ligaledning vid en seger mot Wigan idag.

Det var en surrealistisk säsong och tog slut med ett surrealistiskt mästerverk.

Återstår dock att se om Wenger är kvar nästa säsong, jag ser honom gärna där, men större aktieägare än mig i Arsenal Holdings PLC tycker möjligen annorlunda.

Redigerad kommentar

Poffa: Almunia påstås vara skadad men det tror inte jag på. Wenger har tröttnat och gamblade med Fabianski men det sket sig. Men vi skulle ha vunnit ändå, den attityd som en del spelare visade upp är inte acceptabel. All credit till Wigan som vill spela fotboll och inte ger upp, men vi leder med 2-0 med tio minuter kvar och skador eller inte så ska vi inte släppa det till 2-3. Det finns inga som helst ursäkter för det, och med den mentala inställning som verkar finnas i laget nu är jag seriöst oroad för att vi inte ens ska klara fjärdeplatsen. Till helgen kommer jag att hoppas intensivt på att ManU ska slå Spurs och att vi själva på något mirakulöst sätt ska kunna ta poäng av City hemma, men i dagsläget är jag helt övertygad om att City kommer att spöa skiten ur oss. Det som kan rädda oss är om Alex Song kommer tillbaka från skada och att Robin van Persie kan spela från start, men annars ser det mörkt ut. Riktigt jävla mörkt.

LL:

Här är iaf en positiv nyhet för er Arsenalsupportrar.

LL: Det var vänligt av dig ;) Man kände sig lite tom när Scholes avgjorde där i slutet, men som Citysupporter är man van och det gick ganska lätt att skaka av sig. Nu är det bara att glömma och gå vidare, bara segrar räknas i de fyra återstående matcherna!

Är f.ö. snart hemma, befinner mig strax söder om Hudiksvall. Väl hemma så har vi tillryggalagt nästan 600mil. Hemresan startade f.ö. 06:30 (gmt) och sedan dess har vi kört nonstop (förutom tank och mat-stopp). Värre var dock några Australiensare som åkt hela vägen hemifrån, men varit tvungna att landa i Wien och sedan ta bilen därifrån!

Blue moon!

mattias - 74: så där har han sagt många, många gånger :-)

Det många glömmer vad gäller Cesc är att han faktiskt har spelat fler säsonger i Arsenal än vad han gjorde i Barca som knatte/ungdomsspelare. Dessutom flyttade han till London som 16-åring och har således spenderat hela sitt vuxna liv där. Frågan är alltså hur starka hans band till Barcelona verkligen är, för han är tvärt emot vad många tror inte heller uppväxt i själva staden Barcelona utan i en betydligt mindre stad ett par mil utanför stan. Han bodde i Barcelona bara i ungefär fyra år, och har bott i London i närmare sju.

Och förresten, som ett tips - News Of The World (även känd som Lies Of The World) är söndagsutgåvan av The Sun, och vill du bojkotta The Sun ska du även bojkotta NOTW. Fast alla borde bojkotta den tidningen, det är i mina ögon en fullständigt vedervärdig publikation som ingen borde läsa.

scim: ja, du slapp i alla fall se halva ditt lag sluta spela med tio minuter kvar. Fy satan vad förbannad jag var i går eftermiddag... (ja, det är ett I-landsproblem i kubik!) Som Arsenal spelar just nu kan jag inte på något tenda sätt se hur det ska kunna bli annat än City-seger på lördag.

Imponerande med Australiensarna, folk verkar inte låta flygproblemen hindra dem. I Arsenal Sweden är det en snubbe som på eget initiativ håller på att ragga ihop folk för att kunna köra en buss från Stockholm till London med avfärd på torsdag kväll, man blir fan i mig imponerad av folks förmåga att vägra låta strulet sabba för dem.

Riktigt otäck smäll som Jan Vennegoor of Hesselink åker på. Hesselink och Dunne verkar nicka ihop (inga repriser visas) och först efter 7½ minuts tillsyn bärs Hesselink försiktigt av banan med nackkrage. Mest troligt var Hesselink medvetslös en stund.

Dunne fick sy ett antal stygn men kan spela vidare.

Vilken märklig målvaktsskada. Om jag skulle kasta mig vore en sak, men Shay Given?

T T: Ser väldigt märklig ut. Han sträcker iofs verkligen ut rejält och landar nästan på armhålan, men att det skulle (som det verkar) slå axeln ur led är förvånande. Han måste ha landat extremt olyckligt.

Poffa: Är Nielsen första färöing i PL?

T T: Aftonbladet skriver i sin artikel att Given fick syrgas efter befarat armbrott. Aftonbladet verkar dock som vanligt bara gissa med tanke på att Citys officiella sida pratar om axel ur led, precis som vi var inne på tidigare.

Poffa:

Fick den här hysteriskt roliga bloggen av en poolkamrat.

Skall väl tillägga att det " inte " är Lucas som skriver :)

mattias - 74: Nu är den suspended........

sylf:

Märkligt. läste den igår samt nu på kvällen

Ännu en Premier League-omgång lagd till handlingarna vilket inneburit att titelkampen fortfarande lever, att kampen om fjärdeplatsen är tajtare än någonsin och att nedflyttningslagen numera är spikade.

Chelsea levererade verkligen när det behövdes och det ska bli intressant om de kan hålla ångan uppe mot mötet mot Liverpool nästa helg (en match som tidigare var ett toppmöte). Noterbart från matchen var dock 2-0 målet där Kalou stormade in mot Sörensen med utsträckta dobbar, vilket fick Sörensen att lämna planen med ett befarat armbrott. Vad som borde varit 1-0 och rött kort för Kalou blev istället 2-0 och avgjord match.

Liverpool å andra sidan var väl hyffsade idag och avfärdade Burnley ganska enkelt efter en dålig första halvlek. Det resultatet gör att Liverpool fortfarande har en teoretisk chans att nå fjärdeplatsen, även om den är minimal. Den matchen innebar i övrigt att alla tre nedflyttningslagen är klara, Burnley, Hull och Portsmouth. Inga skrällar direkt och jag skulle byta ut dessa mot Newcastle, West Brom och något av lagen Nottingham, Cardiff, Leicester, Blackpool och Swansea alla dagar i veckan.

Även Aston Villa gjorde sitt bästa för att hänga kvar i kampen om CL-platserna, efter att ha slagit sina derbyrivaler med 1-0 efter en feldömd straff. De har en bättre chans än Liverpool att nå fjärdeplatsen, men det är väldigt många resultat som ska gå deras väg för att det ska bli verklighet...

Trots att både Tottenham och City tappade poäng i helgen så är de fortfarande de stora favoriterna till fjärdeplatsen, nästa omgång kommer sannolikt avgöra ifall Aston Villa verkligen kan blanda sig i den kampen, isåfall på Citys bekostnad.

scim: Skönt att inte bara jag ansåg straffen att straffen som Villa fick var feldömd. Kommentatorn började babbla något om att Agbonlahor annars hade nått bollen och därför ansåg han att straffen var okej. Jag förstod ingenting av vad han menade.

Det är en fin brytning som tar boll först och Agbonlahors ben sedan. Touchen på bollen var svår att se, det håller jag med om, men det gör inte straffen mindre feldömd.

Och hur det kunde bli 2-0 på Kalous fruktansvärt vårdslösa agerande är en gåta. Det hade troligtvis inte påverkat slutresultatet i matchen, men den typen av satsningar måste beivras.

Du som kan det här, kan Kalou bli avstängd i efterhand för detta?

Poffa: Delar din åsikt helt på straffen. Det är irrelevant om man tar bollen först eller inte om man utför en vårdslös tackling, vilket knappast var fallet här. Men som sagt, det var svårt att se ur vissa vinklar, fast jag tyckte det syntes ganska bra ur domarens vinkel.

Eftersom domaren uppenbarligen inte uppfattade Kalous framstörtning (vilket är en större gåta) så borde han rimligtvis kunna straffas i efterhand. Vilket han också borde, är ju vansinne om man sänder ut signalen att det är ok att göra satsningar med båda benen utsträckta mot målvaktens armar.

Apråpå ingenting så har City gått ut med att Given är borta resten av säsongen, så City får troligtvis avsluta med en färöisk yngling med helskägg och 10 minuters PL-erfarenhet i målet. Lysande förutsättningar dvs, om man inte lyckas förhandla tillbaka Hart från Birmingham då...

scim: Okej, då borde Kalou ha ett par matchers avstängning att vänta. Resten av säsongen, typ. Hela två matcher.

Angående Hart så gjorde han verkligen en kanonmatch mot Villa. En målvakternas match, för även Friedel var riktigt bra.

scim: även jag anser straffen feldömd, men det måste ha varit svårt för domaren att se bolltouchen. Det gör inte beslutet mer korrekt, dock.

Och vad gäller Kalou så går det att bestraffa honom i efterhand om domaren själv säger att han skulle ha delat ut ett omedelbart rött kort ifall han hade uppfattat vad som hände. Om domaren däremot säger att han såg vad som hände men gjorde bedömningen att det inte var bestraffningsbart så kan inte FA göra något, oavsett om han i efterhand inser att det var ett felaktigt beslut.

Redigerad kommentar

Poffa: blir han avstängd tre matcher så blir han i så fall avstängd två matcher den här säsongen samt en match nästa. Det är bara avstängningar för ackumulerade gula kort som inte följer med till nästa säsong, alla andra avstängningar följer med till nästa säsong.

Jag kan inte se hur det är möjligt för domaren att fria när vi behöver 3-4 olika kameravinklar i slowmotion för att kunna uppfatta en eventuell bolltouch.

LL: Jo, det där med medföljande avstängning kan jag. Jag tänkte mer att, om man nu ger en avstängning, så kommer man göra det enkelt för sig och ge honom två matcher.

scim: apropå City så såg jag bilder från BP-Gefle och blev helt chockad av att se en spelare som hade en bollbehandling som man inte ser i Allsvenskan i vanliga fall. Ett par sekunder senare fattade jag att det var John Guidetti... han verkar kunna mer än att snacka.

Ingen höjdarmatch annars mellan Arsenal och City i går. Förstår inte riktigt varför inte City satsade mer framåt mot ett skakat Arsenal med en skadelista längre än eran bilresa till Manchester. En seger för City hade ju satt er i en mycket bättre position mot Tottenham, nu räcker det för Spurs att kryssa i det inbördes mötet för att ha allt i egna händer.

Poffa: aha, du tänkte så. Fast de kan inte ge honom två matcher, den minsta möjliga avstängningen för våldsamt spel (vilket ju är det enda som blir aktuellt i det här fallet) är tre matcher.

Två gula eller målchansutvisning = en match
Våldsamt spel eller grovt osportsligt uppträdande = minst tre matcher

Redigerad kommentar

T T: Det är ett felaktigt domslut i vilket fall. Och så otydligt tycker jag inte det är.

Slå på SVT1 nu, John Guidetti!

LL: Okej, är minimistraffet 3 matcher så ska han ha minst det. :-)

Fult var det, i vilket fall.

LL: Ja, han verkar verkligen vara en lirare som både har talangen och inställningen. Hyser enorm respekt för honom och jag tror han kommer vara svensk fotbolls stora affischnamn om några år. Hoppas verkligen han får chansen i City inom en snar framtid, vore kul med en svensk-koppling, förhoppningsvis mer givande än Isaksson...

Poffa: Poängavdrag?

Poffa: Livstids avstängning, minst!

scim: Skönt att se att du tar kraftfullt avstånd från sånt här beteende.

Poffa: Ja, fotbollen får ju komma i andrahand när sånt här uppdagas.

sylf:

Pool värvar en av Englands största talanger..

mattias - 74: Hoppas han startar idag, för det är såna som behövs!!!!!

sylf:

Tror jag knappast man startar väl med lucas babel, ngog och plessis :)

mattias - 74: Lysande!

Okej, det finns ju ett antal Pool-supporters här inne på HS. Nu vill jag höra hur ni ställer er till morgondagens match mot Chelsea.

Vinna eller förlora? Chans eller chanslös gällande fjärdeplatsen? Hjälpa eller stjälpa Man Utd?

Poffa: De behöver väl vinna för att ens ta en plats i tröstcupen.

Poffa: Liverpools chanser att nå fjärdeplatsen existerar bara i teorin, men det kommer aldrig hända, inte ens om de vinner båda sina återstående matcher. Sedan är de iom Evertons kryss idag redan klara för Europa League.

scim: Ska inte Pompey ha en EL-plats?

T T: Nej, eftersom de är i administration.

scim: fast Pompey har överklagat det där, och vad jag har sett är det inte helt avgjort ännu.

Liverpools chans att nå Champions League ligger i att vinna sina två matcher samtidigt som City och Spurs kryssar på onsdag samtidigt som de båda förlorar sina två sista matcher (West Ham borta respektive Burnley borta) och det är ju knappast särskilt sannolikt.

Matchen på onsdag kan förresten få en lite intressant twist - även Tottenham åkte i går på en målvaktsskada och om inte Gomes kan spela på onsdag är de nere på tredjekeepern då även andremålvakten (Carlo Cudicini) är skadad.

LL: UEFA har uttryckt att det inte finns några själ att godkänna: www.skysports.com/story/0,19528,11674_6111508,00.html

Poffa:

Jag hoppas på vinst, läggmatcher är ingenting som pool sysslar med. Full fart framåt.

scim:

Chansen finns än men den finns inte ens i teorin bara hos optimister som mig :)

Poffa: Att välja mellan Man U eller Chelski som mästarlag är förstås som att välja mellan pest eller kolera. Därför gör det heller inte nån skillnad vilket av lagen som tar hem titeln. Full fart framåt på Anfield i e.m, således.

« · 1258832 · »