Frölunda HC

SHL · 60613 inlägg · 3407 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
qslig: Alltså den här silly seasonen är rätt cool. Om vi nu tittar på vårt förhoppningsvis bra powerplay vi kommer ha nästa säsong kan det bli jäkligt kul.

Anta att vi har Niskala och Larsen inne som första backpar eller de kan vara andra backpar i powerplay. Moståndarna har fått direktiv: "Ok grabbar. Nu gäller det att hålla ut första minuten medan Niskala och Larsen är på isen. Blockera skottsektorn och för guds skull se till att Niskala inte kommer till skott."

Sagt och gjort. De har lyckats. Men då kommer nästa chock. In kommer Lehtonen med säg Mäntymaa eller Viklund. Lehtonen med ett kanonskott han med.

Kan vi få ordning på powerplayet och banka in i Kallio att han inte ska ha puck och dirigera spelet så kan det mycket väl bli en stånde order hos motståndarna att aldrig absolut aldrig dra på sig utvisningar.

Dragan 2k: Man bara myser när man läser vad du skrivit. :)

Dragan 2k: Fy så tråkigt för er som köpt på er så många pp spelare och så kontrar motståndarna med att inte bli utvisad..

spud:Haha, Exakt. Sicken stil alltså:-)

hur går de för pebben och joel? stog i expressen att joel skulle svara för flera dagar sen

lu93rowa: Han och flickvännen köpte ju kåk för inte så länge sedan, så det är nog bara en tidsfråga. De förväntade väl sig ett svar i fredags, jag tror det kommer imorgon (måndag).

Dragan 2k: Haha japp, mycket cool. PP:t ser ju onekligen intressant ut, men det är ju en sak på pappret, en annan sak på isen, men det löser sig nog. Vi får väl hoppas att säsongen drar igång snart så inte Timråsupportrarna spränger sina blåsor, de verkar väldigt kissnödiga där uppe.

qslig: bra :) hoppas de blir frölunda för båda :D

lu93rowa: Jag hoppas att Joel kommer. Med honom får vi en fighterkänsla i laget som saknats ända sedan...ja ända sedan han var här senast.

Pebben är lyx och inte vad vi behöver egentligen. Vi behöver fortfarande en utpräglad målskytt att sätta in i en av våra toppkedjor.´

Som jag skrev på WWS så har vi redan en riktigt bra målvakt, ett riktigt bra försvarsblock i antågande och centrar av riktigt hög klass. Beträffande målskyttar har vi engentligen bara en utpräglad målskytt i Kallio som tyvärr numera tror att han är en sarggrinder och ska vara ute i sargerna och böka.

Visst. Andra i laget kan göra mål men jag skulle gärna se en spelare som är i grund och botten en målskytt men kan även behärska andra viktiga aspekter i spelet. Det behöver inte vara en Pesonen eller en Alfredsson direkt.

I HV finns Thörnberg - ett ypperligt svenskt exempel på vad som skulle sitta fint.

lu93rowa: Ny NHL-klubb på gång för Pebben?

qslig: verkar så :(

Enligt Leman som hade snackat med Pebben så hade Pebben nekat till att det fanns anbud från NHL. Hmm, man vet ju som sagt aldrig när det sägs så där, men det kanske finns en strimma av hopp om att få se Pebben i VF trots allt. Fan, jobbigt att behöva vänta. Vill ha besked om Pebben och Joel NU :).

qslig: haha jo de vill nog alla xD så jobbigt att vänta.

På fredag/lördag blir det besked om Joel.

qslig: han är redan klar, läs expressen :)

lu93rowa: Jag väntar med hurrandet till det står på Frölundas hemsida...

lu93rowa: Nej, han är inte redan klar, inget är påskrivet än. Nu lär han väl bli klar idag, men innan kontraktet är påskrivet lugnar i alla fall jag ner mig.

qslig: tror faktiskt att Pebben stannar i Nhl vad tror ni?

lu93rowa: Ja, vi får väl se. Det vore överraskande om inget NHL-lag snappar upp honom, med tanke på hans defensiva kvaliteter. Chicago? Njae, vi ser nog troligtvis inte Pebben i VF till hösten, men man kan ju alltid hoppas.

qslig: frågan är ju om man verkligen ska hoppas att han kommer hit denna säsong med tanke på hur många forwards vi har för tillfället. Det är kanske lika bra om han kommer nästa säsong...

skalpjägaren: Ja, visserligen. Å andra sidan tycker jag det finns en del man kan skicka iväg till andra klubbar, som tex Fabricius, Blomdahl, Nordquist. Det lär nog hända också, vi kan ju inte stå med det överflöd som finns i dagsläget, det kommer aldrig att hålla.

qslig:

Och där var det bekräftat från Frölundas sida också!
Trevligt trevligt

qslig: Riktigt gött. :)

JBlom: Det är så grymt, nästan för bra för att vara sant :D. Ja, några lär väl få flytta på sig, något annat är väl undvikligt. MYS MYS MYS

qslig: *oundvikligt givetvis.

Detta känns ju för bra för att vara sant... jag drömmer väl inte :S...

slashpuppie: Nu skall vi bara ha in Bäckman också, så blir även backsidan både gedigen och komplett :).

Frölunda samtalar med Bäckman. En liten chans är ju ändå en chans :).

qslig: aa 1% chans xD

lu93rowa: Allting handlar ju om Bäckman får kontrakt med ett NHL-lag. Får han inte det så är Frölunda andra alternativ. Säg 20% chans.

qslig: Jag tror inte vi har råd med Bäckman också faktiskt. Vi har redan 6 etablerade backar varav flera redan är jäkligt dyra. Kommer Bäckman finns det en stor risk att en av de etablerade måste väck.

Gärna Bäckman...men inte i år.

Dragan 2k: Det borde väl lösa sig om man skeppar iväg, säg Fabricius, Blomdahl, Nordquist?

qslig:Jag vet inte jag. Jag tror vi kan få problem att bibehålla bra balans i backparen med så många bra backar som alla vill ha istid. Ekonomiskt kan det kanske gå med att slussa iväg dem du nämner men flera av backarna vi har i dagsläget ska ha istid i stora mängder.

Just nu tycker jag det känns helt ok med det upplägg vi har. jag hade kanske velat haft en riktig defensiv kille till som Sanny men man kan inte få allt.=)

Dragan 2k: Håller med dig, vi har en bra mix i dagsläget, dock saknas det ju en back, för det vore lite riskabelt att endast lira med 3 backpar och Tömmernäs som sjunde. Tycker ändå att vi har backar som klarar defensiven. Skall bli kul att se Viklund, tror att han kan kliva upp ett snäpp i år.

qslig:Jo en back saknas - det tycker jag med. Frågan är bara hur man ska göra med den. Det som vi saknat tidigare är de backar som lirat 25 minuter per match. Nu har vi dem i Niskala och Lehtonen och kanske i Mäntymaa.

Jag tror vi kommer få se ett skifte i detta den här säsongen med 6 etablerade backar som ska ha mycket istid. Den sista backen som i så fall ska in ska vara en back som inte vill ha för mycket istid för det ska han inte ha med dessa herrar kontrakterade.

Men var hittar man en sådan back? J-laget? En back som kan komma in och avlasta några minuter per match för att sedan lira i Borås och J-lagen?

Dragan 2k: Ja, när man tänker efter så blir det ju lite klurigt. Om vi räknar med att Niskala spelar med Larsen, så har vi Lehtonen med Mäntymaa, där har vi ju två jäkligt bra ledande par som kan få riktigt mycker speltid. Sen skall det till någon som gissningsvis får lira med Viklund medan Hedman blir sjunde.

Då är frågan precis som du säger, vem skall det bli? Vid närmare eftertanke kanske det vore några kockar för mycket om även Bäckman skulle komma? Samtidigt kanske det är för klent att ta någon från J-laget, skulle vara fint med en stark, defensiv spelare som har lite rutin. Blir nog Tömmernäs som får sikta in sig på Borås i sådana fall.

Men den stora frågan är ju, vem?

qslig:Jepps. Blir riktigt klurigt och det ska bli intressant att se hur Nubben ska göra. Jag ber och hoppas att Bäckman får kontrakt med någon klubb i NHL men han är inte i bästa förhandlingsposition. Han har inte imponerat på ett bra tag därborta och han är inte intresserad av ett låglöneavtal som kan skicka honom mellan farm och NHL. Samtidigt verkar han inte vara intresserad av Ryssland på grund av sina barn. Kanske Schweiz?

Larsen grejen blir jag inte riktigt klok på heller. Enligt Leman ska Dallas redan ha det tätt med envägsbackar så det vore svort att få in Larsen också som har i sitt kontrakt att han inte lirar i AHL utan återvänder till Frölunda. Trots detta kan man läsa en artikel på Dallas officiella sajt där det inte är uteslutet att han kan ta plats där.

Jag tror i och för sig att han lirar här och de signaler jag fått från diverse källor räknar lagledningen kallt med att han lirar här den här säsongen.

Tömmernes tror jag dessutom blir utlånad till Borås större delen av säsongen då han helt saknar egentlig A-lags rutin.

Men Nubben trollar nog på sedvanligt sätt och löser det på något sätt och så sitter man där och tänker: "Givetvis! Så enkelt men genialt":-)

Dragan 2k: Ja, skulle Larsen mot all förmodan ta en plats i Dallas, då vore det ju trevligt med Bäckman, för försvinner Larsen, då blir det hetsigt för nubben att någorlunda raskt skaffa fram två backar. Som du säger så är ju Bäckmans utgångsläge för att förhandla fram ett nytt NHL-kontrakt inte det bästa, särskilt inte med sejouren i Columbus som senaste minne.

Det finns ju rätt många vägar den här resan kan ta, beroende på hur allt utvecklar sig, med Larsen, Bäckman osv. Denna väntan ;).

Med facit i hand är det ju synd att inte Ronnie valde att köra en säsong till :).

qslig: Känns ju inte helt otroligt!

JBlom: Till någon klubb försvinner han säkert, särskilt nu när det verkar som att Joel kommer lira center. Joel, Hahl, Karlsson, tror väl knappast att Norda är så sugen på att centra en fjärdeline, och det kan man ju förstå.

qslig: kommer nog bli brynäs

qslig: Låt oss hoppas att det lockar, och att man kan få till konkurrens om speltid och vilken kedja man ska spela i...

Klinth: Självklart skall man konkurrera om speltiden. Mitt inlägg var ju inte en profetia av något slag, utan enbart en gissning om hur det kommer att bli. Med den förra säsongen i åtanke, och nu med skadan, så har jag uppriktigt svårt att se Jonas flytta på någon av nämnda herrar i mitt tidigare inlägg. Jag tror inte ens att han får chansen att spela om istid, för vid tiden när hans skada är läkt, sitter det troligtvis en annan klubbtröja på den kroppen.

qslig:

Lite obektivt sett tänker jag att Nordans spelstil kräver mycket istid för att ge ett bra tillskott till laget. Lite som Lundqvist...

Tvåvägscenter med stabilt spel och arbetsinsats som epitet.

Tomas Thelin (utvecklingsansvarig i Brynäs) som har haft Nordan i TV-pucken och 82-landslaget är en nyckelperson. Och så alla gamla "82-leksingar" i Brynäs då förstås... = )

rackham: Ja, han skulle nog lämpa sig bäst som en första- eller andracenter, och det tycker han nog själv också. Den rollen blir nog svår för honom att uppnå i dagens VF. Sedan drog ju hans lekkompis till Brynäs också, vi får väl se vad som händer. Hur ser det ut för Brynäs på värvningsfronten, ekonomiskt utrymme osv?

qslig:

Mormor har extra garn till nystanet...

« · 1167319 · »