Golf

757 inlägg · 43 ämnen

US Open 2008

1047841 · » Till forumet


Sv: US Open 2008
Gidde: Jag tror jag fick lika många poäng som hål. Tur att man hittade en massa boller på hål 17 så man inte gick back på dessa. Hade nog bara ett bra slag på hela rundan. La den på green på hål 12 och tvåputtade. 2-3-3- hade vi där.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Fet-Ecke:

Tror han skulle få problem att hinna, eftersom det är tee-off för trion om någon minut.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Poffa: Ni slipper Tigern i erat mästarmöte!
Kommentera

Sv: US Open 2008
Poffa:

Det stavas flex Poffa.
Nu får jag sitta kvar ett tag längre på jobbet, men det kan man ju offra för en tidig, skön morgonrunda innan det blir för varmt ute.

Men lycka till 16.00, då kanske det börjat svalka lite igen? :)
Kommentera

Sv: US Open 2008
Gidde: Nä, vissa kan ju inte komma och gå på jobbet som de vill.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Frisco:

Ska ni också gå ut 05.30 imorgon? :)
Kommentera

Sv: US Open 2008
Poffa: Nu har du ju avslöjat hela prispallen.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Frisco: Mästarmöte? Vilka mer än du, jag och Danne ska spela?
Kommentera

Sv: US Open 2008
Gidde: Själv spelade jag 9 hål imorse på Veckefjärden som uppvärmning inför morgondagens mästarmöte på Puttom.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Frisco:

ASG!!

Den där väntade jag mig faktiskt efter att ha läst mitt eget inlägg efter att jag postade det! :)
Kommentera

Sv: US Open 2008
Gidde: Om du verkligen vill spela så får du väl övertala frugan.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Poffa:

Och båda två missar jag eftersom vi bor i stugan då! :-(

Attans!!
Kommentera

Sv: US Open 2008
Fet-Ecke: The Open Championship 2008 spelas den 17-20 juli på Royal Birkdale Golf Club i England.

Förutom den så återstår en Major-tävling i år. PGA Championship som spelas 7-10 augusti på Oakland Hills CC i Michigan, USA.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Poffa: När är nästa Major-tävling?
Kommentera

Sv: US Open 2008
Frisco: Till slut stod Tiger som vinnare av årets US Open. Detta på 19:e särspelshålet.

Hans fjortonde major-seger. Den här gången gör han det endast en månad efter en knäoperation. Riktigt imponerande och det är inget tvivel om vem som är världens bäste golfare, just nu. Som det känns är det endast Tiger själv som kan hota den positionen inom överskådlig framtid.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Spännande särspel. Rocco har hämtat ifatt ett treslagsunderläge till lika inför 15:e hålet.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Poffa: Jag är inte ute på golfbanan nu. Men jag har spelat en runda på korthålsbanan på Veckefjärden idag.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Fet-Ecke: Folk läser, men skriver sällan.

Dessutom är väl de flesta ute på golfbanan nu.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Poffa: Verkar som du får ägna dig åt att besvara dig själv här på forumet.
.....eller? :)
Kommentera

Sv: US Open 2008
Trots att tävlingen inte ännu är avgjord, särspel i kväll mellan Rocco Mediate och Tiger Woods så kan man sammanfatta det som en stor svensk framgång.

Robert Karlsson blir delad fyra och får för det 1,3 miljoner kronor. Detta efter tre stabila rundor och en något sämre. Endast lördagen kan ses som en plump i protokollet.

Att Carl Pettersson blir delad sexa gör det hela ännu bättre. Stabil puttning under fyra dagar har varit nyckeln för Big Dog:s framgång. I princip varje putt inom fem fot har han satt, detta på mycket svåra greener.

Vi har faktiskt sett några fyrputtar från inom 3 meter och väldigt många treputtar från den distansen.

På tal om särspelet, Tiger var mycket hämmad av sitt knä under söndagens rond. Redan på andra tee grimaserade han illa och tog sig för knäet. Och varje gång drivern kom fram så såg det riktigt otäckt ut.

Och på tal om skador, Justin Leonard fick avbryta tävlingen på 16:e hålet i natt. Detta efter att ha skadat handleden i samband med ett besök i ruffen. Ett slag med en J8 slutade med att klubban nöp i den otäcka ruffen och skickade handlederna längre fram än bollen. Eftersom Leonard höll i klubban extra hårt, just med tanke på hur ruffen påverkar klubban, så slutade det hela med en kraftigt stukad handled.
Kommentera

Sv: US Open 2008
Lite roligt att höra om banan. Längsta banan någonsin i US Opens historia. Banan mäter 7644 yards, alltså ca 10 meter kort om 7000 meter. Par 71.

Banans längsta hål mäter 561 meter och banans längsta par 3 mäter 205 meter. Lägg då till att banan är belägen nära havet, vilket gör att vinden verkligen kan påverka. Och ruffen är enligt Tiger den besvärligaste man kan spela.

Och som om det här inte vore svårt nog ändå så har man klippt ner greenerna och fått härliga 13,5 på stimp-metern.


Tiger sade ifjol att han trodde att en 10-handicapare inte skulle kunna göra under 100 som score på den här banan. Som test har USGA haft en tävling där man låtit normala golfare anmäla sig och få chansen att spela banan tillsammans med bl a Justin Timberlake. Den "lycklige" var en kapabel 8-handicapare som ligger runt 80 slag på sin hemmabana (en bana som förmodligen skulle tillhöra de svårare i Sverige). Hans score? 114.
Kommentera

US Open 2008
Så har då årets andra major startat. US Open spelas i år på Torrey Pines GC i San Diego. Det är åtta svenskar med och det är blandade resultat, så här under första dagen.

Bästa svensk just nu är Robert Karlsson, detta efter att ha gått -1 under dagens rond. Leder gör Justin Hicks på -3. Tiger Woods är +1 efter första ronden och Phil Mickelson är E.

Viasat Golf sänder live idag, i morgon och på lördag mellan 22-04. På söndag är det mellan 21-03. Seeent, med andra ord. Men vad gör man inte för väldigt intressant golf?
Kommentera

1047841 · »