Underdog: Jag har inte besvarat något av dina inlägg, varken innan eller efter Helber uttalade sig i Corren. Men ska man dra slutsatser om LHC:s ställning i olika frågor ska man låta Helber eller Mård få uttala sig först.
Det finns som sagt både för och nackdelar med att NHL-spelarna "invarderar" elitserien. För våran del, precis som du skrev, är det inte så dumt i och med att det ökar attraktionsvärdet på serien lagom till "vår" nya arena står klar.
bobbe: ja... har redan hukat mig under skrivbordet... väntar på Wennerholm ska slå på stora släggan... men han har visst fullt upp med att avsätta Hardy...
zigge: Du bör nog fixa till ö-tangenten på ditt tangentbord, alternativt undersöka synen eller respekten, eller "all of the above"... ;)
Alla: Jag ser gärna Forsberg & Co i Elitserien. Det skulle vara mycket sevärt och säkert en kick för svensk hockey, men jag ser att det även kan skapa problem. Vissa verkar glömma det senare...
Bobbe: Hur var när varför och framförallt OM det kommer att ske en "invation" vore det nog sjukt bra timing för Linköping att locka hit ett par fixstjärnor tillsammans med alla andra lag som kommer på besök med foppa, sudden m.fl. Jag har mycket svårt att se Mård gråta p.g.a. detta när mycket lämpligt nya hallen står färdig att ta emot en massa folk som utan foppa och co inte skulle fylla hallen.
Bättre start med ny hall kan man knappast önska sig.
God natt och en ny härligt trevlig vecka önskar jag eder alla.
bobbe: Tycker det understryker bara ännu mer Homer's 'Surt,sa räven', tex uttalandet "Ska vi få några spelare till Linköping lär vi få betala rejält. Det är klart att det är skillnad för de spelare som har ett hjärta för en klubb." Så vi ska beordra spelarna att spela i Tyskland, Schweiz o Ryssland bara för att Linkping inte fostrat nån NHL-spelar med hjärta för cluben? Godnatt!
Underdog: God eftermiddag! Jag pratar om Jaromir Jagr. Hans farfar blev dödad av Ryssarna under kriget men ändå väljer han att spela i den ryska ligan om det nu blir strejk "over there." Han ansåg också att det är den näst bästa ligan i världen efter NHL dårå.
El Aka Ali: Jag kan ju tillägga att Modos sportchef Bengt Hedin säger att han vill ha hem tio spelare till Modo. Alltså fler än vad jag anser vara rimligt.
El Aka Ali: Jag tror det kan bli en stor succé med dessa gyllene stjärnor i Elitserien, men det hela ska ske med eftertanke. Något annat har jag inte påstått... ;)
Underdog: Jagr skulle visst spela i den näst bästa ligan i världen! Han hade förlåtit Ryssarna för det dom gjorde mot hans farfar sa han. Hörde detta på sporten för nån vecka sen.
bobbe: Har tittat in lite på Modo:s sida och sett vad som pågått. Tanken från de flesta klubbarna är väl att fylla ut laget med publikmagneter som engagerar mer från TV o press. Fyller hallarna och kassorna. Kan man sköta detta på ett snyggt sätt utan att för den skull låta junisar och halvbra ES-spelare bli för mycket över så finns det väl inget att oroa sig för. Kan inte tro att t.ex Modo tar in i laget mer än 3-4 namn. Även om de utan vidare skulle kunna ha halva laget från NHL. De namn som då kommer ifråga blir ju bara de absolut bästa. Detta ser inte jag som något negativt, tvärtom. Detta kommer ju att betyda att motståndarlagen också fyller hallen och kassorna på ett bättre sätt
Underdog: Nja... det var ju faktiskt inte klart förrän i tisdags kväll, innan dess var det bara diskussioner om det, så "före" var du inte. ;) Dessutom nästan 20h efter här, du får uppdatera SpS bättre! :)
pettsson: Nej, det finns säkert spelare att ta in för både TIK och LHC, men jag tror det finns en risk att det "slår ut" andra spelare. I vårt fall spelare som Lindström, Sundin, Bülow, Franzén m.fl. Det är ett väldigt kortsiktigt agerande, precis det Melin är inne på.
Visst skulle det vara kul att se stjärnorna i ES, men till vilket pris?
Jag kan hålla med honom om att vi i så fall ska stänga serien för året så att inte nån klubb ramlar ur pga detta - å andra sidan - får man stryk i kvalserien är man ju sämre än de som går upp så....
Nja, vissa klubbar lär dra vinstlott - modo, dif framförallt kanske, men även frölunda och fbk om de nu vill ha så många. Men frågan är hur mycket plus det blir - kanske man bara rör till det i egna leden. Det finns säkert ett gäng som vill till Linköping, pax för hela colorado i stångebro.
Hur som helst så vore det sketkul att få se lite NHL lirare i ladorna runt om i sverige. Kanske kan fylla globen igen - bara det vore väl något. Tror Hockeyligan gör precis vad som helst för att tända intresset för elitserien.
Är det inga andra ligor som öppnar upp för NHL-spelarna?
bobbe: hehe.. ja eller före - läste det i Svenskan härromdagen. Faktum är att ditt inlägg inte syntes förrän jag skrivit mitt.. ;) I beg your pardon sir! ;)
Underdog: Till skillnad från Melin, menar du... jag tror inte LHC har riktigt samma uppfattning som Melin i den här frågan.
Det finns säkerligen både finnar(!), kanadensare m.fl. som kan tänka sig spendera en tid i LHC, men det får tiden utvisa... men det gäller att inte peta ut trotjänare bara för ett kortsiktigt tänkande.
Till skillnad från LHC så tycker jag det är skitskoj. Det är väl ingen hemlighet att vi förmodligen är de som förlorar på detta då vi inte har några hemvändare att vänta.
MEN - Elitserien får ett grymt lyft och förmodligen ett STORT intresse! Ska bli hur kul som helst. Bara att hoppas att vi kan locka hit ett par rackare - eller varför inte spöa de andra med det lag vi har? ;)
Knegoff: Det finns en anledning till att föreningen ville ha kvar Cappe... ;)
Mikko har varit bra hittills, det känns som han har utvecklats och blivit bättre sedan sin tid i MIF. Numera är han ju dessutom center, inte ytterforward, även om han borde kunna teka bättre.
Underdog: Vi är blå/vita och har ett lejon på bröstet... det verkar locka hit finnarna. ;)
bobbe: Cappe var grym i MIF också, en grymt skridskostark back som säkert gör mycket nytta för Cluben. Synd att inte er före detta tränare insåg det bara. Bara att gratulera till tre år med Peter Casparsson i laget.
Underdog: Jag har hört talas om att två finnar skulle vara aktuella, i någon grad, en back och en forward. Mer substansiellt än så har jag tyvärr inte...
OE: Cappe har varit lite skadad, men de matcher han spelat(majoriteten iaf) har han varit duktig. Snabb på skridskorna som vanligt, och har ofta Pihl bredvid sig, vilket tillåter många offensiva räder.
Eltifoso: Lite fel adress till Mattias där, men... suga på karamellen får vi göra länge, eftersom det är uppehåll. Annars hinner man normalt knappt hem innan det är dags för nästa match.
Jag tror att vi kommer att ha MIF och något/några lag till bakom oss(Brynäs, SSK, Luleå?) och på så sätt klara en elitserieplats. Slutspel är enbart bonus, en önskan, en dröm. En dröm, som jag gärna ser blir verklighet, oavsett vilka vi i så fall får möta.
Mattias - 74: Det kan du skriva upp... ungefär som en 10-0-seger mot Brynäs för er del, kanske. ;)
20 Lindgren: Felet med oss var nog att vi i går befann oss i himmelriket... ;D Personligen satt jag isolerad framför text-tv ute i bushen och studsade glatt... ;)
5-1. Jösses.
Underdog: Jag vet inte om jag tvivlade... ;) 5-1. Jag saknar ord.
Det må spekuleras i spelscheman till höger och vänster - men faktum är att det var en sjukt bra match av LHC. Med lite tur på avgörande incidenter samtidigt som FBK hade otur på dem samma.
Men med den inställning som LHC hade - trycka åt i alla situationer från start - var först på alla puckar - forchecka högt - och framför allt - anfall är bästa försvar - så var gjorde man FBK sämre. Redan i första matchen lagen emellan så skakade LHC FBK långt in i matchen - det enda lag som vågat spela offensivt i kaffeladan. Mao var det inte någon underskattning idag - FBK visste att LHC skulle spela liknande.
LHC gjorde enligt mig en av sina bästa matcher någonsin idag - framförallt en taktiskt triumf där allt gick som planerat. Tack Melin.
Sen att jag hade 1-4, 2-5 och 1-6 på oddset sviiiiiiiider. Missade 1-5 till 172 ggr... 1-6 hade gett minst 320 ggr.... och vi missade öppen kasse... Har nu hällt i mig tillräckligt med sprit för att det inte svider längre... :-)
Såg matchen på tv idag - var i södertälje i torsdags... Man fattar inte att det är samma lag... Hade LHC spelat som idag i torsdags hade det varit snudd på 2-siffrigt. Bara att hoppas på att effektiviteten och kämpaglöden håller i sig...
+ till: - Eklund, har aldrig sett honom forechecka som idag. - Norrena - shit vilken keeper, han skulle platsa ute också. - Peltola, tja vad säger man - Felsner, aldrig har en så liten tacklat så mycket...
-till: -Håkansson, fulaste slashing jag sett på år och dar
PS; Skulle vara kul att veta hastigheten på 1-5 målet... helvete vilken projektil.
Vad är felet med de interaktiva LHC:arna? De enda som skriver här är en sundsvallare som gått fel, en boråsindian som tackar MIG(!) för att FBK fick pisk idag, Huge och jag! Bor de för nära varandra så att de har skrikavstånd eller? [f]:-)[/f] Nä just det, Färjestad vaknade inte förrän i tredje perioden i Gävle... Man måste ju inte ha 150 poäng för att vinna Elitserien.
20 Lindgren: Man kommer nog sanningen närmast om man påstår att både LHC och Brynäs iår har lyckats ganska bra i timingen vad beträffar tidpunkter för att möta FBK: Vi (Brynäs) tog dom innan dom riktigt vaknat. LHC tog dom efter att bensinen tagit slut (5 matcher på 1 vecka, den sista mot LHC). Detta förringar naturligtvis inte våra insatser i dessa matcher, men som sagt, det gäller att smida medan järnet är varmt..... :-)
20 Lindgren: Gött att ni satte FBK på plats. Både frölunda och LHC har visat att det går att ta poäng uppe i karlstad, vi fick iofs bara oavgjort efter full tid, men den matchen var vi inte bra heller. Grattis till malningen av kaffe gänget.
Roger Melin lyckades aldrig vinna i Karlstad under någon av de åtta ordinarie besök han gjorde där med Brynäs i Elitserien 1998-2002 och definitivt inte i de två SM-matcherna 2002. Endast en ynka seger och den kom i den enda regionmatch Brynäs spelat i Karlstad; 1999-10-31.
Så det är bara att lyfta på hatten och gratulera till att ni lyckades vända det hopplösa 1—0-underläget till en klar vinst. Den första match Sinuhe Wallinheimo inte lyckats spela till sig en vinst i. Wallinheimo tappade en poäng i omgång 7 torsdag 9 oktober då Frölunda pressade FBK till övertid.
bobbe: och nej. du missade inte mycket. Bortsett från stundtals i sista perioden var det oerhört trist att titta på. Första slet sig mina ssk polare i håret - de var verkligen urusla. Andra var snudd på lika illa. Tredje blev det lite hawaii av det hela - då var det åtminståne lite kul att se på. LHC var bättre - skulle ha vunnit, det var nog alla överens om som var där. Men - gör man inga mål så...
Norrena - han ger mig fan panikångest var och varannan minut, shit vad han lämnar kassen den killen. Verkar som han vill spela ute i stället. Man kan ju bli rädd för mindre.
bobbe: Ajdå - imorgon ska i alla fall min jäkel funka - comhem bjussar på FBK-LHC , ska bli jävligt kul att se vad vi kan göra där. Jag luktar mig en liten skräll imorgon - inte bara med hjärtat denna gång. Hjärnan hade ju rätt mot SSK - så vi får hoppas den har det denna gång med.
bobbe: Ja det är f.n.v väldigt illa. En titt i vår GB rekomenderas! Betr Roger så förstår jag naturligtvis att mitt förslag inte kan tas på allvar, men han är fortfarande väldigt poppis hos oss och jag tror att ni oxå kommer att få stor glädje av honom inom kort, då det vänder!
Jag har inte besvarat något av dina inlägg, varken innan eller efter Helber uttalade sig i Corren. Men ska man dra slutsatser om LHC:s ställning i olika frågor ska man låta Helber eller Mård få uttala sig först.
Det finns som sagt både för och nackdelar med att NHL-spelarna "invarderar" elitserien. För våran del, precis som du skrev, är det inte så dumt i och med att det ökar attraktionsvärdet på serien lagom till "vår" nya arena står klar.