Frölunda HC

SHL · 60597 inlägg · 3406 ämnen

15:e juli gränsen

15:e juli gränsen
läste i GP angående Kallios NHL status att han är free agent. man hävdar dessutom att han inte berörs av 15-juli gränsen som är det sista datum man kan exempelvis skriva kontrakt med draftade spelare som exempelvis Tolsa, Kahnberg med flera.

Innebär detta att nydraftade spelare och free agents både två kan signas fram till och med den 15:e augusti?

Sv: 15:e juli gränsen
Dragan 2k: Spelare som inte har något kontrakt berörs inte av datumgränsen 15:e juli, oavsett om de är draftade, nydraftade eller inte draftade alls. Jag kan inte svära på saken, men jag har bestämt för mig det.

Alltså: samtliga spelare utan kontrakt kan gå vart de vill, när de vill... Logiskt! ;)

bobbe: Nydraftade spelare är jag säker på har gränsen 15.e augusti som deadline. Det såg vi ifjol med Jonas Johnson och Tom Koivisto.

Jag ska nog in och tiita lite på NHLPA:s webbplats för att se om man blir mer upplyst om detta regelverk.

Men det blir väl som vanligt en kvalfylld sommar där man i ren ovetskap frustreras över hur laget kommer slutligen att se ut efter att NHL valt och vrakat bland kontrakterade spelare. Men det är inget att klaga över då det är den bistra verklighet vi lever i.

Dragan 2k: ...men då hade väl Johnson och Koivisto kontrakt med Frölunda?

Jag talade enbart om spelare som _inte_ har kontrakt.

Dragan 2k:
Jag måste säga att jag tycker detta är vansinne igentligen.
NHL klubbar kan komma och vraka och välja bland våra spelare, de plockar de bästa, ger ES klubbarna en spottstyver för dessa spelare (som de själva sedan kan tjäna stora pengar på)
ES klubbarna får sedan försöka att fylla deras platser med andra spelare som kostar dem mera än pengarna de fick för sin NHL spelare..idioti av hockeyförbundet att gå med på någon sådant.

Marknadsanpassa priserna mot NHL klubbarna så att klubbarna i ES får det bättre ställt.

Tycker ni att jag är helt fel ute??

matsby: Håller med 100%

matsby:
IIHF har varit så illa tvungna att gå med på avtalet. I grunden ska vi faktiskt till och med vara glada att det överhuvudtaget kommer in pengar för spelarna och att det överhuvudtaget finns stoppdatum för övergångarna.

Det är nämligen saker NHL gör av ren välvilja.

Visst är det så. Problemet lär inte försvinna tills det finns ett alternativ till NHL. Som det är nu ligger all makt hos NHL då alla de bästa spelarna vill dit. Och alternativ till NHL? Ja, det finns inte i nuläget. OCh lär inte komma på år och dag.

Man kan ibland fråga sig hur en sportkommittée, sportchef eller sportråd ska agera. Ska man kontraktera spelare som är så bra att risken att NHL snappar upp dem är överhängande eller ska man satsa på sämre kvalité och vara säkra på att man behåller spelaren i fråga?

En sak är säker. Sommarmånaderna förstör sömnen för många klubbansvariga.

matsby: NHL har makt. Vi övriga får rätta oss efter dem. Så enkelt är det.

matsby: Japp. Den stora boven är IIHF som skriver under dåliga avtal med NHL. Jag tycker att vi ska ta smällen att inte få se NHL stjärnor i VM och OS osv. Och satsa på att klubbarna ska få betalt istället. För spelare under kontrakt kan ju isf inte bara sticka till NHL som dom gör nu med det här avtalet. Sen tycker jag att dom europeiska spelarna i NHL ska ta sitt ansvar och ligga på NHL att deras klubbar ska få bättre betalt. Jag tycker spelarna "där över" gör ett dåligt jobb i den saken.

Likadant i fotboll där man betalar 5 - 6 mijloner för en bra allsvensk spelare som sedan kan kosta nästan 100 miljoner i Europa. Kolla bara på Ljungberg och jämför hans "värde". Han ligger väl på 250 miljoner nu och Halmstad fick väl 25 eller nåt. 10 gånger mer.

Robert P:

Man kan inte tvinga någon, om alla länder i Europa ställde sig bakom så skulle NHL inte ha en chans, hur intressant skulle det vara med NHL utan europer utan bara Amerikaner och Canadensare?

Vi kunde ha en egern europaliga med alla de bästa spelarna. :-)

Fast USA gör ju alltid som de vill, de har de ju alldeles nyss bevisat igen....

matsby: Det är pengar det handlar om... Jag hade inte tackat nej till NHL. Däremot så hade jag kunnat som Forsberg och Sundin osv. Kanske halverat mina 100 miljoner till 50 miljoner och stött min egen elitserieklubb. För jag menar 50 miljoner är J-vligt mycket pengar.

Jag menade om jag tjänar som dom... det kan tolkas som att dom ger pengar men jag menar om jag tjänade så mycket.. :o)

FreddanVF:
Det finns ju en anledning till att klubbarna har dessa pengar också, de behöver ju bara betala en piss i mississippi till DIF för Sundin t.e.x
Om alla ställde sig bakom marknads anpassade transfersummor så skulle NHL inte ha råd att betala dessa fantasi löner utan det skulle kanske gå att konkurera om spelarna..

Drömma kan man ju :-))

Känner mig bara lite anti USA idag,,dom kör alltid sitt eget race....

matsby: Jo det gör dom men jag är väl den ende i Sverige som tycker Bush gör rätt. Om än så uttrycker han sig klumpigt. Med tanke på vad du sa om eget race. Men om jag ska koncentrera mig på hockeyn igen så kanske 50 mille av hundra var för mycket. Men om en spelare får låt säga 100 miljoner i årslön som Foppa nästan har, då skulle jag om jag varit honom skrivit i mitt kontrakt att 10 procent av min lön ska utbetalas till klubben han kom från.

Det tycker jag är det minsta man kan begära egentligen.

FreddanVF: Personligen är jag av den åsikt att man inte ska agera på ett sådant sätt. Man får se moderföreningen som den skola som utbildar hockeyspelaren i sitt framtida yrke. Sedan ska det väl ändå inte ligga på hockeyspelarens ansvar att bidra till den ekonomiska välståndet hos sin klubb.

Känns som en jämförelse är på plats. Tag detta som exempel. Jag utbildar mig till civilingenjör. Jag tjänar multum med pengar. Ska jag då avsätta en tiondel av min lön till exempelvis Chalmers eller KTH för utbildningen. Om det är någon som ska få ekonomiskt bidrag är det föräldrarna.

En spelare betalar i så fall mycket mer tillbaks om han avslutar sin karriär i den klubb som fostrat honom. Peter Forsberg kommer att avsluta sin karriär i Modo och hjälpa dem till SM-guld. På samma sätt hoppas vi att Daniel Alfredsson återvänder till Frölunda när NHL äventyret är slut.

FreddanVF: Du tycker att Bush gör rätt?!? Han är ju för fan en liten miniHitler med ett ego större än hela USA´s befolkning tillsammans. Det är förbannad synd och skam att en sådan herre får styra ett land med sådana resurser som USA har.

« · 244071