Luleå HF

SHL · 117673 inlägg · 890 ämnen

« · 1633835 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser om Jon Knuts, ung kille från Trottoarkanten som värvades ned till Malmö men det fungerade inte och han vänder nu tillbaka till Trottoarkanten. Hockeyn har fungerat utmärkt och Malmöhockeyn har varit bra, men det fungerade inte utanför isen.

Sanny Åslund beskriver också idag hur jobbigt det var när han var ung spelare med pennalism och förtryck av de unga som fick så sist i kön, fick ta emot men inte dela ut tacklingar på träninhgarna, fick städa den buss som laget åkt i o s v.

Kommer mig osökt att reagera på den andra sidan av myntet när det gäller Apans applåderade juniorer. De framhåller ju själva att de har hur många junisar som helst som är beredda att ta steget upp i SHL-laget innan de några år därefter kan åka vidare till NHL för att bli stjärnor.

Samtidigt som då SS-apan och slika element översätter allt till att "Apklubben har en värdegrunnnnd, vi utvecklar våra egna spelare, hela APschtaan andas hockey och skellefteåpojkarna lär sig det med modersmjölken och Lasse Bagdad-Bob J - samtidigt som ni andra bara har köpespelare plus påfyllt med diverse hån, förolämpningar och en evinnerlig vilja att som Fehlman leta upp och snacka skit om speciellt Luleås ledare och andra."

Jag gick ju tidigare igenom Aplagets junisar och kunde visa att det till 90% handlar om köpejunisar. 

De söker sig till oss, för att de förstår att då kan de bli NHL-stjärnor, förklarar aporna.

Stämmer det?

Nej.

Apklubbens s k värdegrunnnnnd består i att de rövar småpojkar på ett sätt som får en att nästan tro att det handlar om annat.

De åker runt - speciellt i Norrbotten där Apledarna kommer ifrån dvs utanför Luleå, gärna också i västerbotten t o m numera i Umeå, och så hoppar de på 15åringar som inte gått ur högstadiet. Kom till oss, viskar de, vi ska göra dig till NHL-stjärna, vi troooor på dig, du ska få LÖN av oss.

Och det är svårt att motstå för en ung 15-åring. Visst, jag gillar mina kompisar, jag gillar mitt lag och min hemstad/hemby men...här kommer Apan och säger att de ska göra mig till NHL-stjärna.

Inte svårt att förstå att de unga pojkarna har svårt att stå emot. Många låter sig köpas, några av dem utvecklas till utmärkta hockeyspelare. Apan slår sig för bröstet "det är vår värdegrunnnnnd, alla står i kö för att få spela för Apan".

Men det fanns en baksida?

Jo, de rycker upp 15-åringar från deras naturliga bakgrund och lurar ned dem till Apschtaan där de som unga och ensamma blir lätta att tvinga in i sektgemenskapen, där de inte får utvecklas och växa upp på ett noramlt sätt utan ska bli helt beroende av Apsekten och Apsektens profeter Bagdad-Bob och de andra.

De som inte låter sig tvingas till underkastelse blir utsatta för pennalism och mobbing, lett av Apans överstepräster. Historierna kommer upp till ytan, den ena värre än den andra. Junisar med självrespekten intakt söker sig därifrån.

Men hur många blir krossade? Hur många är de spelare vars fina hockeykarriär går i kras av de år de misshanteras av Apsekten?

Jag tycker att det är mycket trist att en Elitförening ska hålla på med det här. Och dessutom slå sig för bröstet, hylla sig själva och förklara alla andra för uuuuusla.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Över till något annat...Värsta Köplustan!

Nedsläpp 18.30 i Scandal-I-Analium mellan Lustan och Luleå och det blir riktigt svårt för oss.

Senast vi möttes, i Delfinen, lyckades vi nå ett straffavgörande innan vi föll, men allvarligt talat var Köplustan överlägsna matchen igenom och den pinne vi fick med oss skulle nog ha lett till en fällande dom om någon kommit på att anmäla oss för stöld.

Vi fick ju också stryk av Läjkrarna och faktum är att jag är ännu mer impoerade av Läjkers: De ägde på oss så där lagom mycket, inte körde över oss som Lustan, men obevekligt pressade de ned oss till dess att de fixat några mål och därefter la de sig helt bekvämt på en defensiv som var 100%ig och gav oss inte en chans att komma in i den match de bestämt sig att döda. Detta, att behärska allt spel, var det som gör att jag tror på det laget ännu mer.

Men Köplustan hade en fart och en idérikedom som blottade alla som inte hängde med hos oss och bara en stårlande vaktinsats av Lassi på vilken skotten haglade höll oss kvar. Aporna brukar påstå att de "sköljer över motståndarna" men allvarligt talat har de sällan eller aldrig lyckats med det mot Luleå under dessa år. Det lag som har sköljt över oss är Lustan, senast vi möttes och det kändes som vi mötte ett elitlag med vårt lag bestående av pensionärer.

Det ska bli intressant att se kvällens match och dessutom än svårare borta i Göttlaburrrrg. 

Vi ställer upp med följande lag:

Forwards

Per Ledin - Jonathan Granström - Lennart Petrell

Cam Abbott - Chris Abbott - Peter Cehlarik

Lars Bryggman - Lucas Wallmark - Daniel Zaar

Emil Sylvegård - Niklas Fogström - Karl Fabricius

Stephen Dixon

Backar

Kristian Näkyvä - Per Savilahti-Nagander

Jan Sandström - Dean Kukan

Andreas Hjelm - Marcus Oskarsson

Marcus Fagerudd

Målvakter

Daniel Larsson

(Joel Lassinantti)

Daniel tar alltså spaden igen, bra beslut. Jag tycker att både han och Lassi konsevent varit alldeles utmärkta och stabila och att han steg av efter första perioden mot Djurgårn lastar jag inte honom för utan insorterar den perioden under shit happends, på samma sätt som Lassis 1-4.

Backsidan oförändrad. Fagerudd tillbaka som sjunde, 17-åringen får vila. Båda dessa är ju sådana vi gärna skulle spela in men eftersom backparen fungerat allt bättre nu inser man att Fagervall ej ändrar.

Linorna skulle ha varit oförändrade, men eftersom pitefoppa är avstängd efter sin oförklarliga armbåge* kommer nu Emil Fylvegård in i Flinan.

Största överraskningen är nog att Stephen Dixon är tillbaka, som trettonde forward. Han har ju varit borta länge nu med föklaringen att han har något krångel i handen och inte kan skjuta, så det hade jag inte trott varit aktuellt. undrar om han kan skjuta?

*Ja, varför satte pitefoppa den armbågen? Det som föregick den var ju att F-linan totalt ägde Djurgården i DIF-zonen. De virvlade runt med energi, passen satt på bladen, jag tror aldrig jag sett F-linan så imponerande och gårdarna körde de slut på - väntade mig att t o m Fabbe kunde ha satt ett mål där. 

Och helt uncalled for åker pitefoppa fram mot Fernholm vid sarg, lyfter armbåge högt för att sikta in den rakt i skallen på Fernholm.

Så länge som man sett pitefoppa på is och så mycket man hört av honom utanför isen var det som skedde verkligen totalt oväntat och jag kan inte förklara det. 

Finns det ändå en förklaring? Hade Fernholm gjort något som fick foppa att göra så där? Hade han proppat sig full med ruttna ägg och lagt av en rökare på foppa just innan? Eller hade han fulspelat på något vis vi och alla andra missat? Eller hade han klämt ur sig kommentarer om foppas mor eller med hänvisning till foppas alla åsikter som han modigt delat med sig av på nätet?

Jag vet inte. Oförklarligt är det.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: He he, helt korrkt gissat. Jag sökte akut och togs direkt upp till intensiven men så upptäckte läkarna att jag bara hade fem fingrar och att det inte var fråga om galloperande apsjuka som primärjouren, nere på akuten, dragit felaktig slutsats om. Så jag fick rådet att räta på fingrarna och då gick det över:-)

Nej, tycker det varit en bra diskussion här och på andra sidor om målgårdsmålen och finner att vi nog alla är överens om i stort sett allt vilket nog beror på att vi är intresserade, erfarna och kunniga om hockey. 

Ja, med ett undantag då. I form av SS-pensionären som sekt-medlem och låst vid Apdoktrinen gör bort sig komplett och fyller på med tragiska förolämpningar och påhopp. Vilket visar vilken vidrig vilsenapa är..alliterationen ballade ur på slutet, troligen symboliskt för att påminna om att SS-Apan ballade ur från början, när han föddes redan för 68 år sedan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

ASA:

Hehe, man börjar nästan tro det...kanske han har kramp i fingrarna :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux:Helv... va tyst de  har varit i flera timmar här, har månne den långskrivande mannen lagts in på sjukhus?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det blev nog fel på länken, men klippet finns på nhl.com och nattens match mellan Rangers och Hurricanes och 1:12 in på klippet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter: 

Ja, absolut har hab rätt i det...och kolla 1:12 in på detta klipp...inte fan blåses spelet av, med dom bedömningar man sett av svenska zebror skulle det bli många goaltending interference...bra gjort av NHL-domarna.

video.nhl.com/videocenter/console?hlg=20142015,2,57&lang=en

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Den springande punkten är mao: hade Svensson tillräckligt lång tid på sig för att hinna återhämta sig efter Josefssons lilla knuff som får honom ur balans för ett ögonblick?
Det är väl här som domaren alltid kan hävda att han uppfattade det som att Svensson fortfarande led av sviterna efter knuffen sas, och att målet därför ska dömas bort.
Men nu har vi ju fått se bilderna i efterhand och där framgår det med all önskvärd tydlighet att Svensson med råge har hunnit återhämta sig efter knuffen och att målet därför borde ha godkänts.
Den som bedömer saken på nåt annat sett efter att ha sett bilderna saknar helt förmågan att bedöma skeendet objektivt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux:

Säger som Wernblom: "Det är väl en jävla skillnad beroende på hur man kommer dit?"

www.youtube.com/watch?v=at6oe0UYBoI


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: 

Ja, det där med spelare i målgården verkar vara från Zebra till Zebra vad dom själv tycker, inte vad som står i regelboken. Målvakten verkar en del tycka att han är helig och får inte petas på även om denna är utanför målgården eller om motståndarspelare knuffas in i vakten av en spelare i samma lag som vakten.

Som i matchen mellan Schtaaaan och Växjö är det rent sagt horribelt att Växjö fick den där Goaltending interference utvisningen som resulterade i Schtaaans 2-1 mål då Växjö-spelaren blev förpassad in i Svensson av Sevc pluss att jag tycker att Svensson står långt ut, väldigt på gränsen. Sen är det inget snack att Växjös kvitteringspuck ska vara mål, bara en retard kan påstå annat men däremot tycker jag att Schtaaans 1-0 mål nog är helt ok, men det är min åsikt.

Vidare så blev även Per Ledin inknuffad, inte bara av en utan två Djurgårdare, och hamnade på Tellan och domarfan blåser av...det är ju för fan inte Ledins fel att han hamnar där, skandal är ordet.....helt otroligt att han inte blev utvisad som grädde på moset.

Nä, det ska vara so m i NHL...fan, det är ju flera situatoner varje period då det är böghög i målgården och det gruffas efter returena men domarna låter spelet fortsätta eftersom man måste ju se till helheten hur spelarna hamnade där om pucken var in före i målgården osv....se å lär Zebra-rackare i Sverige.

Vet också att Micke Renberg klagade på detta medans han var aktiv att trots det stod i regelboken hur man skulle bedöma offside i målgården, spelare på målvakt osv så tyckte han att domarna ansåg målvakten för helig, vilket jag håller med om.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser att SS-Apan ligger kvar i den Pudaslåda han inrättat för sig genom att fortsätta ösa in dravel för att försvara att zebrorna stal segern av Läjkers och gav den i present till Aplaget. 

Nu vill han ha det till att "målvakten kan ha upplevt sig störd långt efter det som inträffade, inträffade". Det är förstås ett påstående som han kan använda som motiv för att försvara att domaren dömer bort ett mål på Apan vid 59 minuter pga att någon i pausen mellan första och andra perioden på väg ut sade till Apvakten att "jag tillbringade lördagsnatten med din morsa". Typ. 

För oss normala är något sådant förstås fullständigt orimligt men i SS-pensionärens och Fehlmans ögon är det inte bara rimligt utan dessutom både troligt och med intill visshet gränsande sannolikhet också korrekt. Som allt, som gynnar Apan, är i deras av vanföreställningar danade synapser är.

Enklast vore förstås att helt förbjuda spelare att överhuvudtaget vara in i målgården. Genom att visa ut dem på två minuter om så sker. Men då skulle man också behöva visa ut en motståndarback som knuggar in en forward. Plus välja att betrakta en olycka där någon kommer in men utan att någon haft den avsikten, som OK. Det skulle förändra hcokeyn framför mål och bli ganska ormiligt att hantera.

Nåja. Ibland kan man inte vara regeltrogen som en religiös sekt utan måste kunna döma efter det underliggande motivet för en regel.

Det som gäller är naturligtvis att en målvakt måste ha möjligheten att inom sin målgård göra allt han kan för att freda sitt mål med undantaget att ligger pucken fri och spelbar inne i målgården har utespelarna rätt att också komma innanför för att kämpa puck i mål.

Med detta som bakgrund är det enkelt att döma. Ja, målvakten hade alla möjligheter. Han stod upp, han var stabil och opåverkad, han hade en helt tom målgård under tre sekunder där han kunde ha valt att agera precis som han hade velat utan att någon skulle ha hindrat honom. Svårare än så är det inte.

Varför blev det mål då?

Jo, eftersom det stod en läjk framför vakt och gjorde sitt jobb alldeles utmärkt. Denne läjk var UTANFÖR målgården, men täckte målvaktens möjlighet att upptäcka var pucken var när det spelades snabbt studsande mellan olika spelare i slottet. Och när Rakshani klipper till ett rejält slagskott passerar den uteaporna som vill nå skottlinje och alla andra och är snyggt placerad i mål vid sidan av Svensson som inte ens hinner se pucken. Varför hinner han inte se pucken, varför hinner han inte reagera?

Därför att spelet där ute går så snabbt och en läjk gör ett utmärkt jobb att skymma för vakten genom att vara stor UTANFÖR målgården.

Åter till händelsen före. Det man ser är att det kommer skott och Sevc samt Läjken försöker blocka/hoppa runt för att släppa puck samt komma åt att peta ut/in puck om det behövs. 

I det läget ramlar läjken in i målgården med klubban framför sig.

Hur ska man då döma?

En apa kan påstå "det är otillåtet, han är inne i målgården, han crosscheckar vakten" medan en läjk kan svara "Sevc var på honom, när motståndare agerar så att man hamnar i målgården är det inte läjkens fel, dessutom syns det tydligt att vakten är ostörd och läjken gör allt han förmår för att snabbt komma ut".

Det ena, eller det andra. Ett svårt beslut, men ett beslut som en zebra måste ta. Det är vad han har betalt för. Antingen låter han spelet gå med den senare tolkningen, eller så blåser han av och flyttar ut tek i mittzon. Jag tror att alla skulle ha accepterat vilket som helst av de besluten, utan problem. Visst skulle det ha kunnat bli upprörda känslor även då, det här är hockey, det är känslor och det är ett extremt avgörande läge. Men vi hade kunnat acceptera att det är domaren som dömer och i tveksamma situationer får vi köpa att den bedömningen måste gå åt endera hållet.

Och zebran väljer alltså att INTE blåsa av utan låter spelet fortgå.

Därmed är saken klar. Zebran valde att inte agera och i och med det har han fattat beslutet att det som inträffade INTE störde vakten på ett sådant vis att det inte skulle tillåtas.

Vad kan sedan hända? Ja Apan hade viss kontroll över pucken och det troliga är att de skulle lyckats spela ut den långt ned i Läjkers zon samt att med press kunde Aporna då lyckats hålla läjkrarna utanför sin zon medan de sista sekunderna rann ut och matchen förlorades för läjkrarna. Nu blev det inte så. Läjkrarna var för bra och aporna för dåliga. De yra hönsen i aplaget misslyckades och Läjkrarna lyckas.

Läjkrarna gör ett vackert och korrekt hockeymål och kvitterar matchen.

Och den zebra som stått 2 meter från hela den tidiga situationen, fattat beslutet att inte blåsa (helt korrekt enligt mig, men skulle han valt att blåsa skulle jag accepterat det också) är fortfarande skakad och i huvudet på honom går tankarna "gjorde jag rätt, gjorde jag fel, kommer jag att bli klandrad, kommer publiken att hata mig, kommer Wikegård och Vennergren att förklara att jag är oduglig på löpsedlarna, kommer min familj att skämmas för mig"?

Och så målar Läjkrarna och zebran tappar alla koncepter. I det krisläget reagerar han hysteriskt och blåser omedelbart bort målet. 

Varför? Därför att han är en oduglig zebra förstås. Han har den egenskapen att när man behöver honom som bäst, är han som sämst.

När man plockar ut och tränar folk för att hantera katastrofer och akuta krissituationer är det förmågan att när det är som allra hetast ändå kunna kontrollera sig och kallt agera rationellt som är nödvändigt.

Står man på en akutmottagning, en svår olycka, en explosiv brand eller en färja som håller på att gå i djupet och det handlar om liv eller död och förmågan att ta blixtsnabba beslut och göra det så effektivt som möjligt...

ja, då är det den som kan koppla bort känslor och agera korrekt som är den vi behöver.

En aldrig så intresserad som bara påverkar genom att skrika "gör något, han döööör ju, hjälp" o s v den är bara till hinder. Min erfarenhet är att de flesta blir passiva och är vare sig till hjälp eller stjälp men av de övriga är det lika många som blir hysteriska som de som blir kallt effektiva.

Sådana där som blir hysteriska finns det bara ett enda sätt att hantera. Ge order till någon av de passiva att "ta ut den där ur rummet - NU!" och sedan sköter man sitt jobb.

Det ovan beskrivna är hur domare måste väljas ut. Att förstå regler och kunna döma när det är enkelt, det kan många. Men när det blir akut viktigt, kritiskt och avgörande - då får en domare inte agera hysteriskt utan måste bli kall att agera korrekt. 

Sjöqvistarn visade att han är den hysteriske typen. Inte förvånande för det har han gjort flera gånger tidigare, precis som Höjdhopparen och många fler. Och till skillnad från vad sådana som Rådbjär och Lärling skulle ha gjort.

Det stora felet övergripande är förstås att vi inte i tid stoppat dessa hysteriska personligheter från att avgöra matcher på ett osportsligt sätt.

Och det aktuella felet är att den hysteriske Sjöqvistran gör precis det: han avgör matchen, ger bort den till Apan, stjäl den av Läjkers. Och det är osportsligt.

Nå, vad säger då den hysteriske och Apdiktrin-indoktrinerade SS-pensionären?

"Marcus Svensson kanske hade velat gå ut och göra sig stor och därigenom hindra att det blev mål!"

Vad hindrade Marcus? Målgården var helt tom i flera sekunder och Marcus var i utmärkt balans. Men han stod kvar på linjen och försökte förtvivlat se var pucken studsade omkring för att hinna se ett skott om ett sådant kom. Det lyckades honom inte, Läjkrarna var helt enkelt för skickliga och kvitterade helt korrekt.

Men SS-Apan vill nu tycka att "om inte läjken hade varit inne i gården där fyra sekunder innan, kanske Marcus KUNDE ha fått för sig att avancera ut, kanske åka runt den skymmande läjken, kanske passera spelare efter spelare och ställa sig 7 meter ut precis framför Rakshani om han hade fått pucken - och då kunde minsann Svensson ha slängt sig där ute på isen och varit vägg och Rakshanis skott hade säkert studsat ut ur zon, kanske t o m i full fart ned i det övergivna läjkmålet - Svensson var SÅ HÄR NÄRA att sätta avgörande 3-1 juh!"

Ojoj, vilken dåre...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dagen efter 3-4 mot Djurgården...

Igen-kligen. Tycker jag väl att vi gjorde vårt jobb, att vi borde vunnit matchen med typ 3-1. Eller mer.

Men ibland går det inte som det ska. Ibland ramlar puckar in även om de inte bör, inte kan och inte ska. Hockey har ett inslag av lotteri, det är de villkor man måste acceptera. När det händer och man vinner pga det kan man skratta och glädjas åt att "idag hade vi turen på vår sida". När man förlorar pga det - bara att bryta ihop och komma igen.

Vi HAR varit med om värre än att ha fått stryk hemma mot Djurgården i serielunken. Det räcker med att nämna att vi mött Pölsan fyra gånger i slutspel...

I efterhand handlar kommentarerna mest om pite-foppas hjärnsläpp. De flesta sådana är alldeles självklara. Typ Vennerbretts påstående att om de där "nya" femmatchavstängningarna ska vara i relation borde pitefoppa stängas av 15 matcher. Vilket förstås inte är riktat mot pitefoppa utan mot de andra.

Jag kommer ihåg en match jag såg i Delfinen under en julhelg. En relativt ung Frögren tyckte det skulle vara en god idé att sätta in en knätackling mot Luleås nyligen invärvade skarprättare Shayne Toporowski och gjorde det. Påminde starkt om hur Sigge Svensson och andra galna Trottoarkanter hade för vana att "ha roligt" i betydelselösa matcher mot våra tjeckoslovaker Kucera och Burda som "hämnd" i förlorade matcher. Shayne flyttade på spelare och domare till han nått fram till Frögren och spöade upp denne rejält inför en jublande hemmapublik. Vilket Difiplinnämnden följde upp med att stänga av Topper tio matcher. En riktigt stor skandal, det var förstås Frögga som borde haft den avstängningen.

Nå, nu tror jag inte pitefoppa åker på 15. Igår tippade jag 3-4 men i efterhand tänker jag att varje gång media samstämmigt dömt någon rejält "lyder" nämnden och det blir fler. Så kanske 5? Eller 7?

Jaja.

Annars kanske man mest borde fundera på våra vakter. Vad hände? Kommentarerna är i stil med att Daniel Larsson var darrig i första perioden och därför böts ut. Samt att Lassi åkte på en sådan tavla som alla gör ibland, men därefter var han som vanligt.

Hm, jag vet inte. Tänkte under första perioden att inte var det väl Daniels fel. De mål som Djurgården fick var sådana som han brukar ta men egentligen förklarligt att de ibland går in när han inte har möjlighet att säkra till 100% men gör sitt bästa och säkrar 90% men hittar motståndarna 10% lucka så gör de.

Kanske han i paus förklarade att han kände sig krasslig eller något och ville stiga av?

Nå, tror inte att Luleå har inställningen att nu är Lassi etta men Daniel får fortsatta chanser. Snarare att vi har två stabila och mycket säkra vakter och kan varva dem vidare under året så får vi se vem av dem som är på topp framåt slutspelet och då kan få företräde, men då har vi också ett utmärkt alternativ, skulle det behövas.

Nej, på vaktsidan känner jag mig trygg. 

Luleå kommer att fortsätta hantera det utmärkt, som vi alltid gjort.

Till skillnad från Apan, som inte kan vakter. Bara köper och köper och hoppas på turen. Jag kan se framför mig hur de hamnar i läget att Svensson går sönder inför slutspelet och en darrig Hanses får ta ansvaret vilket slutar med att Apan åker ut i sociala gruppspelet, i åttondelsfinal mot Örebro:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Yep, det jag skrev omedelbart om pitefoppa har nu skett: "De kanske ändrar GA-MI till penalty efter matchen så att disciplinnämnden får ta ställning."

Zebrorna har nu ändrat till Match Penalty och skickar till Disciplinnämnden.

Helt riktigt förstås och det enda man kan säga om zebrorna är väl att de har uppenbarligen sett exakt vad som hände när de tar honom för 5 + GA-MI men hur kan de inte se att det där ska bli Penalty?

Det känns verkligen som att Molgan och Sjöqvistarn visar hur svaga de är där.

Vad ska vi tro? 3-4 matcher? 

Nu spräcks vår brunkarlina F-linan. inte bra. De har jagat på förträffligt och tagit oss in i matcher. 

Gissar att det blir Sylvegård som går in nu, men kanske inte som Fylvegård i F-linan, kanske fler möbleringar.

Dixon är borta, borta och åter borta och Mannberg verkar ju ha tagit time-out.

Nåja. 3a i serien efter 11 omgångar. Det är bättre än jag skulle trott i somras. Mycket bättre.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

FÖRSTA RUNDAN SPELAD

Alla lag har mött varandra en gång nu och nu bör vi ha sett så mycket att vi kan tippa hur det kommer att landa åtminstone för de flesta lagen.

Ställningen just nu:

1. Apan 25
2. Lustan 24
3. Luleå 21
4. HV 20
5. Läjkers 19
6. Pölsan 18
7. Öret 17
8. Pungen 18
9. Djurgårn 14
10. MooDoo 12
11. Warulfven 8
12. Trottoarkanten 4

Som alla väntat sig hänger både Köplustan och Läjkrarna på i toppen och jag tycker nog att de två lagen är starkast i serien.

Lustan har en fart som knappast något lag kan stå emot och fortsätter de så här kan de bli ostoppbara i år.

Läjkrarna tycker jag är lite lugnare men de har ett mycket komplett lag överallt och kan växla enkelt mellan full offensiv och ogenomtränglig defensiv. I våras lyckades de dessutom öka på alla dessa insatser och vi kom ingen vart mot dem i kvarten. Jag tror nog mer på Läjkrarna än på Lustan, men Lustan vann faktiskt den match de mötts och kansek opassar de Läjkers ungefär som Läjkrarna åkte mot svaga Ulfven ifjol?

De nämnda två lagen kommer att ta två av platserna 1-3.

Jag tror inte Apan blir det tredje laget. Apan har haft rätt mycket medgång hittills och vunnit matcher de kunnat förlora, speciellt senaste mot Läjkrarna som dessa borde ha vunnit med riktiga domare och då ha passerat Apan i tabellen. Nej, i fjol var det svårt för något lag att komma åt Apan men nu tror jag att allt fler ser blottorna och kommer att spela den hockey som behövs - inte den som de använde förra året - för att ta aporna. Apan kan nog hamna på plats 4-8 typ, beroende av hur mycket de successivt tappar under året.

Däremot är HV på väg upp och det är lite svårt att veta hur bra de kan bli men tillräckligt för en plats bland de tre högsta.

Luleå? Ja, ungefär som Apan. Efter en överraskande fin start går det nu mer emot och på senare tid har vi förlorat mer än vi vunnit. Plats 5-6 kanske?

Vi ska alltså ha in några lag som kan plocka platserna 4-5 av Luleå och APan då och närmast tillhands tror man nog Pölsan är. I nästa hand kanske Pungen eller MooDoo om de får till det.

Warulfven? Nej, jag tror inte de kan upprepa fjolåret. Kanske slipper de upp ovan strecket men helt övertygad är jag inte. 

Nå, ska jag få till det, till en sluttabell då?

Låt se...

1. Lustan
2. HV
3. Läjkers

4. Pölsan
5. Luleå
6.  Apan


7. MooDoo
8. Djurgårn
9. Pungen

10. Warulfven

11. Öret
12. Trottoarkanten 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Skott från Näkyvä och Tellan har räddat 20 sådana i kväll...

MEN FÖR FAAAN DITT JÄVLA MOLGAN-ÄCKEL!

Pucken ligger lös i målgården, väldig kamp och en gårdare fäller Ledin med ett yxhugg - då tar Molgan ut en tekning tillk neutral zon!

Och sekunderna rinner ut.

Djurgården slår oss med 3-4 men satan vad nära vi var. 

Det känns nog som att vi skulle ha vunnit matchen efter hur den såg ut men en del konstiga beslut av Molgan/Sjöqvistarn gick oss emot fast man med dessa zebror skulle väntat en hemmafördel vilket vi inte alls fick.

Nåja. Bara att gratulera Djurgården.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

OJOJOJ 45 sek kvar tek nere hos DIF.

Är inte hockey för jävla spännande?

KOM IGEN, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

3-4 kom till slut!

Djurgården stod emot i 17.47 men till slut kom målet. 37-19 i skott för LUleå i matchen.

2.13 kvar för att kvittra. Lassi inne, men drar förstås så snart vi är i DIF-zon..,


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

frölunda gör dock 1-2 strax efter


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
BGJ: Men efter kraftbryt pressar Köplustan 1-2. Nu ska väl inte Trottoaren orka kvittra en gång till?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fem minuter kvar bara och även om Luleå fortsätter försöka känns det kört, förstås. 15/20 minuter man hade på sig har rykt och kallduschen att målet nyss blev underkänt tog nog kraften av Luleå. Synd, för strax innan var det en j-a fart på Luleå och DIF gick på knäna, men nu är de starka igen. 

Tre min kvar nu, Luleå spelar 6 mot 5, och vi väntar på 2-5...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kraftbryt nu.

Och Trottoaren sprattlar till och kvittrar 1-1. Det hade inte Rograrna-Roger räknat med...om både vi och Lustan tappar pinnarna går Apan loss.

Luleå trycker på stenhårt efter kraftbrytet, gårdarna försvarar sig brutalt men Luleå sätter 3-4 som Sjöqvistarn direkt dömer bort!

Och sedan ringer man på det?

Visst är Ledin på Tellan men det är ju gårdaren bakifrån som crosscheckar honom i ryggen.

Offside i målgården förklarar zebra-sjöqvist och med jämförelse med diskussionerna i gårdagsmatchen kan man önska att War room skulle ta över samtliga sådana bedömningar, som det nu är blir det väldigt förvirrat när zebrorna dömer som de känner för.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Usch, gårdarkontring - precis det som kan sänka oss definitivt nu - och DIF kommer 2 mot 1 samt Samuelsson får skjuta i utmärkt läge, men som tur är har vi normal Lassi i målet nu.

2-4

7

.30 kvar

Tiden börjar rinna ut för oss. Vi får puck till målgård men väl där kniper den elake Tellan bara den.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

1-1 leksand


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Halva perioden spelad, fortfarande 2-4 och Djurgårn har nu helt hemfallit till defensivt styrspel eller, som det heter, säckijärvenpolska...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kul känsla när man ser Bryggman och Truchno i kamp mot varandra. Hade de räknat med att mötas i SHL när de spelade i Asplöven båda två? Troligen, och ett fint bevis på hur bra Luleå-Asplöven-samarbetet fungerar. 

Där har du ett stort problem, Big, att ni inte har något motsvarande. Piteå duger inte som partner för att etablera något sådant. Kanske vårt samarbete med Aspis kommer att övertrumfa ert med J20?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och efter 0-0 i 2,5 period får Köplustan äntligen hål på Trottoarkantens IF. 0-1.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, fem minuter spelade och Djurgårn agerar helt rätt forecheckar Luleå som har svårt att få till något och dessutom går DIF till attack så snart de får chans, vilket gör Luleå mer försiktiga. 

För varje minut som går och 2-4 står sig, desto starkare blir gårdarna och desto närmare kommer vi att bli uppgivna...

Kan man hoppas på ett flytmål för oss?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Näkyvä, en otroligt härlig back som dessutom spelar juste hockey genomgående, petar en klubba som råkar åka upp mot huvudet på DIF-Eriksson varpå denne slänger sig. Tyckte kanske inte att träffen var hård och det gör inte publiken heller som menar att han filmar.

Vilket han nog gör, men visst är det utvsining, Näkyvä har ju ansvar för var klubben är. 

Luleå dödade enkelt PP:t...undrar om inte DIF börjar just backa hem och var mest nöjda för 2 min att tiden går.

KOM IGEN NU, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter:

missar poängen tycker jag inte. orkade bara inte göra en lång utläggning


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tredje period strax nu. Match i matchen mellan Övertorneå-Fagervall mot Kiruna-Säckijärvi. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Parallellt har Trottoarkanten 0-0 mot Köplustan trots 16-32 i skott. Har Trottoaren gått åter till fjolårets försvar, försvar, försvar för att få pinnar? Men utan Hersley kan det väl bara bli max en pinne per match?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ:

Du missar poängen. Snackar inte om vilket straff någon skulle ha i tidigare situationer. Utan pekar på att diciplinnämden har målat in sig i ett hörn.

Vissa slewfoot har gett 5 matcher. Detta är värre. Ger man lägre straff för detta så säger man i princip "huvudtacklingar är lindrigare än slewfoot, trots att spelaren fick hjärnskakning av huvudtacklingen och spelaren blev oskadad vid slewfoot incidenten". Ger man mer än 5 matcher så går det inflation i straffen och det kommer bli sjukt långa avstängningar framöver. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter: Mmm, gissar att zebrorna ändrar till penalty när de ser repriserna och hur pitefoppa lyfter upp armbågen vilket nog får alla betraktare att se det som avsiktligt.

Vilken skada det kan ge får man se men just detta att den första smällen skickar huvudet i sargen 5 cm bort kan nog tyvärr vara det trista. Hade träffen varit på open ice skulle det varit bättre för Fernholm, tror jag. På samma sätt som att huvudträff ute på isen kan man komma att fixa men om det leder till att spelaren stupar hårt mot isen kan det vara där som den stora skadan sker.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter:

Påhlsson skulle haft ett högre straff enligt mig. Eller iaf högre än t.ex Rydahl som jag knappt ser som mer än en 2:a

Absolut, blir straffet i paritet med Påhlssons så sänker det förtroendet för DN ytterligare...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Yep, nu har vi sett klockan och pucken går in 173 sek innan hesa fredrik.

2-4

Jaaa, frågan är hur lagen fortsätter nu i tredje. 2-4 innebär ju att får Luleå in ett tidigt mål kommer det att bli nervöst för Djurgårn. 

Ett s k pyskologiskt mål 2-4 och ett eventuellt 3-4 skulle bli än mer så.

Börjar DIF backa hem och Luleå får äga spelet kan det ju faktiskt vända men har DIF kraften och huvuden att fortsätta spela på riktigt?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Tänkte skriva samma sak...lite typiskt...Luleå har ett totaltryck på Djurgården i 2 PP min men puckfan vill inte in...sen kommer mkt rättvist 2-4 i sista sekunden, får man säga :) ...nu finns det hopp iaf.

Sen, väldigt onödigt och fult av Forsberg, tyvärr....hade denna händelse skett att det vart en SKAIKare som uttdelat tacklingen hade SS-Voldemort tyckt att det vart schysst.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ:

Tyvärr är det ju så här, man har gett 3-5 matcher för slewfoot. Är det någon av dessa som gett någon skada? (är inte säker men jag tror inte det)

Denna lär ju gett Fernholm en hjärnskakning, och man har sagt att man jobbar för att få bort dessa från hockeyn.

Allt som är kortare än 5 matcher är ju isf ett skämt.

Den incident du refererar till är väl Påhlsson och den gav 3 matcher (2+böter).

I och med att diciplinnämnden delat ut dessa straff i början har dom redan skjutit sig i foten, hur ska dom agera nu när det kommer en ful armbåge med eventuell hjärnskakning som följd?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Satan-i-gatan - nu har vi fått ihop triangeln Zaar-Wallmark-Näkyvä i PP och de spelar som i början av säsongen helt fantastiskt fint PP och närmare 10 än 5 riktigt bra mållägen men puckuschlingen vill inte in...

Oj, där fick vi tillbaka, Chris kastar in pucken och folk tror cam styr in den i femte luckan men jag undrar om det inte var tellans benskydd som målade... plus nu blir det granskning gick den in 19.59 eller 20.01?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter:

 

får väl krypa till korset på den. fult givetvis. fulaste vet jag inte. fulare än många av de så kallade "slewfoot" avstängningarna är den iaf. Enda slewfoot avstängningen jag tycker varit korrekt är väl den första som togs. minns inte vilken spelare de var men. T.ex Rydahl situationen tycker jag var en otroligt hård bedömning.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Ibland är det sådana där matcher att vad man än gör bara druttlar puckarna in i vårt eget mål. När t o m Lassi kastade in en puck direkt inser man att idag är hockeygudarna emot oss. 

Lassi har dock varit sitt vanliga täta jag därefter, men Luleå känns trots att man försöker chockade av allt.

Jahaja. gårdarna blir tvungna ta utvisning genom att göra en "Jimmie" brotta ned Zaar bakifrån när han har friläge.  Luleå får PP, 2-4 nu och...kanske nerv i tredje ett tag?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Rytter: De kanske ändrar GA-MI till penalty efter matchen så att disciplinnämnden får ta ställning.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
BGJ: Hmm, själv kunde jag tyckt att han skulle haft matchstraff och avstängning i stället eftersom jag hatar våld mot huvudet. Håller med dig, kan inte tro att en hockeyspelare i det läget VILL sätta armbågen i huvudet på motståndaren, men han borde vara så medveten om att allt det han gör kommer att leda till just det så även om det är vår spelare hade jag hellre sett honom värre straffad.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ:

Vadå tveksam? Klarare 5 plus game kan det inte bli. Det där är nog den fulaste incidenten i år och han kan nog få en rejäl avstängning. Betydligt fulare än de slewfoot som gett 5 matcher. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Utspelade är inte Luleå, vi har spelet och skapar mer chanser, men Djurgården gör en "SKAIK" dvs har mindre spel och chanser och stolpstuds flyt än motståndarna men puckarna trillar ändå in på nå vis och man har domarna med sig sig...det är en SKAIK :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Brunkarna i F-linan spelar helt ut Djurgården men så kommer Pite-Foppa på den briljanta idén att sätta en armbåge i huvudet på DIF-Fernheolm.

Mycket fult och han åker på 5 min plus match, förhoppningsvis avstängd också.

Helt j-a sjukt hur kan han göra en sådan sak, något man inte sett sedan kvartsfinalen Luleå-Djurgården för några år sedan men då var det Ölvegård och Marcus som stod för den grannlåten, efter order från Hardy Nilsson som parallellt förklarade att Luleå filmade varför Höjdhopparen lät gårdarna fortsätta...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

ovårdat där av pite-foppa. tror inte han menar att komma så högt med armbågen men utvisning solklart. tveksam till 5 plus game bedömningen men solklar 2 minutare är det iaf.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BGJ: Jaså, hjälmen också, då förstår jag. Satt också upptagen med annat, jag påstås arbeta. 

1-4 och det bara fortsätter, Gårdarna kunde haft både 1-5 och 1-6.

Mystisk dag för oss, bli utspelade av Djurgårn, vem hade trott på det?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Men värre blev det.

Daniel ut, Lassi in och första skottet eller rättare det skulle inte ens träffat målet, men Lassi råkar kasta in pucken.

1-4

Vad är detta?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

beämningen blev holding. men han trycker av djurgårdaren hjälmen. vilket man inte får göra och jag tror de är det man tar för. så domslutet på den var nog korrekt. såg inte vad som föranlede första utv då jag börja streama matchen när dom hade pp. kostsamt minst sagt. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jodå.

1-3.

Tuff förstan period för oss.


« · 1633835 · »