Luleå HF

SHL · 121164 inlägg · 893 ämnen

2995398 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå förlorar puck två gånger sedan Fiskrenset pressat vid blå så att Luleå tappat ur pucken. Fiskrenset tar ut en puck genom att slå den efter rundeln så att den går ut på andra sidan över blå till en fiskrensare.

Utan att domarna blåser av.

Håller med om att vi alla ogillar 3 mot 3 för att avgöra matcher och att CHL hittar på regler som ingen av oss är vana att spela med känns ... ovärdigt.

Fiskrenset fick därmed spela mer med pucken, nådde ett läge framför mål där Bromé åker ut efter att ha hållit en klubba, och med 4 mot 3-överläge smäller Fiskrenset in avgörande 3-2.

Tyvärr tvingas vi konstatera att silvermedaljörerna Luleå går ekonomiskt back på sitt CHL-deltagande denna säsong. Naturligtvis kan det inte fortsätta så här. CHL måste läggas om redan till kommande säsong; annars kommer lagen att lägga sig för att komma ur det hela så billigt som möjligt.

Får gratulera Fiskrenset som gör en stark match. Var snäppet bättre än Luleå idag, även om det var relativt jämnt mellan lagen. Men ett lag ska vinna och det gjorde Fiskrenset. Grattis.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Återigen 3 mot 3? Värdelöst!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
JA! 15 sek kvar och Otto Leskinen drar in pucken i bortre krysset till 2-2.

Fiskrenset begär coaches challenge men det är meningslöst.

Matchen slutar 2-2 och nu blir det förlängning, 3 mot 3 i max 20 minuter.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Satan! Fiskrenset får PP, när det nästan är slut lyckas de lägg ett högt myrpass som en fisk styr ned studsande i mål. Samma typ av mål som Luleå strax innan satte.

2-1 för Fiskrenset nu.

Ajaj, det här blir tufft. 11 minuter återstår av trean.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och det var oväntat - Bromé lyfter in en puck ca en meter hög, och Koivistoinen styr in den via femte luckan.

1-1!

Nu kan det bli en annan matchbild. Go, Luleå!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Cardigan Daffipoff: Jo, definitivt så.

Fiskrenset spelar snabbt ut puckarna ur egen zon och Luleå hinner sällan sätta upp vare sig foreplay eller blockera fiskarna med backplay, samtidigt som att kamppuckar vid sarg i vår egen zon vinner ofta Fiskrenset.

Vid sidan av det är lagen relativt jämna, även om Fiskrenset fått fler kontringar som vid målet, och ju mer Luleå börjat försöka trycka på. Jag tror att varje gång vi slår Fiskrenset har vi vunnit striderna vid sarg och det gör vi inte i dag. Ändå är det "bara" 1-0, men samtidigt svårt att se hur Luleå ska måla, även om vi har chanser.

Som Fiskrenset spelar är det svårt att tro att de torskat senaste 9 av 11 matcher i SHL. Är de tillbaka?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: nja...jag kan gilla spelare i andra lag...T ex Kåberg i fbk...men Wallin var en ful spelare.. Åshlund har jag stor respekt för.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Cardigan Daffipoff: Har sett ut så denna säsong hela tiden vårt PP, det är inte så man sett det rosa en marknad tyvärr!!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Den får O’Neil ta på sig. Det var övermodigt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Vårt PP är inte vad det gör oss bra!
Sedan att vi dabbar oss och 1-0 i arslet......

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Nu kör vi tvåans hockey. KOM IGEN, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
FiskRenset hade mer av spelet och målchanserna under första perioden men Luleå lyckades med det sannolika målet för första perioden: att stå emot och inte släppa in några mål.

Men nu behöver Luleå göra en bättre period för annars kommer det inte att gå. Stå upp bättre nu, Luleå, mer energi och ta mer tid i anfallszon nu. Lite tuffare och snabbare alltså.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kraftbryt nu, Luleå har börjat komma in i spelet bättre nu. Fortfarande 0-0.

Men Luleås offensiva vapen i form av forechecking har vi inte sett ännu, eftersom Fiskrenset snabbt och säkert tar ut puck under kontroll. (jobbigt nog är det Fiskrenset som fått pressa forechecking på oss i Luleås zon).

Kanske lite strategi av Luleå detta, att inledningsfritt satsa på att stå emot den väntade Fiskrensarstormen när matchen startar.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Mycket spel och puck för Fiskrenset inledningsvis, men inga egentliga målchanser eftersom Luleås försvar håller fiskarna borta från slottet och andra farliga områden.

Men ett piggt Fiskrenset. Har de tillbaka alla spelare de saknat, har maskinen vaknat? Nu har de börjat komma närmare vårt må också. Börjar nästan känna lukten av att det hänger ett mål i luften kanske?

Låt oss komma ihåg att det är tio år (rättelse: trettio år, för tusan, trettio år!) sedan Luleå mötte Fiskrenset i en avgörande final, hur gick det då?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och nu släpper vi Shinnimindiskussioner etc och följer match! Fullsatt på Scandal-i-Analium, inklusive många från Luleå på läktarna. Nu är det CHL-final!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Jo, det var fina år ett tag, när ni hade många från Luleå liksom vi hade många från er. Granström liksom Shionnimin irriterar på det sätt de kan. Granström var större och starkare, medan Shinnimin är mindre. Ändå ger han sig in nära målet där man får mycket stryk. Någon kallade honom feg. Modig vore ett bättre adjektiv, så mycket stryk som han tar emot för lagets bästa.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Stefan R 63: Du bekräftar det jag säger. Tack för det.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Ser man på Fiskrenset har fyndat på Temu eller COOP dessa katchiga lys stavar....

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Stefan R 63: Samtidigt hade vi Brynäsare ett gott öga till Granström när han spelade i Luleå eftersom vi gillade honom från tiden i Brynäs. En supporter till typ Färjestad kanske inte hade haft samma åsikt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Vi själva koncentrerar oss på att spela hockey...skriver du...Ok
Jag håller med om att det är helt förkastligt av Falk att gå i närkamp med Shinnimin. Falk tappade det och även om det hände ngt före det så tappa Falk det.. .
MEN när du skriver om att spela hockey så har Shinninin vissa delar av sitt spel som INTE handlar om att spela hockey Jämför med Granström som blev beundrad i både ditt lag och mitt så stod han upp...var pain in the ass men på ett bra sätt!
Även när han spelade i Luleå så respekterar jag en sån kille och spelare.
Shininnmins teater och löjligheter har jag ingen respekt för.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå Hockey goes all-in. Det blir Bulan 2.0 intakt, Warden med spaden.

Mikael Holm och österrikaren Cristoph Sternat, ex-spelaren på ej så hög nivå ens för Österrike, tar piporna. Troligen spelar de i randigt för att symbolisera att de spelar för det randiga hemmalaget, innan de rattar nya bilarna hemåt, Volvo EX90 eller vad de heter.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Men nu vankas final för europamästerskapet Champions Hockey League!

Fiskrenset mot Luleå Hockey i Scandal-i-Analium. Länge har man förutsatt i Fiskrenset vinner detta, men Renset tycks ju ha drabbats av den varje vår återkommande Avenyformgropen. Kanske har vi någon chans trots allt?

Samtidigt skulle man ju gärna se att vi i kommande svenska slutspel om Le Mat får möta Apan så sent som möjligt och därför vore det bra att kunna försvara vår placering #5.

Men jag tror att Pölsan tar den av oss. Dels har Pölsan arbetat upp sig i toppform nu - se tabell över senaste tio matcher i SHL, dels har de ett lättare program kvar på kommande fem omgångar av SHL. Mycket imponerande av Pölsan att få ihop selet till slut och nu tillhör de definitivt huvudfavoriterna till att plocka Le Mat, gludet.

Om två dagar möter vi t ex Trottoarkanten och ett lag i intensiv streckstrid för att slippa kval är något av det svåraste att möta, och Trottoaren tycks ha kapacitet att slå allt allt och alla. Övergripande vet vi och våra spelare att om båda lagen går på max vinner vi mot Trottoaren. Men samtidigt har Luleå tendenser att försöka "vila" mot motståndare som egentligen får sämre, och efter att först ha mött Apan och nu spela CHL-final .... hög risk för att Luleå är kvar på bussen när vi ska möta Trottoaren. Nåja, den dagen den sorgen. Att möta Apan i semi är inte dumt det heller.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-03-03-kl-182814.png


Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
"FILMAREN" SHINNIMIN
Har ju beskrivit detta många gånger, men de flesta tycks ointresserade av att ta till sig det, eftersom de sedan inte kan hata Shinnimin och hata Luleå i fred. Ett konstigt sätt att älska hockey, tycker jag, men de kanske behöver hata lite av annan anledning.

I korthet förstärkte Shinnimin dramatiskt när han utsattes för något under tiden han spelade för Plastjö. Det var på den tid filmningar/förstärkningar inte riktigt uppmärksammats av SHL, trots att det fanns flera exempel på fuskare som aporna Fläskberget Eriksson, Lee Goren m fl. Samtidigt var det domarkårens uppmaning till lagen och spelarna att visa när de blev attackerade ojuste, eftersom de inte hann se allt, och fick sedan skämmas när repriser av domarmissar spelades upp inför öppen nivå. Men Shinnimin stängdes aldrig av för vad han gjorde för Plastjö.

När han oväntat sökte sig till Luleå Hockey, fortsatte han sin karriär som drama Queen och till slut fick han kvartssamtal med Luleås ledning som förklarade att lägg av med det där eller lämna Luleå Hockey. Han köpte detta ultimatum och meddelade detta offentligt i lokaltidningarna. Men under två år fick han betala retroaktivt för sina dramalater. Domarna visade ut honom så snart de kunde och blundade för när han misshandlades å det grövsta av motståndare.

Nu har detta väsentligen lugnat ner sig. Söker han fortfarande utvisningar då? Ja, visst ser man lite sådana tendenser men inte värre än att det finner man hos flera spelare i varje lag i SHL.

Men när Luleå spelade final mot Pölsan för ett knappt år sedan visade det sig att Pölsan inte hade koll på den beskrivna förändringen hos Shinnimin. De hade ju inte funnits i SHL utan spelade i allsvenskan och f ö hade ju pölsor bara sett Shinnimin max 4 matcher per år. Vi som sett honom mer än femtio matcher årligen förklarade, men de struntade helt i vad vi berättade och menade attvi var bara subjektiva medan de minsam´nn var objektiva och dessutom visst bäst, eftersom det tycks vara nödvändigt för många pölsor att tro på det. Redan innan finalen startade bröt det ut masshysteri på pölsasidor där man fyllde sida upp och sida ned på påståenden om att Shinnimin och Luleå var filmare och fuskare, medan pölsorna själva var rena som oskyldiga lamm.

Kanske är det en syn på hockey som styr pölsasupporteri? Mer hata än älska. Många av dem hatar ofta sin egna spelare, tränare och sportchefer - när laget inte vinner - men hatar ännu hellre motståndare. Vidare kan många av dem uppenbarligen inte se komplexa sammanhang utan allt är bara svart eller vitt, vilket per definition innebär att pölsors tyckanden är vita som snö. Trist stil, tycker jag.

I finalen överglänste Shinnimin varje pölsaspelare med ljuvligt fin hockey mycket bättre än varje iölsaspelare. Gnället om filmning fortsatte, men några bevis kunde de inte lyfta fram vilket pölsorna förklarade med att "han är så skicklig på att filma"!

När hjälmar ramlade av Shinnimin och Omark - det tycks bara hända mot Apor och Pölsor - som borde fundera på hur de "spelar hockey"?! skojade jag med att "de har väl löst spända hjälmar" och nu tycks det blivit ett meme eller mantra för diverse kreti som ylar över fusk med hjälmarna. R U 4 REAL?

Skitsamma. Men nu har enstaka pölsasupportrar hittat en ny vinkel: Shinnimin irriterar våra iölsaspelare med trash talk och sådant och usch, vilket fusk!

Allvarligt talat: nu räcker det. Shinnimin får säga vad fan han vill till era spelare. Pallar ni inte att ta det kan ni skita på er. Shinnimins kommentar till Falkens överfall var "jag bor hyresfritt i deras hjärnor, he he".

De som vill fortsätta ägna energi för att irriteras av Shinnimin kan göra det och om det handlar om spelare och tränare desto bättre. Vi själva koncentrerar oss på att spela hockey.

Med detta sagt beröm till alla de som angav att de gillar inte Shinnimin, men när det gällde Falks överfall konstaterade de att det var inte Shinnimin som felade.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Har haft brådskande arbete, numera handlar det som regel om att leverera slutrapporter vid deadline, alternativt delrapporter till andra inför deadline, ofta internationellt, och legala frågor. Personligen funderar jag länge men när jag börjar skriva blir det 100% och vanligen dag- och natt. Detta om detta.

Har nu läst igenom debatten Falk-Shinnimin och tycker folk haft bra åsikter överlag och en bra diskussion som fört det hela i mål.

VAD HÄNDE?
Köper helt Disciplinnämndens dom. Händelsen ses 19 sek in på video (länk nedan). Falken menar ju att skulle de sett 5 sek tillbaka skulle de upptäckt att det var Shinnimin som startade allt. Men det låter som hitte-på. Fakta är att Falk inte gick rätt väg till bortalagets omklädningsrum och på vägen mot hemmalagets går han fysiskt till attack mot Shinnimin. Tydligen var han ilsken över att Shinnimin fick så ont efter provocerat hugg av Apspelare som gav Shinnimin änkestöt; det ledde inte till något straff för Apspelaren, men Falk var arg ändå för påstådd filmning.

STRAFF
Falken fick böter. Jag tror att det är rättspraxis när ledare etc överfaller motståndarlagens spelare utanför is i arenan. Trodde på avstängning, men det finns nog inte sådana prejudikat, är nog böter som gäller.

Shinnimin fick inget straff. Tycker att Luleås/Fröbergs inlägg till Disciplinnämnden, när avstängning (helt sjukt) diskuterades, hade betydelse eftersom han påpekade att i så fall kan ju Fröberg mucka gräl med t ex en motståndarmålvakt i toppform under ett finalspel för att åstadkomma avstängning under finalspel för denne om han lyckas lura in honom på slagsmål i paus.

TV4:s KOMMENTATOR
Det gäller ju Lars Lindberg. En person som länge drev en hemsida som inbiten och grovt subjektiv Apsupporter (den har han slutat med sedan han fått uppdrag för TV). Men hans förkärlek för Apan och mot Luleå skiner ofta igenom. Nu, sedan han varit "curlingexpert" i OS, har han fått förtroende att leda studion i SHL. Och han ballar ur direkt. Blir hysterisk över Falk-Shinnimin-händelsen. Rättar Sanny som ser att det är Falken som är inblandad och bestämmer att "Nej, det var en säkerhetsvakt". Sedan överfaller han Bromé med ledande frågor om "Shinnimins överfall på en säkerhetsvakt" men Shinnimin förklarar att påståendet är lögn och förklarar vad det handlar om och får tyst på apsupporter Lindberg. Illa, illa.

SHINNIMIN
Debatten har gått hög men imponerande av att så många som deltagit har tolkat det hela fullständigt korrekt. Trist att se dock att enstaka debattörer tycks så förblindade av Shinnimin- och Luleåhat att de inte kan bedöma situationen objektivt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Ja med all sannolikhet hände nått innan Falks knuff, men jag vet inte vad, och att tro är att icke veta. Som många här säger så spelar det inte så stor roll, Falk i sin ledarroll bör vara coolare än så.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Det är en jäkla skillnad på att krypa innanför skinnet på motståndarna...likt Granström...ledin...kåberg..men att krypa innanför skinnet och sen va feg är en annan femma...

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
SPOODI: Senast du svamlade om att jag knarkade var när jag ödmjukt påpekade att Jakob Silfverberg var och alltid har varit en bättre hockeyspelare än Jesper Olofsson, du vet för ett par år sedan när ni Modoiter trodde att Olofsson skulle bli en toppspelare i SHL och att Silfverberg var helt slut, och eventuellt körde du samma svammel när jag motsatte mig ståndpunkten att Sampo Ranta skulle vara en ordinarie NHL-spelare om två år. Kämpa?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Det förstår jag mycket väl, men det var ditt narrativ som jag motsatte mig. Du försökte framställa Shinnimin som oskyldigt doftades på blommor under korkeken när ”mobbaren” Falk helt plötsligt kommer dit och helt oprovocerat knuffar in honom i väggen. Det blir väldigt skevt att betrakta Shinnimin som ett oskyldigt moboffer när han skriker klåpord mot motståndarna i flera timmar varje matchkväll.

Med det sagt är det ändå inte OK att göra det som Falk gör, och min ståndpunkt har hela tiden varit att han gjorde mycket mer fel än Shinnimin i situationen, förutsatt att Luleås version stämmer.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja:

" Däremot tycker jag faktiskt att han är en duktig spelare när han fokuserar på att spela, men det är irrelevant i diskussionen. "

Det är ju det som det inte är

Du förstår fortfarande inte hans roll i Luleå

Trodde ärligt talat du kunde hockey men uppenbarligen inte " sorry " bara ärlig

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
SPOODI:

Peja förstår inte att spelare som Shinimin kan va skillnaden mellan SM guld eller fiasko

Hade han spelat i Brynäs hade han försvarat honom, det är så det fungerar.

Fråga Floridas fans när Marchand blev trejdad

Nu är han kung i Florida. I Boston var han hatad av alla utom deras egna fans

Det svänger snabbt i hockey.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Att Shinnimin får betalt för att vara en mobbare på isen gör saken förståelig men inte direkt bättre. Han är inte bara en spelare som filmar och förstärker, han är också en spelare som säger fula saker till motståndarna matcherna igenom, vilket är klassisk skolgårdsmobbing. Däremot tycker jag faktiskt att han är en duktig spelare när han fokuserar på att spela, men det är irrelevant i diskussionen.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja:

Jag har också jobbat med barn i många år och min poäng var att man har rätt att försvara sig, kanske var ett dumt exempel men du förstod vad jag ville få fram med mitt inlägg

Sedan tycker jag inte han är en mobbare på isen, han gör det han får betalt för som sagt och om det inte varit för hans filmningar så hade nog folk haft mer respekt för honom

Återigen, den här sortens spelatyper växer inte på träd men är lik förbannat otroligt viktiga för sitt lag, speciellt i ett kval eller ett slutspel

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Jag fattar att det är Shinnimins jobb, men likväl är det en dum jämförelse att jämföra honom med ett mobbat barn på fritids när han beter sig som ett as mot motståndarna. Har själv jobbat med barn och ungdomar, och tycker jämförelsen är rent osmaklig. Shinnimin är inte ett mobboffer, på isen är han en mobbare. Hur han är utanför isen har jag ingen aning om.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja:

" när han åker omkring och provocerar/trakasserar motståndare hela matcherna är inte en version som jag köper. "

Det är ju det han är värvad för och han är knappast unik i hockeyvärlden med det

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Om Tommy Salo hade gett Per Ledin en knuff när han trakasserade Salo, hade då Salo varit mobbaren enligt ditt sätt att se på saken?

Det är naturligtvis inte OK att göra som Falk gjorde, men att framställa Shinnimin som ett oskyldigt mobboffer när han åker omkring och provocerar/trakasserar motståndare hela matcherna är inte en version som jag köper.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja:

Han skröt inte han sa att han gör det han får betalt för. Inget konstigt med det

Detta är ju en spelartyp som får mest skit av alla. Är ju därför spelare som Jämtin, Ledin, Wernblom. Kåberg m.fl var mer eller mindre hatade av motståndarna men som man innerst inne vill ha i sitt eget lag. Shinimin var en bidragande orsak till att Luleå vann guld i våras. Det vet du också.

I NHL ses dessa spelartyper som en av de viktigaste i laget

Bästa exemplet är väl Brad Marchand som alla hatar utom Florida och Bostons fans

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
mattias - 74: Shinnimin skröt öppet efter om hur bra han hade lyckats provocera Skellefteå och att det är vad han har betalt för. Han åker alltså medvetet runt och provocerar motståndare hela matcherna. Så vem är egentligen mobbaren här? Man kan ju också se det som att Shinnimin är mobbaren och att Falk söker upp en mobbare som har skrikit glåpord och betett sig allmänt illa hela matchen, eller hur?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kollade presskonferensen efter Luleå-SAIK, tänkte att det kunde vara intressant. Det kändes som att Hermansson var beredd på tidernas bryt från Bulan, g ut an andades väldigt grunt och verkade ängslig. Bulan dock lugn och fin.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja:

Varför skall Shinimin ha 2 matcher när han försvarar sig?

Lite som att stänga av ett barn på fritids i 2 dagar för att han ger tillbaks mot en mobbare

Hur tänkte du här?

Shinimin har mycket skit för sig men här står jag på hans sida till 100 %

Tycker DP gör helt rätt som friar honom

Falk däremot skulle såklart haft ett saftigare bötesbelopp än det lilla som blev.

Otroligt korkat och idiotiskt gjort.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kåge: Som Sam Gamgi en gång sa: "Det finns något gott i den här världen, herr Frodo... och det är värt att kämpa för."

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: Inte första gången dessutom som ni säkert är medvetna om.

”Skellefteås Lars Bryggman, 32, fick bryta mötet mot Brynäs efter en ostraffad smäll från Luke Witkowski.

Det fick Skellefteåbänken att se rött.

Assisterande tränare Andreas Falk fick matchstraff – och hemmalaget fick börja andra perioden i boxplay.”

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lulessss:
”Anmälan mot Brendan Shinnimin upprörde Luleå Hockeys sportchef Thomas Fröberg. Forwarden frias dock helt av disciplinnämnden.

– Det kändes självklart att Brendan skulle bli det. Vi tyckte det var konstigt att han över huvud taget blev anmäld och förstår inte hur processen har gått till. Svaret vi har fick var att de var tvungna att anmäla honom. Jag har lusläst regelboken och det finns inget stöd för att de måste anmäla även honom. Andreas Falk var däremot på fel ställe och betedde sig inte rätt, säger Ulf Engman.”

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Ja han kommer extremt lindrigt undan. Otroligt mjukt bedömt. Noll respekt för den mannen

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lulessss: Jag tyckte 2 matcher på Shinnimin och 10 på Falk. Proportionerna blev väl rimliga sett till straffet, men tydligt att mina straffskalor är strängare än disciplinnämndens. Det är ju främst Falk som kommer väldigt lindrigt undan tycker jag.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Nja, några brynäsfans var riktigt inne på att Shinnimin skulle straffas.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lulessss: ” Som väntat straffas Shinnimin inte.”

Nej varför skulle han som blev påhoppad få straff för att han försvara sig? Det tyckte väl innerst inte någon?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kåge:

Tycker jag med

Gillar deras motivering

” 🚨Andreas Falk straffas efter bråket med Brendan Shinnimin. Skellefteå-tränaren får böta 15 000 kronor.

Shinnimin frias.

"Även om Shinnimins agerande utgör en bestraffningsbar förseelse har den skett efter att han blivit utsatt för en uppenbar provokation", skriver disciplinnämnden.”

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kåge: Falks straff hade kunnat vara hårdare, men med tanke på att han är tränarna så spelar det inte nån roll.

Tillräckligt med straff hur han skämde ut sig tänker man.

Men ja känns rimligt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lulessss: Tycker disciplinnämnden tog rätt beslut.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Huge: Som väntat straffas Shinnimin inte.

2995398 · »