Linköpings HC

7298 inlägg · 775 ämnen

Magnus Johansson

« · 963527 Till forumet


Magnus Johansson
Kommer hem.
Det tror i alla fall Expressen.

Men gör han verkligen det?
Det krävs förstås en hel del för att han ska ge upp sin dröm, det blir ju liksom inte mer av den varan om han nu återvänder. Men visst måste det locka även att få ES topp två poängskyttar framför sig. Och framförallt att få en realistisk chans att ta guld - med LHC. Cirkeln skulle vara sluten.

MEN - vad får vi då med Mange?
Vi får ett helt annat tryck och uppspel från backplats, en spelskicklig dirigent och en rejäl skytt från blå i spel 5/4. So far so good.

MEN - hur påverkas första linan av Mange? Jag är rädd för att det kan bli heaven or... hell. Vår första lina är kanske ES bästa idag. Detta delvis för att man fått bygga framifrån så att säga utan spelskickliga backar i Manges kaliber. Det är egentligen forwards vi bygger spelet från egen zon till motståndarnas mål. (Ursäkta Fehrnholm, men det är sant)I power play har de nött in sina patenterade klapp klapp kombinationer, och visst har vi Fehrnholm med i dessa, men det är knappast han som är hjärnan bakom eller han som gör de andra bra. Snarare tvärt om. HUR PÅVERKAS då vår första lina av att få in en spelande back som är van att få vara hjärnan? Kan det tillföra något - kan det göra det bättre?

Jag är faktiskt tveksam. Visst, Mårtensson och Johansson känner varandra sen tidigare, men hur kommer det funka med Weinis? Och vågar man verkligen ändra på ett vinnande koncept? Kedjan producerar TONVIS.

Missförstå mig rätt - Mange kan vara skillnaden för att ta guld - men som det ser ut på isen nu skulle jag nästan hellre para ihop honom med en defensiv Majesky till ett slutspel och matcha honom främst med 2:a och 3:e Linan.
På så sätt kan vi få ett annan tryck även med dessa kedjor, några som behöver mer understöd och en spelande back. Se bara på Fransson - de har ju nästan gjort honom bra denna säsong då de skriker efter en Mange typ.

Är jag galen?
Kanske.

Angenäma problem är det i alla fall om det skulle bli aktuellt.
OM.
Kommentera

« · 963527